Gå til innhold

Hva trenger jeg til en god saus til laksegrateng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De øvrige ingrediensene er muligens:

Laks

Brokkoli

Blomkål

Gulrot

Poteter eller pasta (hva er best? Kommer kanskje an på sausen?)

Saus?

Crème fraiche kanskje? Med fløte og jævner?

Hollandaise saus om det i det hele tatt er godt i grateng?

Tenkte ost på toppen.

Er i utlandet nå så må være noe som man ikke kun får tak i i Norge.

Anonymous poster hash: 3980c...b93

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis jeg skulle lage en laksegrateng (uten oppskrift) ville jeg gjort som følger:

Kutt opp gulrot, broccoli, (cherrytomater) og blomkål. Du kan også bruke sukkererter, asparges eller søtpotet her, synes jeg :) Legg det i en smurt ildfast form.

Legg laksen på toppen.

Så ville jeg lage en sitronsaus med dill: fres tre vårløk og skallet av en sitron i 2 ss smør i et par minutter. Tilsett et halvt glass hvitvin og saften av sitroner - kok opp. Ha i et par dl fløte og kok opp igjen. Smak til med salt og pepper. Rør in en neve finhakket dill, bladpersille eller basilikum tilslutt.

Så ville jeg helt sausen over og toppet med litt feta eller parmesan, og gratinert i ovnen. Denne ville jeg servert med pasta og salat av babyleafspinat.

Jeg ville kjørt følgende kombinasjoner:

Dill eller persille i sausen - potet. Her ville jeg ha toppet med Jarlsberg eller cheddar.

Basilikum i sausen og tomater i gratengen - pasta.

Når det gjelde osten mener jeg at den kan sløyfes. Jeg er ikke så glad i kombinasjonen fisk og ost.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

her har jeg pleid å bruke vanlig hvit saus, som jeg har ost oppi mens den koker, kjempegodt :)

Anonymous poster hash: 69452...36b
Skrevet

Lag ca 1 liter vanlig hvit saus, ha i en pk reven cheddar eller mozzarella + en pakke reven Jarlsberg. (ca 400g ost, valgfri, tilsammen)

+ pepper, løkpulver, hvitløkspulver og paprikapulver.

Anonymous poster hash: 7996e...f7b

Skrevet

Hvis jeg skulle lage en laksegrateng (uten oppskrift) ville jeg gjort som følger:

Kutt opp gulrot, broccoli, (cherrytomater) og blomkål. Du kan også bruke sukkererter, asparges eller søtpotet her, synes jeg :) Legg det i en smurt ildfast form.

Legg laksen på toppen.

Så ville jeg lage en sitronsaus med dill: fres tre vårløk og skallet av en sitron i 2 ss smør i et par minutter. Tilsett et halvt glass hvitvin og saften av sitroner - kok opp. Ha i et par dl fløte og kok opp igjen. Smak til med salt og pepper. Rør in en neve finhakket dill, bladpersille eller basilikum tilslutt.

Så ville jeg helt sausen over og toppet med litt feta eller parmesan, og gratinert i ovnen. Denne ville jeg servert med pasta og salat av babyleafspinat.

Jeg ville kjørt følgende kombinasjoner:

Dill eller persille i sausen - potet. Her ville jeg ha toppet med Jarlsberg eller cheddar.

Basilikum i sausen og tomater i gratengen - pasta.

Når det gjelde osten mener jeg at den kan sløyfes. Jeg er ikke så glad i kombinasjonen fisk og ost.

Kaksegrateng var mye morsommere :D

Anonymous poster hash: 89aaf...e2f

Skrevet

Jeg var litt kjedelig og endte opp med følgende:

Laks frest i smør med pepper og revet sitronskall. Litt løk etter fisken var ferdig frest.

Poteter, gulrøtter, blomkål, brokkoli, purreløk som grønnsaker.

Hvit saus laget på vanlig vis. Deretter en liten boks crème fraiche, litt sitronsaft, persille og basilikum.

En eller annen ung ost på toppen. Aner ikke hvilken type. Men det dufter fortreffelig og jeg smakte på gratengen før jeg satte den inni og den er frisk og syrlig ;)

Serverer den med nybakt baguette fra bakeren og en frisk salat på siden. Håper mannens familie blir fornøyd med litt norsk mat ;)

Er 30 varmegrader her. Så det er kanskje litt tung mat.

Men. Hvit eller rød vin til dette?

Har med sommerøl.

Skrevet

Hi over

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...