Gå til innhold

Slitsomt å være så hysterisk!:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten fikk et liiiite kattebitt. Såg det gikk gjennom huden, så da var det telefon til legevakt. Han skal begynne på antibiotika i morgen...

Men nå innbiller jeg meg at han skal bli alvorlig syk i løpet av natta, og kommer nok ikke til å sove et sekund!:( Det er snakk om et par små bitt, har knapt blødd! Han sa selv tennene gikk litt dypt inn da... Rensket det med en gang med vann og pyrisept, har lagt på plaster med pyriseptsalve.

Kan noen roe meg ned litt...

Det blir sånn uansett hvilken liten ting som er galt med de, og hva som KAN skje..:(

Anonymous poster hash: c377d...7b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er gutten? Følger han ordinært vaksineprogram? Hva er du redd skal skje?

Skrevet

Hvor gammel er gutten? Følger han ordinært vaksineprogram? Hva er du redd skal skje?

Tatt vanlige vaksiner, snart 11 år. Redd for akutte alvorlige infeksjoner eller stivkrampe...

Skrevet

Hvorfor skal han ha antibiotika?

Anonymous poster hash: 1dad1...efa

Skrevet

Hvorfor startet han med antibiotika og hvorfor ikke heller stivkrampesprøyte? Har fått mange kattebitt og klor gjennom et langt liv med mange ulike katter. Har tatt jevnlige stivkrampesprøyter, men ellers har jeg ikke gjort annet enn å desinfisere bittene. Har aldri fått noen følger eller infeksjon. 

Anonymous poster hash: 1e0eb...084
Skrevet

Det vet ikke jeg! Legen på legevakten som sa det! :S

Skrevet

Tatt vanlige vaksiner, snart 11 år. Redd for akutte alvorlige infeksjoner eller stivkrampe...

Da fikk han stivkrampesprøyte da han var ca 7 år, og denne vaksinen holder i 10 år. En infeksjon kommer ikke så brått. Han skal starte med antibiotika fra i morgen, den er for å forebygge en infeksjon. Du har gjort det riktig med å rense sårene, og du har i tillegg lagt på salvekompress med sårsalve, så det er ikke mer å gjøre for å hindre komplikasjoner. Du kan trygt legge deg og sove for natten :)

Skrevet

Han er dekket med stivkrampevaksinen. Antibiotika er forebyggende mot infeksjon i såret. Men slapp heeelt av, infeksjonen utvikler seg ikke akutt iver timer, og selv stivkrampe tar et par dager. Du har gjort alt riktig, ring legevakt dersom gutten skylle få feber eller muskelverk. Senk skuldene og Legg deg å sov 😊

Anonymous poster hash: 6e0c5...a2b

Skrevet

Han er dekket med stivkrampevaksinen. Antibiotika er forebyggende mot infeksjon i såret. Men slapp heeelt av, infeksjonen utvikler seg ikke akutt iver timer, og selv stivkrampe tar et par dager. Du har gjort alt riktig, ring legevakt dersom gutten skylle få feber eller muskelverk. Senk skuldene og Legg deg å sov 😊

Anonymous poster hash: 6e0c5...a2b

Skrevet

😱😱😱

Visste ikke kattebitt var noe å ta på vei for.

Har sikkert hatt tusenvis av bitt/klor uten å ha tenkt annet en "faen det var vondt". Samme med ungene.

Aldri hørt om NOEN som har blitt syke av det.

Anonymous poster hash: f8d84...46d

Skrevet

Og folk lurer på hvorfor man blir motstands dyktig mot antibiotika når man stapper kjeften full uten at det i det hele tatt er noe grunn til det. Ungen har falt og slått seg sikkert hundre ganger og hatt styggere sår en og ha blitt bitt av en katt. Har blitt klort og bitt av både katt og hund. Sist jeg ble bitt av en hund så beit den nesten igjennom fingeren min og inn til beinet. Renset det i vann og satte på plaster. Ingen infeksjon eller vansker med noen av sårene man fikk. Tror nok ungen overlever et bitt. Man skal heller ikke drive og styre og ordne så fælt meg sår heller. Blør han så renser det faktisk såret også. Så slapp av det er 2015 skal litt til før man dør av et kattebitt.. 

Anonymous poster hash: e930d...965
Skrevet

Men hvorfor til legen før en evt får tegn på infeksjon, som rødhet rundt såret/frysninger/feber?

Selvsagt skal en holde oppsyn med såret nøye de første dagene, men å løpe til legen ved første bitt er ganske hysterisk mener jeg så lenge barnet er vaksinert med stivkrampe.

Anonymous poster hash: 73d64...60e

Skrevet

Bestekompisen min ble bitt av en katt i fjor sommer. Han er 36, og hadde fylt opp med stivkrampesprøyte to år tidligere så han tenkte ikke mer på det. Han ble sinnsjukt dårlig, dro til lege og måtte få ny sprøyte samt sterk antibiotikakur. Han var dårlig lenge.

Så du som sier at "vi lever i 2015", vel, hva har det med saken å gjøre?

Greit å være føre var. Man skal alltid være obs når man blir bitt/klort så det går hull på huden

Anonymous poster hash: 60ae2...b51

Skrevet

Og folk lurer på hvorfor man blir motstands dyktig mot antibiotika når man stapper kjeften full uten at det i det hele tatt er noe grunn til det. Ungen har falt og slått seg sikkert hundre ganger og hatt styggere sår en og ha blitt bitt av en katt. Har blitt klort og bitt av både katt og hund. Sist jeg ble bitt av en hund så beit den nesten igjennom fingeren min og inn til beinet. Renset det i vann og satte på plaster. Ingen infeksjon eller vansker med noen av sårene man fikk. Tror nok ungen overlever et bitt. Man skal heller ikke drive og styre og ordne så fælt meg sår heller. Blør han så renser det faktisk såret også. Så slapp av det er 2015 skal litt til før man dør av et kattebitt..

Anonymous poster hash: e930d...965

Ja.. I 2015 skal det en del til fordi de fleste mennesker bruker medisiner. Om man tenker at blodet fikser det meste, er ingenting annerledes nå enn i steinalderen....

Anonymous poster hash: 2b96a...b62

Skrevet

Jeg ble også veldig skeptisk til at han skal få antibiotika uten noe tegn på infeksjon! Skal snakke med fastlegen min nå! Han er heldigvis veldig kompetent (i motsetning til legevaktlegene som har feilbehandlet meg flere ganger:() så hører på ham!

Skrevet

Tanken er nok at barnet skal få antibiotika preventivt, men tror mer på å følge godt med såret, og siden bruke antibiotika om det skulle bli tegn til infeksjon. Det blir brukt alt for mye antibiotika. Synd at legene ikke er mer restriktive. De burde være grundig informert om resistensutvikling. Det er ikke sikkert antibiotika kommer til å fungere på vår generasjons oldebarn... 

Skrevet

Tanken er nok at barnet skal få antibiotika preventivt, men tror mer på å følge godt med såret, og siden bruke antibiotika om det skulle bli tegn til infeksjon. Det blir brukt alt for mye antibiotika. Synd at legene ikke er mer restriktive. De burde være grundig informert om resistensutvikling. Det er ikke sikkert antibiotika kommer til å fungere på vår generasjons oldebarn...

Det er jeg igså redd for...

Han ser helt fin ut i dag, føler seg på topp som vanlig...

Vi drar snart til legen for å undersøke om han trenger det!:)

Skrevet

Det er jeg igså redd for...

Han ser helt fin ut i dag, føler seg på topp som vanlig...

Vi drar snart til legen for å undersøke om han trenger det!:)

Ikke rart det er kø hos legene... Jesus!

Skrevet

Jeg jobber med katter og bitt og klor er en dagligdags affære. Vasker bare hendene som vanlig med såpe og vann. Har faktisk  ikke streifet meg tanken på at det kan bli betennelse og behov for legebesøk.

Det må være slitsomt å være så hysterisk. Både for deg og gutten din.

Skrevet

Jeg ble skambitt i hånda av en vill kattunge i min ungdom. Over femti hjørnetannhull, en god del av dem inn til beinet og flere tvers igjennom neglene. Vasket av med såpe og vann og tredde en ren vott på hånda, slo meg ikke engang at jeg skulle gå til legen når sårene ikke ble betent. Og det ble de ikke 😊

Moralen er: man dør veldig sjelden av kattebitt. Men ikke fang villkatter uten hansker.

Følg med på såret, men det er ingen grunn til panikk. Antibiotika som forebyggende hørtes i overkant hysterisk ut.

Skrevet

Det var legen på legevakten som ville gi antibiotika, ikke jeg! Og grunnen til st jeg ringte legevakten var for å høre om det var farlig, fordi jeg har en slektning som ble syk av det!

Hvorfor er det slitsomt for sønnen min at jeg er hysterisk?

Skrevet

Det var legen på legevakten som ville gi antibiotika, ikke jeg! Og grunnen til st jeg ringte legevakten var for å høre om det var farlig, fordi jeg har en slektning som ble syk av det!

Hvorfor er det slitsomt for sønnen min at jeg er hysterisk?

Selvsagt merker sønnen din at du er bekymret og redd. Slikt snapper barn opp veldig fort, noe som igjen kan føre til at han også blir unødig bekymret. Ikke bare for dette, men også andre ting.

Skrevet

Men ungen lever ennå regner jeg med?

Så da kan du vel roe ned hysteriet en smule..

Skrevet

enig at du er hysterisk ja

Anonymous poster hash: 6a295...fb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...