Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #1 Skrevet 5. august 2015 Som overskriften sier, hva gjør dere i div situasjoner med barna? hvordan løser dere problemet, og hva gjør dere? Hvilke konsekvenser gir dere? Straff? Vil ha ærlige og realistiske svar.. Ikke "barna mine er engleunger, og de gjør hvertfall ikke slike ting" Tenker da på barn som er 4-5+.. Eksempler: Barnet slår ett annet barn. Barnet nekter å si unnskyld. barnet kaster steiner\pinner etter andre barn. Barnet nekter å høre etter når andre voksne snakker til barnet. Barnet dytter og klyper andre barn i lek om h*n ikke får viljen sin, eller komme først. Og nei, alt dette skjedde ikke på en gang, og ikke alt dette er mitt barn, men hva jeg har opplevd med han og andre barn. Vil gjerne ha tips til måter man kan ordne slike konflikter på en best måte. Både med egne og andres barn. Kom gjerne med andre situasjoner og tips Anonymous poster hash: 9c93d...768
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #2 Skrevet 5. august 2015 Jeg synes eksemplene du kommer med er drøye for en femåring. Det burde i så fall være et unntak fordi barnet har en dårlig dag og ikke normal oppførsel. Dersom det er et unntak gjør jeg ikke så mye ut av det. Ville feks gitt en advarsel: hvis du slår/kaster pinner/ikke hører etter en gang til går vi hjem (evt besøket må gå hjem). Er dette mer dagligdags må det jobbes med sinnemestring og det å løse vanskelige situasjoner med ord i stedet for fysisk. Det må jobbes med i "fredstid", altså hele tiden. Mest viktig her er å snakke med barnet og gi konkrete eksempler på hva hn kan si og gjøre samt trene på dette. Anonymous poster hash: 606d3...84c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #3 Skrevet 5. august 2015 Dette er ikke normal oppførsel for et såpass stort barn?!? Anonymous poster hash: e58c0...b78
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #4 Skrevet 5. august 2015 Som sagt, dette er noe jeg har opplevd med flere barn, ikke bare mitt. De var i alderen 5-6år. Ikke samme dag. Men i forskjellige situasjoner, besøk osv. Anonymous poster hash: 9c93d...768
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #5 Skrevet 5. august 2015 Jeg har en hissigpropp av et barn på 4 år, og joda, han kan fint finne på slike ting. Jeg gir advarsler og gjennomfører hvis han ikke hører etter. I hver eneste situasjon. Har dratt hjem fra flere besøk med han hylende under armen. Han blir stadig bedre, men sliter med å uttrykke seg med ord når det blir for mye for han. Når han først er rasende og utafor må jeg først få roet han ned, før vi kan prate om det. Han er en fantastisk gutt med mange følelser og et veldig skarpt sinn, men veldig vanskelig å oppdra. Har tre eldre barn med samme mann, og har ikke vært borte i lignende før. De er såkalt "enkle". Har du noen tips, hi, så tar jeg gjerne imot Anonymous poster hash: 4a9e0...a9a
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #6 Skrevet 5. august 2015 Her prater jeg med barnet. Jeg spørr hvorfor hun gjorde det, og hun svarer somregel. jeg følger videre med hva hun ville følt hvis noen gjorde det samme mot henne. Da synker hun litt mer sammen og skjønner at det hun gjorde ikke var særlig ok. Somregel sier hun unnskyld, men nekter hun, ber jeg henne sette seg ned og tenke, for så å komme tilbake når hun kan beklage for det hun har gjort. Hvis hun slår seg helt vrang, har det skjedd at jeg har plassert henne på en stol. Der må hun sitte til hun har roet seg ned og kan prate til meg på en ordentlig måte. Hvis hun springer avgårde, henter jeg henne og plasserer henne tilbake. Og slik holder vi på til hun gir seg over. Jeg gir alltid 1 advarsel hvor jeg forklarer hva konsekvensen blir hvis hun fortsetter. Og somsagt, fortsetter hun, gir jeg konsekvensen på 2. Beskjeden. Jeg tar ikke fra henne tv-tid eller lørdagsgodt. Men det kan være at hun ikke får yoghurt til kvelds, at vi ikke leser bok på kvelden, hun ikke får is etter middag osv. Tar jeg fra henne tv ødelegger jeg kun min egen dag. Hun sitter ikke forran skjermen hele dagen, men hun har behov for 20-30 min etter barnehagen for å hente seg inn. Får hun ikke det, er hun sliten og smæsurker resten av dagen fordi hun ikke før hvilen hun har behov for. Lørdagsgodt synes jeg de skal få, siden det er eneste dagen i uken det er lov. Anonymous poster hash: e48e3...229
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #7 Skrevet 5. august 2015 Jeg har en femåring nå. Han har, såvidt meg bekjent, aldri slått, kløpet, bitt etc andre barn, men hvis han er skikkelig sint kan han finne på å slå etter meg. Dette har skjedd noen ganger i det siste. Sist var det fordi jeg sa nei til å gå på stranden fordi det ikke passet. Hadde alt planlagt strandtur dagen etter uten at han visste det. Forklarte at vi ikke kunne gå på stranden denne dagen, men hvis han oppførte seg fint hele dagen skulle vi dra i morgen (som allerede planlagt). Det hjalp. Han slo helt om og var snill som et lam resten av dagen. Anonymous poster hash: 9a94a...371
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå