Gå til innhold

Venninnen min mener jeg drikker for mye alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker 1-2 ganger i uka, sjelden mer enn 2 glass vin. I sommer har det blitt litt oftere, samt 2 jenteturer ut på byen hvor det ble mer alkohol. Nå er ei venninne bekymret for meg, hun mener jeg drikker for mye. Jeg kunne ha tatt henne seriøst om det ikke var for at hun selv er pillenarkoman. Hun får resepten av legen, så pillene får hun på lovlig vis. Men (!), hun er likevel ruset hver dag. Hun har selv et barn på 7 år, så om hun mener jeg som mamma drikker for mye, burde hun ikke kikke seg i speilet først?

Hun tar forresten 1-4 tramadol om dagen, 2 x 500 mg ibux, 1 sobril 20 mg og sovetabletter. Hvordan i alle dager kan hun reagere på mitt alkoholkonsum når hun selv har i seg så mange piller?

Anonymous poster hash: d4067...953

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du drikker for ofte.

Anonymous poster hash: 20d1b...e3c

Skrevet

Jeg mener du drikker for mye.

Ja, jeg vet at noen mener jeg drikker for mye. Men er det "innenfor" å kritisere noen for å ruse seg for ofte/mye, når man ruser seg på piller hver dag?

Skrevet

Et par glass vin to ganger i uka? Er det mye? Nei, det er slett ikke mye. Ett til halvannet glass pr kveld, i alle fall i ferien, er helt standard her. Utenom ferie kan jeg drikke det samme, jeg kan drikke et glass i helga, eller det kan gå ukesvis mellom hver gang jeg smaker alkohol.

Anonymous poster hash: 22f5d...310

Skrevet

Du drikker for mye, venninnen din ruser seg. Dere bør skjerpe dere begge to, og hvis du mener venninnen din er ruset med barn i hus og at dette går ut over barnet, bør du melde bekymring.

Skrevet

Venninnen din er virkelig ikke rette person til å uttale seg om ditt konsum, helt enig med deg der. Og i utgangspunktet synes jeg ikke du drikker for mye. Men har du først etablert et fast drikkemønster som dette kan det fort skli litt mer ut, og så enda mer... Hvordan er formen din til vanlig? Tåler du det? To glass sier veldig lite. To små, to store...? Og med hva? Regner med det er vin du sikter til?

Anonymous poster hash: 4d60f...a37

Skrevet

Venninnen din er virkelig ikke rette person til å uttale seg om ditt konsum, helt enig med deg der. Og i utgangspunktet synes jeg ikke du drikker for mye. Men har du først etablert et fast drikkemønster som dette kan det fort skli litt mer ut, og så enda mer... Hvordan er formen din til vanlig? Tåler du det? To glass sier veldig lite. To små, to store...? Og med hva? Regner med det er vin du sikter til?

Rettelse, så ikke du at presiserte det var vin i HI.

Skrevet

Mener dere virkelig 2 glass vin 1-2 ganger i uken er for mye? Hjelpes, dere skulle bodd i Frankrike, Italia eller andre land hvor alkohol som kos til maten er mer normalt.

Anonymous poster hash: 31829...64a
Skrevet

Ett- to glass vin 1-2 ganger i uken er ikke så mye etter min mening. Kan det være at din venninne reagerer på det at du har drukket mer og oftere i sommer?

Ellers er det vel en ganske vanlig mekanisme å overføre egne problemer til seg selv, så kan hende det er lettere for din venninne å be deg gjøre noe med ditt forbruk enn å ta tak i bekymringene rundt sin egen pilleavhengighet. Hadde jeg vært din venninne så ville jeg byttet lege for en second opinion på diagnose/smertemønster/smertebehandling.

Enig med HvittHus, mener du at din venninne er ruset av pillene hun tar så bør du melde fra til barnevernet!

Anonymous poster hash: a1a66...0f6
Skrevet

Dere er like "gode" et glass vin er mer enn en enhet alkohol

Anonymous poster hash: 38604...319

Skrevet

Joda, men årene har jeg vel utviklet et slags drikkemønster. F. eks drikker jeg gjerne 1-2 glass rødvin til fredag- eller lørdagsmiddagen. Så kan det hende at jeg tar et/to glass en annen dag i uka. Men det kan også gå ukesvis mellom gangene jeg drikker, rett og slett fordi alkohol ikke frister. I sommer har det gjerne blitt et Prosecco som dessert etter grilling.

Om andre mener jeg drikker for mye får så være. Jeg får knapt promille av det jeg drikker, og jeg klarer fint å ta meg av ungene.

Barnevernet er alt inne i bildet hos venninna mi. Hun har store smerter pga fibromyalgi, men jeg synes ikke forbruket hennes er forenlig med å leve som en (god) alenemor. Jeg vet gjennom jobben min at barnevernet er klar over at hun tar mye medisiner, men at de ikke får gjort noe fordi hun får medisinene fra legen og ikke er "rusa nok".

HI

Skrevet

Jeg syns heller ikke du drikker for mye. Her inne er man alkoholiker om man drikker mer en to glass vin.

Skrevet

Selv om hun går på sterke tabletter (er pilleavhengig/misbruker?) så betyr vel ikke det at hun ikke legger merke til dine drikkevaner?

På mine 15 år som mor har jeg aldri rørt alkohol rundt barna, men reagerer ikke på om noen tar en øl/vinglass til maten innimellom. Men om det stadig vekk skjer eller noen bare "må" ha alkohol så kunne sikkert jeg også blitt litt bekymret.

Hva/hvor mye folk drikker på fest henger jeg meg ikke oppi akkurat..

Jeg er enig i at man bør feie for sin egen dør først, men det er også viktig å kunne se seg selv utenifra og ta selvkritikk.

Selv om hun har blitt avhengig av tabletter utelukker ikke det at du kanskje drikker for ofte?

Anonymous poster hash: b2a81...527

Skrevet

Jeg synes ikke du drikker for mye. Men jeg synes ikke venninnen din tar så mye medisiner heller egentlig (men jeg kjenner lite til Tramadol da), blir man synlig ruset av den mengden der?

Anonymous poster hash: 408f9...dc3
Skrevet

Jeg syns ikke du drikker for mye og jeg hadde ikke tatt det denne venninnen sa helt alvorlig. Når det er sagt så har vel hun en mer gyldig grunn for å ta tabletter enn du har for å drikke alkohol.

Skrevet

Jeg synes ikke du drikker for mye. Men jeg synes ikke venninnen din tar så mye medisiner heller egentlig (men jeg kjenner lite til Tramadol da), blir man synlig ruset av den mengden der?

Da kan du Google Tramadol 😉 Tramadol trenger ikke være så ille, men når man kombinerer alle disse pillene på en dag..

HI

Skrevet

Jeg syns ikke du drikker for mye og jeg hadde ikke tatt det denne venninnen sa helt alvorlig. Når det er sagt så har vel hun en mer gyldig grunn for å ta tabletter enn du har for å drikke alkohol.

Må man ha en grunn til å drikke et glass rødvin til biffmiddagen på lørdag? Jeg synes god mat med rødvin utfyller hverandre, og ser ingen grunn til å nekte meg selv dette.

Og et fibromyalgi en god grunn til å utvikle pillemisbruk? Å blande Tramadol, sobril og sovetabletter daglig er misbruk, og passer i hvert fall ikke sammen med alenemortilværelse.

HI

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor du mener din venninne er pillenarkoman? 1-4 tramadol om dagen er virkelig ikkf mye om man har smerter. Man kan fint få det dobbelte utskrevet av lege, ikke gir de mye rus heller om man tar mange. Sobrilen regner jeg og med at hun tar av en grunn?? Når det er sagt, drikker du vel ikke så mye at det er noen lamper som lyser men i min verden er det mye, og du bør være obs på at det fort kan utvikle seg til å bli mer.

Anonymous poster hash: b58cd...d89

Skrevet

Da kan du Google Tramadol Tramadol trenger ikke være så ille, men når man kombinerer alle disse pillene på en dag..

HI

Jeg synes fremdeles ikke det virker som så mye

Skrevet

HI, du drikker IKKE mye! Hjelpes, folkens....

Men den venninna di er i stortrøbbel!! Hadde ringt legen hennes.... HAN kan ikke si noe til deg, men du kan si noe til ham! Tar han deg ikke alvorlig, så er det bare å varsle fylkeslegen. Bv er også en idé, hun kan umulig gi god nok omsorg til et barn!

Anonymous poster hash: 24a17...492

Skrevet

Ok, jeg får visst ikke så mange svar på det jeg egentlig spør om her.. Takk til dere som har svart 😊

Det eneste jeg sitter igjen med her er at alkohol er farlige greier, men piller i haugevis er greit om man har smerter. Er det rart folk blir pillenarkomane med de holdningene!?

HI

Skrevet

Ett til to glass vin to ganger i uka er mye? Det er det ikke. Skjønner ikke at så mange mener det. 

Anonymous poster hash: 17cd0...214
Skrevet

Da kan du Google Tramadol Tramadol trenger ikke være så ille, men når man kombinerer alle disse pillene på en dag..

HI

Jeg synes fremdeles ikke det virker som så mye

Vet du lite om medisiner, eller tar du mye medisiner selv? Jeg skjønner ikke hvordan du kan påstå at pillemisbruket hennes ikke er så ille?! Hun er ingen reinspikka narkoman som bare suser av gårde, men man ser fint at hun er ruset. Utpå ettermiddagen har hun som oftest fått i seg flere piller og klarer ikke lenger skrive ordentlig. Sønnen gjør som han vil, hun tar få kamper med ham (dette innrømmer hun selv). Om det gjelder personligheten hennes eller rus er vanskelig å si, men..

Tramadol er en ting, sobril en annen. Blander man disse blir man MYE mer påvirket enn man blir av 2 glass vin for å si det sånn.

Skrevet

Jeg syns ikke du drikker mye. Jeg drikker kanskje en gang i mnd, og da kan det være alt fra ett glass vin til fest/ut på byen. Jeg fikk Tramadol en gang i forbindelse med operasjon, og det var heavy greier! Følte ikke jeg gjorde annet enn å sove og klarte ikke å ta meg av barn, måtte få barnevakt. 1-4 om dagen, pluss det andre må jo gjøre at hun er rimelig pussa?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...