Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #1 Skrevet 5. august 2015 Noen i vår vennekrets har et barn på 3,5 år som ennå ikke kan snakke...! Barnet kan kun si få enkelt ord. Jeg har prøvd å ta det opp med foreldrene men blir bare avblåst.. Barnet begynner i barnehagen nå snart, håper de kobler inn PPT for dette er bekymringsverdig! Må legge til at barnet er helt normal på andre måter. Anonymous poster hash: 1b8cb...521
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #2 Skrevet 5. august 2015 Ja, det er ikke normalt. Får håpe barnehagen gjør jobben sin og kobler inn PPT. Anonymous poster hash: 40616...9d4
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #3 Skrevet 5. august 2015 Vår som blir fire snart blir neste stum som en østers blandt andre... Prater som en foss når de han er trygge på er her. Ikke sikkert ungen er trygg på deg da vettu. Anonymous poster hash: a81e4...e7c
valkyrien Skrevet 5. august 2015 #4 Skrevet 5. august 2015 Kanskje de bare ikke vil snakke med deg om det?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #6 Skrevet 5. august 2015 Kanskj han ikke snakker når du er der da? Kanskje han ikke liker deg og ikke vil snakke med deg? Vår er er veldig stille og vil ikke snakke siden han er sjenert. Men hjemme og blant venner snakker han som en foss. Men ja, 3,5 år da burde man skaffe hjelp. Bhg tar nok tak i det når han begynner. Anonymous poster hash: 39e1b...ca2
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #7 Skrevet 5. august 2015 Han snakker ikke skriver jeg.. Dvs at han ikke snakker annet enn 3-4 enkeltord. Dette er ikke person eller situasjonsbetinget. Han har ikke normal språkutvikling og det bekymrer meg veldig. Jeg ser på foreldrene som oppegående mennesker, og jeg har et nært forhold til dem. Men det bekymrer meg veldig at de ikke tar tak i det... Jeg tenker han kan være tunghørt og har snakket med dem om det. Men det virker som de ikke vil innse problemet. Anonymous poster hash: 1b8cb...521
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #8 Skrevet 5. august 2015 Han snakker ikke skriver jeg.. Dvs at han ikke snakker annet enn 3-4 enkeltord. Dette er ikke person eller situasjonsbetinget. Han har ikke normal språkutvikling og det bekymrer meg veldig. Jeg ser på foreldrene som oppegående mennesker, og jeg har et nært forhold til dem. Men det bekymrer meg veldig at de ikke tar tak i det... Jeg tenker han kan være tunghørt og har snakket med dem om det. Men det virker som de ikke vil innse problemet. Anonymous poster hash: 1b8cb...521 Du vet det 100% sikkert? Veldig synd at foreldrene ikke bryr seg men dette kommer nok de ansatte i barnehagen til å ta tak i. Jeg var "stum" i mange år, f.eks på 4-årskontrollen så mente helsesøster at jeg måtte være ordentlig stum da jeg ikke sa at ord under hele kontrollen, men jeg pratet som en foss hjemme. Anonymous poster hash: e22d2...bb3
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #9 Skrevet 5. august 2015 Kjenner en som var sånn jeg. Da han var på den alderen begynte han plutselig å prate (han hadde ikke sagt et kløyva ord før det) i hele setninger. Det viste seg fort at han er mensabarn og er utrolig glup! Anonymous poster hash: 34838...57f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #10 Skrevet 5. august 2015 Kjenner en som var sånn jeg. Da han var på den alderen begynte han plutselig å prate (han hadde ikke sagt et kløyva ord før det) i hele setninger. Det viste seg fort at han er mensabarn og er utrolig glup! Anonymous poster hash: 34838...57f Høy intelligens er ingen forklaring på dette. Barnet du beskriver har nok hatt en form for selektiv mutisme frem til da. Anonymous poster hash: dc4ff...237
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #11 Skrevet 5. august 2015 Kjenner en som var sånn jeg. Da han var på den alderen begynte han plutselig å prate (han hadde ikke sagt et kløyva ord før det) i hele setninger. Det viste seg fort at han er mensabarn og er utrolig glup! Anonymous poster hash: 34838...57f Høy intelligens er ingen forklaring på dette. Barnet du beskriver har nok hatt en form for selektiv mutisme frem til da. Anonymous poster hash: dc4ff...237 Nå henger jo høy intelligens gjerne sammen med selektiv mutisme. Anonymous poster hash: a4505...c99
februarprins2013 Skrevet 5. august 2015 #12 Skrevet 5. august 2015 min er 2,5 år og snakker som en foss, du bør få hjelp til han
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #13 Skrevet 5. august 2015 Mine barn har vært sent ute med språket, ingen av dem har pratet i setning før de var 3,5 og barnehagen forsto ikke hva de sa. Men hverken helsestasjon, øyelege eller bhg har vært bekymret, det viktige er at barnet har ordforståelse. Anonymous poster hash: e1dd0...6d6
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #14 Skrevet 5. august 2015 Her synes jeg at du skal la foreldre og barnehage ordne opp. Foreldrene er kanskje lei av velmenende råd og "forståsegpåere". Stol på at de gjør det som trengs om det virkelig er et behov. Iallefall om foreldrene er oppegående som du beskriver og det kommer en barnehage inn i bildet. Barn utvikler seg i ulikt tempo og med ulike interesser. Anonymous poster hash: 20e17...c4c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #15 Skrevet 5. august 2015 Rar at helsestasjonen ikke har reagert. Men hvis han begynner å bhg nå snart så blir nok det tatt tak i. Anonymous poster hash: ec8c7...ffc
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #16 Skrevet 5. august 2015 Jeg diskuterer ikke mine barns problemer med venner. Anonymous poster hash: adfd3...6de
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #17 Skrevet 5. august 2015 Albert Einstein snakket heller ikke før han var i 3-4 års alderen Jeg ville ikke brukt tid på å bekymre meg for mine venners barn. De er sikkert fullstendig klar over hva han kan si/kan ikke si. At du er bekymret er jo ditt problem, håper du ikke har nevnt bekymringen om barnet til foreldrene foran barnet. Det skjønner mye mer enn du tror selv om språket ikke kommer ut Anonymous poster hash: ff2f8...db2
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #18 Skrevet 5. august 2015 min er 2,5 år og snakker som en foss, du bør få hjelp til han Og der var skrytepava igjen. Min gutt begynte ikke å prate ordentlig før han var 3,5 år, men nå er han en av de flinkeste i klassen. Det er ikke alle på 2,5 år som snakker som foss, alle barn er forskjellige. Anonymous poster hash: 9a7eb...da3
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #19 Skrevet 5. august 2015 Albert Einstein snakket heller ikke før han var i 3-4 års alderen Jeg ville ikke brukt tid på å bekymre meg for mine venners barn. De er sikkert fullstendig klar over hva han kan si/kan ikke si. At du er bekymret er jo ditt problem, håper du ikke har nevnt bekymringen om barnet til foreldrene foran barnet. Det skjønner mye mer enn du tror selv om språket ikke kommer ut Anonymous poster hash: ff2f8...db2 Det har blitt spekulert mye rundt om Albert Einstein faktisk kunne ha hatt aspergers syndrom(vanlig med forsinket språkutvikling her), så det er vel ikke noe å rope hurra for. Til Hi:; Jeg kjenner også et par slike foreldre som man har måttet presse på på grunn av mangel på bekymring vedrørende språkutvikling. Tiltak kom for sent i gang for at barnet lærte seg å snakke skikkelig før skolestart. Han snakket nærmest uforståelig ved skolestart. Noen ganger vil ikke foreldre innse at det er noe i veien med barnet deres, og det er synd. Det er barnet dette går ut over. Man skal ta slikt alvorlig, og det er heller ikke lett for helsestasjonen å fange det opp, nettopp på grunn av få¨kontroller på denne alderen. Anonymous poster hash: 97bb2...49d
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #20 Skrevet 5. august 2015 Min sa knapt et ord før han var tre. Nå er han snart fem, og har svært stort ordforråd, men sliter med uttalen. Logoped testet ordforståelsen hans, og testresultatene var mildt sagt elendige (jeg var ikke tilstede, men i følge far kjedet han seg veldig). De mistenkte at han var evneveik, og ba om tillatelse til å kjøre WISC-test på ham. Den nailet han på superkjapp tid. Jeg er ikke overrasket. Han har svært skoleflinke søsken, og har alltid vært en liten smarting, selvom uttalen hans kunne vært bedre. Anonymous poster hash: ad89d...963
C&M&H Skrevet 5. august 2015 #21 Skrevet 5. august 2015 Min bror sa ikke et ord før han var 3. Han har dysleksi men ellers et det ingenting I veien med han nå! Om ikke helsestasjonen er bekymret hadde jeg latt det ligge..
MarianeA Skrevet 5. august 2015 #22 Skrevet 5. august 2015 Min treåring snakket heller ikke mer enn få ord i treårsalderen. Jeg var selvsagt veldig klar over dette selv. Helsestasjon ville avvente før tiltak ble satt i verk, i samråd med oss. Men du verden hvor opptatt alle andre var av akkurat dette..gode råd i hytt og gevær. Innimellom på en måte som om vi foreldre ikke ville vårt barn det beste. Forslag til tiltak, diagnoser og "jeg kjenner et barn som hadde sånn og sånn.." Jeg kvidde meg nesten til å ta med barnet vårt på sammenkomster. Det hører med til historien at barnet hadde normalt språk da han begynte i første klasse og det kom ganske av seg selv.
Mamma_til_2 Skrevet 6. august 2015 #23 Skrevet 6. august 2015 Min eldste snakket bare vas og hadde bare enkelt ord da hun begynte i bhg som 3.5 åring ikke noe var galt, etter en mnd i bhg snakket hun som en foss.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #24 Skrevet 6. august 2015 Ikke normalt. MEN, min eldste sa nesten ingenting når han var på den alderen. Han forsto alt og var en veldig grei unge. Han var stille og rolig og lekte godt alene. Jeg var superbekymrer og alle instanser ble koblet inn. Ikke noe galt funnet, hverken med hørsel eller i hodet. Og så, når han ble 4,5 år begynte han å prate og da pratet han flytende og hadde er enormt ordforråd. Han kunne litt engelsk også. Kunne si, mamma katt heter cat på engelsk. Aner ikke hvor han hadde lært det. Nå er han 12 og den beste i klassen i de fleste fag. Han er fortsatt litt tilbaketrukket og sjenert, men har masse venner og driver med idrett og er en tilfreds unge. Min gutt er jo ikke malen på hvorfor barn snakker sent da men det var vår historie. Regner med disse foreldrene selv er klar over dette men ikke ønsker gi det så mye oppmerksomhet. Vi valgte å ikke stresse og mase om det og jeg ble faktisk veldig lei av å måtte forsvare han og si alt var normalt når jeg selv faktisk var bekymret. Jeg synes faktisk det er litt frekt å bry seg med dette hvis foreldrene ig hjemmet ellers er normalt. De som skal ta tak i dette gjør det om det er grunn til bekymring. Anonymous poster hash: 42464...ef8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå