Anonym bruker Skrevet 4. august 2015 #1 Skrevet 4. august 2015 Er på ferie i syden med vår sønn på 17 og han har en kamerat på 16 med som skal være sammen med oss noen dager. Han har annen familie et stykke unna. Guttene var ute på senteret i nærheten i kveld og det er jo greit. Da klokka var 23.30 ringte jeg sønnen min for å høre at alt var greit. Ja sa han, de hadde truffet noen på deres alder der og de hadde det gøy. De skulle komme snart. Da klokka ble 00.15 ringte jeg å ba de komme hjem med en gang. Jaaada kommer snart var svaret. Klokka 00.30 ringte jeg igjen og sa at om de ikke kommer så kommer jeg og henter de. Da hørte jeg snøvlinga i stemmen hans. De hadde fått servering der....de var dritings her de kom sjanglende over plassen. De stupte rett i seng. Vi pleier å prate om det meste og har en åpen dialog. Sønnen min har drukket før men er et år siden han drakk seg maroder på denne måten. Om de drikker så er det et par pils eller tre. Ja jeg vet at han ikke har lov til å drikke og jeg har sagt at det ikke er greit. Men har også sagt at jeg ikke kan låse han inne men håper han bruker vettet og alt med måte.At han må ringe oss om han finner seg i en situasjon han ikke kommer ut av. Han må heller ikke lyve om hvor han er for da kan vi ikke hjelpe han. Han har vært flink (om dere skjønner). Så er det dette med kameraten...bør jeg si ifra til foreldrene? Eller ta tordentalen i morgen og nekte de å gå dit i morgen kveld? Hva ville du gjort? Anonymous poster hash: e4e63...7f8
Anonym bruker Skrevet 4. august 2015 #2 Skrevet 4. august 2015 Selvfølgelig skal foreldrene informeres,og tordentale og nektes ut i morgen. Hadde ikke latt min 16 åring være der når dere har så slapp holdning til alkohol. Anonymous poster hash: 290d1...376
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #3 Skrevet 5. august 2015 En 17 åring som drikker seg full er vel helt vanlig? Det gjorde jeg i hvert fall. 00.30 er vel heller ikke sent? Anonymous poster hash: d3dfc...ffb
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #4 Skrevet 5. august 2015 Høres ut som en vanlig problemstilling! Men tordentalen tar du. Selvom han gjør det, så leger han antagrlig litt mer bånd på seg når han vet det ikke er greit. Jeg har iallall et inntrykk av at tenåringer må tøye strikken to hakk. Så du bestemmer egentlig hvor drøye de er ved å holde strikken forholdsvis stram Gi beskjed til kompisens foreldre. Du hadde vel likt å få beskjed? Anonymous poster hash: 383bc...1ec
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #5 Skrevet 5. august 2015 Selvfølgelig skal foreldrene informeres,og tordentale og nektes ut i morgen. Hadde ikke latt min 16 åring være der når dere har så slapp holdning til alkohol. Anonymous poster hash: 290d1...376 Helt enig med dere om at foreldrene må kontaktes. Vi har ikke en slapp holdning til alkohol . Vi kan ikke låse en 16 åring inne . Allefall ikke en 17 åring! Det jeg kan gjøre er å prøve å vite hvor han er og ha en fornuftig dialog om alkohol. Jeg regner med at kua har glemt at hun har vært kalv når du svarer slik. Eller så kanskje du ikke har barn i nærheten av den alderen? En ting er hva min 17 åring snart 18 åring gjør, men jeg må ha nulltoleranse for gutten på 16 snart 17 som ikke er vår. Jeg kan ikke sette den type grenser som for min sønn siden jeg ikke vet hva foreldrene ville gjort. Hva ville du gjort? Hi Anonymous poster hash: e4e63...7f8
Iiiiik Skrevet 5. august 2015 #6 Skrevet 5. august 2015 Jeg ville neppe holdt noen tordentale, men en tydelig tale om at dette ikke er greit. Det er ikke greit å si at jeg kommer snart, når han allerede er i gang med drikking. Det er heller ikke greit å drikke sammen med en yngre kamerat. Jeg ville sagt at så lenge han er her, og dere ikke klarer å forholde dere til grenser når dere er utenfor oppsyn, får dere være med oss ut og spise på kveldene. Og jeg ville selvfølgelig også informert foreldrene til den andre.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #7 Skrevet 5. august 2015 Jeg synes du skal be 16 åringen fortelle det til foreldrene selv. Si gjerne at du kommer til å snakke med dem om det i morgen uansett, men gi ham sjansen til å fortelle selv først. Tordentalen kan du godt ta selv om du ikke mener så mye med det, men ikke fortsett å straffe dem resten av ferien. Anonymous poster hash: d0b8d...add
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #8 Skrevet 5. august 2015 Takk for svar!😊 Det er sannelig ikke lett med "unger" i den alderen. De skal lære seg å bli voksen, tenke på framtiden, ta de rette valgene,begynne å ta ansvar for seg selv og egen læring.ikke rart de snubler av og til. Ang mål vi har pratet om er om han absolutt skal drikke alkohol se må han holde avtaler som når han skal være hjemme (jeg sitter oppe og venter), jeg prater med foreldrene han overnatter hos og at han begrenser inntak. Jeg har ikke gitt han alkohol og det kommer jeg ikke til å gjøre på et par år. Skulle gjerne "låst han inne" til han fylte 18 men tør ikke tenke på hva som hadde skjedd den dagen han slapp ut ! 😉 Flere ? Hva ville dere gjort eller hhvordangjør dere det med deres tenåringer? 😊 Hi Anonymous poster hash: e4e63...7f8
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #9 Skrevet 5. august 2015 Jeg hadde snakket grundig med dem begge to. Gitt 16-åringen valget om han ville ringe selv (mens du hører på) og fortelle eller om du skal ringe. Husk å være spørrende! La dem fortelle hvor ulurt det var og sette reglene for resten av oppholdet ifht det. Vær tydelig på reglene (men fortell også om at det er mer in å være edru enn full blant de hippe!) Anonymous poster hash: 86c8e...df8
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #10 Skrevet 5. august 2015 Hadde du villet ha beskjed? Anonymous poster hash: e560e...36a
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #11 Skrevet 5. august 2015 Hadde du villet ha beskjed? Anonymous poster hash: e560e...36a Ja det ville jeg og sier lengre opp her at det er rett å gi beskjed. Anonymous poster hash: e4e63...7f8
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #12 Skrevet 5. august 2015 Jeg var vel 15år når jeg drakk meg drita full. Jeg syntes det er på sin plass at ungdommen ringer sine foreldre å forteller om hendelsen hvis ikke ringer du. Anonymous poster hash: d8d3a...893
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #13 Skrevet 5. august 2015 Du kan ikke sette like grenser for de to siden du ikke vet hva foreldrene mener?? For noe tull! Kameraten er 16. Da holder de begge seg unna alkohol resten av turen. Og det er det du som bestemmer. Klarer de ikke overholde det, så får de vær så god holde seg ved dørene! Jo, du har en slapp holdning når du er så tvetydig overfor din egen sønn. Det er ikke greit, men du kan ikke hindre han? Anonymous poster hash: 24058...a72
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #14 Skrevet 5. august 2015 Mistenker at du er lite tydelig i dine grenser. Anonymous poster hash: 56606...3dd
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #15 Skrevet 5. august 2015 http://www.nrk.no/ho/_-avholdsungdom-deppa-og-ensomme-1.10865434 Anonymous poster hash: d0b8d...add
Iiiiik Skrevet 5. august 2015 #16 Skrevet 5. august 2015 http://www.nrk.no/ho/_-avholdsungdom-deppa-og-ensomme-1.10865434 Anonymous poster hash: d0b8d...add Nå gjør denne artikkelen dårlig rede for hvordan forskningen er gjennomført, men du tror ikke kanskje det kan være sånn at det er de sosialt dårlig fungerende ungdommene som ikke drikker og som også blir deprimerte? Eller at depresjonen kommer først og deretter lav sosial fungering og ikke drikking. Uansett kunnskapsløst å synes at dette er relevant i HIs situasjon.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #17 Skrevet 5. august 2015 http://www.nrk.no/ho/_-avholdsungdom-deppa-og-ensomme-1.10865434 Anonymous poster hash: d0b8d...add Nå gjør denne artikkelen dårlig rede for hvordan forskningen er gjennomført, men du tror ikke kanskje det kan være sånn at det er de sosialt dårlig fungerende ungdommene som ikke drikker og som også blir deprimerte? Eller at depresjonen kommer først og deretter lav sosial fungering og ikke drikking. Uansett kunnskapsløst å synes at dette er relevant i HIs situasjon. Det er et aspekt ved saken jeg synes det er greit å ta med seg når man vurderer hvordan man skal forholde seg til ungdom og alkohol. I praksiss er det ikke sikkert det er best for ungdommen å holde seg helt unna alkohol til de fyller 18. Anonymous poster hash: d0b8d...add
HvittHus Skrevet 5. august 2015 #18 Skrevet 5. august 2015 Jeg ser ingen hensikt i tordentaler til ungdommene. Det eneste man oppnår er at ungdommene mister respekten for deg som voksen. Kjør heller en saklig og rolig samtale der du forteller at så lenge ungdommene er sammen med deg, må de forholde seg til de regler du setter. At du er skuffet og at inntak av alkohol i varme strøk, når man ikke har erfaring med alkohol, kan få alvorlige konsekvenser. Om du skal ringe foreldrene til vennen, ja det bør du for å informere, og så får foreldrene evnt ta en samtale med sin ungdom.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #19 Skrevet 5. august 2015 Jeg ser ingen hensikt i tordentaler til ungdommene. Det eneste man oppnår er at ungdommene mister respekten for deg som voksen. Kjør heller en saklig og rolig samtale der du forteller at så lenge ungdommene er sammen med deg, må de forholde seg til de regler du setter. At du er skuffet og at inntak av alkohol i varme strøk, når man ikke har erfaring med alkohol, kan få alvorlige konsekvenser. Om du skal ringe foreldrene til vennen, ja det bør du for å informere, og så får foreldrene evnt ta en samtale med sin ungdom. Helt enig! Flott svar! Jeg har informert foreldrene til kameraten. Vi hadde en fin samtale hvor jeg sa mitt , de fortalte hva som skjedde og vi pratet om dette med alkohol generelt , men spesielt i fremmet land og i varmen. Dette er jo i bunn og grunn greie gutter og det målet jeg ønsker for de allefall min gutt er at han skal ha er normalt forhold til alkohol. Alt med måte!De er enig i at de skal holde seg i nærheten av oss framover. Og nei jeg dallet ikke med dem! 😊 Hi Anonymous poster hash: e4e63...7f8
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #20 Skrevet 5. august 2015 Jeg ser ingen hensikt i tordentaler til ungdommene. Det eneste man oppnår er at ungdommene mister respekten for deg som voksen. Kjør heller en saklig og rolig samtale der du forteller at så lenge ungdommene er sammen med deg, må de forholde seg til de regler du setter. At du er skuffet og at inntak av alkohol i varme strøk, når man ikke har erfaring med alkohol, kan få alvorlige konsekvenser. Om du skal ringe foreldrene til vennen, ja det bør du for å informere, og så får foreldrene evnt ta en samtale med sin ungdom. Helt enig! Flott svar! Jeg har informert foreldrene til kameraten. Vi hadde en fin samtale hvor jeg sa mitt , de fortalte hva som skjedde og vi pratet om dette med alkohol generelt , men spesielt i fremmet land og i varmen. Dette er jo i bunn og grunn greie gutter og det målet jeg ønsker for de allefall min gutt er at han skal ha er normalt forhold til alkohol. Alt med måte!De er enig i at de skal holde seg i nærheten av oss framover. Og nei jeg dallet ikke med dem! HiAnonymous poster hash: e4e63...7f8 Jeg har 2 gutter rundt den alderen. Hadde taklet dette på samme måte som du. Tordentale hjelper ikke, men dialog og at de vet at dersom det er noe, enten med dem selv eller venner, så kan de ringe meg. Jeg kan alltid kjøre og stiller opp. De vet jeg ikke liker at de drikker, og de får ikke med seg hjemmefra, men jeg kan ikke være tilstede overalt hvor de drar for å se til at de ikke drikker. Hadde blitt litt feil i forhold til yngre søsken;-) Jeg snakker med dem om alkohol, og har opplevd å bli oppringt under russetida til eldste, da ham vat bekymra for en kompis. Sønnen min møtte meg der kameraten var, og sammen kjørte vi han hjem. Anonymous poster hash: bfd30...8cf
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #21 Skrevet 5. august 2015 Jeg ser ingen hensikt i tordentaler til ungdommene. Det eneste man oppnår er at ungdommene mister respekten for deg som voksen. Kjør heller en saklig og rolig samtale der du forteller at så lenge ungdommene er sammen med deg, må de forholde seg til de regler du setter. At du er skuffet og at inntak av alkohol i varme strøk, når man ikke har erfaring med alkohol, kan få alvorlige konsekvenser. Om du skal ringe foreldrene til vennen, ja det bør du for å informere, og så får foreldrene evnt ta en samtale med sin ungdom. Helt enig! Flott svar! Jeg har informert foreldrene til kameraten. Vi hadde en fin samtale hvor jeg sa mitt , de fortalte hva som skjedde og vi pratet om dette med alkohol generelt , men spesielt i fremmet land og i varmen. Dette er jo i bunn og grunn greie gutter og det målet jeg ønsker for de allefall min gutt er at han skal ha er normalt forhold til alkohol. Alt med måte!De er enig i at de skal holde seg i nærheten av oss framover. Og nei jeg dallet ikke med dem! HiAnonymous poster hash: e4e63...7f8 Jeg har 2 gutter rundt den alderen. Hadde taklet dette på samme måte som du. Tordentale hjelper ikke, men dialog og at de vet at dersom det er noe, enten med dem selv eller venner, så kan de ringe meg. Jeg kan alltid kjøre og stiller opp. De vet jeg ikke liker at de drikker, og de får ikke med seg hjemmefra, men jeg kan ikke være tilstede overalt hvor de drar for å se til at de ikke drikker. Hadde blitt litt feil i forhold til yngre søsken;-) Jeg snakker med dem om alkohol, og har opplevd å bli oppringt under russetida til eldste, da ham vat bekymra for en kompis. Sønnen min møtte meg der kameraten var, og sammen kjørte vi han hjem. Anonymous poster hash: bfd30...8cf Da tenker vi det samme! 😊 Er vanskelig! Vi kan jo ikke fotfølge de men vi kan prøve å fprberede de på voksenlivet og la de vite at vi stiller opp. Jeg ringer ikke foreldrene til de han overnatter hos lengre men ringer han innimellom for å høre hvor han er og at alt er i orden fram til han må være inne. Derfor er det så viktig at han ikke lyver på hvor han er for da kan jeg ikke hjelpe han eller eventuelt venner. Nå er det heldigvis lenge siden jeg har sett han i den tilstanden som i går og da må vi friske opp reglene og risikoene. Har to til som kommer i den alderen . Gruer meg til neste mann!😅 Hi Anonymous poster hash: e4e63...7f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå