Anonym bruker Skrevet 4. august 2015 #1 Skrevet 4. august 2015 Hei! Jeg er kronisk syk og alenemor til en gutt på 5 år. Faren til sønnen min er død. Jeg får mye hjelp av familien min og også hjemmehjelp/BPA. Dette gjør at vi kommer oss igjennom hverdagene. Likevel hadde det vært fint å få en helg eller to i måneden med avlastning slik at jeg kunne hvile skikkelig ut. Tror dere det er sjans for å få dette når jeg allerede får så mye av det offentlige? Og hva skjer om man søker avlastning, kan man selv bestemme hvilken familie man ønsker for barnet eller bestemmer barnevernet alt? Er det slik at når man søker så blir det en "undersøkelsessak"? Altså hvor de vurderer dine evner som forelder? Ikke at jeg har noe å skjule, men man hører jo så mange skrekkhistorier :-P Vil gjerne høre om andres erfaringer Anonymous poster hash: 7305d...de8
Anonym bruker Skrevet 4. august 2015 #2 Skrevet 4. august 2015 Du får nok ikke avlastning gjennom barnevernet pga at DU trenger det, da må barnet ha behov for det. Vet om en som søkte, hun var totalt utslitt. Hun fikk det ikke innvilget, pga at det ikke gikk ut over barna. Anonymous poster hash: 202a5...914
Anonym bruker Skrevet 4. august 2015 #3 Skrevet 4. august 2015 Jeg aner ikke hvordan dette fungerer, men jeg har kjent og kjenner noen som er avlastningshjem. De ene skulle være "besteforeldre". En alenemor med diagnosebarn. Utifra det jeg vet var ikke barnevernet noe mer inne i bildet enn at de var bindeleddet mellom disse. Mor var sliten pg trengte noen pauser i hverdagen for å komme ovenpå. Uten familie var det vanskelig å få hjelp til dette på annen måte. Jeg vet det var ett nederlag for henne å søke om dette, men jeg vet det ble gull. Nå er barnet voksent, men de har fortsatt god kontakt selv om det ikke er noe mer mellom barnevernet. Jeg vet gutten og moren feiret jul sammen med de endel ganger også når det passet for de alle. Ene barnet mitt har en bekjent for er avlastning for ett barn. Hun har barnet noen timer innimellom. De lager middag, leker på lekeplassen, koser seg i sofaen. Igrunn bare gjør de vanlige tingene sammen. Jeg aner ikke hvordan hun ble avlastning for hun var det noen år før hun ble 18år. Muligens noe bekjentskap på en aller annen måte kanskje. Barnet har også vært på overnatting der, vært med på hytteturer med familien hennes, Så mange ulike måter en kan få avlastning på. Hvordan og hva må en finne ut, og for å finne ut det må nok BV undersøke litt. At du selv søker BV om hjelp sier mye om deg, og utifa det jeg har hørt så er BV meget behjelpelige i slike situasjoner. Anonymous poster hash: 9140d...bb8
Anonym bruker Skrevet 4. august 2015 #4 Skrevet 4. august 2015 Kan vel søke Tiltaksenheten i din kommune også for avlastning. Får dere det innvilget har du så vidt jeg vet bestemmelsesrett til hvem avlastningshjemmet er. Søkte selv på en utlyst stilling som avlastningshjem via Tiltaksenheten, og søknadene der gikk til foreldrene, som da var de som valgte ut de aktuelle. Anonymous poster hash: 24771...1c5
Anonym bruker Skrevet 4. august 2015 #5 Skrevet 4. august 2015 Har dere frivilligsentral i kommunen der du bor? Vi er avlastningshjem gjennom dem. Anonymous poster hash: 3eefc...1e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå