Gå til innhold

Er dere skeptiske til kiropraktorbehandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: e82b5...ce3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vurdere og ta en tur selv :)

Skrevet

Nei, men til enkelte kiropraktorer.

Jeg har gått til flere, men har nå funnet den rette. Har fikset både kolikk og bekkenlåsning. Her kan du søke opp å se om det er noen i din nærhet som har fått gode kritikker: http://www.legelisten.no/kiropraktorer

Anonymous poster hash: 82f8e...c3f

Skrevet

Nei, absolutt ikke! Sliter med en låsning i korsryggen/bekken og må med jevne mellomrom innom kiropraktoren min for å knekke opp. Tror nok jeg hadde måtte leve i et smerteh....... hvis ikke jeg ikke kunne gå der.

Skrevet

Tja, både og.. For noen mnd siden knakk kiropraktoren tre av ribbeina mine! Mest sannsynlig har jeg hatt en svakhet der fra før, men det gjorde meg likevel skeptisk!

Ei venninne har hatt vobd rygg i to pr og fått veldig god hjelp av kiropraktor, så jeg vet jo at det kan være bra. Men mest sannsynlig kommer jeg til å styre unna selv! :P

Anonymous poster hash: 4d871...eee

Skrevet

Selvsagt ikke! Har fått hjelp hos kiropraktor flere ganger. Men det er som flere sier, viktig å finne en dyktig. Jeg gikk et par ganger til en kar som var helt håpløs, men under første svangerskapet fant jeg en annen og han var og til tider er min hjelp i nøden :P Jeg må knekkes opp i bekkenet, ryggen, brystet og nakken med ujevne mellomrom og da er det kun kiropraktor som hjelper :)

Anonymous poster hash: 7041b...e3b

Skrevet

Nei, vil ikke si at jeg er skeptisk. Jeg ser på dem på samme måte som jeg ser på healere, spåkoner, homeopater og andre kvakksalvere.

Skeptisk er definitivt ikke det rette ordet.

Anonymous poster hash: 8d84d...af5

Skrevet

Nei, vil ikke si at jeg er skeptisk. Jeg ser på dem på samme måte som jeg ser på healere, spåkoner, homeopater og andre kvakksalvere.

Skeptisk er definitivt ikke det rette ordet.

Anonymous poster hash: 8d84d...af5

😂

Anonymous poster hash: e82b5...ce3

Skrevet

Jeg er meget skeptisk til alternativ medisin, men har fram til i fjor "trodd" litt på kiropraktikk. Har vært der ca en gang i året med vondt i ryggen og følt jeg har fått hjelp. Men etter forrige runde med vondt i nakken, mistet jeg trua. Var der mye med vondt i nakken og fikk behandling ukentlig. Ble noe bedre, men ikke helt. Nevnte plagene i nakken for legen da jeg var på svangerskapskontroll og hun brukte ganske nøyaktig 15 sekunder på å diagnostisere meg med prolaps i nakken (bekreftet på mr). Ser jo nå at symptomene passer med bortfall av førlighet i fingre etc. Dette syns jeg en kiropraktor burde ha fanget opp! Så nå har jeg slutta der og sparer de penga!

Anonymous poster hash: 10ce9...87c

Skrevet

Kan ikke uttale meg om andre kiropraktorer, men han som familien min har brukt gjennom 25 år er utrolig dyktig. Har vært til han med minstemann som hadde kolikk og låsninger blant annet.

Anonymous poster hash: bc357...7d6
Skrevet

Skeptisk til kvaliteten på noen av dem, men en flink kiropraktor er gull verdt for meg! Hadde trøbbel med å gå for 6 mnd siden, med hjelp med låsninger i korsryggen fungerer jeg nå fint!

Anonymous poster hash: 4ebe2...07a

Skrevet

Uten de dyktige kiropraktorene jeg har brukt, så hadde ikke jeg vært i live i dag.

Anonymous poster hash: d6f14...cc0

Skrevet

Kiropraktoren har gitt meg et nytt liv.

Anonymous poster hash: 67fab...0a0

Skrevet

Kiropraktoren har gitt meg et nytt liv.

Anonymous poster hash: 67fab...0a0

Meg også 👍 går til Kiropraktor hver tredje uke for å fungere i hverdagen

Skrevet

Uten de dyktige kiropraktorene jeg har brukt, så hadde ikke jeg vært i live i dag.

Anonymous poster hash: d6f14...cc0

Det tror jeg faktisk ikke jeg hadde vært heller.

På nesten 25 år har jeg vært borti én dårlig kiropraktor.

De virkelig dyktige kiropraktorene er gull verdt! Min erfaring er at det er stor forskjell fra en "ordinær" kiropraktor og de som er virkelig dyktige. Heldigvis har jeg funnet noen virkelig gode, og for meg så er det forskjell på å fungere i jobb eller ikke. (Nav ville uføretrygde meg - jeg fikk hjelp av kiropraktor.)

Anonymous poster hash: c8e5e...827

Skrevet

Ikke for voksne, men av spedbarn JA! Foreldre stimer til kiropraktor me små babyer, fatter ikke at de tør. Minsta mi hadde stiv nakke (type kisskidd). Vi ble anbefalt fysioterapi! Nakken trenger ikke knekkes opp, men mykes opp. Snakket med barnelege også om dette, han hadde aldri latt en kiropraktor TA i hans baby. Kiropraktikk er for voksne med ferdig utviklet skjelett, ikke babyer.

Skrevet

Ikke for voksne, men av spedbarn JA! Foreldre stimer til kiropraktor me små babyer, fatter ikke at de tør. Minsta mi hadde stiv nakke (type kisskidd). Vi ble anbefalt fysioterapi! Nakken trenger ikke knekkes opp, men mykes opp. Snakket med barnelege også om dette, han hadde aldri latt en kiropraktor TA i hans baby. Kiropraktikk er for voksne med ferdig utviklet skjelett, ikke babyer.

Den holdningen er basert på feilopplysninger. Kiropraktorer bruker ofte mindre krefter på babyer enn det fysioterapeuter gjør, så belastningen med å gå til kiropraktor kan være mindre for babyen enn om man går til fysioterapi. Noen ganger er det det leddmessige som må rettes, andre ganger er det det muskulære. Noen ganger er det begge deler. Er det først og fremst muskulært går man til fysioterapeut, er det først og fremst leddmessig går man til kiropraktor. Er det begge deler går man til kiropraktor først og deretter til fysioterapeut.

Anonymous poster hash: c8e5e...827

Skrevet

Nei, har selv hatt fantastisk hjelp fra kiropraktor flere ganger:)

Skrevet

Hadde nok hoppet utfor ett stup om det ikke var for kiropraktoren min. Hadde havnet i rullestol for lenge siden i dette svangerskapet om det ikke var for henne. Så en flink kiropraktor er gull verdt :)

Skrevet

Nei.

Var mye hos kiropraktor når jeg var gravid for hadde ekstreme smerter i ryggen.

Kjenner også flere med kolikkbarn som har fått god hjelp av kiropraktor.

Var selv med sønnen pga kolikk men han kunne hjelpe småen ettersom han ikke hadde noen låsninger.

Skrevet

Selvfølgelig er jeg skeptisk. Det finnes knapt en eneste troverdig studie som dokumenterer effekten av kiropraktikk, det auler av useriøse læresteder som undervise kiropraktikk som det skulle være en religion og det er temmelig tilfeldig hvem man støter på i faget.

Samtidig har jeg hatt nytte av det i noen konkrete tilfeller og har opplevd kiropraktorer som fremstod seriøse og ikke minst troverdige i forhold til hva de kunne og ikke kunne bidra med. Og kiropraktorer som fremstod stikk motsatt.

Anonymous poster hash: 4b8b6...4f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...