Gå til innhold

Noen som har tenkt seg syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tenkt seg syk/sykere enn man er?Hører flere sier det, men skjønner ikke helt hvirdan man kan ha vondt et sted også er det bare psykisk 😳

Anonymous poster hash: c6ba5...70c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?(i disse google tider)😬

Skrevet

Jeg har sett mange som har det... 

Sett deg ned i sofaen. Kjenn godt etter. Hvis du kjenner etter har du sikkert litt vondt et sted. Og hvis du fokuserer på pusten, så kjennes det jo kanskje litt rart ut? Kanskje det er litt tungt? Og sitter ikke frokosten liksom litt oppe i halsen? Og det klør litt mellom ribbeina?! 

Nå ble jeg stressa, himmel, pulsen går jo opp, og dunker ikke hjertet så hardt?! Nå er jeg kald/varm på fingrene, det må jo være noe galt? Det prikker jo nesten litt i dem også, kan ikke det være et tegn på infarkt?! Og nå kjennes det jo enda rarere i brystet! Og er jeg ikke litt rar i hodet? Pleier synet mitt alltid være sånn, eller er det noe som er galt med det? Kanskje er det litt smalt? Litt sånn tunnel, liksom, det kan vel være et slag, kan det ikke være det?! Oi, er jeg svimmel? Jeg har jo dotter i ørene....!!!

....og sånn går det. 

Problemet er at noen kan få sånne tankerekker, og alt de ikke legger merke til til vanlig tolkes som noe skremmende - bare fordi de nå setter seg ned og kjenner virkelig godt etter. Problemet er jo at alt jeg skrev over kan være normalt, og det kan være unormalt. Og de vet så godt at det kan være unormalt, og så blir de stresset, og de kjenner enda bedre etter, og så har man det gående.

Anonymous poster hash: d1cf3...dc2
Skrevet

Uff ja man finner alltids NOE som er galt😬jeg er ekspert på slike tanker, men kanskje særlig siden de ikke finner årsaken til at jeg har så vondt en spesiell plass og må ta smertestillende...altså;jeg har seriøst kjempe vondt...og det blir ikke bedre andre plasser av å tenke slik

Skrevet

Sett deg ned i sofaen. Kjenn godt etter. Hvis du kjenner etter har du sikkert litt vondt et sted. Og hvis du fokuserer på pusten, så kjennes det jo kanskje litt rart ut? Kanskje det er litt tungt? Og sitter ikke frokosten liksom litt oppe i halsen? Og det klør litt mellom ribbeina?!

Nå ble jeg stressa, himmel, pulsen går jo opp, og dunker ikke hjertet så hardt?! Nå er jeg kald/varm på fingrene, det må jo være noe galt? Det prikker jo nesten litt i dem også, kan ikke det være et tegn på infarkt?! Og nå kjennes det jo enda rarere i brystet! Og er jeg ikke litt rar i hodet? Pleier synet mitt alltid være sånn, eller er det noe som er galt med det? Kanskje er det litt smalt? Litt sånn tunnel, liksom, det kan vel være et slag, kan det ikke være det?! Oi, er jeg svimmel? Jeg har jo dotter i ørene....!!!

....og sånn går det.

Problemet er at noen kan få sånne tankerekker, og alt de ikke legger merke til til vanlig tolkes som noe skremmende - bare fordi de nå setter seg ned og kjenner virkelig godt etter. Problemet er jo at alt jeg skrev over kan være normalt, og det kan være unormalt. Og de vet så godt at det kan være unormalt, og så blir de stresset, og de kjenner enda bedre etter, og så har man det gående.

Haha, artig svar... Nedlatende da gitt og ikke hva HI spurte etter heller. Hva vet du om de du her beskriver ikke virkelig har vondt eller andre plager egentlig? Plager som er værre enn dine??

Anonymous poster hash: 2ef6f...a33

Skrevet

Uff ja man finner alltids NOE som er galtjeg er ekspert på slike tanker, men kanskje særlig siden de ikke finner årsaken til at jeg har så vondt en spesiell plass og må ta smertestillende...altså;jeg har seriøst kjempe vondt...og det blir ikke bedre andre plasser av å tenke slik

Ja, det er mulig å tenke seg syk eller til smerter. Det er også mulig at smerte opprettholdes fordi man har tatt smertestillende over lengre tid (en av bivirkningene av smertestillende er smerter) - denne smerten er like reell for den som opplever den, men det er da vanskelig å forstå at det kan være smertestillende som gir samme smerte som tidligere var forårsaket av noe annet som nå er bra.

Men - når det er sagt, det at "de" ikke finner noen årsak til smertene dine trenger ikke bety at det ikke er en helt reell fysisk årsak til det. Det kan bety at de bare ikke har funnet årsaken enda.

Hvor har du vondt? Hatt det lenge? Oppstod det etter noe spesielt?

Anonymous poster hash: 16857...0ba

Skrevet

....og sånn går det.

Haha, artig svar... Nedlatende da gitt og ikke hva HI spurte etter heller. Hva vet du om de du her beskriver ikke virkelig har vondt eller andre plager egentlig? Plager som er værre enn dine??

Anonymous poster hash: 2ef6f...a33

Beklager hvis det ble oppfattet som nedlatende, det var bare et eksempel på hvordan man kan tenke seg syk. Som jeg sa så er problemet at dette både kan være normalt, men også unormalt. Og hvis de ikke får skikkelige svar og forklaringer når de oppsøker hjelp, blir det bare verre og verre, fordi de ikke har kunnet slå seg til ro med svarene. Det hjelper heller ikke at Google alltid er tilgjengelige, man kan jo bli paranoid av mindre.

Gjest Antarctica
Skrevet

Psykosomatiske lidelser handler vel ikke først og fremst om å tenke seg syk eller om hypokonderi. Mye oftere er det jo at leger får inn pasienter med vondt i muskler og ledd, ryggsmerter, hodepine eller fordøyelsesbesvær. De får symptombehandling, men grunnen til smertene ligger i stress, mobbing, relasjonsproblemer, dårlig samvittighet for alt man ikke rekker og andre ting i livssituasjonen.

Skrevet

Jeg blir fysisk syk av mitt liv. Jeg har hatt et grusomt liv fra jeg ble født, opplevd mer enn de fleste. Og alt det setter seg i fysisk sykdom hos meg. Og jeg har vært fysisk syk store deler av mitt voksne liv. Utrolig slitsomt. Føler jeg og har tatt tak i det psykiske, gått til behandling og pratet masse ut om det. Jeg føler meg ikke deprimert. Men fysisk syk er jeg.

Anonymous poster hash: e0731...e76
Skrevet

Greia er vel at de som har gjort det ikke ser det selv. Så du får nok ikke noe svar på spørsmålet ditt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...