Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #1 Skrevet 3. august 2015 Han har holdt på i nærmere 1,5 år med tulling og det blir verre og verre og verre! Bare tull, leking, sutring, hyling, grining i timesvis hver kveld! Jeg føler jeg nå har forsøkt alt, men nå vet jeg jammen ikke mer hva som kan gjøres!! Han har alltid hatt rutiner på kvelden og sang og lesing. Ganske lenge etter at tullet startet og jeg prøvde flere bøker prøvde jeg å la han se noen minutter på iPaden før sovetid. Funka like dårlig som sang og lesing. La seg før klokken 19, funka dårlig. Flytta leggetid til klokken 20, funka dårlig. Skal gjøre ALT mulig rart når han har lagt seg! Etter en stund får jeg nok og sier at nå ER det natta! Det er etter hundre forsøk å legge han ned, ta vekk ting, følge inn på rommet osv. Spør han om jeg kan sitte der gjør jeg det, men han fortsetter å tulle. Ingenting nytter! Han bruker 2-3 timer på å sovne hver ENESTE KVELD! Jeg er så lei, så lei! Jeg har bare lyst til å rømme langt vekk hver eneste kveld! Vi bor for langt unna at Sove Karin kan komme å hjelpe. Jeg har vært hos legen med han, men ingen hjelp og få. Vi har prøvd Vallergan etter forslag fra lege, det fungerte et par dager før vi var tilbake på start. Beklager nå, men fytti helvete å lei jeg er tull hver eneste kveld! Det sliter meg ut og jeg gruer meg til hver kveld Har prøvd alt nå. Virkelig alt jeg kan komme på selv, lest i bøker, googlet og råd fra andre, HS og lege. Vært både blid, rolig, tålmodig, streng og irritert det siste 1,5 året. Anonymous poster hash: bbda2...6a7
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #2 Skrevet 3. august 2015 Hvor gammel er han? Anonymous poster hash: ee577...5c2
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #3 Skrevet 3. august 2015 4 år Anonymous poster hash: bbda2...6a7
Mamma_til_2 Skrevet 3. august 2015 #4 Skrevet 3. august 2015 Herlighet ikke og vente at barnet tuller du er jo ikke konsekvent på noe, det er ikke bare og vifte med en tryllestav og tro at barnet legger seg ned pga at du prøver noe nytt, det tar tid og innarbeide rutiner og slik jeg leser så har du ikke gitt de forskjellige forsøkene dine nok tid! Barnet vet jo at det får en reaksjon etter leggetid og mye oppmerksomhet, ipad er ikke en god løsning, da er lydbok på lavt volum bedre om du mener han trenger stimulans for og sove. Du må velge en metode og holde deg til den.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #5 Skrevet 3. august 2015 Herlighet ikke og vente at barnet tuller du er jo ikke konsekvent på noe, det er ikke bare og vifte med en tryllestav og tro at barnet legger seg ned pga at du prøver noe nytt, det tar tid og innarbeide rutiner og slik jeg leser så har du ikke gitt de forskjellige forsøkene dine nok tid! Barnet vet jo at det får en reaksjon etter leggetid og mye oppmerksomhet, ipad er ikke en god løsning, da er lydbok på lavt volum bedre om du mener han trenger stimulans for og sove. Du må velge en metode og holde deg til den. Hva vet du om jeg ikke er konsekvent?? Tror du virkelig jeg ikke har prøvd?? Tror du helt seriøst at jeg mener det bare er å vifte med en tryllestav? Jeg har gitt dem tid! Det har som sagt holdt på 1,5 år!! Anonymous poster hash: bbda2...6a7
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #6 Skrevet 3. august 2015 Hva om du legger deg ved siden av han? Han ligger innerst, du snakker roooolig og stille om du må si noe og du er så lite spennende som det er mulig å være. Ha vann klart på nattbordet og sørg for tissing rett før seng. Ligg der til han sovner. Tar sikkert 3-4 timer første dagene det også, men plutselig sovner han tidligere og tidligere. Det blir, om ikke annet, en roligere avslutning på kvelden. Anonymous poster hash: bb50c...5d1
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #7 Skrevet 3. august 2015 Herlighet ikke og vente at barnet tuller du er jo ikke konsekvent på noe, det er ikke bare og vifte med en tryllestav og tro at barnet legger seg ned pga at du prøver noe nytt, det tar tid og innarbeide rutiner og slik jeg leser så har du ikke gitt de forskjellige forsøkene dine nok tid! Barnet vet jo at det får en reaksjon etter leggetid og mye oppmerksomhet, ipad er ikke en god løsning, da er lydbok på lavt volum bedre om du mener han trenger stimulans for og sove. Du må velge en metode og holde deg til den. Hva vet du om jeg ikke er konsekvent?? Tror du virkelig jeg ikke har prøvd?? Tror du helt seriøst at jeg mener det bare er å vifte med en tryllestav? Jeg har gitt dem tid! Det har som sagt holdt på 1,5 år!! Anonymous poster hash: bbda2...6a7 Om du hadde vært konsekvent hadde ungen din hatt gode soverutiner nå. Anonymous poster hash: d1b8c...0a8
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #8 Skrevet 3. august 2015 4 år? Snakk med barnet ditt! Si at det er viktig for barnet å sovne greit på kvelden, sånn dere har det nå må være slitsomt for h*n, spør om h*n har forslag til hvordan dere kan få det til sammen.. har du prøvd belønningsskjema? Er det noe barnet ønsker seg som han kunne samlet klistremerke til? Dersom barnet ikke har forslag, må du som mamma bestemme, gi et par alternativer som barnet kan velge mellom... påpek at du ikke gjør dette for å være slem, men for å hjelpe barnet - at nå blir det forandringer, og det kan kjennes tøft og vanskelig en periode men så blir det bedre... Så, gjør deg litt hard, Vær mild og rolig utenpå men fast.. Dropp ipad, lyset fra ipaden stimulerer hjernen og forsinker innsovning. .. INGEN service etter leggetid.. vann på nattbordet, beroligende stemme om at du passer på han fra stuen - stå I det! Du sier du har prøvd og vært konsekvent, men hvorfor mener du det har blitt sånn da? Barn utvikler atferd som har funksjon. Ett eller annet må det være å vinne på alt det tullet ellers hadde han sluttet med det... Anonymous poster hash: a8a4c...326
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #9 Skrevet 3. august 2015 Vi har et barn som har hatt store innsovningsvansker helt siden 1-2årsalderen. Vi prøvde virkelig ALT! Ikke før han fikk diagnosen adhd (sier ikke at din har det overhodet altså!) fikk vi hjelp fra lege med søvn, og da fikk vi Melatonin. Da var han sju år..!! Det virket fra første stund. Be legen om å få prøve det, det er forsøket verdt for å prøve å snu døgnrytmen og lære barnet ditt å sove. Anonymous poster hash: ce3d0...bcc
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #10 Skrevet 3. august 2015 Vi har et barn som har hatt store innsovningsvansker helt siden 1-2årsalderen. Vi prøvde virkelig ALT! Ikke før han fikk diagnosen adhd (sier ikke at din har det overhodet altså!) fikk vi hjelp fra lege med søvn, og da fikk vi Melatonin. Da var han sju år..!! Det virket fra første stund. Be legen om å få prøve det, det er forsøket verdt for å prøve å snu døgnrytmen og lære barnet ditt å sove. Anonymous poster hash: ce3d0...bcc Jeg prøvde å si til legen at jeg ville prøve Melatonin, men neida. Det trengte han ikke Jeg mistenker adhd siden det er i nær familie, men han er for liten til å sjekkes for det Anonymous poster hash: bbda2...6a7
Mamma_til_2 Skrevet 3. august 2015 #11 Skrevet 3. august 2015 (endret) Han har alltid hatt rutiner på kvelden og sang og lesing. Ganske lenge etter at tullet startet og jeg prøvde flere bøker prøvde jeg å la han se noen minutter på iPaden før sovetid. Funka like dårlig som sang og lesing. La seg før klokken 19, funka dårlig. Flytta leggetid til klokken 20, funka dårlig. Skal gjøre ALT mulig rart når han har lagt seg! Etter en stund får jeg nok og sier at nå ER det natta! Det er etter hundre forsøk å legge han ned, ta vekk ting, følge inn på rommet osv. Spør han om jeg kan sitte der gjør jeg det, men han fortsetter å tulle. Ingenting nytter! Det du nevner her er ett sammensurium av forskjellige legge metoder, du må velge en og holde deg til den, og nei du har ikke vært konsekvent nok, for gutten din er jo helt forvirret over hva som er rutine! Endret 3. august 2015 av Mamma_til_2
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #12 Skrevet 3. august 2015 Er enig med de andre her, hold deg til en metode og ikke skift taktikk for raskt. Her hjelper det å si at hun skal ligge i senga si etter sengetid (kl 20), men hvis hun ikke får sove etter å ha prøvd får hun lov til å se på en bok eller blad med liten lommelykt til hun blir trøtt. Vi har også forklart til henne at det tar iblant litt tid å sovne, og gitt henne noen tips for p finne søvnen. Legge seg ned på siden, lukke øynene og tenke på noe fint feks dagen som har vært, sist hun lekte med en god venn, når vi var på stranden eller lignende. Anonymous poster hash: a032f...101
Tjofsen Skrevet 3. august 2015 #13 Skrevet 3. august 2015 Her funka det bra med lydbok da vi hadde problemer med soving i toårsalderen. Kan være verdt et forsøk.
Lammeskanken Skrevet 3. august 2015 #14 Skrevet 3. august 2015 Han sover vel ikke på dagtid lenger? Lydbok kan jeg også anbefale. Høres nesten litt ut som om han er overtrøtt og da finner de på mye rart.. 😀
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #15 Skrevet 3. august 2015 Herlighet ikke og vente at barnet tuller du er jo ikke konsekvent på noe, det er ikke bare og vifte med en tryllestav og tro at barnet legger seg ned pga at du prøver noe nytt, det tar tid og innarbeide rutiner og slik jeg leser så har du ikke gitt de forskjellige forsøkene dine nok tid! Barnet vet jo at det får en reaksjon etter leggetid og mye oppmerksomhet, ipad er ikke en god løsning, da er lydbok på lavt volum bedre om du mener han trenger stimulans for og sove. Du må velge en metode og holde deg til den. Hva vet du om jeg ikke er konsekvent?? Tror du virkelig jeg ikke har prøvd?? Tror du helt seriøst at jeg mener det bare er å vifte med en tryllestav? Jeg har gitt dem tid! Det har som sagt holdt på 1,5 år!! Anonymous poster hash: bbda2...6a7 Om du hadde vært konsekvent hadde ungen din hatt gode soverutiner nå. Anonymous poster hash: d1b8c...0a8 Måte på å være arrogant! Vi har hatt det slik i 8 år. Helsestasjonen bare trekker på skuldrene og sier at vi gjør alt riktig, og at det er bare slik hun er siden hun har vært slik fra hun var spebarn. Men tenk deg, 2-3 timers legging hver eneste bidige dag! Det er så fortvilende for oss alle. Vi har vært nær samlivsbrudd rett og slett, ungen fikk adferdsvansker og det andre barnet mindreverdighetskomplekser for det følte seg oversett. Ingen hjelp å få for oss. Fikk kurs "De utrolige årene" som var veldig bra på adferdsvansker. Og det er nå når de er borte at vi er helt sikker på at hun har en søvnforstyrrelser. Jeg har begynt å kartlegge søvnmønster slik at jeg kan slå noe i bordet. Psykologen på kurset mente helt klart at hun var kandidat for melatonin, og tiden er nå overmoden for å prøve dette hos oss. Problemet blir nok heller å få henne til å ta det da hun selv ikke synes det er noe problem. Men ja, jeg skjønner deg så inderlig godt. Lykke til Anonymous poster hash: 4a98f...cc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå