Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #1 Skrevet 3. august 2015 Jeg er opptatt av at barn skal sitte fint og spise. Men hva kan man forvente av ett barn på 20 måneder. Jeg vet dette er bare en bagatell, men: Sønnen vår har i det siste, (ikke ved hvert måltid) begynt å blåse/gurgle i glasset. Dette syns han er gøy og ler. Jeg er litt usikker på om jeg skal la han gjøre det, han syns jo det er så gøy! Eller skal jeg si til han at dette kan vi ikke gjøre ved bordet? Jeg vil jo i utgangspunktet ikke at han skal sitte slik ved bordet. Det kan sikkert fort bli en uvane? Og sier du noe til ungen hvis det hiver mat på gulvet? Kan man forvente at han skal forstå at man ikke kan kaste mat på gulvet? Jeg pleier å si at om du hiver mer mat på gulvet, tar jeg det som at du er mett og at da får du ikke mer mat. Og hiver han mer, tar jeg i fra han maten og så blir det ikke noe mer mat før neste måltid. Han har som regel spist endel før han begynner å kaste mat, så han har liksom aldri protestert på det. Tror kanskje det er når han begynner å bli mett at han leker slik med maten. Hva forventer du av et barn på 20 måneder? Anonymous poster hash: c548c...b45
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #2 Skrevet 3. august 2015 Forventer ingenting av så små barn. Bare ikke oppmuntre den oppførselen du ikke vil at han skal ha - ellers må man ha stor romslighet når det gjelder så små barn. Anonymous poster hash: 2aa20...cfd
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #3 Skrevet 3. august 2015 Når de begynner å leke med maten regner jeg med at de er mette og fjerner dem fra bordet. Ikke noe å lage en stor sak ut av. Anonymous poster hash: 5ca98...f6b
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #4 Skrevet 3. august 2015 Forventer ingenting, men korrigerer ved behov. Man kan ikke ignorere og så starte oppdagelsen på bordmanerer når ungen er 3-4 år. Anonymous poster hash: 5f1db...120
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #5 Skrevet 3. august 2015 Når de begynner å leke med maten regner jeg med at de er mette og fjerner dem fra bordet. Ikke noe å lage en stor sak ut av. Anonymous poster hash: 5ca98...f6b Samme her, sønnen vår er 22 mnd og at han leker med maten er et tegn på at han er mett. Så da tar vi fatet fra han og sier at han er ferdig å spise, ingen protest. Han har alltid spist en del da. Anonymous poster hash: bb4a4...fb4
Anonym bruker Skrevet 3. august 2015 #6 Skrevet 3. august 2015 Jeg forventer heller ikke noe av barn på den alderen, men prøver å veilede til "rette" atferd. Min kar har passert to år og tuller fortsatt masse med bordet. Hvis han begynner å leke med maten så tenker jeg som mange andre her at han er mett. Men da spør jeg han bare om han er mett og han svarer som oftest ja. Anonymous poster hash: 93dfe...852
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå