Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #1 Skrevet 2. august 2015 (På forhånd: Beklager for bruk av dialekt ordet "æ" i overskriften, men det understreker bare hvor galen jeg holder på å bli) I 4, FIRE, år har jentungen holdt et svare leven ved leggetid. Inn, ut, inn, ut, skal bare, må hente, inn, ut, "mamma, jeg må tisse", skal bare, "mamma, se her" osv. Jeg holder på å bli sprø! Hun kan holde på i alt fra 1 til 3/4 timer hver eneste kveld. Jeg har prøvd å ignorere, ikke si noe og bare følge henne tilbake, mer kveldsmat, mindre kveldsmat, bade, null tv de siste timene før legging, boklesing, synging, ta leker ut av rommet, lydbok, ta bort lydbok, vann, ha det mørkere på soverommet, ha lyset på, varmere dyne, mindre varm dyne, mer vann, legge tidligere, legge senere, legge meg sammen med henne osv. Jeg har ikke flere idèer igjen mens jeg blir mer og mere sliten på kveldene. Tålmodigheten og lunta blir bare kortere og kortere. Kjenner at jeg nesten gruer meg til kvelden fordi jeg vet at det hele etter noen timer vil ende i skrik og skrål. Hun er 5 år og har holdt på som dette siden hun var 2 år. Ellers om dagene er hun snill og grei, hører etter og vi har det fint sammen. Kun kveldene og leggingen som nå er blitt et mareritt. H J E L P ! SOS! Hva er ditt beste tips? Æ blir galen snart! Anonymous poster hash: cf32e...d22
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #2 Skrevet 2. august 2015 Hva med å la henne sove med deg/dere? Anonymous poster hash: 414e2...415
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #3 Skrevet 2. august 2015 Min datter på 6 år er helt lik. I tillegg våkner hun mye om natten. Legen har konstatert søvnvansker og at hun antagelig produserer for lite melatonin, så nå får hun tilskudd på kveldene. Hun får en tablett ca en time før leggetid og er blitt en engel å legge. Sovner som regel innen 10 minutter. Før holdt hun på i minst 1-2 timer, gjerne mer. Hver kveld, helt fra hun var baby. Glemmer vi tablettene en kveld, er det på'an igjen. Unntaket er sommerferiene hvor hun som minst får være mye lenger oppe enn normalt. Nå hun ikke må i seng før i 23-tiden sovner hun faktisk greit av seg selv. Anonymous poster hash: dbc8b...a55
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #4 Skrevet 2. august 2015 Hva med å la henne sove med deg/dere? Anonymous poster hash: 414e2...415 Har prøvd. Da jodler hun, turner, skravler og styrer på i timesvis. Er på samme måte om jeg legger meg med henne. HI Anonymous poster hash: cf32e...d22
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #5 Skrevet 2. august 2015 Min datter på 6 år er helt lik. I tillegg våkner hun mye om natten. Legen har konstatert søvnvansker og at hun antagelig produserer for lite melatonin, så nå får hun tilskudd på kveldene. Hun får en tablett ca en time før leggetid og er blitt en engel å legge. Sovner som regel innen 10 minutter. Før holdt hun på i minst 1-2 timer, gjerne mer. Hver kveld, helt fra hun var baby. Glemmer vi tablettene en kveld, er det på'an igjen. Unntaket er sommerferiene hvor hun som minst får være mye lenger oppe enn normalt. Nå hun ikke må i seng før i 23-tiden sovner hun faktisk greit av seg selv. Anonymous poster hash: dbc8b...a55 Hun våkner heldigvis ikke på natten. Når hun først sovner så sover hun natten igjennom, men hun er trøtt som en strømpe om morgenen. Som igjen går utover dagsformen hennes. Pluss at vi får en utrolig dårlig avslutning på dagene:( Har så lite lyst til å medisinere henne. Men takker får tipset og skriver det bak øret så jeg kan hente det frem om jeg blir helt desperat og alt annet er prøvd. HI Anonymous poster hash: cf32e...d22
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #6 Skrevet 2. august 2015 Min datter på 6 år er helt lik. I tillegg våkner hun mye om natten. Legen har konstatert søvnvansker og at hun antagelig produserer for lite melatonin, så nå får hun tilskudd på kveldene. Hun får en tablett ca en time før leggetid og er blitt en engel å legge. Sovner som regel innen 10 minutter. Før holdt hun på i minst 1-2 timer, gjerne mer. Hver kveld, helt fra hun var baby. Glemmer vi tablettene en kveld, er det på'an igjen. Unntaket er sommerferiene hvor hun som minst får være mye lenger oppe enn normalt. Nå hun ikke må i seng før i 23-tiden sovner hun faktisk greit av seg selv. Anonymous poster hash: dbc8b...a55 Hun våkner heldigvis ikke på natten. Når hun først sovner så sover hun natten igjennom, men hun er trøtt som en strømpe om morgenen. Som igjen går utover dagsformen hennes. Pluss at vi får en utrolig dårlig avslutning på dagene:( Har så lite lyst til å medisinere henne. Men takker får tipset og skriver det bak øret så jeg kan hente det frem om jeg blir helt desperat og alt annet er prøvd. HI Anonymous poster hash: cf32e...d22 Jeg forstår skepsisen, men melatonin er ikke medisinering i vanlig forstand. I de fleste land selges det som et kosttilskudd på lik linje med f.eks. jern. Det er ikke noe man tar om man ikke trenger det, men dersom det er behov, er det også ufarlig (i følge overlegen på nevrologisk som vi går til). Vi har i hvert fall fått et nytt liv etter at vi begynte med dette. Datteren vår er mye mer opplagt og vokser også bedre faktisk. Anonymous poster hash: dbc8b...a55
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #7 Skrevet 2. august 2015 (På forhånd: Beklager for bruk av dialekt ordet "æ" i overskriften, men det understreker bare hvor galen jeg holder på å bli) I 4, FIRE, år har jentungen holdt et svare leven ved leggetid. Inn, ut, inn, ut, skal bare, må hente, inn, ut, "mamma, jeg må tisse", skal bare, "mamma, se her" osv. Jeg holder på å bli sprø! Hun kan holde på i alt fra 1 til 3/4 timer hver eneste kveld. Jeg har prøvd å ignorere, ikke si noe og bare følge henne tilbake, mer kveldsmat, mindre kveldsmat, bade, null tv de siste timene før legging, boklesing, synging, ta leker ut av rommet, lydbok, ta bort lydbok, vann, ha det mørkere på soverommet, ha lyset på, varmere dyne, mindre varm dyne, mer vann, legge tidligere, legge senere, legge meg sammen med henne osv. Jeg har ikke flere idèer igjen mens jeg blir mer og mere sliten på kveldene. Tålmodigheten og lunta blir bare kortere og kortere. Kjenner at jeg nesten gruer meg til kvelden fordi jeg vet at det hele etter noen timer vil ende i skrik og skrål. Hun er 5 år og har holdt på som dette siden hun var 2 år. Ellers om dagene er hun snill og grei, hører etter og vi har det fint sammen. Kun kveldene og leggingen som nå er blitt et mareritt. H J E L P ! SOS! Hva er ditt beste tips? Æ blir galen snart! Anonymous poster hash: cf32e...d22 Min manns datter var en pest og en plage på den alderen, ikke i leggesituasjonen, men ved måltider. Ene uka "likte" hun ikke kjøttbollene i pastaen, neste uke spiste hun dem, men "likte" ikke pasta. Hun ville ha oppmerksomhet og lagde masse spetakkel på stadig nye måter. Veldig mange ganger endte det i gråt og skrik, og vi prøvde alt: ta henne med på matlagingen og borddekking, sende henne fra bordet når hun hylte, finne noe annet å by henne, følge henne ned på rommet, la henne pille vekk det hun ikke ville ha, mate henne med skje, ignorere henne; alt mulig. Hun terroriserte oss ved måltidene. Mannen min var ellers livredd for at hun ikke skulle få nok å spise, selv om hun var lubben, så han drøyde i det lengste med å sende henne fra bordet. Dette varte fra ca 2-3 års alder til hun var 5 1/2. Da var det en dag jeg var så pisse lei av alle nykkene at jeg satte meg ned før middag og sa "I dag skal vi ha pizza til middag. Og i dag skal ALLE sitte ved bordet og ALLE skal spise maten." Det ble sagt i en tone som ikke ga rom for debatt. Hun hadde nylig hatt en periode der hun rømte på rommet for å hyle i senga når det skar seg med maten. Hun svarte "Men de som ikke vil spise, de kan gå og legge seg i senga?" Jeg holdt bare på det samme; med en ganske bestemt stemme "Nei. I dag skal ALLE sitte ved bordet og spise middag." Og det gjorde vi. Alle sammen, selv om vi var vant til at hun satt og pilte paprikabiter av pizzaen og slo seg vrang. Det var bare siste utvei; å si hva vi forventet, og at alle alternativer var lukket. Anonymous poster hash: a387f...3aa
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #8 Skrevet 2. august 2015 (På forhånd: Beklager for bruk av dialekt ordet "æ" i overskriften, men det understreker bare hvor galen jeg holder på å bli) I 4, FIRE, år har jentungen holdt et svare leven ved leggetid. Inn, ut, inn, ut, skal bare, må hente, inn, ut, "mamma, jeg må tisse", skal bare, "mamma, se her" osv. Jeg holder på å bli sprø! Hun kan holde på i alt fra 1 til 3/4 timer hver eneste kveld. Jeg har prøvd å ignorere, ikke si noe og bare følge henne tilbake, mer kveldsmat, mindre kveldsmat, bade, null tv de siste timene før legging, boklesing, synging, ta leker ut av rommet, lydbok, ta bort lydbok, vann, ha det mørkere på soverommet, ha lyset på, varmere dyne, mindre varm dyne, mer vann, legge tidligere, legge senere, legge meg sammen med henne osv. Jeg har ikke flere idèer igjen mens jeg blir mer og mere sliten på kveldene. Tålmodigheten og lunta blir bare kortere og kortere. Kjenner at jeg nesten gruer meg til kvelden fordi jeg vet at det hele etter noen timer vil ende i skrik og skrål. Hun er 5 år og har holdt på som dette siden hun var 2 år. Ellers om dagene er hun snill og grei, hører etter og vi har det fint sammen. Kun kveldene og leggingen som nå er blitt et mareritt. H J E L P ! SOS! Hva er ditt beste tips? Æ blir galen snart! Anonymous poster hash: cf32e...d22 Min manns datter var en pest og en plage på den alderen, ikke i leggesituasjonen, men ved måltider. Ene uka "likte" hun ikke kjøttbollene i pastaen, neste uke spiste hun dem, men "likte" ikke pasta. Hun ville ha oppmerksomhet og lagde masse spetakkel på stadig nye måter. Veldig mange ganger endte det i gråt og skrik, og vi prøvde alt: ta henne med på matlagingen og borddekking, sende henne fra bordet når hun hylte, finne noe annet å by henne, følge henne ned på rommet, la henne pille vekk det hun ikke ville ha, mate henne med skje, ignorere henne; alt mulig. Hun terroriserte oss ved måltidene. Mannen min var ellers livredd for at hun ikke skulle få nok å spise, selv om hun var lubben, så han drøyde i det lengste med å sende henne fra bordet. Dette varte fra ca 2-3 års alder til hun var 5 1/2. Da var det en dag jeg var så pisse lei av alle nykkene at jeg satte meg ned før middag og sa "I dag skal vi ha pizza til middag. Og i dag skal ALLE sitte ved bordet og ALLE skal spise maten." Det ble sagt i en tone som ikke ga rom for debatt. Hun hadde nylig hatt en periode der hun rømte på rommet for å hyle i senga når det skar seg med maten. Hun svarte "Men de som ikke vil spise, de kan gå og legge seg i senga?" Jeg holdt bare på det samme; med en ganske bestemt stemme "Nei. I dag skal ALLE sitte ved bordet og spise middag." Og det gjorde vi. Alle sammen, selv om vi var vant til at hun satt og pilte paprikabiter av pizzaen og slo seg vrang. Det var bare siste utvei; å si hva vi forventet, og at alle alternativer var lukket. Anonymous poster hash: a387f...3aa Forsto ikke helt relevansen her, men takker for ditt bidrag. HI Anonymous poster hash: cf32e...d22
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #9 Skrevet 2. august 2015 (På forhånd: Beklager for bruk av dialekt ordet "æ" i overskriften, men det understreker bare hvor galen jeg holder på å bli) I 4, FIRE, år har jentungen holdt et svare leven ved leggetid. Inn, ut, inn, ut, skal bare, må hente, inn, ut, "mamma, jeg må tisse", skal bare, "mamma, se her" osv. Jeg holder på å bli sprø! Hun kan holde på i alt fra 1 til 3/4 timer hver eneste kveld. Jeg har prøvd å ignorere, ikke si noe og bare følge henne tilbake, mer kveldsmat, mindre kveldsmat, bade, null tv de siste timene før legging, boklesing, synging, ta leker ut av rommet, lydbok, ta bort lydbok, vann, ha det mørkere på soverommet, ha lyset på, varmere dyne, mindre varm dyne, mer vann, legge tidligere, legge senere, legge meg sammen med henne osv. Jeg har ikke flere idèer igjen mens jeg blir mer og mere sliten på kveldene. Tålmodigheten og lunta blir bare kortere og kortere. Kjenner at jeg nesten gruer meg til kvelden fordi jeg vet at det hele etter noen timer vil ende i skrik og skrål. Hun er 5 år og har holdt på som dette siden hun var 2 år. Ellers om dagene er hun snill og grei, hører etter og vi har det fint sammen. Kun kveldene og leggingen som nå er blitt et mareritt. H J E L P ! SOS! Hva er ditt beste tips? Æ blir galen snart! Anonymous poster hash: cf32e...d22 Min manns datter var en pest og en plage på den alderen, ikke i leggesituasjonen, men ved måltider. Ene uka "likte" hun ikke kjøttbollene i pastaen, neste uke spiste hun dem, men "likte" ikke pasta. Hun ville ha oppmerksomhet og lagde masse spetakkel på stadig nye måter. Veldig mange ganger endte det i gråt og skrik, og vi prøvde alt: ta henne med på matlagingen og borddekking, sende henne fra bordet når hun hylte, finne noe annet å by henne, følge henne ned på rommet, la henne pille vekk det hun ikke ville ha, mate henne med skje, ignorere henne; alt mulig. Hun terroriserte oss ved måltidene. Mannen min var ellers livredd for at hun ikke skulle få nok å spise, selv om hun var lubben, så han drøyde i det lengste med å sende henne fra bordet. Dette varte fra ca 2-3 års alder til hun var 5 1/2. Da var det en dag jeg var så pisse lei av alle nykkene at jeg satte meg ned før middag og sa "I dag skal vi ha pizza til middag. Og i dag skal ALLE sitte ved bordet og ALLE skal spise maten." Det ble sagt i en tone som ikke ga rom for debatt. Hun hadde nylig hatt en periode der hun rømte på rommet for å hyle i senga når det skar seg med maten. Hun svarte "Men de som ikke vil spise, de kan gå og legge seg i senga?" Jeg holdt bare på det samme; med en ganske bestemt stemme "Nei. I dag skal ALLE sitte ved bordet og spise middag." Og det gjorde vi. Alle sammen, selv om vi var vant til at hun satt og pilte paprikabiter av pizzaen og slo seg vrang. Det var bare siste utvei; å si hva vi forventet, og at alle alternativer var lukket. Anonymous poster hash: a387f...3aa Ehm, du ER klar over at det er en viss forskjell på et barn som er vrang i matveien og et barn som rett og slett ikke klarer å sovne? Man kan være så streng og konsekvent man bare vil, men er ikke barnet kveldstrøtt, så sovner det ikke uansett. Man kan tvinge det til å være på rommet, men ikke til å sovne. Anonymous poster hash: dbc8b...a55
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #10 Skrevet 2. august 2015 Min datter på 6 år er helt lik. I tillegg våkner hun mye om natten. Legen har konstatert søvnvansker og at hun antagelig produserer for lite melatonin, så nå får hun tilskudd på kveldene. Hun får en tablett ca en time før leggetid og er blitt en engel å legge. Sovner som regel innen 10 minutter. Før holdt hun på i minst 1-2 timer, gjerne mer. Hver kveld, helt fra hun var baby. Glemmer vi tablettene en kveld, er det på'an igjen. Unntaket er sommerferiene hvor hun som minst får være mye lenger oppe enn normalt. Nå hun ikke må i seng før i 23-tiden sovner hun faktisk greit av seg selv. Anonymous poster hash: dbc8b...a55 Hun våkner heldigvis ikke på natten. Når hun først sovner så sover hun natten igjennom, men hun er trøtt som en strømpe om morgenen. Som igjen går utover dagsformen hennes. Pluss at vi får en utrolig dårlig avslutning på dagene:( Har så lite lyst til å medisinere henne. Men takker får tipset og skriver det bak øret så jeg kan hente det frem om jeg blir helt desperat og alt annet er prøvd. HI Anonymous poster hash: cf32e...d22 Jeg forstår skepsisen, men melatonin er ikke medisinering i vanlig forstand. I de fleste land selges det som et kosttilskudd på lik linje med f.eks. jern. Det er ikke noe man tar om man ikke trenger det, men dersom det er behov, er det også ufarlig (i følge overlegen på nevrologisk som vi går til). Vi har i hvert fall fått et nytt liv etter at vi begynte med dette. Datteren vår er mye mer opplagt og vokser også bedre faktisk. Anonymous poster hash: dbc8b...a55 Kanskje jeg skulle tatt en prat med legen da? HI Anonymous poster hash: cf32e...d22
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #11 Skrevet 2. august 2015 Det er som å lese om min gutt! Har vurdert lege nå, for jeg skjønner jo at dette ikke er normalt, men er allikevel noe som stopper meg. Han har alltid slitt med å sove. Sier selv at han ikke er trøtt, og ikke får til å slappe av. men at kroppen sier at han må tulle. Før pleide han å våkne mange ganger. Står opp klokka 6 hver bidige dag! Det som funker litt her, er å gi han en premie om han sovner uten å tulle, og står opp når kaninen på kids sleep lampen hans står opp.. Dette kan funke innimellom. Premien pleier å være en halvtime alene med ipaden om morgenen før resten av huset våkner. Det er samme premie hver dag, og ikke noe altfor spennende, for da blir det hvertfall tull. men jeg har vurdert lege nå, for han er så sur og gretten på dagen, sikert pga lite søvn, for nå i sommer har det vært enda verre en vanlig. Ofte legges han i halv 7 tiden og sovner ikke før 9-halv 10! Det er jo ikke normalt. samtidig er han oppe igjen halv 6.. zzzZZzzzz Anonymous poster hash: d8994...94f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #12 Skrevet 2. august 2015 (På forhånd: Beklager for bruk av dialekt ordet "æ" i overskriften, men det understreker bare hvor galen jeg holder på å bli) I 4, FIRE, år har jentungen holdt et svare leven ved leggetid. Inn, ut, inn, ut, skal bare, må hente, inn, ut, "mamma, jeg må tisse", skal bare, "mamma, se her" osv. Jeg holder på å bli sprø! Hun kan holde på i alt fra 1 til 3/4 timer hver eneste kveld. Jeg har prøvd å ignorere, ikke si noe og bare følge henne tilbake, mer kveldsmat, mindre kveldsmat, bade, null tv de siste timene før legging, boklesing, synging, ta leker ut av rommet, lydbok, ta bort lydbok, vann, ha det mørkere på soverommet, ha lyset på, varmere dyne, mindre varm dyne, mer vann, legge tidligere, legge senere, legge meg sammen med henne osv. Jeg har ikke flere idèer igjen mens jeg blir mer og mere sliten på kveldene. Tålmodigheten og lunta blir bare kortere og kortere. Kjenner at jeg nesten gruer meg til kvelden fordi jeg vet at det hele etter noen timer vil ende i skrik og skrål. Hun er 5 år og har holdt på som dette siden hun var 2 år. Ellers om dagene er hun snill og grei, hører etter og vi har det fint sammen. Kun kveldene og leggingen som nå er blitt et mareritt. H J E L P ! SOS! Hva er ditt beste tips? Æ blir galen snart! Anonymous poster hash: cf32e...d22 Min manns datter var en pest og en plage på den alderen, ikke i leggesituasjonen, men ved måltider. Ene uka "likte" hun ikke kjøttbollene i pastaen, neste uke spiste hun dem, men "likte" ikke pasta. Hun ville ha oppmerksomhet og lagde masse spetakkel på stadig nye måter. Veldig mange ganger endte det i gråt og skrik, og vi prøvde alt: ta henne med på matlagingen og borddekking, sende henne fra bordet når hun hylte, finne noe annet å by henne, følge henne ned på rommet, la henne pille vekk det hun ikke ville ha, mate henne med skje, ignorere henne; alt mulig. Hun terroriserte oss ved måltidene. Mannen min var ellers livredd for at hun ikke skulle få nok å spise, selv om hun var lubben, så han drøyde i det lengste med å sende henne fra bordet. Dette varte fra ca 2-3 års alder til hun var 5 1/2. Da var det en dag jeg var så pisse lei av alle nykkene at jeg satte meg ned før middag og sa "I dag skal vi ha pizza til middag. Og i dag skal ALLE sitte ved bordet og ALLE skal spise maten." Det ble sagt i en tone som ikke ga rom for debatt. Hun hadde nylig hatt en periode der hun rømte på rommet for å hyle i senga når det skar seg med maten. Hun svarte "Men de som ikke vil spise, de kan gå og legge seg i senga?" Jeg holdt bare på det samme; med en ganske bestemt stemme "Nei. I dag skal ALLE sitte ved bordet og spise middag." Og det gjorde vi. Alle sammen, selv om vi var vant til at hun satt og pilte paprikabiter av pizzaen og slo seg vrang. Det var bare siste utvei; å si hva vi forventet, og at alle alternativer var lukket. Anonymous poster hash: a387f...3aa Forsto ikke helt relevansen her, men takker for ditt bidrag. HI Anonymous poster hash: cf32e...d22 Jeg tror virkelig ikke det er "søvnvansker" hun har. Jeg tror hun driver og kjører rundt med deg. Alle de ulike påskuddene med varm dyne, kald dyne osv er jo fordi hun kjemper om fokus fra deg. Da er det viktig at du har en no-shit-holdning når du gjør legginga. "I dag skal DU være i senga di til du sovner. I dag er det INGEN som skal gå ut av senga etter leggetid." Anonymous poster hash: a387f...3aa
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #13 Skrevet 2. august 2015 (På forhånd: Beklager for bruk av dialekt ordet "æ" i overskriften, men det understreker bare hvor galen jeg holder på å bli) I 4, FIRE, år har jentungen holdt et svare leven ved leggetid. Inn, ut, inn, ut, skal bare, må hente, inn, ut, "mamma, jeg må tisse", skal bare, "mamma, se her" osv. Jeg holder på å bli sprø! Hun kan holde på i alt fra 1 til 3/4 timer hver eneste kveld. Jeg har prøvd å ignorere, ikke si noe og bare følge henne tilbake, mer kveldsmat, mindre kveldsmat, bade, null tv de siste timene før legging, boklesing, synging, ta leker ut av rommet, lydbok, ta bort lydbok, vann, ha det mørkere på soverommet, ha lyset på, varmere dyne, mindre varm dyne, mer vann, legge tidligere, legge senere, legge meg sammen med henne osv. Jeg har ikke flere idèer igjen mens jeg blir mer og mere sliten på kveldene. Tålmodigheten og lunta blir bare kortere og kortere. Kjenner at jeg nesten gruer meg til kvelden fordi jeg vet at det hele etter noen timer vil ende i skrik og skrål. Hun er 5 år og har holdt på som dette siden hun var 2 år. Ellers om dagene er hun snill og grei, hører etter og vi har det fint sammen. Kun kveldene og leggingen som nå er blitt et mareritt. H J E L P ! SOS! Hva er ditt beste tips? Æ blir galen snart! Anonymous poster hash: cf32e...d22 Min manns datter var en pest og en plage på den alderen, ikke i leggesituasjonen, men ved måltider. Ene uka "likte" hun ikke kjøttbollene i pastaen, neste uke spiste hun dem, men "likte" ikke pasta. Hun ville ha oppmerksomhet og lagde masse spetakkel på stadig nye måter. Veldig mange ganger endte det i gråt og skrik, og vi prøvde alt: ta henne med på matlagingen og borddekking, sende henne fra bordet når hun hylte, finne noe annet å by henne, følge henne ned på rommet, la henne pille vekk det hun ikke ville ha, mate henne med skje, ignorere henne; alt mulig. Hun terroriserte oss ved måltidene. Mannen min var ellers livredd for at hun ikke skulle få nok å spise, selv om hun var lubben, så han drøyde i det lengste med å sende henne fra bordet. Dette varte fra ca 2-3 års alder til hun var 5 1/2. Da var det en dag jeg var så pisse lei av alle nykkene at jeg satte meg ned før middag og sa "I dag skal vi ha pizza til middag. Og i dag skal ALLE sitte ved bordet og ALLE skal spise maten." Det ble sagt i en tone som ikke ga rom for debatt. Hun hadde nylig hatt en periode der hun rømte på rommet for å hyle i senga når det skar seg med maten. Hun svarte "Men de som ikke vil spise, de kan gå og legge seg i senga?" Jeg holdt bare på det samme; med en ganske bestemt stemme "Nei. I dag skal ALLE sitte ved bordet og spise middag." Og det gjorde vi. Alle sammen, selv om vi var vant til at hun satt og pilte paprikabiter av pizzaen og slo seg vrang. Det var bare siste utvei; å si hva vi forventet, og at alle alternativer var lukket. Anonymous poster hash: a387f...3aa Forsto ikke helt relevansen her, men takker for ditt bidrag. HI Anonymous poster hash: cf32e...d22 Jeg tror virkelig ikke det er "søvnvansker" hun har. Jeg tror hun driver og kjører rundt med deg. Alle de ulike påskuddene med varm dyne, kald dyne osv er jo fordi hun kjemper om fokus fra deg. Da er det viktig at du har en no-shit-holdning når du gjør legginga. "I dag skal DU være i senga di til du sovner. I dag er det INGEN som skal gå ut av senga etter leggetid." Anonymous poster hash: a387f...3aa Det er ikke hun som driver med det - det er jeg som har prøvd ulike ting for å få henne til å sove. Så nei, hun prøver seg nok ikke. Hun finner bare ikke søvnen. For ja, klart jeg er streng og ikke gir rom for noe tull (er ikke sånn at jeg bytter dyner og styrer på om kveldene altså). Men likevel så holder hun seg ikke på rommet. Jeg kan ikke låse henne inne heller, selv om lysta er der noen ganger.... HI Anonymous poster hash: cf32e...d22
Clue Skrevet 2. august 2015 #14 Skrevet 2. august 2015 (På forhånd: Beklager for bruk av dialekt ordet "æ" i overskriften, men det understreker bare hvor galen jeg holder på å bli) I 4, FIRE, år har jentungen holdt et svare leven ved leggetid. Inn, ut, inn, ut, skal bare, må hente, inn, ut, "mamma, jeg må tisse", skal bare, "mamma, se her" osv. Jeg holder på å bli sprø! Hun kan holde på i alt fra 1 til 3/4 timer hver eneste kveld. Jeg har prøvd å ignorere, ikke si noe og bare følge henne tilbake, mer kveldsmat, mindre kveldsmat, bade, null tv de siste timene før legging, boklesing, synging, ta leker ut av rommet, lydbok, ta bort lydbok, vann, ha det mørkere på soverommet, ha lyset på, varmere dyne, mindre varm dyne, mer vann, legge tidligere, legge senere, legge meg sammen med henne osv. Jeg har ikke flere idèer igjen mens jeg blir mer og mere sliten på kveldene. Tålmodigheten og lunta blir bare kortere og kortere. Kjenner at jeg nesten gruer meg til kvelden fordi jeg vet at det hele etter noen timer vil ende i skrik og skrål. Hun er 5 år og har holdt på som dette siden hun var 2 år. Ellers om dagene er hun snill og grei, hører etter og vi har det fint sammen. Kun kveldene og leggingen som nå er blitt et mareritt. H J E L P ! SOS! Hva er ditt beste tips? Æ blir galen snart! Anonymous poster hash: cf32e...d22 Min manns datter var en pest og en plage på den alderen, ikke i leggesituasjonen, men ved måltider. Ene uka "likte" hun ikke kjøttbollene i pastaen, neste uke spiste hun dem, men "likte" ikke pasta. Hun ville ha oppmerksomhet og lagde masse spetakkel på stadig nye måter. Veldig mange ganger endte det i gråt og skrik, og vi prøvde alt: ta henne med på matlagingen og borddekking, sende henne fra bordet når hun hylte, finne noe annet å by henne, følge henne ned på rommet, la henne pille vekk det hun ikke ville ha, mate henne med skje, ignorere henne; alt mulig. Hun terroriserte oss ved måltidene. Mannen min var ellers livredd for at hun ikke skulle få nok å spise, selv om hun var lubben, så han drøyde i det lengste med å sende henne fra bordet. Dette varte fra ca 2-3 års alder til hun var 5 1/2. Da var det en dag jeg var så pisse lei av alle nykkene at jeg satte meg ned før middag og sa "I dag skal vi ha pizza til middag. Og i dag skal ALLE sitte ved bordet og ALLE skal spise maten." Det ble sagt i en tone som ikke ga rom for debatt. Hun hadde nylig hatt en periode der hun rømte på rommet for å hyle i senga når det skar seg med maten. Hun svarte "Men de som ikke vil spise, de kan gå og legge seg i senga?" Jeg holdt bare på det samme; med en ganske bestemt stemme "Nei. I dag skal ALLE sitte ved bordet og spise middag." Og det gjorde vi. Alle sammen, selv om vi var vant til at hun satt og pilte paprikabiter av pizzaen og slo seg vrang. Det var bare siste utvei; å si hva vi forventet, og at alle alternativer var lukket. Anonymous poster hash: a387f...3aa Ehm, du ER klar over at det er en viss forskjell på et barn som er vrang i matveien og et barn som rett og slett ikke klarer å sovne? Man kan være så streng og konsekvent man bare vil, men er ikke barnet kveldstrøtt, så sovner det ikke uansett. Man kan tvinge det til å være på rommet, men ikke til å sovne. Anonymous poster hash: dbc8b...a55 Jeg tror barnet lærer seg å falle til ro og slappe av nok til å sovne hvis det ikke er andre alternativ. Det krever at man er bestemt, som i det tilfellet hun forteller om. Og det kan kreve at man er bestemt over tid. Hittil har hun jo hatt mye å aktivisere seg med på kveldstid, du beskriver lydbok, lesing, at hun får mat og drikke, tisse, "skal bare" "mamma se her" osv. Kutt dette helt ut, og tren henne på å finne ro selv ved å kutte ut all oppmerksomhet etter f.eks en sang eller et eventyr. Fortell henne at nå er hun stor jente, og må lære seg å sovne selv, for det gjør alle store jenter osv. Og at nå får hun kun stå opp for å gå på do, men ellers skal hun ligge i senga og ikke rope og styre. Deretter sier dere natta, og går ut av rommet.. Hun får sannsynligvis mer oppmerksomhet ved leggetid enn de fleste andre, og sikkert langt mer enn ellers på dagen. Uten at det betyr at jeg mener at hun får lite oppmerksomhet da, men det topper seg nok litt ved leggetid.. Det er hun blitt vant til, så det krever nok litt tid og tålmodighet å kutte ut alt annet enn å slappe av og sove for seg selv. Og det er hun stor nok til, bare hun venner seg til det.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #15 Skrevet 2. august 2015 Det er som å lese om min gutt! Har vurdert lege nå, for jeg skjønner jo at dette ikke er normalt, men er allikevel noe som stopper meg. Han har alltid slitt med å sove. Sier selv at han ikke er trøtt, og ikke får til å slappe av. men at kroppen sier at han må tulle. Før pleide han å våkne mange ganger. Står opp klokka 6 hver bidige dag! Det som funker litt her, er å gi han en premie om han sovner uten å tulle, og står opp når kaninen på kids sleep lampen hans står opp.. Dette kan funke innimellom. Premien pleier å være en halvtime alene med ipaden om morgenen før resten av huset våkner. Det er samme premie hver dag, og ikke noe altfor spennende, for da blir det hvertfall tull. men jeg har vurdert lege nå, for han er så sur og gretten på dagen, sikert pga lite søvn, for nå i sommer har det vært enda verre en vanlig. Ofte legges han i halv 7 tiden og sovner ikke før 9-halv 10! Det er jo ikke normalt. samtidig er han oppe igjen halv 6.. zzzZZzzzz Anonymous poster hash: d8994...94f Har prøvd premiering. Det fungerte 1 uke og så var det slutt på det. Hun sier selv at hun ikke er trøtt og at det er kjedelig å ligge i senga. Derfor finner hun på alt mulig rart. Slitsomt for oss alle Tror rett og slett jeg bare må høre med legen. Helt håpløst dette her. HI Anonymous poster hash: cf32e...d22
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #16 Skrevet 2. august 2015 (På forhånd: Beklager for bruk av dialekt ordet "æ" i overskriften, men det understreker bare hvor galen jeg holder på å bli) I 4, FIRE, år har jentungen holdt et svare leven ved leggetid. Inn, ut, inn, ut, skal bare, må hente, inn, ut, "mamma, jeg må tisse", skal bare, "mamma, se her" osv. Jeg holder på å bli sprø! Hun kan holde på i alt fra 1 til 3/4 timer hver eneste kveld. Jeg har prøvd å ignorere, ikke si noe og bare følge henne tilbake, mer kveldsmat, mindre kveldsmat, bade, null tv de siste timene før legging, boklesing, synging, ta leker ut av rommet, lydbok, ta bort lydbok, vann, ha det mørkere på soverommet, ha lyset på, varmere dyne, mindre varm dyne, mer vann, legge tidligere, legge senere, legge meg sammen med henne osv. Jeg har ikke flere idèer igjen mens jeg blir mer og mere sliten på kveldene. Tålmodigheten og lunta blir bare kortere og kortere. Kjenner at jeg nesten gruer meg til kvelden fordi jeg vet at det hele etter noen timer vil ende i skrik og skrål. Hun er 5 år og har holdt på som dette siden hun var 2 år. Ellers om dagene er hun snill og grei, hører etter og vi har det fint sammen. Kun kveldene og leggingen som nå er blitt et mareritt. H J E L P ! SOS! Hva er ditt beste tips? Æ blir galen snart!Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: cf32e8e9c861e3e5ce7ed2cdcb928d22"] cf32e...d22 [/acronym] Min manns datter var en pest og en plage på den alderen, ikke i leggesituasjonen, men ved måltider. Ene uka "likte" hun ikke kjøttbollene i pastaen, neste uke spiste hun dem, men "likte" ikke pasta. Hun ville ha oppmerksomhet og lagde masse spetakkel på stadig nye måter. Veldig mange ganger endte det i gråt og skrik, og vi prøvde alt: ta henne med på matlagingen og borddekking, sende henne fra bordet når hun hylte, finne noe annet å by henne, følge henne ned på rommet, la henne pille vekk det hun ikke ville ha, mate henne med skje, ignorere henne; alt mulig. Hun terroriserte oss ved måltidene. Mannen min var ellers livredd for at hun ikke skulle få nok å spise, selv om hun var lubben, så han drøyde i det lengste med å sende henne fra bordet. Dette varte fra ca 2-3 års alder til hun var 5 1/2. Da var det en dag jeg var så pisse lei av alle nykkene at jeg satte meg ned før middag og sa "I dag skal vi ha pizza til middag. Og i dag skal ALLE sitte ved bordet og ALLE skal spise maten." Det ble sagt i en tone som ikke ga rom for debatt. Hun hadde nylig hatt en periode der hun rømte på rommet for å hyle i senga når det skar seg med maten. Hun svarte "Men de som ikke vil spise, de kan gå og legge seg i senga?" Jeg holdt bare på det samme; med en ganske bestemt stemme "Nei. I dag skal ALLE sitte ved bordet og spise middag." Og det gjorde vi. Alle sammen, selv om vi var vant til at hun satt og pilte paprikabiter av pizzaen og slo seg vrang. Det var bare siste utvei; å si hva vi forventet, og at alle alternativer var lukket.Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: a387fe19986cb4353217197a8f40a3aa"] a387f...3aa [/acronym] Ehm, du ER klar over at det er en viss forskjell på et barn som er vrang i matveien og et barn som rett og slett ikke klarer å sovne? Man kan være så streng og konsekvent man bare vil, men er ikke barnet kveldstrøtt, så sovner det ikke uansett. Man kan tvinge det til å være på rommet, men ikke til å sovne. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: dbc8b569ab35f9defa5eebece47eaa55"] dbc8b...a55 [/acronym] Jeg tror barnet lærer seg å falle til ro og slappe av nok til å sovne hvis det ikke er andre alternativ. Det krever at man er bestemt, som i det tilfellet hun forteller om. Og det kan kreve at man er bestemt over tid. Hittil har hun jo hatt mye å aktivisere seg med på kveldstid, du beskriver lydbok, lesing, at hun får mat og drikke, tisse, "skal bare" "mamma se her" osv. Kutt dette helt ut, og tren henne på å finne ro selv ved å kutte ut all oppmerksomhet etter f.eks en sang eller et eventyr. Fortell henne at nå er hun stor jente, og må lære seg å sovne selv, for det gjør alle store jenter osv. Og at nå får hun kun stå opp for å gå på do, men ellers skal hun ligge i senga og ikke rope og styre. Deretter sier dere natta, og går ut av rommet.. Hun får sannsynligvis mer oppmerksomhet ved leggetid enn de fleste andre, og sikkert langt mer enn ellers på dagen. Uten at det betyr at jeg mener at hun får lite oppmerksomhet da, men det topper seg nok litt ved leggetid.. Det er hun blitt vant til, så det krever nok litt tid og tålmodighet å kutte ut alt annet enn å slappe av og sove for seg selv. Og det er hun stor nok til, bare hun venner seg til det. Altså, alt det jeg har prøvd er over en periode på nesten 4 år og det er kun 1 ting av gangen i perioder for å se om det fungerer. Jeg gir henne heller ingen oppmerksomhet for tullingen, men jeg kan verken sette på henne munnkurv eller låse henne inne. Hun vet hva som forventes, men klarer ikke leve opp til det. Dette er noe jeg har jobber med i snart 4 år så tro meg, jeg ser at det tar tid. HI [i]Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: cf32e8e9c861e3e5ce7ed2cdcb928d22"] cf32e...d22 [/acronym] [/i]
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #17 Skrevet 2. august 2015 Ja, det fungerer kun noen ganger.. Vi er strenge og konsekvente. men det funker ikke. Nå er han største ønske at lillebror skal sove på hans rom eller at han kan ha en overnattingsgjest, så tenkte å høre med lege om dette er normalt eller at det faktisk er noe galt. kan du ikke oppdatere hvis du snakker med lege? Vil gjerne høre hvordan det fungerte. Anonymous poster hash: d8994...94f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #18 Skrevet 2. august 2015 Ja, det fungerer kun noen ganger.. Vi er strenge og konsekvente. men det funker ikke. Nå er han største ønske at lillebror skal sove på hans rom eller at han kan ha en overnattingsgjest, så tenkte å høre med lege om dette er normalt eller at det faktisk er noe galt. kan du ikke oppdatere hvis du snakker med lege? Vil gjerne høre hvordan det fungerte. Anonymous poster hash: d8994...94f Det kan jeg gjøre HI Anonymous poster hash: cf32e...d22
LivetErEnLek Skrevet 2. august 2015 #19 Skrevet 2. august 2015 Min datter på 6 år er helt lik. I tillegg våkner hun mye om natten. Legen har konstatert søvnvansker og at hun antagelig produserer for lite melatonin, så nå får hun tilskudd på kveldene. Hun får en tablett ca en time før leggetid og er blitt en engel å legge. Sovner som regel innen 10 minutter. Før holdt hun på i minst 1-2 timer, gjerne mer. Hver kveld, helt fra hun var baby. Glemmer vi tablettene en kveld, er det på'an igjen. Unntaket er sommerferiene hvor hun som minst får være mye lenger oppe enn normalt. Nå hun ikke må i seng før i 23-tiden sovner hun faktisk greit av seg selv. Anonymous poster hash: dbc8b...a55 Hun våkner heldigvis ikke på natten. Når hun først sovner så sover hun natten igjennom, men hun er trøtt som en strømpe om morgenen. Som igjen går utover dagsformen hennes. Pluss at vi får en utrolig dårlig avslutning på dagene:( Har så lite lyst til å medisinere henne. Men takker får tipset og skriver det bak øret så jeg kan hente det frem om jeg blir helt desperat og alt annet er prøvd. HI Anonymous poster hash: cf32e...d22 Melatonin er et søvnhormon, noe som finnes naturlig i kroppen og som man må ha et vist nivå av for å bli trøtt og sovne. Dette blir hos de fleste produsert naturlig når det nærmer seg leggetid. Men hos noen er nivået alt for lavt og de får derfor ikke sove. Jeg produserer selv for lite på sommerstid og bruker da tilskudd av dette. Når høsten og mørket kommer, trenger jeg det ikke. I de fleste andre land selges dette reseptfritt. Absolutt verdt et forsøk tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #20 Skrevet 2. august 2015 sitt på rommet hennes med ryggen til til hun sovner. ikke tillat noe. ikke drikking, ingen bytting av noe osv. kutt ut lesing og alt annet av aktiviteter i senga. må hun på do så bær henne inn i mørket, og tilbake i senge uten å si et ord. forklar henne på forhånd at dette skal skje fra nå av, og at ingenting annet vil bli akseptert. ikke kjeft på henne heller om hun bråker når hun ligger i senga, bare ignorer det og vent til hun sovner. evt. kan du kontakte Sovekarin Anonymous poster hash: 45352...31b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå