Gå til innhold

Er vi som foreldre urimelige her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 10 år som liker godt å spille Minecraft.

Han bruker å skype med kompisene, så spiller de online.

Men ,han har en kompis som er 12 år som stort sett bare sitter inne og spiller dag ut og dag inn.

Han har nå introdusert vår sønn i en gruppe på skype der de er 4-6 stykker som spiller sammen .

Disse er 12-14 år. Han kjenner ingen av disse, utenom kompisen sin ( som kun kjenner disse gjennom skype, ikke i real life) .

Vi har nå sagt til vår gutt at han ikke lenger får skype med denne gruppen, da vi ikke kjenner noen av de eller vet hvem de er i det hele tatt. Finner det også merkelig at en 14 åring vil drive å skype med en 10 åring.

Vår gutt er nå veldig sur på oss, og syntes vi er verdens verste.

Er vi det?

Hva syntes dere? Er vi hysteriske?

Vi har forklart han at han må skype med kompiser, og ikke med fremmede.

Anonymous poster hash: d8a78...18b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendigvis urimelige, dere har satt en grense for noe dere mener.

Jeg hadde latt mitt barn skype, men snakket med han om hva man ikke deler med "fremmede" på nettet, tenker på bosted, skole og andre mer eller mindre private ting. Og ingen bruk av webcam med folk han ikke kjenner.

Anonymous poster hash: 8a9c0...dc4

Skrevet

Ville gjort det samme.

Anonymous poster hash: 2ef43...f7b
Skrevet

Synes i utganspunktet at det ikke er noe galt at de spiller sammen,men ville sjekket innom innimellom for og følge med litt.

Skrevet

Jeg hadde også sagt nei.

Anonymous poster hash: 161e2...1f5

Skrevet

HI her.takk for svar.

Ja, vi følger med på samtalen ,og den ene14 åringen virker litt merkelig, sitter og hyler og skriker og bærer seg...slitsomt å høre på.

Han skyper med en annen gruppe også , men det er barn på hans egen alder fra skolen, så det er helt i orden.

Skrevet

Vi har nesten hatt samme problemstilling. Ungn fikk lov, men vi hadde litt kontroll over det. Tittet på hva de gjorde, ungen satt i stua innimellom og skypet osv slik at vi fikk ett lite overblikk. Ungen syns det var helt greit, ingen låste dører, ingen pc som plutselig gikk av når vi kom inn på rommet osv. Spurte vi om noe fikk vi svar med en gang, i gen nøling eller noe.

Nå er jenta snart myndig og disse eldre personene hun pratet med har blitt venner også i det virkelige liv. De er kjempe koselige. Har vært gjennom en ungdomstid uten noe tull og fanteri så her har det fungert veldig greit.

Anonymous poster hash: d0fee...dd8

Skrevet

Vi har nesten hatt samme problemstilling. Ungn fikk lov, men vi hadde litt kontroll over det. Tittet på hva de gjorde, ungen satt i stua innimellom og skypet osv slik at vi fikk ett lite overblikk. Ungen syns det var helt greit, ingen låste dører, ingen pc som plutselig gikk av når vi kom inn på rommet osv. Spurte vi om noe fikk vi svar med en gang, i gen nøling eller noe.

Nå er jenta snart myndig og disse eldre personene hun pratet med har blitt venner også i det virkelige liv. De er kjempe koselige. Har vært gjennom en ungdomstid uten noe tull og fanteri så her har det fungert veldig greit. Anonymous poster hash: d0fee...dd8

Høres betryggende ut takk for svar

Jeg tror ikke disse har skumle planer, men syntes han kan holde seg til sine virkelige venner, han er bare 10 år.

Skrevet

Absolutt nei....

Min venninnes sønn, som i dag er 20 år, ble helt besatt av onlinespill, skype etc som 14 åring og ble sittende dager og netter i strekk. Han fikk til slutt hjelp å komme seg ut av noe som faktisk lignet spillegalskap. Jeg tenker det er viktig for oss foreldre å sette grenser, tørre å være upopulære hos våre barn.

Skrevet

Nå når han er så ung synes jeg dere gjør det rette. Tiden kommer tidsnok da man må slakke på tøylene!

Anonymous poster hash: 264c2...d6c

Skrevet

Trenger ikke å være noe merkelig i at en 14-åring vil skype med en 10-åring, bare for å nevne det. Jeg spilte en del onlinespill i tenårene og hadde "venner" i alle aldre der, både eldre og mye yngre enn meg. Man merker ofte ikke så mye til alder når man bare har kontakt online.

Men skjønner godt at du sier nei likevel altså, jeg hadde sikkert gjort det samme.

Anonymous poster hash: 924e7...4d4
Skrevet

dere gjør det helt riktig :)

Skrevet

Min 10-åring får kun skype og spille med irl-vennene sine... Enig med dere her! Alt for unge til å skype og spille med fremmede!

Anonymous poster hash: e1bb0...8a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...