Gå til innhold

tidlig trassalder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår vil ikke for tia, vil ikke sove, vil ikke pusse tenner, vil ikke bli skiftet bleie på, vil ikke sitte i bilen, vil ikke ditten og datten. Og nåde oss om vi nekter han å gjøre noe han vil. Det er mye hyling og skriking, ligging på gulvet og vræle. Han blir 2 i oktober. Er dette trassalderen allerede? Det har vart bare en uke men vi er lei! Han er litt sånn i barnehagen men han er sjenert så han prater mindre der.

Han prater mye hjemme, som en foss med setninger, så er neppe frustrasjon pga dårlig språk. Ei venninne har en sønn som blir 2 i september og han kan tre ord og det er mye hyling og det er tydelig at det er pga språket. Flere har sagt at han sikkert får 2-års-jekslene men jeg har kjent etter daglig hele uka og det er mykt bak de jekslene han allerede har. Han har 16 tenner og ingen av de plaget han når de kom opp, de poppet opp uten at vi merket det på han. Ikke noe dårlig humør eller feber. Men selvfølgelig kan det være annerledes med de neste tennene som kommer. Man skal vel kjenne at det er tenner på vei om det er det? Gommene er ikke røde. Det er ikke vanskelig å se gommene når han ligger på gulvet eller i armene våre og hyler. Fra å være en rolig unge som godtar alt så har han blitt et lite hylemonster. Han sover normalt, spiser normalt, han elsker mat så det er null problem. Han er seg selv deler av dagen heldigvis, verdens herligste med godt humør.

Merker nå hvor mindre tålmodig mannen er enn jeg trodde. Han gir fort opp. Etter sønnen vår hadde vridd seg som en orm og hylt i 20 sek fordi han ikke ville i bilstolen så ga mannen opp i sta så jeg måtte overta.

Anonymous poster hash: c2d00...199

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn har ulike perioder og flere perioder der de oppdager at de vil bestemme selv og at de har egen vilje. Hos noen barn begynner disse periodene tidlig, hos noen varer det kort, hos andre lengre og noen barn har få selvstendighetsutbrudd.

Anonymous poster hash: 8270d...c24
Skrevet

Barn har ulike perioder og flere perioder der de oppdager at de vil bestemme selv og at de har egen vilje. Hos noen barn begynner disse periodene tidlig, hos noen varer det kort, hos andre lengre og noen barn har få selvstendighetsutbrudd.

Joda, regner med at det er fordi han skjønner at han har en vilje. Men er dette det man kaller for trassalder? Håper det ikke varer lenge :)

Skrevet

Joda, regner med at det er fordi han skjønner at han har en vilje. Men er dette det man kaller for trassalder? Håper det ikke varer lenge :)

Såkalt "trassalder" finnes ikke. Som sagt: Barn har ulike perioder i livet der de vil bestemme mer selv. Noen barn kan ha mange slike perioder, noen har få og noen har nesten ingen.

Selvstendighetsperiodene kan variere i lengde, intensitet og hyppighet.

Skrevet

Ja, dette er trassalder.. Trassalder er gamle måten å snakke om perioder barnet utforsker egen vilje og grensesettinger. Kommer ikke til bestemte aldere.

Anonymous poster hash: e2c92...1b3
Skrevet

Du burde ikke ta over etter 20 sek når mannen mister tålmodigheten. Mannen må lære seg å håndtere dette selv. Det er kommet for å bli.

Anonymous poster hash: b91db...f02

Skrevet

Du burde ikke ta over etter 20 sek når mannen mister tålmodigheten. Mannen må lære seg å håndtere dette selv. Det er kommet for å bli.

Anonymous poster hash: b91db...f02

Fullstendig enig da jeg har jobbet med barn og psykisk utviklinghemmede som utadgerer i flere år, men jeg vil ta det opp med samboer når ungen ikke er tilstede. Og mannen gikk da bort så der og da så tok jeg over. Skal fortelle han hvor viktig at han står i det

Skrevet

Såkalt "trassalder" finnes ikke. Som sagt: Barn har ulike perioder i livet der de vil bestemme mer selv. Noen barn kan ha mange slike perioder, noen har få og noen har nesten ingen.

Selvstendighetsperiodene kan variere i lengde, intensitet og hyppighet.

Helt enig i at det ikke er trass som i trass, men mange kaller det ennå i 2015 for trassalder så jeg lurer på om det er dette folk mener, eller noe helt annet. Vet at det er utviking og ikke trass, han er ikke slem :)

Skrevet

Ja, dette er trassalder.. Trassalder er gamle måten å snakke om perioder barnet utforsker egen vilje og grensesettinger. Kommer ikke til bestemte aldere.

Anonymous poster hash: e2c92...1b3

Folk sier og jeg har lest om at det kommer ca i 3-4 årsalderen, så derfor jeg spør.

Skrevet

min var ca 20mnd når han begynte,nå er han 2,5 år og mye VERRE :P

Skrevet

Tja,-er vel bare sånn det er å ha barn. Må det nødvendigvis hete noe? Nei, det går aldri over, kommer og går i ulike former..... Sånn har det ihvertfall vært med mine 6 barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...