Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #1 Skrevet 1. august 2015 Jeg har hatt en alvorlig sykdom som ble oppdaget for to år siden. Da var sykdommen kommet så langt at jeg nesten mistet livet. Pga denne sykdommen har jeg hatt problemer med å ta utdanning og jobbe. Ble ikke trodd av leger og slet veldig. Fikk heller ikke hjelp av nav. Jeg er lettet over å endelig fått bekreftet at plagene mine ikke var psykiske. Men faktisk reell. Jobbet heldigvis rett før sykdommen ble oppdaget så fikk utbetalt et år med sykepenger og er nå gått over på aap. Jeg har forstått det slik at jeg kan ha krav på ung ufør i tillegg til aap. Og har nettopp søkt om dette. Men hvor langt tilbake kan jeg søke om dette og få etterbetalt for? Jeg var 28 da sykdommen ble oppdaget. Anonymous poster hash: eca9f...b7e
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #2 Skrevet 1. august 2015 Du kan få det fra den datoen du fikk innvilget aap fra. Anonymous poster hash: 4527f...4a0
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #3 Skrevet 1. august 2015 Men, når ble du syk? Aldersgrensen på ung ufør er jo 26. Altså må man være syk før man er 26. Anonymous poster hash: 2e346...c2f
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #4 Skrevet 1. august 2015 Er snakk om en medfødt sykdom. Så har vært syk hele livet. er snakk om en alvorlig diagnose og det er rett og slett flaks at jeg lever i dag. Hadde håpet det kunne bli ført tilbake enda lengre siden sykdommen er årsaken til at jeg ikke har klart å jobbe. Anonymous poster hash: eca9f...b7e
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #5 Skrevet 1. august 2015 Kriteriene for ung ufør er vel at du må ha papirer på at denne sykdommen inntrådte før fylte 26 år og at den hadde vesentlig innvirkning på livet ditt på det tidspunktet. Men regner med du finner kriteriene som må være oppfylt om du går inn på nav.no. Jeg fikk ung ufør i tillegg til AAP, men det utgjorde ikke ei krone for min del. Anonymous poster hash: 1e419...322
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #6 Skrevet 1. august 2015 Er snakk om en medfødt sykdom. Så har vært syk hele livet. er snakk om en alvorlig diagnose og det er rett og slett flaks at jeg lever i dag. Hadde håpet det kunne bli ført tilbake enda lengre siden sykdommen er årsaken til at jeg ikke har klart å jobbe. Anonymous poster hash: eca9f...b7e Ung ufør er et tillegg på aap, så du får det kun for perioden du har hatt aap. Har vært gjennom det samme selv, har også medfødt sykdom og fikk aap da jeg var 25. Anonymous poster hash: 4527f...4a0
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #7 Skrevet 1. august 2015 Du må ha dokumentasjon på sykdom fra før du er 26 år, "eldste" dokument ang sykdommen, er dokumentasjonen, som kan legge til grunne for tilbakebetalingen. Anonymous poster hash: 7c479...866
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #8 Skrevet 1. august 2015 Du kan ikke få ung ufør lenger tilbake enn til datoen du begynte på aap, da får du det som et tillegg til aap. Håper du har forsikring da, de gode uføreforsikringene dekker mellomlegget mellom aap og lønnen du hadde før du ble syk så det må du sjekke opp. Anonymous poster hash: f5b7f...08e
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #9 Skrevet 1. august 2015 Det er forresten ikke alle diagnoser du kan få ung ufør på heller, det er nesten umulig å forstå disse reglene, men det må være en viss alvorlighetsgrad på sykdommen også er det være visse kriterier med tanke på utsiktene og prognosene videre... Anonymous poster hash: f5b7f...08e
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #10 Skrevet 1. august 2015 Det er forresten ikke alle diagnoser du kan få ung ufør på heller, det er nesten umulig å forstå disse reglene, men det må være en viss alvorlighetsgrad på sykdommen også er det være visse kriterier med tanke på utsiktene og prognosene videre... Anonymous poster hash: f5b7f...08e Er snakk om en alvorlig medfødt hjertefeil. Så det er med andre ord ikke vanskelig å dokumentere at jeg alltid har hatt den. Hi Anonymous poster hash: eca9f...b7e
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #11 Skrevet 1. august 2015 Du vil få ung ufør tillegg fra den datoen du ble innvilget aap Anonymous poster hash: 5b968...dd8
mamma'n til 2 :) Skrevet 1. august 2015 #12 Skrevet 1. august 2015 Er det nye regler på dette? Jeg har stått på rehabiliteringspenger siden 2002,som senere ble gjort om til aap. I 2009 fikk jeg innvilget ung ufør,og det ble tilbakedatert til året jeg fylte 18,som var før jeg startet på rehabiliteringspenger. Fikk etterbetaling på "mellomlegget" mellom aap og ung ufør for hele perioden tilbake til datoen de satt.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #13 Skrevet 1. august 2015 Er det nye regler på dette? Jeg har stått på rehabiliteringspenger siden 2002,som senere ble gjort om til aap. I 2009 fikk jeg innvilget ung ufør,og det ble tilbakedatert til året jeg fylte 18,som var før jeg startet på rehabiliteringspenger. Fikk etterbetaling på "mellomlegget" mellom aap og ung ufør for hele perioden tilbake til datoen de satt. Problemet mitt er jo at jeg ikke ble tatt på alvor. Så har aldri fått verken sykepenger eller aap tidligere. Det ble til slutt slik at jeg valgte å ikke jobbe mer siden jeg ikke fikk hjelp. Ble heller sånn at jeg ble en hjemmeværende mamma og vi levde på min manns lønn og barnetrygd og kontantstøtte. Men hadde sykdommen blitt oppdaget tidligere hadde livet mitt vært andelene. Hadde fått tilrettelagt utdanning. Fått ung ufør i en alder av 18 og fått hjelp til å finne rett jobb og arbeidsprosent. Kommer aldri til å klare å jobbe 100% og det har jeg aldri klart heller uansett hvor mye jeg presset meg. Burde jeg få hjelp av advokat til dette? Anonymous poster hash: eca9f...b7e
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #14 Skrevet 1. august 2015 Tror nok du må benytte deg av både advokat og spesialister om du skal klare å få gjennom dette. Nav har strenge krav og akkurat ung ufør tror jeg blir vanskelig for deg å få gjennom siden du ikke har vært sykemeldt eller på AAP før nå dessverre. Og om du har forsikring så er det vel ikke sikkert den dekker dette om du får papirer på at det er medfødt? Kommer litt an på hvilken forsikring du har. Men skal du få gjennom dette trenger du omfattende dokumentasjon iallefall. Jeg fikk selv avslag to ganger før jeg fikk innvilget, og da hadde jeg sendt inn over 40 sider dokumentasjon fra ulike spesialister og leger samt egenerklæring og hadde med meg 3 forskjellige behandlere på møtet samt journalen min fra fødsel og frem til den datoen der det aktuelle var understreket. Var en voldsom prosess rett og slett. Bortkastet for min del da, siden jeg ikke tjente en krone på det (men det er jo min egen feil som ikke sjekket det på forhånd). Jeg skulle også få tilbakebetalt fra den datoen jeg ble syk som var 4 år tidligere, men det skjedde ikke. Regner med jeg tjente for mye. Anonymous poster hash: 1e419...322
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå