Gå til innhold

Om ene forelderen dør...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Og denne forelderen er gift på nytt. Hva skjer med alle eiendelene? Tilfaller alt den nye ektefellen? Ingenting til barna?

 

Anonymous poster hash: 44716...e0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungen skal da arve sin forelder med en gang. Den nye ektefellen får ikke sitte i uskiftet bo når den døde har særkullsbarn.



Anonymous poster hash: aa12e...5d2
Skrevet

Du kan ikke sitte i uskifte med særkullsbarn med mindre de samtykker.

Dvs at barnet kan kreve arven.

Nå arver ektefelle før barn, slik at i et bo med liten verdi kan nok barn oppleve at det blir lite eller ingenting igjen.

 

Problemt er vel at ofte kan de være uklart hvem som eier hva.

Om "barnet" er 20 år, og biologisk far har vært gift med stemor i mange år så har de gjerne et hjem med mange felles eiendeler.

Skrevet

Du kan ikke sitte i uskifte med særkullsbarn med mindre de samtykker.

Dvs at barnet kan kreve arven.

Nå arver ektefelle før barn, slik at i et bo med liten verdi kan nok barn oppleve at det blir lite eller ingenting igjen.

 

Problemt er vel at ofte kan de være uklart hvem som eier hva.

Om "barnet" er 20 år, og biologisk far har vært gift med stemor i mange år så har de gjerne et hjem med mange felles eiendeler.

Ikke så uklart. Alt som er tjent opp i ekteskapet er felles og den dødes arv er da 50% av dette + eventuelt arv avdøde har mottatt tidligere + det avdøde eide før den ble gift.

 

Anonymous poster hash: aa12e...5d2

Skrevet

Ungen skal da arve sin forelder med en gang. Den nye ektefellen får ikke sitte i uskiftet bo når den døde har særkullsbarn. Anonymous poster hash: aa12e...5d2

men hva med tingene etter forelderen? Faller alt til den nye ektefellen?

 

 

Faren til en venn av meg var gift med en thailandsk dame i 7 år. Så døde faren til vennen min. Mye penger involvert, og dette er nå advokatmat. Så den delen vil en dommer avgjøre.

 

Det jeg lurer på er hva har barna rett på fra sin far av eiendeler? Han hadde gullsmykker (gammelt arvegods) mye antikke møbler og andre ting, som man så ofte har etter nesten 60 år på jorda. Alt av ting som hun kona ville ha, tok hun bare med seg. Har nå også vært på en lengre tur i hjemlandet, og barna mistenker ting ble tatt med dit.

Er alle ting rettmessig konas?

Faren og den nye kona fikk ikke barn sammen.

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 44716...e0b

Skrevet

Du kan ikke sitte i uskifte med særkullsbarn med mindre de samtykker.

Dvs at barnet kan kreve arven.

Nå arver ektefelle før barn, slik at i et bo med liten verdi kan nok barn oppleve at det blir lite eller ingenting igjen.

 

Problemt er vel at ofte kan de være uklart hvem som eier hva.

Om "barnet" er 20 år, og biologisk far har vært gift med stemor i mange år så har de gjerne et hjem med mange felles eiendeler.

den nye kona kom med en koffert fra hjemlandet..

 

Anonymous poster hash: 44716...e0b

Skrevet

Ektefelle arver 4G (6G uten barn) og dette går før arv til barn. Slik at har boet er verdi på under dette (altså avdødes halvpart av boet) så blir det ikke noe igjen til andre arvinger.

Skrevet

De tre barna er alle i 20-årene.

 

Anonymous poster hash: 44716...e0b

Skrevet

 

Ungen skal da arve sin forelder med en gang. Den nye ektefellen får ikke sitte i uskiftet bo når den døde har særkullsbarn. Anonymous poster hash: aa12e...5d2

men hva med tingene etter forelderen? Faller alt til den nye ektefellen?

 

 

Faren til en venn av meg var gift med en thailandsk dame i 7 år. Så døde faren til vennen min. Mye penger involvert, og dette er nå advokatmat. Så den delen vil en dommer avgjøre.

 

Det jeg lurer på er hva har barna rett på fra sin far av eiendeler? Han hadde gullsmykker (gammelt arvegods) mye antikke møbler og andre ting, som man så ofte har etter nesten 60 år på jorda. Alt av ting som hun kona ville ha, tok hun bare med seg. Har nå også vært på en lengre tur i hjemlandet, og barna mistenker ting ble tatt med dit.

Er alle ting rettmessig konas?

Faren og den nye kona fikk ikke barn sammen.

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 44716...e0b

 

Nei tingene hans er en del av boet og kona kan ikke ta dette før det er delt. Din venn burde anmelde henne for tyveri.

 

Anonymous poster hash: aa12e...5d2

Skrevet

 

Du kan ikke sitte i uskifte med særkullsbarn med mindre de samtykker.

Dvs at barnet kan kreve arven.

Nå arver ektefelle før barn, slik at i et bo med liten verdi kan nok barn oppleve at det blir lite eller ingenting igjen.

 

Problemt er vel at ofte kan de være uklart hvem som eier hva.

Om "barnet" er 20 år, og biologisk far har vært gift med stemor i mange år så har de gjerne et hjem med mange felles eiendeler.

den nye kona kom med en koffert fra hjemlandet..

 

Anonymous poster hash: 44716...e0b

 

Ja dette får være advokatenes jobb.

Skrevet

Ektefelle arver 4G (6G uten barn) og dette går før arv til barn. Slik at har boet er verdi på under dette (altså avdødes halvpart av boet) så blir det ikke noe igjen til andre arvinger.

er snakk om ca 20 mill i eiendom. Eiendeler utenom... Så selv om dama er buddhist, så gikk de holdningene ut vinduet når hun skjønte hvor mye penger det var snakk om.

 

 

Hun nekter nå å snakke med barna, og har kutta ut alle barnebarna deres også.

 

Anonymous poster hash: 44716...e0b

Skrevet

Veldig forenklet så deles boet i to, ene halvdelen til gjenlevende ektefelle og andre halvparten i arv til den dødes barn.

 

Men det er selvfølgelig alltid en del ting som gjør at ting ikke blir så enkelt likevel.

 

De tingene man tar med seg inn i ekteskapet er det særeie på, så de tingene den avdøde eide før han giftet seg på nytt er barnas farsarv.

Avdøde kan også testamentere en del av sin halvpart til sin nye ektefelle, men han kan ikke testamentere bort pliktdelsarven som barna skal ha.



Anonymous poster hash: fd2a0...49b
Skrevet

Ikke skrevet testamente.

De hadde felles advokat i begynnelsen. Da sa også dama at de skulle dele likt, altså fem mill på hver. Når hun fant hvor mye det var snakk om endra hun mening og sier barna kan få to mill hver. Advokaten sa til henne at det faktisk var barna som kunne kreve skjevdeling. Da skar alt seg.

Søsteren til min venn har en kronisk sykdom, og broren er 21 år, så det meste av det praktiske er det min venn som tar seg av.

 

Trist at slikt skjer, og jeg tenkte faktisk thaier hadde en annen mentalitet enn som så. Alt denne dama har, er det faren til min venn som har gitt henne!

 

Anonymous poster hash: 44716...e0b

Skrevet

hmm, søk Hvem er arvinger? Norsk domstol og det burde komme på toppen av søket



Anonymous poster hash: a7057...e07
Skrevet

Var veldig greit forklart og ga en god ide om at barna står sterkt i denne saken.



Anonymous poster hash: a7057...e07
Skrevet

Tusen takk!

 

Anonymous poster hash: 44716...e0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...