Gå til innhold

Hvordan få 2-åringen til å leke alene?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun sitter oppå meg HELE tiden!! Særlig nå etter en måneds ferie med konstant oppmerksomhet fra besteforeldre.. Tør ikke tenke på hvordan dette går til mandag i barnehagen! Hvordan gjør dere det?

Anonymous poster hash: 61da0...e2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker jeg måtte hjelpe i gang litt. Sett deg ned og sett i gang noe som hun liker så "skal du bare et eller annet" også fortsetter hun kanskje selv. Det gjorde min, jeg kunne f.eks rydde på kjøkkenet og da var han i rommet, men lekte alene. Nå er han over 4, så får beskjed om å leke litt selv, men ved 2 års alder hjelp jeg i gang litt. Duplo og bilbane var noe som fungerte en stund alene.

Anonymous poster hash: 023bd...c3e
Skrevet

Og vann! Vann må være den beste leken ever! :) Min og alle andre barn jeg kjenner har alltid kunne leke en evighet alene med vann. Også er det lov å sette på en film og da. ;)

Anonymous poster hash: 023bd...c3e
Skrevet

Her måtte det et søsken til 😁 Eldste lekte aldri alene på den alderen, var oppå oss hele tiden. Minste er 2 år nå, og leker masse med storesøster, eller alene hvis en av dem blir lei 😆

Anonymous poster hash: 9d38e...365

Skrevet

Barnehagen måtte lære småen å leke selv når han var ca 2 år, ettersom de syns de ble ett problem at han alltid skulle ha med en voksen.

De satt han i gang med å leke også gikk vekk litt,å når han kom etter de så gjorde ansatte de samme igjen og igjen til det fungerte.

Nå er han 3.5 år å veldig flink til å leke alene :D

Anonymous poster hash: 5b1d9...5e1
Skrevet

Jeg serverer favorittleken et sted hvor hun kan se meg hele tiden, så går jeg og setter meg i f.eks sofaen, ordner middag, tar klesvask, alt ettersom... Kommer hun tilbake til meg, følger jeg henne bort og sier at nå skal hun leke med f.eks dukka. og sier kanskje dukka vil sove i vogna? Jeg tror dukka er sulten, vil du gi henne mat? osv... Sånn går nu dagane. 
Vann er også gøy å leke med. "vaske opp" sine egne skåler og tallerkner, få litt såpe (som ikke svir i øynene) til å lage skum med. Mi synes også det er moro å helle fra en beholder til en annen, så lenge hun har flere ulike beholdere kan hun holde på ei stund med dette - helt alene. Blir litt søl, men det bryr jeg meg ingenting om. 

Må si hun er blitt mer selvstendig etter dette, og klarer å leke selv også nå. Men etter i sommer er hun blitt mer klengete igjen (særlig fordi hun er blitt storesøster, og blir litt "stor baby" til tider, andre ganger vil hun være så stor som hun føler seg, og rydder av og på bordet ved måltider og skal skifte bleie på dukker og bamser, skal trille dem i vogna... Alt alene, så lenge jeg gir respons når hun snakker til meg). 

Anonymous poster hash: 3f1e3...dba
Skrevet

Det har løsnet av seg selv ved ca tre års alder med alle mine. Hang in there! 😉

Anonymous poster hash: 879b4...0eb

Skrevet

min er alenebarn og er flink til og leke alene, og alltid vert det, han elsker og kjører togbane, puzzle, lese bøker,tegne, spille med ball :). men kanskje det hjelper hvis du setter henne i gang og leker litt med henne, og så kan du si at du må gjøre noe annet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...