Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #1 Skrevet 31. juli 2015 Hvordan visste dere at det ikke bare var kraftig morgenkvalme? Hva skal til for at det kan kategoriseres som hyperemesis? Anonymous poster hash: 71a6f...a33
Førstegangsmamma1992 Skrevet 31. juli 2015 #3 Skrevet 31. juli 2015 Du spyr ca 20 ganger til dagen (eller mer!) du fungerer ikke i det heletatt fordi du er dehydrert og har gått ned masse i vekt. (Jeg gikk ned 10 kg) hadde ketoner i urinen og masse annet på blod/urinprøver som viser at du har det. Ganske enkelt så har du det helt, helt jævlig.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #4 Skrevet 31. juli 2015 Konstant kvalme fra uke 4 ca. Oppkast fra uke 6, flere ganger daglig. Ketoner i urin, gikk ned 8 kg fram til uke 15, er nå i uke 16, like kvalm, men mye mindre oppkast. Hadde det likedan i forrige svangerskap. Sykmeldt av legen fra uke 6, diagnostisert med hyperemesis. Varte fram til uke 20 ca forrige gang, så håper det ikke varer like lenge denne gangen. Anonymous poster hash: 509f0...c39
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #5 Skrevet 31. juli 2015 Lå med hodet konstant plantet i doskåla de 16 første ukene. Gikk ned 5 kg innen første svangerskapskontroll i uke 12. Jeg hadde vært gravid 3 ganger før, og dette virket ikke normalt. Legen kalte det hypermesis, så regner med det var det det var.. Anonymous poster hash: 87809...5ac
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #6 Skrevet 31. juli 2015 2 svangerskap med symptomer som: - Vektnedgang på over 12% ila 14 dager - Konstant kvalme, oppkast hele døgnet - måtte medisineres med kvalmestillende for å få i meg mat ( et dagsinntak bestod av et lite beger med youghurt og et halvt eple når jeg klarte å beholde tablettene) - Dehydrert, null urinproduksjon - sykehusinnleggelse med væsketilførsel intravenøst - Elektrolyttforstyrrelser, hjertebank - Lavt BT - Sengeliggende i flere mnd, måtte ha hjelp av mannen for å dusje meg - Ketoner i urinen Velmenende råd om å spise mandler og salte kjeks strakk liksom ikke helt til! Anonymous poster hash: 89421...335
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #7 Skrevet 31. juli 2015 Konstant kvalme fra uke 4 ca. Oppkast fra uke 6, flere ganger daglig. Ketoner i urin, gikk ned 8 kg fram til uke 15, er nå i uke 16, like kvalm, men mye mindre oppkast. Hadde det likedan i forrige svangerskap. Sykmeldt av legen fra uke 6, diagnostisert med hyperemesis. Varte fram til uke 20 ca forrige gang, så håper det ikke varer like lenge denne gangen. Anonymous poster hash: 509f0...c39 kan legge til at jeg måtte sitte i ro, gikk enest mellom do,seng og sofa. Med bøtte i umiddelbar nærhet. Var så kvalm at jeg slapp å dra til lege for fornyelse av sykmelding, jeg måtte holde meg i ro hjemme om jeg skulle ha en liten sjanse for å holde nede det lille jeg fikk i meg. Ja, og kastet nesten opp på legen når jeg var på 12 ukerskontroll... Anonymous poster hash: 509f0...c39
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #8 Skrevet 31. juli 2015 Det må være rimelig ekstremt i alle fall. Jeg var konstant kvalm, spydde minimum 6-10 ganger for dag og gikk ned i vekt gjennom hele svangerskapet til tross for at barnet vokste (hun vokste ikke nok, riktignok, så hun bør tatt lit før tiden pga dårlig vekstprogresjon i magen). Jeg veide mindre etter jeg hadde født enn jeg gjorde før jeg bør gravid. Likevel hadde jeg ikke hyperemesis, eller fikk ikke den diagnosen, så vidt jeg vet. Anonymous poster hash: f1bf8...ae8
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #9 Skrevet 31. juli 2015 Jeg har fått diagnosen i alle mine svangerskap og har vert konstant kvalm med oppkast fra uke 6 til rundt uke 20-25. Rast ned i vekt, ikke klart å beholde noe, energiløs og bare sovd hele tiden mellom slagene. Anonymous poster hash: fc2f4...a50
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #10 Skrevet 31. juli 2015 Kriteriene er så vidt jeg husker kvalme med vekttap på mer enn 5% av "startvekten". Anonymous poster hash: 9673b...f83
Iselilja Skrevet 31. juli 2015 #11 Skrevet 31. juli 2015 Fra Tidsskrift for Den norske legeforenin Definisjonen på hyperemesis gravidarum, uttalt svangerskapskvalme, varierer. En mye brukt definisjon er kvalme og brekninger før 20. svangerskapsuke og som fører til mer enn 5 % vekttap, ketonuri og dehydrering, samt væske- og elektrolyttforstyrrelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå