Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #1 Skrevet 31. juli 2015 Jeg har en jente på 4, veldig grei og godt likt og alt sånt. Men hun tester grenser tåler dårlig tilsnakk. Idag skulle bi på tivoli om hun oppførte seg det hang allerede i en tynn tråd etter igår. Så idag morges blid og glad står vi opp, jeg måtte støvsuge gulvet og da snakket hun til meg fra badet sa hun nesten måtte komme til meg da jeg ikke hørte henne, da begynte hun å sutre og bli sur. Så prøvde jeg la det ligge og lagde frokost da var hun sur for hun ville ikke spise (ekstremt små spist nesten så leger følger ekstra opp) jeg så frokost måtte hun ha. Hun spiste alt bra igjen. Så satte keg på en kose film til oss alt bra helt til hun ut av det blå tar å skallet skikkelig til meg, jeg får så vondt at jeg begynner å gråte det kan jeg ikke styre, jeg vet det ikke var med vilje så ble ikke sur selvsagt, men så sier hun når hun se treg gråter "jeg vil ikke ha deg mer" å begynner å gråte selv. Sikkert ennreaksjon fordi hun skjønner det hun gjorde var fryktelig vondt, men ikke greit. Da bar jeg henne inn på rommet og sa hun fikk være der til hun sier unnskyld, sa rolig det ikke er greit å si sånne ting og at hun må si unnskyld for at hun sa det og skallet meg. Tivoli utgår nå, jeg ønsker ikke bruke masse penger på det når hun tester så veldig og ikle takler noen form for tilsnakk. Eneste måten er å skrike til henne og det ønsker jeg ikke. Vi har de fleste dager som er bra, men når hun først begynner å være litt sånn som ikle hører og kaller meg ting slutter hun ikke før jeg skriker at "NÅ ER DET NOK SÅNN SIER DU IKKE" Blir frustrert og lei meg. Har dere tips? Hun er veldig intelligent og snakker helt rent og det har hun gjort i mange år. Anonymous poster hash: f2cc8...927
Gjest Antarctica Skrevet 31. juli 2015 #2 Skrevet 31. juli 2015 Du har faktisk lov å bli forbanna. Men her blir jeg litt bekymra også. Jeg syns det høres ut som noe er mer enn litt trass ute og går, hvis hun skaller deg ned uten noen foranledning. Det er ikke vanlig oppførsel for et så stort barn.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #3 Skrevet 31. juli 2015 Du har faktisk lov å bli forbanna. Men her blir jeg litt bekymra også. Jeg syns det høres ut som noe er mer enn litt trass ute og går, hvis hun skaller deg ned uten noen foranledning. Det er ikke vanlig oppførsel for et så stort barn. Vi satt i sofaen så tok hun hodet til siden og klinket hodet sitt i mitt veldig hardt. Hun prøvde nok ikke skade verken seg selv eller meg, så det reagerte jeg ikke på, jeg reagerte på måten hun reagerte på da hun faktisk forsto at det hun gjorde var veldig vondt for meg! Og da gikk i forsvar og sa "jeg vil ikke ha deg mer mamma" istedenfor å si unnskyld det var ikke med vilje. Greit at hun ble flau Ove rå ha skadet meg, men hun må lære seg å tåle både tilsnakk og å si unnskyld uoppfordret. Jeg var visst hanske lik og taklet dårlig tilsnakk. Jeg vil slippe å måtte bli illsint for at hun skal høre. Anonymous poster hash: f2cc8...927
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #4 Skrevet 31. juli 2015 Her må du finne ut hva som egentlig plager henne. Tilsnakk eller straff (konsekvenser som du kaller det) funker ikke. Anonymous poster hash: b9c1b...564
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #5 Skrevet 31. juli 2015 Altså skallet hun deg med vilje eller var det ett uhell? Jeg er veldig imot å ta bort feks tivoli e.l som konsekvens for så små barn. Synes den må ha direkte tilknytning til det som hender. Anonymous poster hash: 38752...c00
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #6 Skrevet 31. juli 2015 Er det barnet måte å si ifra på om at du kanskje bruker mye tid på andre ting? Som dib/face etc? Anonymous poster hash: 53b40...b3c
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #7 Skrevet 31. juli 2015 Altså skallet hun deg med vilje eller var det ett uhell? Jeg er veldig imot å ta bort feks tivoli e.l som konsekvens for så små barn. Synes den må ha direkte tilknytning til det som hender. Anonymous poster hash: 38752...c00 Altså ja hun skallet med vilje, men ille med hensikt å skade verken seg selv eller meg det tenkte hun ikle over for hun ble i sjokk selv. Jeg er enig i at sanksjoner og straff alltid skal være i henhold, men tivoli sa jeg til henne igår vi kunne gå På om hun oppførte seg bra og hørte på meg. Jeg syntes det er dumt hun kun hører g er smørblid om hun vet hun skal få noe, ikke alltid sånn, men litt i det siste. Hun fikk ikke komme ut av rommet før hun sa unnskyld og visste hva som var grunnen til at hun måtte gå på rommet. Hun kom ut sa unnskyld nå nettopp og jeg forklarte det var fordi hun sa det hun sa og ikke selve skallingen som gjorde at hun måtte på rommet. Anonymous poster hash: f2cc8...927
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #8 Skrevet 31. juli 2015 Er det barnet måte å si ifra på om at du kanskje bruker mye tid på andre ting? Som dib/face etc? Anonymous poster hash: 53b40...b3c Det tror jeg ikke, for vi bruker MYE tod sammen. Første gang på dib idag da hun ble sendt på rommet. Vi satt i sofaen og så på en film og sang med begge to mobilen var urørt. Vi er mye sammen i hjemme leker, synger, baker og tuller før mannen kommer hjem fra jobb. Må er det ferie, men hun har også korte dager i barnehagen. Hun er hele familiens øyesten, men mamma og pappaen min kam også se at hun går i forsvar rimelig fort av litt tilsnakk. Da er det ofte "du er dum" "vil ikle ha deg mer" kommer frem, kan også være små ting som nå er det middag pus så nå må du komme å sette deg. (Jeg gir henne ofte tid, sier snart middag, 5 min til middag, nå er det middag) Hi Anonymous poster hash: f2cc8...927
klg,2 boys now:) Skrevet 31. juli 2015 #9 Skrevet 31. juli 2015 Høres ut for meg som hun kanskje bestemmer vel mye. I hennes ører er det vel helt feil når dere kjefter og irrteseter hun,derav svarene dere får. Du får nok bli litt strengere.regner med hun prøvde og se hvor langt hun kunne dra deg i dag før tivoliet var utav bildet.hun tester grenser.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #10 Skrevet 31. juli 2015 Du er for hard mot et så lite barn synes jeg. Hun høres ut som en helt naturlig 4-åring. Hun ble jo redd når du ble så lei deg,-ikke vanskelig å forstå det. Ville ikke tatt bort Tivoli! PS: Jeg har 6 barn, og alle oppfører seg supert,-når de er store nok..... Anonymous poster hash: c5aa8...437
Gjest Antarctica Skrevet 31. juli 2015 #11 Skrevet 31. juli 2015 Høres ut for meg som hun kanskje bestemmer vel mye. I hennes ører er det vel helt feil når dere kjefter og irrteseter hun,derav svarene dere får. Du får nok bli litt strengere.regner med hun prøvde og se hvor langt hun kunne dra deg i dag før tivoliet var utav bildet.hun tester grenser. Egentlig litt enig. Å klinke noen ned er dessuten såpass LANGT over hva som er akseptabelt at jeg vil faktisk si Tivoli er utelukka. Men det beste ved historien er at hun begynte å gråte. Det slo henne vel brått at dette var ille! Da har hun i alle fall empati.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #12 Skrevet 31. juli 2015 Du er for hard mot et så lite barn synes jeg. Hun høres ut som en helt naturlig 4-åring. Hun ble jo redd når du ble så lei deg,-ikke vanskelig å forstå det. Ville ikke tatt bort Tivoli! PS: Jeg har 6 barn, og alle oppfører seg supert,-når de er store nok..... Anonymous poster hash: c5aa8...437 Dette tenkte jeg også. Hun er bare fire. Anonymous poster hash: f3e34...d25
Gjest Antarctica Skrevet 31. juli 2015 #13 Skrevet 31. juli 2015 Du er for hard mot et så lite barn synes jeg. Hun høres ut som en helt naturlig 4-åring. Hun ble jo redd når du ble så lei deg,-ikke vanskelig å forstå det. Ville ikke tatt bort Tivoli! PS: Jeg har 6 barn, og alle oppfører seg supert,-når de er store nok..... Anonymous poster hash: c5aa8...437 Dette tenkte jeg også. Hun er bare fire. Anonymous poster hash: f3e34...d25 Er det naturlig med uprovosert vold...? Dette er IKKE vanlig for fireåringer, og om det så var, så er det hvert fall nødvendig å reagere på!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #14 Skrevet 31. juli 2015 Du er for hard mot et så lite barn synes jeg. Hun høres ut som en helt naturlig 4-åring. Hun ble jo redd når du ble så lei deg,-ikke vanskelig å forstå det. Ville ikke tatt bort Tivoli! PS: Jeg har 6 barn, og alle oppfører seg supert,-når de er store nok..... Anonymous poster hash: c5aa8...437 Dette tenkte jeg også. Hun er bare fire. Anonymous poster hash: f3e34...d25 Er det naturlig med uprovosert vold...? Dette er IKKE vanlig for fireåringer, og om det så var, så er det hvert fall nødvendig å reagere på! Slik HI beskriver det var det et engangstilfelle. Og barnet ble skremt og redd da hun skjønte at mora fikk så vondt. Har du glemt hvordan fireåringer kan være? Anonymous poster hash: f3e34...d25
Gjest Antarctica Skrevet 31. juli 2015 #15 Skrevet 31. juli 2015 Du er for hard mot et så lite barn synes jeg. Hun høres ut som en helt naturlig 4-åring. Hun ble jo redd når du ble så lei deg,-ikke vanskelig å forstå det. Ville ikke tatt bort Tivoli! PS: Jeg har 6 barn, og alle oppfører seg supert,-når de er store nok..... Anonymous poster hash: c5aa8...437 Dette tenkte jeg også. Hun er bare fire. Anonymous poster hash: f3e34...d25 Er det naturlig med uprovosert vold...? Dette er IKKE vanlig for fireåringer, og om det så var, så er det hvert fall nødvendig å reagere på!Slik HI beskriver det var det et engangstilfelle. Og barnet ble skremt og redd da hun skjønte at mora fikk så vondt. Har du glemt hvordan fireåringer kan være? Anonymous poster hash: f3e34...d25 Nei, jeg husker at dette var et tilbakelagt stadium før toårsdagen. Uansett syns jeg vel ikke det er noe å belønne. Man kan vanskelig gjøre varige og diffuse avtaler med små barn (av typen "vær snill, så går vi i tivoli"), i og med at det ikke er helt klart for dem hva som ligger i å være snill. Men på denne alderen har de skjønt at det vil komme reaksjoner (sinne, gråt, irritasjon, hevn el.l.) når de gjør andre vondt.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #16 Skrevet 31. juli 2015 Har du forsøkt å ta henne på fanget og bare sitte tett sammen en stund når ting går litt galt slik som i dette eksempelet? Anonymous poster hash: 8246b...cd3
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #17 Skrevet 31. juli 2015 Hun høres akkurat ut som min fireåring. Jeg har også lurt på hvordan jeg kan få henne til å forstå, for konsekvenser ala ta vekk tivolituren, skjønner hun ikke. Kinkig alder. Anonymous poster hash: eea7a...be0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå