Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #1 Skrevet 31. juli 2015 Jeg innser at jeg er altfor tidlig ute med å tenke på det, men det gjør jeg altså likevel Jeg har termin i Januar 2016, og planlegger å ha 80% lønn i perm for å strekke den litt ekstra (jobber på en arb.plass der det uansett vil være ganske ugunstig å starte i jobb tett på jula, men først og fremst ønsker jeg å kunne være hjemme lengst mulig med den lille, og ser at 80% skal gå helt fint..). Men, når er egentlig barnehagestart? Har hørt det er en fordel å være født før 1 sept. og vil mene vi sånn sett er veldig "innafor".. Men hvis start er August, og jeg (selvsagt) ikke har tenkt å ha barnet i barnehage 3-4 mnd før jeg i det hele tatt er ferdig med permisjonen, så betyr vel det at vi ikke får barnehageplass før August 2017? Altså et halvt år etter permisjonen egentlig er slutt? Eller har jeg misforstått veldig nå? Noen som kan forklare det for meg? Ble ikke så klok av å lese om barnehageopptak på kommunen sine sider... Anonymous poster hash: b50ae...e0f
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #2 Skrevet 31. juli 2015 Det stemmer, du får plass fra 1/8-17. Anonymous poster hash: 5acbf...843
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #3 Skrevet 31. juli 2015 Kommer an på kommunen. Noen kommuner har god plass, og det er problemfritt å få barnehageplass i januar. I andre kommuner er det stappfullt (gjerne i storbyene og nærliggende kommuner). Da får kun de som er født før 1.09 plass det året de fyller 1år, mens resten må vente til året etter. Noen få er heldige (slik som oss), og får plass når barnet er 8mnd, og betaler plassen uten å bruke den (søker permisjon) frem til foreldrepermisjonen er over. Men det er det ikke alle barnehager som tillater. I noen kommuner, slik som min, Stavanger, har det tom vært lagt frem forslag at barn født etter 01.09 ikke skal få barnehageplass før året de fyller 2. Selv om kommunen evt skulle ha ledige plasser til dem.. Dette ble det heldigvis ramaskrik av. Og det ble ikke slik. Men ta kontakt med kommunen din og hør! 😊 Anonymous poster hash: 700c4...12f
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #4 Skrevet 31. juli 2015 Da stemme ja. Om du uansett har planar om perm uten lønn ette permisjonen e slutt trur eg du vil tena økonomisk på å velga 100% uttak av foreldrepenger. Du får meir utbetalt sånn. Anonymous poster hash: 576b7...10c
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #5 Skrevet 31. juli 2015 Tusen takk for svar dere, da skjønner jeg litt mer, og vet hva vi har å forholde oss til (selv om det slik jeg forstår er en mulighet for at vi kan få barnehageplass tidligere hvis kommunen tillater det og det er ledig plass) :-) skal klare oss økonomisk om det blir kontantstøtte et halvt år også, det er ikke så mye som skiller dét og utgiftene jeg har (med barnehage må vi uansett beregne noen tusen i mnd der som vi "sparer" om jeg er hjemme) at mannens lønn ikke kan dekke det for noen måneder, men mye lettere om vi er bevisst på det ift.sparing i forkant sånn at vi har ekstra å gå på :-) Anonymous poster hash: b50ae...e0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå