Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #1 Skrevet 30. juli 2015 Det er lov til å både gå og sykle på offentlig vei uten noen spessiell trafikkopplæring, men hvordan er egentlig ansvarsforholdet hvis en syklist kjører på en fotgjenger? Er det bestandig syklisten som har skylden eller kan forgjengeren få ansvaret for ulykken hvis han eller hun går på høyre side av veien for eksempel? Anonymous poster hash: c8675...40b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #2 Skrevet 30. juli 2015 Ingen som vet? Anonymous poster hash: c8675...40b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #3 Skrevet 30. juli 2015 Er ikke en syklist regnet som bilist i trafikken?Jeg tenker automatisk at det er da syklisten som har ansvar og skal på lik linje som bilister vike osv?!En syklist kommer jo selvfølgelig fortere enn en som går, så jeg tenker at han må vike og ta ansvar dersom det skjer en ulykke.Men en fotgjenger skal jo også se seg for da.Jeg er ikke helt sikker da Anonymous poster hash: 06e06...506
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #4 Skrevet 30. juli 2015 Er ikke en syklist regnet som bilist i trafikken?Jeg tenker automatisk at det er da syklisten som har ansvar og skal på lik linje som bilister vike osv?!En syklist kommer jo selvfølgelig fortere enn en som går, så jeg tenker at han må vike og ta ansvar dersom det skjer en ulykke.Men en fotgjenger skal jo også se seg for da.Jeg er ikke helt sikker da Anonymous poster hash: 06e06...506 Som gående kan du jo også ta et uventet skritt til siden eller liknende. En syklist som kommer nedover en gate i 40 km i timen klarer jo ikke å stoppe eller svinge unna på 5 meters avstand heller. Anonymous poster hash: c8675...40b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #5 Skrevet 31. juli 2015 Er ikke en syklist regnet som bilist i trafikken?Jeg tenker automatisk at det er da syklisten som har ansvar og skal på lik linje som bilister vike osv?!En syklist kommer jo selvfølgelig fortere enn en som går, så jeg tenker at han må vike og ta ansvar dersom det skjer en ulykke.Men en fotgjenger skal jo også se seg for da.Jeg er ikke helt sikker da Anonymous poster hash: 06e06...506 Som gående kan du jo også ta et uventet skritt til siden eller liknende. En syklist som kommer nedover en gate i 40 km i timen klarer jo ikke å stoppe eller svinge unna på 5 meters avstand heller. Anonymous poster hash: c8675...40b En syklist som kommer kjørende i 40 km/t nedover en gate har akkurat samme ansvar for å feks stoppe for fotgjengerfelt som bilister, og ellers være oppmerksom på hindringer og andre som ferdes i trafikken som bilister har. Om vedkommende ikke klarer stoppe for uforutsette ting på sin vei, sykler vedkommende for fort etter forholdene. Man skal avpasse farten etter forholdene, og det gjelder både bilister og syklister. Anonymous poster hash: f390a...dc7
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #6 Skrevet 31. juli 2015 En syklist regnes som bil osv, med samme regler. Velger man å sykle på fortau osv har sykkelen ALLTID vikeplikt, og har aldri lov å sykle fortere enn gangfart;) Gående må ikke flytte seg for syklister på noen måte. Anonymous poster hash: 06000...470
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #7 Skrevet 31. juli 2015 Vegtrafikkloven gjelder for alle, både kjørende (i motorvogn eller kjøretøy), ridende eller gående, som ferdes "på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn". Anonymous poster hash: f390a...dc7
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #8 Skrevet 31. juli 2015 Det er lov til å både gå og sykle på offentlig vei uten noen spessiell trafikkopplæring, men hvordan er egentlig ansvarsforholdet hvis en syklist kjører på en fotgjenger? Er det bestandig syklisten som har skylden eller kan forgjengeren få ansvaret for ulykken hvis han eller hun går på høyre side av veien for eksempel? Anonymous poster hash: c8675...40b Selv om du ikke har opplæring gjelder veitrafikkloven for alle. Sykler du i vei må du følge trafikkreglene og sykler du på fortau må du alltid vike og ta hensyn til fotgjengere. Det er ikke lov å sykle fortere enn gangfart på fortauer. Noe veldig mange bryter ( de fleste). Du har ikke lov til å velge hvilke regler du vil følge og ikke når du sykler i veien. Du har ikke lov til å sykle på rødt eller suse rett foran en fotgenger i gangfeltet. Noe veldig mage syklister gjør. At de tørr. Anonymous poster hash: c326d...22b
Luksusdyret Skrevet 31. juli 2015 #9 Skrevet 31. juli 2015 Er ikke en syklist regnet som bilist i trafikken?Jeg tenker automatisk at det er da syklisten som har ansvar og skal på lik linje som bilister vike osv?!En syklist kommer jo selvfølgelig fortere enn en som går, så jeg tenker at han må vike og ta ansvar dersom det skjer en ulykke.Men en fotgjenger skal jo også se seg for da.Jeg er ikke helt sikker da Anonymous poster hash: 06e06...506 Som gående kan du jo også ta et uventet skritt til siden eller liknende. En syklist som kommer nedover en gate i 40 km i timen klarer jo ikke å stoppe eller svinge unna på 5 meters avstand heller. Anonymous poster hash: c8675...40b Da sykler han for fort i forhold til sine kjøreferdigheter.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #10 Skrevet 31. juli 2015 Er ikke en syklist regnet som bilist i trafikken?Jeg tenker automatisk at det er da syklisten som har ansvar og skal på lik linje som bilister vike osv?!En syklist kommer jo selvfølgelig fortere enn en som går, så jeg tenker at han må vike og ta ansvar dersom det skjer en ulykke.Men en fotgjenger skal jo også se seg for da.Jeg er ikke helt sikker da Anonymous poster hash: 06e06...506 Som gående kan du jo også ta et uventet skritt til siden eller liknende. En syklist som kommer nedover en gate i 40 km i timen klarer jo ikke å stoppe eller svinge unna på 5 meters avstand heller. Anonymous poster hash: c8675...40b Da sykler han for fort i forhold til sine kjøreferdigheter. Og i forhold til forholdene rundt seg. Å avpasse farten etter forholdene betyr ikke bare å ta hensyn til veg og føreforhold (sommer/vinter/regn/snø, svinger/rett strekning/gang felt med eller uten lysregulering/vegkryss osv), det betyr også å ta hensyn trafikanter rundt seg og mengden av disse, som bilister, andre syklister og gående. Anonymous poster hash: f390a...dc7
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #11 Skrevet 1. august 2015 Syklister er kjørende og skal følge de reglene som gjelder kjørende i trafikkreglene og veitrafikkloven. Å si at de regnes som bilister er likevel ikke riktig; det er flere regler og unntak som gjelder spesielt for syklister, og det er også regler som bare gjelder førere av motorkjøretøy. For eksempel har syklister lov til å kjøre forbi biler på høyre side, og de har lov til å kjøre en del steder der bilførere ikke kan kjøre. Men når det gjelder vikepliktsregler f.eks., så er reglene de samme for bilførere og syklister. Hvem som har ansvar ved sammenstøt mellom sylist og gående kommer jo helt an på hva som skjedde og hvordan det har skjedd. På fortau, gangvei, gangfelt eller gang- og sykkelvei vil normalt syklisten være ansvarlig uansett. Her skal syklister ferdes på gåendes premisser og har ansvar for å holde lav fart og god avstand ved passering av gående. På fortau og gangvei er det ikke tillatt å sykle hvis det er mange gående. Men hvis en gående plutselig går rett ut foran syklist på vei eller sykkelvei, slik at syklisten ikke har mulighet til å stoppe eller styre unna, vil jeg jo tro det er den gående som har ansvaret. Ved sammenstøt mellom syklist og gående er begge parter utsatt for eventuelle skader, i motsetning til ved påkjøring av bil, der det normalt bare er den gående som blir skadet. Anonymous poster hash: 0e120...e51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå