Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #1 Skrevet 29. juli 2015 Før vi fikk unger, snakket vi mye om at vi en gang kunne tenke oss å bli fosterforeldre. Nå, flere år etter, har denne tanken streifet meg igjen. Minstemann er 9 år, så de begynner å bli store:)! Jeg har lest side opp og side ned. Jeg tenker at vi nok bør begynne litt "forsiktig", og begynne som besøkshjem. Er det noen med erfaring som har noen tanker angående det valget? Når jeg da ser på nettet, virker det som om fosterhjem er fylke, mens besøkshjem er kommunalt? Er det noen som vet om dette er riktig? Vi bor i en veldig liten kommune, så litt usikker på om dette da blir det rette for oss? Sto også på kommunens hjemmeside at det ikke var behov for besøkshjem. Samtidig var det behov på en av nabokommunenes hjemmeside. Kan vi bli besøkshjem for barn i nabokommunen, tro? Andre som har innspill eller tanker? Anonymous poster hash: 64ad0...dad
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #2 Skrevet 30. juli 2015 Jeg er besøkshjem og ansatt i en kommune på andre siden av landet. Så fullt mulig bli det i nabokommunen. Har barnet i tredje hver helg og ferier, og ekstra ved behov. Anonymous poster hash: a17e3...0b9
Sillavanilla Skrevet 30. juli 2015 #3 Skrevet 30. juli 2015 Det er kommunen som søker til det statlige (bufdir) om fosterforeldre som trengs. Man blir "lært opp" av statlig og "jobber for" kommunen. Dette er når det gjøres den offentlig veien. Kan også gjøres privat. Vi står I bank hos de offentlige og det private. Bare spør;)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #4 Skrevet 30. juli 2015 Vi har vært besøkshjem, her økte behovet gradvis, familien hadde ingen annen støtte, og i en periode ble vi fosterhjem for barnet da familien gjennomgikk en krise. Barnet ble så gradvis flyttet tilbake til hjemmet. Kan være greit å tenke på at mange besøkshjemsbarn er sårbare små som har behov for noen som kan være der for dem over lang tid, selv om det ikke er på full tid, og det kan kanskje bli mye for dere hvis det dere egentlig ønsker er å være fosterhjem...? - altså å også iverta besøksbarnets behov etter at dere har blitt fosterhjem. Vil ikke tro det er et problem med annen kommune, kanskje bare bra om det er en liten kommune kan det bli veldig nært om noen vet så mye om en annen familie som man gjør når man er besøkshjem... (vi bor i stor by og har valgt en annen bydel enn den vi bor i) Anonymous poster hash: 699bd...f24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå