Gå til innhold

To barn er døpt, men...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre to barn er døpt, siden vi var opptatt av å bevare tradisjonene rundt dåp, og fordi absolutt alle barn i begge slektene er døpt.

 

Nå er det snart åtte år siden vi døpte yngste, og vi venter nr tre.

Begge to har blitt mye sikrere på oss selv, og vi har ingen kristen tro.

Det føles feil å bære et barn til kristen dåp, men begge søsknene er døpt så det blir rart å brått la være også.

 

Hva hadde du gjort i vår situasjon.

 

Anonymous poster hash: 4de64...6b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville absolutt fulgt tradisjonen siden de to andre søsknene er døpt.

 

Anonymous poster hash: f3aa0...7ca

Skrevet

Ville ikke døpt.

 

Jeg er selv nr 3 og er møkklei av at så mange av mine valg ble tatt "fordi de storesøstrene dine gjorde det sånn". Kan ikke jeg få være en selvstendig person?

 

Anonymous poster hash: 27f84...c29

Skrevet

Jeg hadde døpt. Planlegger nummer tre. De to store barna er døpt. Mine religiøse besteforeldre er døde siden den gang. Vi har egentlig et mer humanetisk syn. For oss er dåpstradisjonen fin, selv om vi ikke tenker på oss selv som kristne. Her er det ganske vanlig med kirkelig konfirmasjon. Jeg føler at det skal litt til at et barn ønsker å døpe seg som tenåring. Ved å døpe barna, kan de velge kirkelig konfirmasjon uten å måtte døpe seg først. Ønsker de ikke det, så er det selvsagt ok.

 

Det er ikke sikkert det blir riktig for dere å døpe, selv om det føles riktig for oss.

 

Anonymous poster hash: e785c...0b8

Skrevet

Mine to første er døpt. Nummer tre er ikke døpt, og nummer fire skal heller ikke døpes. Å døpe ut fra tradisjon er tåpelig, så jeg hadde selvfølgelig ikke døpt i din situasjon.

Skrevet

Hatt en annen markering for barnet, i sjangeren navnefest av noe slag.

 

Ingen grunn til å repetere tabber med tredje barn fordi man gjorde det med en og to, vel.



Anonymous poster hash: 6a182...776
Skrevet

Ville ikke døpt.

 

Jeg er selv nr 3 og er møkklei av at så mange av mine valg ble tatt "fordi de storesøstrene dine gjorde det sånn". Kan ikke jeg få være en selvstendig person?

 

Anonymous poster hash: 27f84...c29

Valgte søstrene dine dåp da de var babyer?

 

Hi, jeg hadde døpt, vi var i samme situasjon og valgte å døpe selv om det var et ork. En av grunnene var faktisk dette med gaver, syns ikke det var riktig at de to eldste skulle få mange dåpsgaver (ikke minst pengegaver som var en del) og ikke minste.

 

Anonymous poster hash: c8426...b44

Gjest Antarctica
Skrevet

 

Ville ikke døpt.

 

Jeg er selv nr 3 og er møkklei av at så mange av mine valg ble tatt "fordi de storesøstrene dine gjorde det sånn". Kan ikke jeg få være en selvstendig person?

 

Anonymous poster hash: 27f84...c29

Valgte søstrene dine dåp da de var babyer?

 

Hi, jeg hadde døpt, vi var i samme situasjon og valgte å døpe selv om det var et ork. En av grunnene var faktisk dette med gaver, syns ikke det var riktig at de to eldste skulle få mange dåpsgaver (ikke minst pengegaver som var en del) og ikke minste.

 

Anonymous poster hash: c8426...b44

Eksakt samme grunn som gjorde at mine foreldre døpte meg. Tro meg, et sett med babysølvskjeer og noen knøttsmå halssmykker som passer til en ettåring er ikke noen grunn til å bli del av et trossamfunn! Da tar man for lett på det.

Ville ha holdt navnefest eller en annen velkommen-til-livet-fest. Folk tar med gaver likevel.

Skrevet

 

Ville ikke døpt.

 

Jeg er selv nr 3 og er møkklei av at så mange av mine valg ble tatt "fordi de storesøstrene dine gjorde det sånn". Kan ikke jeg få være en selvstendig person?

 

Anonymous poster hash: 27f84...c29

Valgte søstrene dine dåp da de var babyer?

 

Hi, jeg hadde døpt, vi var i samme situasjon og valgte å døpe selv om det var et ork. En av grunnene var faktisk dette med gaver, syns ikke det var riktig at de to eldste skulle få mange dåpsgaver (ikke minst pengegaver som var en del) og ikke minste.

 

Anonymous poster hash: c8426...b44

Man melder ikke inn et barn i et trossamfunn på grunn av gaver.

Skrevet

For meg er det veldig rart å love i et hus som er hellig for noen at man skal oppdra barnet i kristen tro dersom man vet at man ikke kommer til å gjøre akkurat det. Det er også rart å velge å gjenta noe som føles feil fordi man allerede har gjort den samme feilen to ganger. 

 

Jeg ville altså invitert til en eller annen slags markering, men droppet dåpshandlingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...