Gå til innhold

Er det greit å "droppe jula" i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke er spesielt glad i jula, et stress fra ende til annen. Hater å handle julegaver, tusenlappene flyr ut av vinduet og igjen sitter vi med masse ræl vi ikke får stappa inn i skapene og enda mer leker som flyter utover huset. Ja, jeg høres sikkert negativ ut nå, men jeg er ikke fan av dette kjøpehysteriet som er i forbindelse med jula og gruer meg hvert år til å fly rundt i en evig jakt på gaver til Gud og en hver mann.

I år vil vi bort! Og ta med barna til varmere strøk. De er så små at de merker ikke forskjellen enda ;) men da vil jeg også bort fra julegavehandelen. Er det ok å sende en fellesmelding til venner og familie om at i år dropper vi jula og drar til varmere strøk. Vi kjøper ingen gaver og ønsker ingen gaver heller.

Hadde du blitt fornærmet hvis jeg ikke hadde kjøpt julegaver til deg og familien og heller reist bort?

Anonymous poster hash: e648a...069

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit for meg

Anonymous poster hash: bc9e1...c5b

Skrevet

Hadde ikke gjort meg noe. God tur!

Anonymous poster hash: 2a2e6...3d5

Skrevet

Hadde ikke blitt fornærmet. Synes det høres deilig ut.

Lyst til å bare gi til mine egne barm og tantebarn selv. Og jeg vil ikke ha gaver heller. Men det er vist sært og ikke greit.

Anonymous poster hash: c54ac...e2d

Skrevet

Helt ok, men ville kjøpt gaver til eventuelle tantebarn og fadderbarn.

Skrevet

Hadde ikke gjort meg noenting, men jeg hadde gitt gaver likevel hvis du var i min familie. I alle fall til barna dine.

De eneste du trenger å ta hensyn til her er barna dine synes jeg. Men er de så små at de ikke skjønner at de går glipp av noe, så er det helt greit.

Anonymous poster hash: 3335a...143
Skrevet

Vi drar bort i julen for andre gang i år, men dropper like vel ikke gavene.

Hvordan tror du det er for tante/ onkel ungene om de ikke får gave? De bryr seg ikke om at dere vil dra bort eller ikke.

Greit nok til de voksen, men vi kjøper til de også.

Anonymous poster hash: 190b3...40d
Skrevet

Hvordan tror du det er for tante/ onkel ungene om de ikke får gave? De bryr seg ikke om at dere vil dra bort eller ikke.

Har to tantebarn, men disse er under to år så de får ikke med seg om de får gaver fra oss eller ikke, men hadde tenkt å kjøpe noe til dem for det 😊 blir noe annet med barn! Og et fadderbarn har vi som også får gave såklart, men tenker på resten av venner og familie- de får klare seg uten gaver 😉

Anonymous poster hash: 7b668...0df

Skrevet

Helt ok.

Hadde nok blitt letta jeg. 

Og du hadde ikke trengt å kjøpe til mine barn selv om du er tante / fadder. de får sååå sinnsykt mye uansett...

Anonymous poster hash: b5a82...aca
Skrevet

Har to tantebarn, men disse er under to år så de får ikke med seg om de får gaver fra oss eller ikke, men hadde tenkt å kjøpe noe til dem for det blir noe annet med barn! Og et fadderbarn har vi som også får gave såklart, men tenker på resten av venner og familie- de får klare seg uten gaver

Anonymous poster hash: 7b668...0df

Ja det syns jeg også er helt greit.

Har bare ikke fått oss til å ikke kjøpe til de voksne. Venner og venners barn bruker vi ikke kjøpe til uansett. Har stor nok familie å kjøpe til.

Skrevet

Ville prøvd å huske på eventuelle familiemedlemmer som er ensomme/ikke får så mange gaver, men bortsett fra det - kjør på!

Anonymous poster hash: 3a69f...ba9

Skrevet

Veldig god ide !

Anonymous poster hash: 30ffa...06b

Skrevet

Vi reiser 3 uker til Thailand denne jula, men nieser og nevøer får gaver. Besteforeldre, tanter og onkler gir gaver til våre barn selv om vi vil borte.

Anonymous poster hash: dcdea...9bc

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke er spesielt glad i jula, et stress fra ende til annen. Hater å handle julegaver, tusenlappene flyr ut av vinduet og igjen sitter vi med masse ræl vi ikke får stappa inn i skapene og enda mer leker som flyter utover huset. Ja, jeg høres sikkert negativ ut nå, men jeg er ikke fan av dette kjøpehysteriet som er i forbindelse med jula og gruer meg hvert år til å fly rundt i en evig jakt på gaver til Gud og en hver mann.

I år vil vi bort! Og ta med barna til varmere strøk. De er så små at de merker ikke forskjellen enda ;) men da vil jeg også bort fra julegavehandelen. Er det ok å sende en fellesmelding til venner og familie om at i år dropper vi jula og drar til varmere strøk. Vi kjøper ingen gaver og ønsker ingen gaver heller.

Hadde du blitt fornærmet hvis jeg ikke hadde kjøpt julegaver til deg og familien og heller reist bort?

Ja, go for it!

Deilig!

Anonymous poster hash: f1607...919

Skrevet

Jeg fikk en slik beskjed nettopp av noen som reiser bort denne jula. De ønsket ingen gaver og kom heller ikke til å kjøpe noen. Helt greit for meg!

Anonymous poster hash: 0dd66...f6c

Skrevet

Det er jo valgfritt å feire jul:-)

Anonymous poster hash: 062d7...0af

Skrevet

I din situasjon hadde jeg syntes det var helt greit.

Men min situasjon er så langt unna din, jeg har 7 tantebarn i alderen 1 til 12 år og har selv 4 barn i alderen 6 til 14 år så det hadde vært mange skuffede fjes om vi gjorde noe sånt...

Pga alle barna synes jeg jula er kjempekoselig jeg da. I vår familie gir vi i hovedsak gaver bare til barna, og det er koselig å både kjøpe gaver til tantebarna og at mine barn får fra sine tanter og onkler.

De voksne i familien, søsken og foreldre, får en en symbolsk gave, en liten hilsen. Vi legger ikke mye penger i voksengavene, det er en flaske vin, en pocketbok, en god håndkrem e.l. til mellom 100 og 150 kr. 

Hvorfor ikke foreslå for familien din at dere kutter ned på det du kaller gavehysteri og slutter å bytte så dyre gaver og bruke så mye tid og energi på det. Jul er kjempekoselig om man legger stresset vekk, og det er så fine tradisjoner og så mye kos å gi videre til neste generasjon. Tror du ikke flere i familien din ville blitt glad om du foreslo å kutte ned på galskapen og bare kjøpe en liten hilsen fordi det er koselig med en gave under treet også til de voksne, det holder med en pose god julekaffe eller en sjokolade.

Anonymous poster hash: 5a2e7...522
Skrevet

Sikkert greit, men er du helt sikker på at barna ikke skjønner at det stunder mot jul? De går ikke i barnehage, ser på barne-TV, snakker med andre unger som gleder seg til juletre, nisse, pepperkaker og pakker?

Anonymous poster hash: 6d73a...7b9
Skrevet

Hva med å endre tradisjonene?

Vi snakket med familien flere måneder før jul. Alle var enige i at det var for mye stress rundt jul.

Alle ble enige om at vi kjøper kun gave til barna for 300kr. Ene broren min har ikke barn og da kjøper vi gave til han fram til han evt får barn. Vi kjøper også til våre foreldre.

Julaften feirer vi 5 alene. Fredelig, rolig og god tid. Vi samles heller alle til andre juleselskap i julen. Alle tar med mat/kake, lite stress for alle.

Pakkekalender har vi sluttet med. De er fornøyd med en liten sjokolade, i tillegg leser vi julebøker hver kveld. Slukker lyset i huset, tenner sterinlys og ligger under spisebordet og leser bok! 😀

Barn liker tradisjoner, men man må finne sine egne.

Anonymous poster hash: 10e4e...10f

Skrevet

Hadde ikke blitt fornærmet, men håper du klarer å endre innstillingen din til neste år! Det jeg husker best fra jula er ikke alle pakkene! Det er den gode stemningen rundt! Alle var glade, alle var samlet, god mat og mye latter! Ja, pakker var stor stas, men det er ikkje det som sitter igjen!

Men sender du pakker til hele slekta eller? Her gir vi pakker til barna i slekta! Dvs de vi er tante og onkel til i tillegg til våre barn. Søsknene våre får en flaske vin el dersom vi møtes i løpet av jula! Det er bare tull å gi skapfyll til folk bare for å gi! Ville tatt en prat med slekta for å prøve å "redde" jula...

Anonymous poster hash: 052c5...fe4

Skrevet

Helt greit hvis du ikke skuffer en ensom gammel mormor, eller det 7 år gamle tantebarnet.

Vi har inngått avtale med familien. Vi kjøper kun gaver til barn og familiens eldste. Perfekt for meg.

Anonymous poster hash: 92a58...5c9

Skrevet

Hadde jeg ikke hatt barn, skulle jeg ha droppet julen hvert år. God tur, nyt det mens dere kan!

Skrevet

Helt ok.

Når barna blir større så vil de nok feire jul, men hva med å kutte ut gavene til alle andre enn barn og kjæresten din? Det er helt ok å ikke gi presang til voksne.

Skrevet

Helt greit for min del. Hadde ikke blitt fornærmet. Og de som messer om at hva med de "stakkars" tantebarna osv. Jeg hadde gitt f i det og så lenge du sier klart i fra kan foreldrene heller kjøpe mer til sine egne barn enn å gi til dine. Samboeren min vokste opp med jehovas vitne som religion og de feirer ikke jul, han fikk aldri noen gaver men ser ingen sure miner der i gården! Familien hans er både gavmilde og kjærlige mennesker.

Anonymous poster hash: 29977...7cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...