Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #1 Skrevet 29. juli 2015 Jeg er gravid. Og snart ferdig med sykepleierutdanning. Jeg har en samboer som har fast jobb og jobber offshore, 4 uker ute, 4 hjemme. Men nå er jeg gravid, og jeg rekker ikke opparbeide meg retten til foreldrepenger før barnet kommer. Så da lurer jeg litt.. Dette er ett uplanlagt, men svært etterlengtet barn. Vi ønsker virkelig dette barnet, men samtidig så vet ikke vi hvordan vi skal gjøre det med økonomi.. Jeg er ferdig utdannet mnd før barnet kommer, altså jeg får ingen hjelp fra Lånekassen.. Blir vi nødt til å ta abort pga økonomien, eller er det muligheter? Anonymous poster hash: 4ef69...7bd
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #2 Skrevet 29. juli 2015 Mannen jobber offshore og du vurderer abort pga økonomi? Jaja... Anonymous poster hash: 1410e...071
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #3 Skrevet 29. juli 2015 WHAT?? Enig med anonym 071 kjenner jeg her. Anonymous poster hash: 2afc6...a0b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #4 Skrevet 29. juli 2015 Gjør meg ingenting at han jobber offshore. Anonymous poster hash: 4ef69...7bd
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #5 Skrevet 29. juli 2015 Mannen jobber offshore og du vurderer abort pga økonomi? Jaja... Anonymous poster hash: 1410e...071 Nå er det ikke alle som jobber offshore som har millionlønn da... Mannen til venninna mi begynte på plattform i fjor og tjener mellom 4 og 500.000,- Det kan være snaut å klare seg på om man har forpliktelser som boliglån o.l. Anonymous poster hash: 2e3be...290
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #6 Skrevet 29. juli 2015 Gjør meg ingenting at han jobber offshore. Anonymous poster hash: 4ef69...7bd Poenget var vel mer det at folk som jobber offshore tross alt tjener ganske så godt... Anonymous poster hash: 2afc6...a0b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #7 Skrevet 29. juli 2015 Mannen jobber offshore og du vurderer abort pga økonomi? Jaja... Anonymous poster hash: 1410e...071 Nå er det ikke alle som jobber offshore som har millionlønn da... Mannen til venninna mi begynte på plattform i fjor og tjener mellom 4 og 500.000,- Det kan være snaut å klare seg på om man har forpliktelser som boliglån o.l. Anonymous poster hash: 2e3be...290 Men de fleste som jobber offshore har ganske bra turnuser, som gjør at de er hjemme typ 2-4 uker i slengen, så vidt jeg har fått med meg (og det er sikkert forskjeller her og, men sånn generelt). Det betyr at det nok vil være mulighet til å kunne tjene litt penger de ukene han er hjemme også, om det skulle være behov. Anonymous poster hash: 2afc6...a0b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #8 Skrevet 29. juli 2015 Mener det er sånn at man kan søke seg inn på et årsstudium for deretter å søke permisjon fra det , så får man støtte fra Lånekassen.. Er ikke mye penger, men litt. Så får man jo også engangsstønad som ligger på rundt 40 000 Anonymous poster hash: 9b1ab...7a8
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #9 Skrevet 29. juli 2015 Du kan søke deg opp til nytt studium til høsten om du fortsatt har rett på flere år fra lånekassen. Da kan du søke permisjon fra dette studiet og ha rett på foreldrestipend fra lånekassen. Anonymous poster hash: 8fb19...5a9
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #10 Skrevet 29. juli 2015 Ikke bry deg om svarene over her. De vet ingenting om deres situasjon, og svarer heller ikke på det du spør om. For det første, har du jobbet deltid/skal jobbe deltid mens du studerer? Hvis du har årsinntekt over 45 000 kan du få foreldrepenger. Dette kan du lese mer om på nav. For det andre, jeg hadde ei venninne som var i akkurat samme sitasjon som deg. Hun meldte seg opp på et årsstudium rett etter hun va ferdig utdannet og tok permisjon fra dette studiumet. Da fikk hun permisjonspenger fra lånekassen (samme som vanlig utbetaling, bare at alt er stipend). Hun begynte ikke på studiet igjen etter permisjonen. Vet ikke helt hvordan dette i praksis fungerer, men det er en mulighet:) Anonymous poster hash: 640de...ad2
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #11 Skrevet 29. juli 2015 Min samboer har utbetalt 30 000 kr i mnd... HI Anonymous poster hash: 4ef69...7bd
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #12 Skrevet 29. juli 2015 Du vet best hvor mye samboeren din tjener, og dere bør sammen diskutere om dere kan få det til. I utgangspunktet ville jeg tenkt at det burde helt fint gå an å få barn med foreldrepenger fra nav og mannens lønn. Men kun dere vet hvilke utgifter dere har. Det kan være dyrt å få barn, men det trenger heller ikke koste skjorta. Det kommer an på hva man kan få/låne fra familie venner. Kan man arve klær og utstyr feks. Og så kommer det an på hvordan formen din er etter fødsel, når du er klar for å ta vakter om du har mulighet for det. Mannen er jo hjemme i lange perioder, så da er det kanskje mulig for deg å spe på litt på inntekten deres, om det er nødvendig. Anonymous poster hash: c0b0b...86e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #13 Skrevet 29. juli 2015 Lånekassen anbefaler studenter i din situasjon å søke seg inn på et år til med studier, og søke fødselspermisjon fra disse. Da får du fødselsstipend i 42 uker. Anonymous poster hash: 5c28f...03e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #14 Skrevet 29. juli 2015 Dersom dere klarer dere nå med din studentinntekt, så kommer dere til å klare dere helt fint når dere får barnet. Jeg fikk selv barn som student (vi var begge studenter ) og vi fikk det faktisk mer romslig da enn vi hadde hatt før barnet. Du melder deg opp til et årsstudie (eller en ny bachlor om du heller vil det), så søker du permisjon fra denne. Du vil da få samme sum som du alltid har fått i måneden (bortsett fra at nå er alt stipend, og ingenting lån). I tillegg får du engangsstønad, og barnetrygd. Jeg husker ikke nå om du også får foreldrestipend på en drøy tusenlapp i måneden av lånekassen første året, eller om det er penger som du får når året med stipend er over. Uansett, så får du minimum det du får i måneden i dag, pluss ca 1000kr i barnetrygd i måneden og rundt 40.000 i engangsstønad. Du kan også undersøke om bostøtte, kanskje dere kvalifiserer når dere blir 3. 😊 Og en baby er svært rimelig det første året. Studentbyer pleier også å ha gode Facebookgrupper for barneting, søk det opp. 😊 Det kommer til å gå fint. 😊 Gratulerer! 😊 ( vår konklusjon etter å ha vært foreldre de to-tre siste årene som studenter var at vi burde ha startet før😊) Anonymous poster hash: 3360c...8eb
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #15 Skrevet 29. juli 2015 Som gravid kan du jo ha sommerjobb, helgejobb og kveldsjobb i tillegg til studiet. Anonymous poster hash: 9e371...04a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #16 Skrevet 29. juli 2015 Når er studiet ditt slutt? Trodde de fleste sykepleiere er ferdig utdannet til sommeren, altså har du da god tid til å gjøre en innsats for å få en jobb ved siden av studiene? Viss ikke får mannen ta permisjonen og så får du deg jobb. Dermed får dere to inntekter. Anonymous poster hash: 9e371...04a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #17 Skrevet 29. juli 2015 Jeg er gravid. Og snart ferdig med sykepleierutdanning. Jeg har en samboer som har fast jobb og jobber offshore, 4 uker ute, 4 hjemme. Men nå er jeg gravid, og jeg rekker ikke opparbeide meg retten til foreldrepenger før barnet kommer. Så da lurer jeg litt.. Dette er ett uplanlagt, men svært etterlengtet barn. Vi ønsker virkelig dette barnet, men samtidig så vet ikke vi hvordan vi skal gjøre det med økonomi.. Jeg er ferdig utdannet mnd før barnet kommer, altså jeg får ingen hjelp fra Lånekassen.. Blir vi nødt til å ta abort pga økonomien, eller er det muligheter? Anonymous poster hash: 4ef69...7bd Du kan enten ta permisjon fra deler av utdanning (feks, en praksis periode) Men du må få det dokumentert at permisjonen er pga. din helse, ellers aksepterer ikke lånekassen det. Da er du fortsatt student og har rett til mamma stipend som er 90 000 ca. Eller så kan du søke deg inn på ny utdanning som du vet du kan komme inn på. Møte opp på første skoledag og få deg registrert, så søke permisjon pga. fødsel fra den nye utdanningen. Da er du fortsatt student og har rett på stipend. Noen på skolen du kan prate med? En rådgiver eller noe? Anonymous poster hash: be138...f68
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #18 Skrevet 29. juli 2015 Mange måter å løse dette på, du kan f.eks ta en jobb som er akkurat stor nok til å få foreldrepenger ved siden av studiet dette siste året, eller du kan satse på å jobbe litt etter at barnet er født. Da vi fikk yngste jenta her jobbet jeg litt i helgene fra hun var ca 6 mnd gammel, det gikk veldig greit. Du kan vel få noen ekstravakter når mannen likevel er hjemme i turnusen sin? Anonymous poster hash: 2e3be...290
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #19 Skrevet 29. juli 2015 Min samboer har utbetalt 30 000 kr i mnd... HI Anonymous poster hash: 4ef69...7bd Vi er familie på 4 (en voksen mann, voksen kvinne, barn på 5 år og barn på 3 år) som lever på 25 000 i mnd, pga treg NAV + problemer med de. Vi får det til å gå rundt, uten å vri på hver krone før bruk, ser ikke problemet med det økonomiske. Anonymous poster hash: a7e1a...177
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå