Gå til innhold

Er bunadspolitiet tilstede? Har et spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ska ha barnedåp i helgen. Glad og fornøyd med at vekta nesten er den samme som før prøvde jeg bunaden min. Litt stram, men ok. Helt til jeg kom til vesten, da hadde jeg et par fordeler som ikke passet inn i det hele tatt. Har ingen mulighet til å bruke denne på søndag.

Min svigermor har med seg sin og den passer. Det er bare at den er fra et helt annet område. Er selv veldig nøye med tilhørighet når det kommer til bunad. Er det da innafor når det er bunad fra det stedet min mann er fra? Vi bor på min hjemplass. Kan jeg bruke svigermors bunad? (Hun sier hun ikke vil bruke den selv da det er meldt varmt vær den dagen)

Anonymous poster hash: fd810...d9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synes jeg du kan!

De mer "ekstreme" vil garantert si nei ;)

Jeg har selv lånt bunad fra andre områder to ganger, har fått mye positive tilbakemeldinger på det.

Anonymous poster hash: d95dc...95b
Skrevet

Ja, det bør vel være innafor. Jeg hadde nok lånt den :)

Anonymous poster hash: 62439...ba2
Skrevet (endret)

Det syns jeg absolutt du kan i dette tilfellet. Og jeg er streng 😅

Endret av overlord
Skrevet

Det synes jeg helt klart du kan, du skal jo døpe et barn som har halve sin opprinnelse på den plassen ;)

Anonymous poster hash: 44058...419
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt bunad fra mannens hjemplass, men siden bunad er dyrt slakker jeg veldig av på "reglene" når noe er gratis. Dvs ved arv eller lån er nesten alt tillatt. ;)

Anonymous poster hash: 8a142...87e
Skrevet

Jeg er konservativ som få når det gjelder bunadsbruk, altså, og ditt forslag er så absolutt innafor. Ditt barn har, via sin far, tilhørighet til distriktet bunaden kommer fra, du kan absolutt bruke den. Tror du ikke det ble gjort i tidligere tider også? Man brukte det man hadde tilgang på.

Anonymous poster hash: ebf6c...f6d

Skrevet

Takk for svar damer :) og helt sant det med at barnet har halve sin tilhørighet der i fra :)

Samtidig er det en ære at jeg får lov til å låne et så kostbart plagg.

Da går jeg i min svigermors bunad til helgen :D

Skrevet

Ha en fin dag i lånt stasplagg :)

Skrevet

Ha en fin dag i lånt stasplagg :)

Takk takk :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...