Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #1 Skrevet 29. juli 2015 Det frister IKKE å sende en 9/10 mnd gammel baby i barnehagen i august for å si det sånn. Mitt første barn var 14 mnd ved bhgstart og jeg følte at det ikke var for sent for å si det sånn. Men hva gjør man da? Kan man søke om bhgplass med oppstart desember/januar? Da vil ungen være 13,5-14,5 mnd. Akkurat passe synes jeg. MÅ alle begynne i august....? Anonymous poster hash: af167...193
Mamma_til_2 Skrevet 29. juli 2015 #2 Skrevet 29. juli 2015 Nei ingen må, men søker du plass så sent så er det under forutsatt de har ledig plass så sent, får du plass i august står du fritt til og si at ditt barn skal starte i januar med må du betale for plassen fra august.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #3 Skrevet 29. juli 2015 Hovedopptaket er jo på høsten, så da "må" alle ungene begynne da. Du kan imidlertid betale plassen fra august til januar selv om den ikke benyttes. Betaler du ikke, mister du den. Når det er sagt; du kan være heldig og få en ledig plass i januar dersom noen slutter, men det er jo en sjanse å ta. Anonymous poster hash: 299cf...80f
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #4 Skrevet 29. juli 2015 Kommer ann på hvor du bor/barnehagedekning. Min begynte i desember. Jeg ser at det skal begynne barn I bhg. Vår både I november og desember. Ta kontakt med bhg. du ønsker og hør. Anonymous poster hash: a778b...0e9
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #5 Skrevet 29. juli 2015 Om du får barnehageplass når barnet er 10 måneder gammel er du veldig heldig. Jeg har en datter født i slutten av november 2014 og vi får ikke plass før høsten 2016. Så vi må leve på en lønn pluss kontantstøtte frem til da. Jeg tror at på en del barnehager kan du betale for plassen men vente med å sende barnet dit. Alternativt kan du levere sent og hente tidlig. Jeg begynte selv i barnehage da jeg var 8 måneder gammel og det gikk veldig bra. For de fleste barn går det fint med tidlig barnehagestart om det er en koselig liten avdeling med hyggelige voksne. Anonymous poster hash: 628c0...35a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #6 Skrevet 29. juli 2015 Det er ikke alltid så ofte ledige plasser midt i året i vår bhg. Kun hvis noen flytter. Du kan gamble på at du får en plass. Hvis du ønsker å være sikker kan ta imot plassen og betale fra august, men starte når dere ønsker Anonymous poster hash: 7a2cc...a0b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #7 Skrevet 29. juli 2015 Vi har vært heldige. Har en liten privat barnehage her vi bor, og både mitt novemberbarn og mitt desemberbarn har fått plass fra desember. Kan du ikke høre litt rundt med barnehagene om hvordan de praktiserer? Men er det ledige plasser i barnehagen, tar de fleste inn fortløpende. Anonymous poster hash: afd56...ff9
Mamma_til_2 Skrevet 29. juli 2015 #8 Skrevet 29. juli 2015 Men du får ikke kontantstøtte om du har plass som du ikke bruker!
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #9 Skrevet 29. juli 2015 Liker Mamma_til_2's PhotoMamma_til_2 i dag, 09:14 Nei ingen må, men søker du plass så sent så er det under forutsatt de har ledig plass så sent, får du plass i august står du fritt til og si at ditt barn skal starte i januar med må du betale for plassen fra august. Dette stemmer jo ikke nødvendigvis. I vår bhg er dette ikke mulig, da går plassen til noen andre. Anonymous poster hash: 76387...1a8
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #10 Skrevet 29. juli 2015 Takk for alle svar, jeg kan høre med bhg. Men mitt første barn går i den bhg, er det noe som heter å prioritere søsken? Uansett, kunne jeg gått med på oppstart ved 12 mnd, men det er jo et poeng at jeg kan betale for plassen uten å bruke den. Betaler man like mye for begge plassene, eller får man "søskenrabatt"? Anonymous poster hash: af167...193
☆☆☆ Skrevet 29. juli 2015 #11 Skrevet 29. juli 2015 Vi betalte barnehageplassen frå august, begynte tilvenninga midt i oktober og hadde fulle dagar (7.30-15.30) frå midten av november.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #12 Skrevet 29. juli 2015 Du får 30% avslag i prisen på plass nr to. Her vi bor får ikke plasser stå ubrukt, så får du plass fra august må den tas i bruk ellers går den til noen andre. Pga ventelister kan man ikke betale for en plass og ikke bruke den. Anonymous poster hash: e86a4...2f0
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #13 Skrevet 29. juli 2015 Jeg har novemberbarn og fikk plass fra neste august. Betalte for plassen uten å bruke den i starten. Da hun var 10 mnd begynte hun å bruke den 1-3 dager i uka og korte dager. Hun begynte for fullt da hun var 14 mnd. Hun fikk med andre ord en veldig myk start. Syns det var helt perfekt ! Anonymous poster hash: d29b9...cab
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #14 Skrevet 29. juli 2015 Vi fikk plass fra januar av. I vår kommune er det rimelig god barnehagedekning. Vi hadde ett eldre søsken i barnehagen, så fikk en viss prioritet. Anonymous poster hash: 4112b...2dc
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #15 Skrevet 29. juli 2015 PS: du må uansett huske å søke plass i hovedopptaket våren babyen noen mndr gammel. Det måtte i alle fall vi, selv om vi ikke søkte oppstart i august, men i januar. Anonymous poster hash: 4112b...2dc
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #16 Skrevet 29. juli 2015 Vi fikk plass fra januar i vår kommune da sønnen begynte i bhg, søkte fem uker før oppstart - kunne møtt opp hos kommunen på morgenen og rett i bhg på formiddagen på den tida der... Da datteren ble født var situasjonen en annen. Så selv om hun også fikk plass fra januar (februarbarn), så var det fult i sønnens bhg og hun måtte i en annen bhg. Nå, to år etter er alt strammet inn og kun et inntak i august, og akkurat dekning. Så de som har krav på plass får, men de som ikke har må belage seg på å vente til det evt blir noe ledig. Så det enkleste er på høre med kommunen, mye kan forandre seg på få år Anonymous poster hash: 8c85a...be4
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #17 Skrevet 29. juli 2015 Takk for alle tips... Huff, det er dårlig dekning her, smekkfullt og plassene er ettertraktet for å si det sånn. Det er alltid fullt i bhg her, men kan som sagt høre med dem. Det koster 2800kr/mnd for ett barn, så ikke bare-bare å betale for en plass man ikke bruker heller. Tenkte jo ikke på bhgplass da jeg fikk eggløsning og ble gravid Jeg har heldigvis mulighet til å være lønnet hjemme noen mnd, det optimale hadde vært oppstart jan, men det er lite sannsynlig når bhg ikke har nok plasser til alle som bor her i utgpk? Når må jeg snakke med barnehagen om dette? Anonymous poster hash: af167...193
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #18 Skrevet 29. juli 2015 Takk for alle tips... Huff, det er dårlig dekning her, smekkfullt og plassene er ettertraktet for å si det sånn. Det er alltid fullt i bhg her, men kan som sagt høre med dem. Det koster 2800kr/mnd for ett barn, så ikke bare-bare å betale for en plass man ikke bruker heller. Tenkte jo ikke på bhgplass da jeg fikk eggløsning og ble gravid Jeg har heldigvis mulighet til å være lønnet hjemme noen mnd, det optimale hadde vært oppstart jan, men det er lite sannsynlig når bhg ikke har nok plasser til alle som bor her i utgpk? Når må jeg snakke med barnehagen om dette? Anonymous poster hash: af167...193 Jeg hadde snakket med barnehagen ganske fort. Når barnet er et par måneder. Da har du fremdeles et par uker å tenke på før du må søke 1. mars. Anonymous poster hash: 908c2...f2f
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #19 Skrevet 29. juli 2015 Du kan fint søke nå om plass fra januar. Noen barnehager "frigjør" plass på nyåret (de barna som fyller 3 år det året, går fra å telle som 2 barn til å telle som ett). Jeg har fått plass fra januar med begge mine barn, dette i forskjellige kommuner. Er verdt et forsøk Anonymous poster hash: 6966a...287
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #20 Skrevet 29. juli 2015 Om kapasiteten er så sprengt er det ikke sikkert dere får plass i det hele tatt, barna som blir 1 år før 1.september blir jo prioritert først også kan barn født senere på året få plass om det er flere igjen... Forstår jeg det rett når barnet ikke er født enda, at du venter barn i slutten av dette året? Da ville jeg tatt kontakt med barnehagen på nyåret, før søknadsfristen for neste års hovedopptak, og hørt hvordan kapasiteten er. Her blir søsken prioritert, men det er ikke øverst på prioriteringslisten. Først er jo de som barnehagen er pålagt å ta imot, sin kvote av barn med spesielle behov, barn barnevernet vil ha inn og barn av enslige foreldre. Så må de se på den totale barnegruppen, hvordan er sammensetningen av kjønn, alder osv før de tar inn de siste barna. Da kommer søskenprioriteringen inn, men noen ganger er det ikke flere plasser igjen til det og da risikerer du at barnet får plass i en annen barnehage enn eldre søsken (kjenner flere det har skjedd med her). Ikke ta sorgene på forskudd, men vær forberedt. Jeg har barn født i januar, og vi fikk ikke plass før til hovedopptaket i august. Her er barnehagene smekk fulle og for å få plass utenom hovedopptak må noen andre slutte/flytte, og det er det jo ikke så mange som gjør midt i skoleåret.... Vi begynte å spare så fort jeg testet positivt, sparte 20% av min lønn, alt av feriepenger, skattepenger, bursdagspenger osv. Så hadde vi en periode med avdragsfrihet på lånet. Da klarte vi fint økonomisk at jeg tok 80% permisjon uten lønn fra jobb frem til barnehagen startet, jeg jobbet da to dager i uken og de to dagene var mannen hjemme med fedrekvoten som tidskonto. 100% permisjon uten lønn vil jeg ikke ta, for da havner du helt utenfor trygdesystemet og mister all rett på sykepenger, dagpenger o.l. om noe skulle skje. Anonymous poster hash: e86a4...2f0
februarprins2013 Skrevet 29. juli 2015 #21 Skrevet 29. juli 2015 det forstår jeg godt, du kan jo betale plassen fra august,så begynner ungen når han/henne er 12-13 mnd
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #22 Skrevet 31. juli 2015 Spurte kommunen og fikk beskjed om at hvis man søker om plass, må det være fra august og plasser skal ikke stå ubrukte. Barnet er heller ikke førsteprioritert siden det blir født på feil dato og ikke har noen rettigheter ift barnehage, kommer sist i køen. Sykt, spør du meg Man vet jo at det er sånn, men hvorfor er barna født etter 1"9 "mindre verdt"? Anonymous poster hash: af167...193
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå