Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #1 Skrevet 29. juli 2015 Dere som valgte 80 % gikk det bra å ha "mindre" lønn? Jeg blir arbeidsledig etter permisjon og vil derfor ende opp med mindre grunnlag om jeg tar 80, men lenger perm. Vet at totalen også blir mindre. Hva ville dere gjort i min situasjon? Anonymous poster hash: 60371...466
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #2 Skrevet 29. juli 2015 Jeg valgte 100% og sparte opp til ulønnet permisjon. Jeg hadde heller ikke jobb etter permisjonen. Da jeg var i permisjon søkte jeg jobber og fikk jobb med oppstart da barnet var 11 måneder. Da hadde jeg hatt nesten fire måneder uten foreldrepenger. I ulønnet perm mister du en del trygderettigheter (om du skulle bli langtidssyk f.eks), så det kan du jo ta med i vurderingen. Og så må du jo søke jobb i permisjonen. Anonymous poster hash: c83a6...2d8
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #3 Skrevet 29. juli 2015 Forhåpentlig vis rekker u å få deg en ny jobb før permisjonen er slutt. Jeg ville valgt 100% uttak og heller spart 20%. Det gir mest penger totalt, det gir størst fleksibilitet når det gjelder oppstartstid i ny jobb, det gir mulighet for tidligere start med dagpenger om du ikke får jobb og det gir høyere grunnlag for dagpenger (litt usikker på siste). Anonymous poster hash: 59102...828
Fomle84 Skrevet 29. juli 2015 #4 Skrevet 29. juli 2015 1. gang: 80%. Den gangen tok mannen kun 2 av de 6 ukene han hadde krav på siden han var i lære. Barnet ble født i mai så måtte uansett være hjemme til august. 2. og 3. gang: 100%. Mellomste startet i barnehagen etter pappa permen, 10 mnd gammel (født i oktober). Med minste tok jeg ulønnet permisjon noen uker + all ferie og litt ferie fra året før for å få det til å gå opp. Barnet er født i april. Med eldste havnet jeg også uten jobb siden jeg var i et vikariat. Begynte å søke nye jobber rundt mai når hun var 1år. Ordnet seg slik at jeg begynte å jobbe fra august av.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #5 Skrevet 29. juli 2015 Valgte å ta 100% utbetaling da totalsummen utbetalt på 100% er høyere enn totalsummen utbetalt på 80%. Høres rart ut, men har regnet på dette og flere har gjort det samme. Da sparer vi heller. Har også overført 3 uker med ferie fra i år til neste år. Dette for å kunne ta ut minst mulig ulønnet permisjon. Har man ulønnet permisjob i mer enn 10 arbeidsdager sammenhengene mister man rett på sykepenger. Må vi ta ulønnet kommer vi til å dele på dette slik at verken jeg eller mannen mister retten på det. Må søke for å få overført såpass med ferie. Anonymous poster hash: a4629...c30
Optatium Skrevet 29. juli 2015 #6 Skrevet 29. juli 2015 Valgte 80% pluss ulønnet perm. Fikk novemberbarn uten krav på barnehageplass og måtte tøye så lenge som mulig. Ville dessuten være hjemme mest mulig☺️ Går greit med litt mindre utbetalt, man må bare passe litt på☺️
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #7 Skrevet 29. juli 2015 Valgte 80% for å få lengst mulig tid hjemme. Gikk bra økonomisk. Anonymous poster hash: b844a...6a4
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #8 Skrevet 29. juli 2015 Velger 80%, fordi vi har valgt at jeg skal være hjemme til barnet er 2 år. Vil da trekke ut permisjonen lengst mulig og ta all ferie, slik at det blir minst mulig ulønnet perm. Anonymous poster hash: a45b5...b63
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #9 Skrevet 29. juli 2015 Skulle gjerne valgt 80% men vi har valgt 100% da jobben han nettopp har startet i ser litt ut til å gå konk. Bare for å være på den trygge siden.. :-/ Anonymous poster hash: 8562f...416
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #10 Skrevet 29. juli 2015 100. Vil ha mest mulig tid hjemme. Fikk overført fra mannen. Anonymous poster hash: 3e4db...010
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #11 Skrevet 29. juli 2015 Valgte 80% med begge. Det var ett eller annet som lot seg kombinere litt jobb, husker ikke helt men forhørte meg på nav. Da hadde jeg mulighet til å steppe inn om det var krise på jobb når det lot seg gjøre i forhold til barnevakt. Pappaperm ble tatt i sommerferien slik at jeg jobbet og jobben ikke sleit. En helt suveren jobb som gjorde alt mulig for at jeg kunne være grei når det var krise. Hadde jeg ikke elsket å dra på jobb de timene innimellom, så hadde det ikke blitt slik. Korte vakter, ammepause når jeg ville og hvor mange jeg ville, siden jeg bodde en kort trilletur unna var ikke det noe problem heller. Skulle jeg ha barn nå hadde det blitt 100%. Jobber ikke på samme sted lengre desverre, men har det igrunn like bra altså. Anonymous poster hash: 921d1...879
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #12 Skrevet 29. juli 2015 Har valgt 80% for å ha lengst mulig perm, og fordi jeg ikke hadde vært istand til å spare til ulønnet perm etterpå. Gikk på aap, så allerede lite utbetalt i mnd (i forhold til en vanlig arbeidstaker), men fordi jeg blir alenemor dekker barnetrygd og bidrag opp for det som jeg går i minus ved å velge 80%, så da går det helt fint Anonymous poster hash: 59616...710
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #13 Skrevet 29. juli 2015 Valgte 80%. Når vi trakk fra hva barnehagen kosta, og det faktum at vi fikk kontantstøtta, så fikk vi bare 250kr i 'minus' pr mmd med å velge 80%! Da var det et lett valg å være lenger hjemme Anonymous poster hash: 87e35...32d
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #14 Skrevet 29. juli 2015 Valgte 100%, så ulønnet permisjon (tok sjansen), så ferie. Da hadde jeg rett til sykepenger/sykt bar dager ikke så lenge etter jeg var tilbake i jobb. Anonymous poster hash: 65a39...043
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #15 Skrevet 29. juli 2015 Forhåpentlig vis rekker u å få deg en ny jobb før permisjonen er slutt. Jeg ville valgt 100% uttak og heller spart 20%. Det gir mest penger totalt, det gir størst fleksibilitet når det gjelder oppstartstid i ny jobb, det gir mulighet for tidligere start med dagpenger om du ikke får jobb og det gir høyere grunnlag for dagpenger (litt usikker på siste). Anonymous poster hash: 59102...828 Jeg må bare kommentere denne. Hvorfor sier du at jeg forhåpentligvis rekker å få meg en jobb før permisjonen er slutt? Det var jo ikke det jeg spurte om... Jeg må jo gå ut fra verste scenario. Som er at jeg ikke får jobb. Tenk om jeg faktisk havner på NAV lenge, det går jo da veldig ut over økonomien om man velger feil..... Anonymous poster hash: 60371...466
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #16 Skrevet 29. juli 2015 Jeg fikk høre at det går ut over mannens permisjon om jeg velger 80. At han får mindre permisjonspenger utbetalt. Stemmer dette? Jeg får inn litt over 12000 etter skatt i måneden, samboeren jobber 4/4 ukers turnus og er den som står for inntekten. Får i desember og vil ikke sende i barnehagen før ett år. Anonymous poster hash: 77d29...e94
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #17 Skrevet 29. juli 2015 Har et spørsmål rundt dette med permisjon - som vordende alenemor kan jeg får overført permisjonstiden til barnefar? Anonymous poster hash: 212e6...34c
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #18 Skrevet 29. juli 2015 Valgte 80 %lønn første gangen, siden jeg ønsket å være lengre hjemme med ungen, men vi tengte ikke på at pappaen tapte sykt mye i mnd når han gikk ut i permisjon. Så når vi fikk nr 2 så hadde vi 100% lønn også mikset vi så jeg fikk vært hjemme et ekstra år med ungen ved at jeg jobba kveld og natt. Han hadde ikke barnehageplass heller, så hadde ikke så mye valg. Med kontantstøtta gikk det rundt uansett 😊 Anonymous poster hash: a54b3...9e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå