Krumelur Skrevet 29. juli 2015 #26 Skrevet 29. juli 2015 Fikk nettopp et barn selv som ikke hadde fått nok næring i svangerskapet og var veldig liten. Dette ble fulgt opp med blodsukker - og temperaturmålinger, og så lenge disse var tilfredsstillende ble det ikke gitt tillegg, enda han var bare litt over to kg. Det holdt med det lille jeg hadde av råmelk. Men hadde blodsukkeret vært for lavt hadde de gitt med en gang. Han fikk litt tillegg et par ganger, men det var fordi han skulle roe seg litt når han var sulten, da melka lot vente på seg pga han ikke sugde så bra. Forrige barnet mitt var også bittelitt mindre enn gjennomsnittet, og drt var samme prosedyrer da og. Det har jo åpenbart skjedd en glipp i rutinene i tilfellet på Sørlandet. Stakkars foreldre! Jeg fikk også et barn på litt over 2 kg. Her ble det ikke målt blodsukker en eneste gang, men han fikk bankmelk i tillegg til at jeg ammet. Melken min kom i gang ganske fort, allerede dagen etter fødselen hadde jeg spreng. Rart det ikke er like prosedyrer rundt om i Norge! Anonymous poster hash: 87c67...dd3 Ja det merkelig! Var barnet prematurt eller bare lite? De sa at så lenge han var frisk ellers trengte han ikke å få det.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #27 Skrevet 29. juli 2015 Min datter hadde dødd hvis hun ikke hadde fått tillegg, legen var rasende og jordmødrene fikk en ordentlig skrape. Mener du at jeg ikke skulle ha bedt om legetilsyn?. Jeg forsøkte å amme i flere måneder men det kom ingen ting, ikke en gang råmelk. Så utrolig arrogant du er Anonymous poster hash: d1ec5...17c Herregud, ro deg ned. Var i akkurat samme situasjon som deg uten at jeg føler meg truffet. Hun snakker om mødre med FRISKE barn som krever at ungen skal proppes med Nan de første dagene før melka kommer fordi de føler at ungen får i seg for lite. IKKE om barn med soesielle behov. Det må da gå an å utalle seg om generelle situasjoner uten at alle spesialtilfellene skal komme hylende og skrikende. Temmelig arrogant å ikke se lenger enn sin egen situasjon. Anonymous poster hash: acc0a...8dc Er du seriøs??Mener du for alvor at det er jordmødre og ikke foreldre som skal bestemme hvordan de gir sin egen unge mat??? Du er temmelig arrogant når du skriver "foreldre som krever at de proppes med nan de første dagene". Selvsagt skal foreldrene kunne kreve dette!! Selv fikk jeg ikke melk før dag 5 og min baby raste ned i vekt og ble syk. Ble nektet mme. De sjekket ingenting. Dum som jeg var stod jeg ikke nok på kravene. Frisk når hun kom ut, men ble syk av å ikke få næring. Og det er mange med slike historier. Ammehysteri er gått over alle støvleskaft i dette landet og når mange opplever dette blir det en vegring mot hele ammingen. Den følelsen du har når du skjønner du ikke har stått nok på for ungen din slik at den blir syk, er helt grusom. Har ingenting med at foreldre skal poppe nan. Fysj, håper du ikke jobber med mennesker. Anonymous poster hash: ab9f0...58a Har du virkelig så dårlig leseforståelse? Jeg prøver igjen: hun snakket ikkes om spesielle tilfeller (som ditt) men om generelle tilfeller der barna er helt friske, har det helt fint og der foreldrene vil gi en 5 timer gammel unge nan fordi melka ikke er kommet. Da BURDE helsepersonell si nei til å dele ut NAN slik at ikke ammingen forstyrres. Å gå fem dager uten mat er jo selvfølgelig UHØRT. Anonymous poster hash: acc0a...8dc
Gjest Antarctica Skrevet 29. juli 2015 #28 Skrevet 29. juli 2015 Det er faktisk ikke så spesielt at melka uteblir til dag 3, 4 og 5. Nesten ingen har stor produksjon de dagene. Ungene er ikke så sultne heller, de er ofte fulle av fostervann i magen. Alle mine har kastet opp fostervann de første dagene og kun fått i seg små dråper råmelk til å begynne med. Hadde inntrykk av at det var ganske vanlig, og at friske barn likevel klarte seg fint ved å tære på reservene. Faktisk var de mest bekymret for at det dysmature barnet på nesten 5 kg skulle få for lite, fordi stor kropp=stort energibehov.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #29 Skrevet 29. juli 2015 Min datter hadde dødd hvis hun ikke hadde fått tillegg, legen var rasende og jordmødrene fikk en ordentlig skrape. Mener du at jeg ikke skulle ha bedt om legetilsyn?. Jeg forsøkte å amme i flere måneder men det kom ingen ting, ikke en gang råmelk. Så utrolig arrogant du er Anonymous poster hash: d1ec5...17c Herregud, ro deg ned. Var i akkurat samme situasjon som deg uten at jeg føler meg truffet. Hun snakker om mødre med FRISKE barn som krever at ungen skal proppes med Nan de første dagene før melka kommer fordi de føler at ungen får i seg for lite. IKKE om barn med soesielle behov. Det må da gå an å utalle seg om generelle situasjoner uten at alle spesialtilfellene skal komme hylende og skrikende. Temmelig arrogant å ikke se lenger enn sin egen situasjon. Anonymous poster hash: acc0a...8dc Er du seriøs??Mener du for alvor at det er jordmødre og ikke foreldre som skal bestemme hvordan de gir sin egen unge mat??? Du er temmelig arrogant når du skriver "foreldre som krever at de proppes med nan de første dagene". Selvsagt skal foreldrene kunne kreve dette!! Selv fikk jeg ikke melk før dag 5 og min baby raste ned i vekt og ble syk. Ble nektet mme. De sjekket ingenting. Dum som jeg var stod jeg ikke nok på kravene. Frisk når hun kom ut, men ble syk av å ikke få næring. Og det er mange med slike historier. Ammehysteri er gått over alle støvleskaft i dette landet og når mange opplever dette blir det en vegring mot hele ammingen. Den følelsen du har når du skjønner du ikke har stått nok på for ungen din slik at den blir syk, er helt grusom. Har ingenting med at foreldre skal poppe nan. Fysj, håper du ikke jobber med mennesker. Anonymous poster hash: ab9f0...58a Har du virkelig så dårlig leseforståelse? Jeg prøver igjen: hun snakket ikkes om spesielle tilfeller (som ditt) men om generelle tilfeller der barna er helt friske, har det helt fint og der foreldrene vil gi en 5 timer gammel unge nan fordi melka ikke er kommet. Da BURDE helsepersonell si nei til å dele ut NAN slik at ikke ammingen forstyrres. Å gå fem dager uten mat er jo selvfølgelig UHØRT. Anonymous poster hash: acc0a...8dc Har du problemer med leseforståelsen? Du skjønner, jeg var dessverre ikke et spesielt tilfellet. Barnet var frisk som en fisk. Men jeg hadde ikke en dråpe. Fortsatt ikke noe spesielt med det. Barnet gikk ikke fem dager uten, men to døgn før jm og barnepleieren til slutt ble overkjørt av lege. Min ble dårlig. Ja faktisk etter kun to dager. Ingen tester ble tatt. For alle er født med en pakke. Alle er jo like vettu. Hun ble fin form etter mme. Det jeg prøver å si til deg er at jeg er ikke et spesielt tilfellet. Mange har denne opplevelsen av å bli totalt overkjørt når du står med et tydelig sultent barn i armene som bare gråter. Det er ikke snakk om noen timer, det er snakk om døgn. Nettopp fordi det er vanlig at melken kommer først etter noen døgn. Hva tror du dette gjør med ammingen generelt sett? Første opplevelse er totalt mislykkenhet, udugelighet og tilstrekkelighet. Du føler at du har totalt feilet som mor når det første som skjer er at barnet ble slapp og dårlig fordi det var sultent. Man får lett et hatforhold til hele ammingen. Og jeg er helt uenig at helsepersonell bør si nei. Det er sjokkerende at du mener helsepersonell bør overkjøre foreldre på så elementært som å gi mat til sitt eget barn. Uavhengig om det er døgn eller time 2. Du kan jo prøve selv; hvis du kommer på sykehus med dine barn og det uttrykker sult skal verken du eller helsepersonell gi det. For når barnet ditt skal få mat, ja det avhenger av tilfeldigheter. Ingen vet når neste måltid vil være. Og det er du som mor som skal sørge for det, men det er ikke noe du har kontroll over. Du lar barnet ditt gå så lenge uten mat at det blir slapp og syk. Først DA får det næring. For etter skjema sykehus bruker skjønner du, skal ikke barnet ditt føle noe sult selvom man uttrykker det. Og det skal tåle å gå en god stund uten mat. Jeg blir skremt at du som mor aksepterer dette. Og jeg synes det er hårreisende at du mener at foreldrene ikke bør gi mat som de vil. Anonymous poster hash: ab9f0...58a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #30 Skrevet 29. juli 2015 Min datter hadde dødd hvis hun ikke hadde fått tillegg, legen var rasende og jordmødrene fikk en ordentlig skrape. Mener du at jeg ikke skulle ha bedt om legetilsyn?. Jeg forsøkte å amme i flere måneder men det kom ingen ting, ikke en gang råmelk. Så utrolig arrogant du erAnonymous poster hash: d1ec5...17c Jeg skriver på et generelt grunnlag, men beklager selvfølgelig at du følte deg truffet! Å betvile jordmødrenes fagkunnskap er en retning jeg ikke ønsker og jeg synes det er trist når nybakte mødre ikke får den informasjonen de trenger for å ta gode valg, noe du kanskje ikke gjorde? Det er jo tross alt mye man kan gjøre om barnet er slapt og ikke orker suge...Uansett så var det ikke min intensjon å ta deg på noe vis Det finnes nok en del råtne epler blant jordmødrene også. De har iblant altfor mye ansvar med tanke på hvor komplisert en fødsel kan bli. Jeg synes legene burde være mer tilstede på fødsel i norske sykehus. Enhver fødende kvinne burde vurderes av gynekolog i løpet av fødsel. Anonymous poster hash: 514eb...b15 Så det synes du ja, unnskyld meg men for en tåpelig kommentar! Jordmødre er eksperter på den normale fødsel, og lege blir involvert hvis noe avviker fra normalen. Forskning viser at jo mer involvert legene blir i det normale forløpet, jo flere inngrep og komplikasjoner oppstår. I denne tragiske saken har et nyfødt barn dødd, sykehuset har fått kritikk for dette, og jeg synes vi skal slutte å spekulere mer i hvem og hvorfor. Vi vet langt i fra alle detaljer i saken, og når sånt skjer er det gjerne en rekke uheldige ting som inntreffer, det kan være travelhet, dårlig kommunikasjon, uerfarne folk på jobb osv. Sykehuset har uansett tatt til seg kritikken og satt inn tiltak for å unngå at slikt skjer igjen, noe vi får håpe det aldri gjør! Anonymous poster hash: 1ec7d...2e1 Det er mye i din kommentar jeg kan trekke fram som selvmotsigende. Du sier at jordmødre er eksperter på den normale fødsel. De vil riktignok aldri kunne komme i nærheten av en erfaren gynekologs kunnskap og evne til å vurdere og håndtere en fødsel som utvikler seg unormalt, og det er i dette skillet at de uønskede hendelsene gjerne skjer. Du bør komme med linker til forskningen du refererer til for det er en grunn til at det alltid er leger med og vurderer fødende kvinner i større land på kontinentet, nettopp fordi en fødsel kan utvikle seg til noe mer enn en vanlig fødsel. Jeg spekulerer for øvrig ikke i hva som har skjedd i denne saken og du kan dermed vie dine siste avsnitt til andre. Jeg svarer på din kommentar om at man nærmest kan stole blindt på en jordmors fagkunnskap, det er det som er farlig. Det finnes som sagt både umodne og råtne epler også blant dem. Anonymous poster hash: 514eb...b15
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #31 Skrevet 29. juli 2015 Min datter hadde dødd hvis hun ikke hadde fått tillegg, legen var rasende og jordmødrene fikk en ordentlig skrape. Mener du at jeg ikke skulle ha bedt om legetilsyn?. Jeg forsøkte å amme i flere måneder men det kom ingen ting, ikke en gang råmelk. Så utrolig arrogant du erAnonymous poster hash: d1ec5...17c Herregud, ro deg ned. Var i akkurat samme situasjon som deg uten at jeg føler meg truffet. Hun snakker om mødre med FRISKE barn som krever at ungen skal proppes med Nan de første dagene før melka kommer fordi de føler at ungen får i seg for lite. IKKE om barn med soesielle behov. Det må da gå an å utalle seg om generelle situasjoner uten at alle spesialtilfellene skal komme hylende og skrikende. Temmelig arrogant å ikke se lenger enn sin egen situasjon.Anonymous poster hash: acc0a...8dc Er du seriøs??Mener du for alvor at det er jordmødre og ikke foreldre som skal bestemme hvordan de gir sin egen unge mat??? Du er temmelig arrogant når du skriver "foreldre som krever at de proppes med nan de første dagene". Selvsagt skal foreldrene kunne kreve dette!! Selv fikk jeg ikke melk før dag 5 og min baby raste ned i vekt og ble syk. Ble nektet mme. De sjekket ingenting. Dum som jeg var stod jeg ikke nok på kravene. Frisk når hun kom ut, men ble syk av å ikke få næring. Og det er mange med slike historier. Ammehysteri er gått over alle støvleskaft i dette landet og når mange opplever dette blir det en vegring mot hele ammingen. Den følelsen du har når du skjønner du ikke har stått nok på for ungen din slik at den blir syk, er helt grusom. Har ingenting med at foreldre skal poppe nan. Fysj, håper du ikke jobber med mennesker.Anonymous poster hash: ab9f0...58a Har du virkelig så dårlig leseforståelse? Jeg prøver igjen: hun snakket ikkes om spesielle tilfeller (som ditt) men om generelle tilfeller der barna er helt friske, har det helt fint og der foreldrene vil gi en 5 timer gammel unge nan fordi melka ikke er kommet. Da BURDE helsepersonell si nei til å dele ut NAN slik at ikke ammingen forstyrres. Å gå fem dager uten mat er jo selvfølgelig UHØRT.Anonymous poster hash: acc0a...8dc Helsepersonell BURDE ikke noe som helst! Om det så er en helt frisk liten unge; dersom foreldrene har bestemt seg for at det ikke blir amming, BLIR det nan, uavhengig av hva en stakkars jordmor måtte mene om saken. Anonymous poster hash: 979e4...b8c
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #32 Skrevet 30. juli 2015 Min datter hadde dødd hvis hun ikke hadde fått tillegg, legen var rasende og jordmødrene fikk en ordentlig skrape. Mener du at jeg ikke skulle ha bedt om legetilsyn?. Jeg forsøkte å amme i flere måneder men det kom ingen ting, ikke en gang råmelk. Så utrolig arrogant du erAnonymous poster hash: d1ec5...17c Herregud, ro deg ned. Var i akkurat samme situasjon som deg uten at jeg føler meg truffet. Hun snakker om mødre med FRISKE barn som krever at ungen skal proppes med Nan de første dagene før melka kommer fordi de føler at ungen får i seg for lite. IKKE om barn med soesielle behov. Det må da gå an å utalle seg om generelle situasjoner uten at alle spesialtilfellene skal komme hylende og skrikende. Temmelig arrogant å ikke se lenger enn sin egen situasjon.Anonymous poster hash: acc0a...8dc Er du seriøs??Mener du for alvor at det er jordmødre og ikke foreldre som skal bestemme hvordan de gir sin egen unge mat??? Du er temmelig arrogant når du skriver "foreldre som krever at de proppes med nan de første dagene". Selvsagt skal foreldrene kunne kreve dette!! Selv fikk jeg ikke melk før dag 5 og min baby raste ned i vekt og ble syk. Ble nektet mme. De sjekket ingenting. Dum som jeg var stod jeg ikke nok på kravene. Frisk når hun kom ut, men ble syk av å ikke få næring. Og det er mange med slike historier. Ammehysteri er gått over alle støvleskaft i dette landet og når mange opplever dette blir det en vegring mot hele ammingen. Den følelsen du har når du skjønner du ikke har stått nok på for ungen din slik at den blir syk, er helt grusom. Har ingenting med at foreldre skal poppe nan. Fysj, håper du ikke jobber med mennesker.Anonymous poster hash: ab9f0...58a Har du virkelig så dårlig leseforståelse? Jeg prøver igjen: hun snakket ikkes om spesielle tilfeller (som ditt) men om generelle tilfeller der barna er helt friske, har det helt fint og der foreldrene vil gi en 5 timer gammel unge nan fordi melka ikke er kommet. Da BURDE helsepersonell si nei til å dele ut NAN slik at ikke ammingen forstyrres. Å gå fem dager uten mat er jo selvfølgelig UHØRT.Anonymous poster hash: acc0a...8dc Helsepersonell BURDE ikke noe som helst! Om det så er en helt frisk liten unge; dersom foreldrene har bestemt seg for at det ikke blir amming, BLIR det nan, uavhengig av hva en stakkars jordmor måtte mene om saken. Anonymous poster hash: 979e4...b8c Foreldrene står fritt til å gi ungen hva pokker de vil. Men nei, de kan ikke kreve at helsepersonell skal gi dem NAN mot bedre viten. Hvis de på død og liv skal ødelegge ammingen får far gå ut å kjøpe egen NAN. Anonymous poster hash: acc0a...8dc
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #33 Skrevet 30. juli 2015 Min datter hadde dødd hvis hun ikke hadde fått tillegg, legen var rasende og jordmødrene fikk en ordentlig skrape. Mener du at jeg ikke skulle ha bedt om legetilsyn?. Jeg forsøkte å amme i flere måneder men det kom ingen ting, ikke en gang råmelk. Så utrolig arrogant du erAnonymous poster hash: d1ec5...17c Herregud, ro deg ned. Var i akkurat samme situasjon som deg uten at jeg føler meg truffet. Hun snakker om mødre med FRISKE barn som krever at ungen skal proppes med Nan de første dagene før melka kommer fordi de føler at ungen får i seg for lite. IKKE om barn med soesielle behov. Det må da gå an å utalle seg om generelle situasjoner uten at alle spesialtilfellene skal komme hylende og skrikende. Temmelig arrogant å ikke se lenger enn sin egen situasjon.Anonymous poster hash: acc0a...8dc Er du seriøs??Mener du for alvor at det er jordmødre og ikke foreldre som skal bestemme hvordan de gir sin egen unge mat??? Du er temmelig arrogant når du skriver "foreldre som krever at de proppes med nan de første dagene". Selvsagt skal foreldrene kunne kreve dette!! Selv fikk jeg ikke melk før dag 5 og min baby raste ned i vekt og ble syk. Ble nektet mme. De sjekket ingenting. Dum som jeg var stod jeg ikke nok på kravene. Frisk når hun kom ut, men ble syk av å ikke få næring. Og det er mange med slike historier. Ammehysteri er gått over alle støvleskaft i dette landet og når mange opplever dette blir det en vegring mot hele ammingen. Den følelsen du har når du skjønner du ikke har stått nok på for ungen din slik at den blir syk, er helt grusom. Har ingenting med at foreldre skal poppe nan. Fysj, håper du ikke jobber med mennesker.Anonymous poster hash: ab9f0...58a Har du virkelig så dårlig leseforståelse? Jeg prøver igjen: hun snakket ikkes om spesielle tilfeller (som ditt) men om generelle tilfeller der barna er helt friske, har det helt fint og der foreldrene vil gi en 5 timer gammel unge nan fordi melka ikke er kommet. Da BURDE helsepersonell si nei til å dele ut NAN slik at ikke ammingen forstyrres. Å gå fem dager uten mat er jo selvfølgelig UHØRT.Anonymous poster hash: acc0a...8dc Helsepersonell BURDE ikke noe som helst! Om det så er en helt frisk liten unge; dersom foreldrene har bestemt seg for at det ikke blir amming, BLIR det nan, uavhengig av hva en stakkars jordmor måtte mene om saken. Anonymous poster hash: 979e4...b8c Det var uansett snakk om foreldre som gjerne vil amme, men som tror at ungen vil sulte ihjel om den ikke får spise seg mett første dagen. Da er det bra at helsepersonell holder tilbake slik at ammingen ikke ødelegges. Om foreldrene har bestemt at barnet ikke skal ammes blir saken en helt annen. Herregud, er så lei av dere brødhuer som ikke klarer å lese skikkelig. Som fyrer dere opp for noe dere TROR står i teksten. Er dere virkelig så dumme i virkeligheten også? Går dere rundt og kjefter og smeller om ting som ligger langt utenfor det som blir sagt? Herregud så pinlig det må være. Her er et tips: Hvis du blir irritert og oppjaget av et innlegg og skal til å lage et surmaget innlegg, les innlegget en gang til. Ikke usannsynlig at det står noe helt annet enn det du tror det står der. Anonymous poster hash: acc0a...8dc
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #34 Skrevet 30. juli 2015 Da min datter ble født var hun veldig slapp, melken kom ikke i fang og jeg ba om at hun fikk mat. Jordmødrene nektet og maste og maste om amming, jeg ba om at legen skulle komme og se på henne og der gikk de erter hvert motvillig med på. Når legen kom og hadde sett på henne beordrer han tillegg øyeblikkelig. Ammhysteriet kan ta liv og den gangen kunne det ha vært min datter. Anonymous poster hash: d1ec5...17c Samme her, jeg fikk aldri melk så det forble mme på sønnen min. Men de på barsel nektet de første dagene å gi han mme enda de så at han ikke klarte å ta brystet og at jeg ikke hadde melk. Han raste ned i vekt. Ekkelt å tenke på. For meg er det viktigere at barnet overlever enn dette ammehysterier. Anonymous poster hash: 15f99...e22
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #35 Skrevet 30. juli 2015 Da min datter ble født var hun veldig slapp, melken kom ikke i fang og jeg ba om at hun fikk mat. Jordmødrene nektet og maste og maste om amming, jeg ba om at legen skulle komme og se på henne og der gikk de erter hvert motvillig med på. Når legen kom og hadde sett på henne beordrer han tillegg øyeblikkelig. Ammhysteriet kan ta liv og den gangen kunne det ha vært min datter. Anonymous poster hash: d1ec5...17c Samme her, jeg fikk aldri melk så det forble mme på sønnen min. Men de på barsel nektet de første dagene å gi han mme enda de så at han ikke klarte å ta brystet og at jeg ikke hadde melk. Han raste ned i vekt. Ekkelt å tenke på. For meg er det viktigere at barnet overlever enn dette ammehysterier. Anonymous poster hash: 15f99...e22 Enig med dere. Anonymous poster hash: 5d609...3d1
Krumelur Skrevet 30. juli 2015 #36 Skrevet 30. juli 2015 (endret) Det er faktisk ikke så spesielt at melka uteblir til dag 3, 4 og 5. Nesten ingen har stor produksjon de dagene. Ungene er ikke så sultne heller, de er ofte fulle av fostervann i magen. Alle mine har kastet opp fostervann de første dagene og kun fått i seg små dråper råmelk til å begynne med. Hadde inntrykk av at det var ganske vanlig, og at friske barn likevel klarte seg fint ved å tære på reservene. Faktisk var de mest bekymret for at det dysmature barnet på nesten 5 kg skulle få for lite, fordi stor kropp=stort energibehov. Problemet var vel at barnet var underernært da det ble født såvidt jeg har skjønt. Barn som ikke har fått nok næring har ingen reserver slik som friske barn, og derfor må blodsukkeret overvåkes de første døgnene. For lavt blodsukker er livstruende. Vet jo ikke detaljene her da, men var nettopp i situasjonen selv med baby som måtte ut pga at han ikke vokste. Men ja, selv kom ikke melka før fjerde dagen denne gangen, og ingen stresset med det så lenge blodsukkeret hans var fint. Den lille råmelken var nok til at blodsukkeret holdt seg bra. Endret 30. juli 2015 av Krumelur
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #37 Skrevet 30. juli 2015 Høres ut som en del her mener jordmødre ikke har nok kompetanse til å ha det ansvaret de har? Anonymous poster hash: 6f352...45c
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #38 Skrevet 30. juli 2015 Her prøvde jeg gjentatte ganger å fortelle at jeg tror barnet får for lite mat,uten at de tok det seriøst. De mente "det går seg til". Jeg hadde veldig lite melk så det gikk seg aldri til. Vi var på kontroll 3 dager etter fødsel for veiing av barnet å det ble slått full alarm! Vi ble innlagt umiddelbart ettersom småen var veldig slapp å det var selvsagt en følge av for lite mat. Hadde vi kommet noen dager senare så hadde han mest sannsynlig bare sovnet inn fikk jeg beskjed om :S Etter det ble jeg helt hysterisk på at jeg måtte ha kontroll på hvor mye han spiser til en hver tid så jeg gikk over til flaske. Anonymous poster hash: 2c9e3...060
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #39 Skrevet 30. juli 2015 Her også nektet de småen MME de første dagene på barselavdelingen Anonymous poster hash: 2c9e3...060
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #40 Skrevet 30. juli 2015 Her også nektet de småen MME de første dagene på barselavdelingen Anonymous poster hash: 2c9e3...060 De gjør jo det fordi det hemmer din egen produksjon. Det er både i din og barnets interesse. Anonymous poster hash: 5235a...b0b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #41 Skrevet 30. juli 2015 Min datter hadde dødd hvis hun ikke hadde fått tillegg, legen var rasende og jordmødrene fikk en ordentlig skrape. Mener du at jeg ikke skulle ha bedt om legetilsyn?. Jeg forsøkte å amme i flere måneder men det kom ingen ting, ikke en gang råmelk. Så utrolig arrogant du erAnonymous poster hash: d1ec5...17c Jeg skriver på et generelt grunnlag, men beklager selvfølgelig at du følte deg truffet! Å betvile jordmødrenes fagkunnskap er en retning jeg ikke ønsker og jeg synes det er trist når nybakte mødre ikke får den informasjonen de trenger for å ta gode valg, noe du kanskje ikke gjorde? Det er jo tross alt mye man kan gjøre om barnet er slapt og ikke orker suge...Uansett så var det ikke min intensjon å ta deg på noe vis Det finnes nok en del råtne epler blant jordmødrene også. De har iblant altfor mye ansvar med tanke på hvor komplisert en fødsel kan bli. Jeg synes legene burde være mer tilstede på fødsel i norske sykehus. Enhver fødende kvinne burde vurderes av gynekolog i løpet av fødsel. Anonymous poster hash: 514eb...b15 Så det synes du ja, unnskyld meg men for en tåpelig kommentar! Jordmødre er eksperter på den normale fødsel, og lege blir involvert hvis noe avviker fra normalen. Forskning viser at jo mer involvert legene blir i det normale forløpet, jo flere inngrep og komplikasjoner oppstår. I denne tragiske saken har et nyfødt barn dødd, sykehuset har fått kritikk for dette, og jeg synes vi skal slutte å spekulere mer i hvem og hvorfor. Vi vet langt i fra alle detaljer i saken, og når sånt skjer er det gjerne en rekke uheldige ting som inntreffer, det kan være travelhet, dårlig kommunikasjon, uerfarne folk på jobb osv. Sykehuset har uansett tatt til seg kritikken og satt inn tiltak for å unngå at slikt skjer igjen, noe vi får håpe det aldri gjør! Anonymous poster hash: 1ec7d...2e1 Det er mye i din kommentar jeg kan trekke fram som selvmotsigende. Du sier at jordmødre er eksperter på den normale fødsel. De vil riktignok aldri kunne komme i nærheten av en erfaren gynekologs kunnskap og evne til å vurdere og håndtere en fødsel som utvikler seg unormalt, og det er i dette skillet at de uønskede hendelsene gjerne skjer. Du bør komme med linker til forskningen du refererer til for det er en grunn til at det alltid er leger med og vurderer fødende kvinner i større land på kontinentet, nettopp fordi en fødsel kan utvikle seg til noe mer enn en vanlig fødsel. Jeg spekulerer for øvrig ikke i hva som har skjedd i denne saken og du kan dermed vie dine siste avsnitt til andre. Jeg svarer på din kommentar om at man nærmest kan stole blindt på en jordmors fagkunnskap, det er det som er farlig. Det finnes som sagt både umodne og råtne epler også blant dem. Anonymous poster hash: 514eb...b15 Hva er det som er selvmotsigelig i det jeg skriver? Jeg poengterer at jordmor er ekspert på den NORMALE fødsel, og legene har ansvaret når noe avviker fra det normale. Jordmor har kompetanse på å håndtere den normale fødsel, og SKAL tilkalle lege når noe oppstår enten under svangerskapet, fødsel eller barseltid. En jordmor har 5 års høyskoleutdannelse, 3 år på sykepleien og 2 år videreutdanning for å bli jordmor, en krevende utdanning som kombinerer teori og praksis. En lege går 6,5 år på medisinstudiet, og har en generell kompetanse som går på hele mennesket når de er ferdig utdannet. Minstekravet i forhold til fødselsomsorg i medisinstudiene er å være med på ca normale 4 fødsler, en nyutdannet jordmor har vært med på og hatt ansvar for minimum 50 normale fødsler, i tillegg til minst 30 kompliserte (vacum, tang, keisersnitt). Når du kommer for å føde er sannsynlig at du treffer på en assistentlege (hvis du har behov for lege) uten for lang fartstid. Han/hun kan være alt fra helt ny til å ha et par år på baken. En gynekolog har tatt hele sin spesialistutdanning og er meget erfaren på sitt felt (patologi), men er ofte lengre bak i vaktskiktet og er gjerne ikke den legen kvinnene møter under fødselen. Det er klart det gjøres feilvurderinger iblant, både av leger og jordmødre, man har tross alt et komplisert fag som handler om/med mennesker. Men at leger har mer kompetanse enn jordmødre på den normale fødsel er faktisk ikke riktig. Du uttaler deg om noe du åpenbart ikke har peiling på. Og forresten, her er link til litt forskning som du ba om: http://forskning.no/helsetjeneste-helseadministrasjon-svangerskap/2008/12/lettere-fodsel-med-jordmor Anonymous poster hash: 1ec7d...2e1
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2015 #42 Skrevet 30. juli 2015 Har enkelte av dere som skriver her vurdert å ordne føding og mating hjemme uten innblanding av inkompetent helsepersonell? Bare et tips. Du trenger jo ikke benytte deg av det offentlige helsesystemet, kan håndplukke din egen jordmor.... Og ps: Amming er ikke hysteri. Det er det flere tusen års evolusjon har funnet ut at menneskebarn skal ha, dersom mulig. Og i et stort helsesytem vil det alltid være en potensiell fare for menneskelige feil.... Jeg har født 6 barn, med ulike opplevelser fra traumer til naturlig fødsel. Siste gang jeg fødte opplevde jeg faktisk at helsepersonellet virket helt livredde for å gjøre noe feil/ikke bra nok. Det er jo også litt trist synes jeg, all den tid en fødsel er en naturlig greie. Anonymous poster hash: 30a08...eb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå