Gå til innhold

Tourettes eller bare tics?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 8 år har tics eller tvangstanker. Det er ikke enkle tics som rykninger i nakken eller blunking, men motoriske tics hun gjør på en spesiell måte. Hun har også en lyd hun lager når hun spiser eller snakker. Begge blir mer uttalte når hun er engstelig, stresset eller ivrig, men de forekommer også når hun er rolig. Hun har også de motoriske ticsene når hun sover, og tar av og til pauser i aktiviteter for å få utført dem. De har vart i overkant 1,5 år, med en liten pause på noen måneder der vi så lite til dem. Selv benekter hun dem eller prøver å skjule dem/skylde på noe annet om vi kommenterer dem, det har vi derfor sluttet med. Når går man fra å tenke at det er barnetics til å tenke i retning tourettes? Hun er til utredning for blant annet konsentrasjonsvansker og annen uro.

Anonymous poster hash: 0e460...a3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som Tourette syndrome pga varighet av tics og at hun har hatt både verbale og motoriske over tid. Har en kar selv med Tourettes ;) Om hun har ADHD (om det blir et utfall av utredning) så har 50% av de med Tourette syndrom ADHD.

Gå inn på Tourette foreningen og les, mye matnyttig kunnskap der ;)

ps: Hun er helt normal, husk det.

Anonymous poster hash: bb700...521
Skrevet

Høres ut som Tourette syndrome pga varighet av tics og at hun har hatt både verbale og motoriske over tid. Har en kar selv med Tourettes ;) Om hun har ADHD (om det blir et utfall av utredning) så har 50% av de med Tourette syndrom ADHD.

Gå inn på Tourette foreningen og les, mye matnyttig kunnskap der ;)

ps: Hun er helt normal, husk det.

Takk for svar! :) Når merket dere det på deres gutt, og når fikk han diagnosen? Gikk han gjennom noen andre tester enn de typiske testene for ADHD osv?

Skrevet

Da han var i 4 årsalder, fikk diagnose 6 år gammel. Mye blinking med øyne, rulling av øyne, kastet på nakken osv..

Han har ikke ADHD, har vært gjennom mange tester men har mye uro pga tics.

Du kan jo høre med BUP eller PPD om de vil ta en utredning på henne for Tourette syndrom.

Skrevet

Jeg har en fireåring som den siste tiden har blunket mye mer enn vanlig! Jeg syns det er når han er trøtt og/eller ser på tv.  Ang Tourettes; hvilke andre symptomer er det?

Anonymous poster hash: c20cf...9c9
Skrevet

Jeg har tourettes og kan forklare mine symptomer:

Begynte med kremting i 6 års alderen. Ble verre hvis folk bemerket/sa jeg måtte slutte (noe både mamma og mormor gjorde.)

Sinneutbrudd hvor jeg ikke hadde kontroll over hva jeg sa/gjorde. Men det var heldigvis ikke så ofte.

Konsentrasjonsproblemer.

Jeg fikk ingen hjelp/diagnose før voksen alder. Selvmedisinerte meg derfor med hasj og tabletter hele ungdomstiden.

Anonymous poster hash: 78c9d...300

Skrevet

Jeg har tourettes og kan forklare mine symptomer:

Begynte med kremting i 6 års alderen. Ble verre hvis folk bemerket/sa jeg måtte slutte (noe både mamma og mormor gjorde.)

Sinneutbrudd hvor jeg ikke hadde kontroll over hva jeg sa/gjorde. Men det var heldigvis ikke så ofte.

Konsentrasjonsproblemer.

Jeg fikk ingen hjelp/diagnose før voksen alder. Selvmedisinerte meg derfor med hasj og tabletter hele ungdomstiden.

Takk for svar, alle sammen.

Du med tourettes: vet du om man bare kan ha "kompliserte" motoriske tics (a la finger og håndbevegelser osv.) eller om man også må ha "enkle" tics? Bevegelsene virker jo egentlig viljestyrte, men det er jo tydelig at de ikke er det. Datteren min strever også med hyppige raserianfall og kan for eksempel henge seg veldig opp i et ord eller en setning og gjenta denne i det uendelige..

Skrevet

Jeg hadde bare denne kremtingen som liten, og jeg kunne til en viss grad styre det selv men det var vanskelig.

Hvis jeg fikk raserianfall, klikket det bare for meg og det klarte jeg ikke å styre. Jeg kalte ofte mamma stygge stygge feite faen feite osv, helt ukontrollert 😔 Jeg angret veldig etterpå men klarte sjelden å si unnskyld selv om jeg ville.

Jeg stengte meg totalt ute fra foreldrene mine i 13-15 års alderen. Var nok mest fordi jeg ikke ble forstått.

Nå i voksen alder er jeg den som har best forhold til mine foreldre 😊

Har tics enda, men jeg klarer å styre det litt bedre.

Skrevet

Jeg hadde bare denne kremtingen som liten, og jeg kunne til en viss grad styre det selv men det var vanskelig.

Hvis jeg fikk raserianfall, klikket det bare for meg og det klarte jeg ikke å styre. Jeg kalte ofte mamma stygge stygge feite faen feite osv, helt ukontrollert 😔 Jeg angret veldig etterpå men klarte sjelden å si unnskyld selv om jeg ville.

Jeg stengte meg totalt ute fra foreldrene mine i 13-15 års alderen. Var nok mest fordi jeg ikke ble forstått.

Nå i voksen alder er jeg den som har best forhold til mine foreldre 😊

Har tics enda, men jeg klarer å styre det litt bedre.

Kjenner veldig igjen de stygge ordene ja, men godt å høre at du har et godt forhold til foreldrene dine idag. Takk så mye for svar. :)

Skrevet

Utfra det jeg har lest i tråden her, kan jeg nesten med sikkerhet si at barnet vil få diagnose tourettes. (Eventuelt med tilleggsdiagnoser ift adferdsproblematikken)

Det kan selvsagt være at det observeres anderledes, men kun basert på det du forteller, så synes det helt klart.

Hilsen fra spesialpedagog.

Anonymous poster hash: a13c8...53e
Skrevet

Utfra det jeg har lest i tråden her, kan jeg nesten med sikkerhet si at barnet vil få diagnose tourettes. (Eventuelt med tilleggsdiagnoser ift adferdsproblematikken)

Det kan selvsagt være at det observeres anderledes, men kun basert på det du forteller, så synes det helt klart.

Hilsen fra spesialpedagog.

Anonymous poster hash: a13c8...53e

Takk for svar! Veldig interessant å høre hva du tenker. Jeg tenker også at det kan være det, men har vært veldig usikker på hva som klassifiseres som tics. De fleste steder leser jeg om rykninger og små bevegelser, men det har vi ikke lagt merke til foreløpig. Men disse andre tingene er jo veldig påfallende.. Blir spennende å se hva det blir til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...