Gå til innhold

Stivhet i beina...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ganske tung jente på 24 år. Jeg har de siste årene hatt en ganske mild stivhet i beina, som gjerne kommer etter at jeg har sittet still. Er nok med at jeg sitter still i 10 minutter, så begynner det å bedre seg.

Nå fikk jeg en senebetennelse i foten for noen uker siden, og siden den gang har jeg vært veldig stiv i begge beina. Når jeg reiser meg så er jeg veldig stiv. Etter å ha gått noen skritt, så mykner det opp og det gjør ikke lenger vondt. Skal sies at jeg har trent lite opp igjennom årene, men har nå starta en livsstilsendring.

Har noen erfaringer med dette? Er dette noe som kan bedre seg når jeg går ned i vekt?

Anonymous poster hash: 39c50...13e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil absolutt bedre seg når du går ned i vekt! :)

Føttene dine bærer hele kroppstyngden din - hvert eneste skritt du tar. Så beina får stor belastning når man er overvektig.

Det positive er at kosthold er det viktigste for å gå ned i vekt, så selv om du ev. har restriksjoner på hva du greier fysisk så vil ikke det stoppe vektnedgang. Kostholdet er 80-90 % av vektnedgangen :)

Vektnedgang er så effektivt at det er mange som tidligere ble kneoperert som ikke lenger blir det - de blir bedt om å slanke seg i steden for. Når belastningen på beina reduserer så forsvinner/reduseres smertene som regel så mye at operasjon ikke lenger er nødvendig.

Men det er mye du kan gjøre likevel, du kan sykle, du kan svømme, du kan trene stabilitet for mage/rygg og trene noe styrke. Det å trene stabilitet i mage/rygg/bekken/kne vil påvirke benstillingen din positivt også og gjøre at du belaster føttene riktigere.

Så tenk muligheter og bruk dette som en ekstra god motivasjon for å gjøre alvor av vektnedgangen :)

Et lavkarbo-kosthold er mest effektivt når man ikke kan trene, og et slikt kosthold vil også være betennelsesdempende.

Lykke til videre :)

Anonymous poster hash: 055a0...b33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...