Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #1 Skrevet 28. juli 2015 Har en utfordring med min datter på 4 (snart 5) som jeg ikke aner hvordan jeg skal løse. Hver eneste gang vi arrangerer leketreff for henne og venninner fra bhg, nabolaget osv, så ender det med krangling mellom henne og gjesten. Vår datter blir skikkelig sur, grinete, nekter å dele, bare ute etter å gjøre den andre sur. Og det klarer hun. Så da går jeg og/eller pappaen rundt og prøver å mekle og veilede de videre i leken. Men det kan jo ikke være sånn at vi skal måtte fotfølge de i x antall timer for at de skal kunne leke. Vi har prøvd å gi konsekvenser som time out, tatt vekk goder, sagt hun ikke får ha besøk, osv. Samtidig som jeg blir sint og frustrert over henne blir jeg også veldig lei meg fordi hun holder på slik. Er redd hun skal ende opp venneløs krangler deres barn så mye med vennene? Hvordan kan jeg lære henne å bli en bedre lekekamerat?? Anonymous poster hash: d0521...8aa
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #2 Skrevet 28. juli 2015 Min hadde en periode hvor hun var slik. Gruet meg til skolen og så for meg at hun ble frk venneløs. Men noe skjedde, hun er venn med alle, godt likt og blir aldri sur når de leker. Meglet og som en gal i den tiden, vet ikke om det er bedre at de finner ut av det selv. Med nr 2 har jeg ikke meglet og det har ofte ført til at den andre ungen har blitt lei å gått hjem, til min unges fortvilelse. Nå er han 5 år og de leker som bare det- ingen sure miner. Anonymous poster hash: 8a7cf...ceb
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #3 Skrevet 28. juli 2015 Gutten min var litt sånn en periode, men det ga seg som regel når jeg forklarte at hvis han oppførte seg sånn så ville ikke xxx leke med ham lenger. Mulig det funker bedre på sikt å la de ordne opp selv, men jeg får meg ikke til å bare sitte og se på at han behandler vennene sine dårlig. Det har i alle fall gitt seg nå, mulig det hadde gjort det uansett. Anonymous poster hash: d5de3...c63
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #4 Skrevet 28. juli 2015 Frustrerende, men ganske vanlig. Og for de fleste blir det bedre etterkvart! Vår er nå åtte, og det er mye mindre krangling. Litt megling, litt finne utav ting selv, litt å prøve å finne på noe sammen med ungene. Snart forstår de fleste at en må være litt fleksibel for at noen skal ville være med å leike... Anonymous poster hash: 8d306...9cf
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #5 Skrevet 28. juli 2015 Er hun enebarn? Det går seg nok til. Hun lærer å dele etterhvert hun er jo liten ennå Anonymous poster hash: 62246...0f3
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #6 Skrevet 28. juli 2015 Og så er det lurt å heller ta korte besøk enn lange, og passe på at ungen er mett og uthvilt på forhånd. Lange besøk etter barnehagen funker sjelden noe særlig... Anonymous poster hash: 8d306...9cf
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #7 Skrevet 28. juli 2015 Det er supert at dere megler og forklarer, på denne måten lærer hun. Ville også tatt det opp med barnehagen (hvis hun går der) og bedt de være ekstra oppmerksomme. Det er ikke alltid de gjør en like god jobb om de ikke vet vi foreldre følger med Anonymous poster hash: fa6c1...050
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #8 Skrevet 28. juli 2015 Takk for svar, dere! Hun er ikke enebarn. Har både storesøster og lillebror. Jeg blir så fortvilet for når jeg spør de andre mødrene om deres barn krangler med de andre barna, så sier de nei eller lite. Sitter med inntrykk av at det er "kun" min som er så kranglete. Og ellers bryr hun seg fint lite om konsekvensene våre. Bare himler med øynene og glemmer hele greien etter to sekunder. Prøver å prate ordentlig med henne om dette, men det er akkurat som det ikke angår henne. Hun er jo bare snart 5 år, men kjenner jeg blir skuffet og lei meg på hennes vegne. Er flere barn som har uttrykt at de ikke liker henne :`( Er jo godt å høre fra dere at deres barn har vokst det fra seg eller modnet. Gir meg litt håp. Hi Anonymous poster hash: d0521...8aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå