Gå til innhold

Samboer, gård og fordeling av utgifter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

dere som er samboer med en bonde, hvordan gjør dere det med fordeling av utgifter osv. Til nå har min samboer betalt alt av utgifter med bolig (strøm, forsikring osv). Vi betaler hver vår bil, og jeg betaler mat, klær og utstyr til vår felles datter. Jeg er litt i tvil om dette er riktig i forhold til verdistigning etc jeg bruker jo mine penger på "usynelige ting", samtidig har han særeie på gården når vi gifter oss. Hvordan er det avnslig å gjøre dette ? 

Anonymous poster hash: 64c58...ada
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom han hat særeie får du jo ingenting av dette uansett.. så dersom du ikke har mulighet til å investere I noe på egenhånd eller sammen med han, står du egentlig på bar bakke ved et ev brudd..

Anonymous poster hash: 17e78...c15

Skrevet

Dette kan jeg ikke noe om, men skal hjelpe deg å dytte .

Har du mulighet til å kjøpe en leilighet i nærheten, evt i en universitetsby, som du kan leie ut? Da vil du ha noe eget, som kan stige i verdi på sikt. Kan det gi deg en slags "trygghet"? Eller kjøpe en fritidseiendom?

Skrevet

Ekteskapsloven sier bare at det man tar med seg inn, skal man ta med seg ut. Det vil si... Er du sleip hvis dere en gang giftes og det tar slutt, ville jeg forklart at jeg tok med meg mine egenskaper for vask og matlaging og lønn inn slik at han fikk råd til å vedlikeholde og det er verdt noe. Altså kan du kreve verdiøkning på gården 50% etter at du flyttet inn dersom det forelå takst.

Dersom det er odel på gården har jeg ikke peiling...

Anonymous poster hash: f332d...2c4

Skrevet

Det er jo riktig at han sjal betale alle utgifter til bolig hvis han skal ha særeie. Ville foreslått at du betaler litt i husleie til han, og at utgifter til mat og utstyr til datteren deres deles.

Anonymous poster hash: 76a78...f74

Skrevet

Det er jo riktig at han sjal betale alle utgifter til bolig hvis han skal ha særeie. Ville foreslått at du betaler litt i husleie til han, og at utgifter til mat og utstyr til datteren deres deles.

Dette blir mest rett. Gården er hans, men du skal betale husleie og noen faktiske kostnader i forbindelse med at du bor der. Datteren deres er deres ergo felles utgift på dere begge.

Det kan være lurt å sette opp en avtale hos advokat nå som sikrer både deg og han ved et eventuelt brudd, det å invistere pengene dine i annen bolig er jo heller ikke dumt.

Anonymous poster hash: 826a1...01d

Skrevet

Hvorfor gifter dere dere ikke?

Problemet er om det blir slutt, hvor skal du bo da? Regner med at datteren din er odelsjente?

Du bør kanskje investere i en leilighet som du kan leie ut, slik at du har noe eget.

Anonymous poster hash: 638b8...9d5
Skrevet

Er datteren din odelsjente, eller har han barn fra før?

Enig med de som anbefaler deg å investere i leilighet.

Anonymous poster hash: f7f6c...602
Skrevet

Dette blir mest rett. Gården er hans, men du skal betale husleie og noen faktiske kostnader i forbindelse med at du bor der. Datteren deres er deres ergo felles utgift på dere begge.

Det kan være lurt å sette opp en avtale hos advokat nå som sikrer både deg og han ved et eventuelt brudd, det å invistere pengene dine i annen bolig er jo heller ikke dumt.

Anonymous poster hash: 826a1...01d

Hvorfor i huleste skal man betale husleie til sin  egen samboer som man har barn med? Man har jo som regel felles økonomi, og de pengene går i fellespott uansett? Hva er poenget?

Ifølge ekteskapsloven, som delvis gjelder for samboere med felles barn, kan den av partene som har bidratt med mesteparten av husarbeid ha noe som heter vederlagskrav, selv om den andre har særeie på alt (har også vært i rettssak der det ble vunnet fram med slik også). Særlig hvis man har bodd sammen en stund. Bidrar man veldig mye, og gården ikke er odelsbelagt så kan man få noe som heter "husmorsameie" i gamle jussbøker, altså en sameiebrøk på bakgrunn av innsats i hjemmet, betaling av felles regninger osv.

Anonymous poster hash: 1ac4b...fb3

Skrevet

Begge er jo like interessert i å ivareta gården på best mulig måte siden det er en arv som skal videreføres til datteren, om hun er odelsjente. Likevel bør HI sikre seg selv ved evt. brudd, og da er leilighet en trygghet for henne. Da må mat, klær og utgifter på datteren betales av begge.

Anonymous poster hash: f7f6c...602

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...