Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #1 Skrevet 27. juli 2015 Jeg bor i et rolig boligfelt, men likevel er det en del biler der. Hver dag når jeg til jobb eller andre gjøremål så leker ungene til den ene naboen midt i veien. Dette er små barn i barnehagealder. Ofte må jeg gå ut av bilen for å rydde bort leker og sykler som ligger midt i veien for i det hele tatt å komme meg fordi. I går skulle ned å handle og til min store forskrekkelse satt det en unge i veien som var under året gammelt. Hun kunne mest sannsynlig ikke gå. Jeg kikket etter foreldrene fra bilen men kunne ikke se noen. Dette er et hus som ligger 20m fra en lekeplass, men den blir aldri brukt. Kjenner jeg blir provosert over at noen lar barna leke midt i veien og at de lærer de opp til at dette er grei. Samboeren mener dette ikke er noen big deal, siden det er 30 sone. Men man kan jo ikke stole på at alle holder 30 der. Bør jeg si noe til denne familien? Anonymous poster hash: ce0e9...bd3
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #2 Skrevet 27. juli 2015 Håpløst Jeg hadde gitt beskjed Anonymous poster hash: 5ec69...4b4
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #3 Skrevet 27. juli 2015 Jeg ser for meg 2 alternativer til hvordan denne veien er, og da basert på egne erfaringer. Har selv som barn bodd i et forholdsvis lukket boligfelt hvor "veien" der kun var til kjøring til og fra boliger. I mange av husene bodde barn, og vi alle lekte midt i "veien" der. Vi hadde ikke leker som fløyt, men hoppet paradis, strikk, gjemsel o.l. Er det et lignende opplegg ville jeg nok ikke reagert så voldsomt. Kanskje bedt foreldrene om at barna ikke dro med seg leker ut i veien som må ryddes bort for å komme forbi med bil, og ikke sende en så liten unge som ikke kan gå ut alene (hallo, der får jo finnes grenser!!). For lek i en sånn vei må barna være såpass at det iallefall går an å rulle ned vinduet å be dem flytte litt på seg så en får kommet forbi. Men sånn hovedsaklig hadde jeg akseptert det. Et annet alternativ er jo slik som det er her vi bor nå. Det er ikke direkte et boligelt, men kan tenke meg at noen vil anse det som det. Veien er ikke bare vei til boligene, men også en gjennomkjøringsvei (er ikke veldig mye brukt til det, men litt) og det går også buss på denne veien. Her bor lite barn som jeg kan se, men i ett hus bor der noen. Foreldrene har hengt opp ekstra skilt til påminnelse om 30-sone, og at barna leker der. Her hender det at leker ligger i veien. Og dette reagerer jeg på. Dette er en faktisk vei, med fortau og hele pakka. Biler kjører her med jevne mellomrom, for ikke å snakke om 4 busser i timen, også ligger 3-hjulssykler og leker og flyter i veien. Det irriterer meg grønt, fordi det er så grådig uansvarlig. Av og til tenker jeg foreldrene lar det flyte med vilje, for at bilistene skal bli tvunget til å ta hensyn. Det er greit nok av dem å forvente at folk følger lover og regler og er ekstra obs på barna deres, men de må også ta hensyn. Så jeg er som du ser todelt, da det kommer litt an på både hvordan vei det egentlig er, og selve situasjonen og forekomsten. Anonymous poster hash: b1648...349
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #4 Skrevet 27. juli 2015 Så små barn skal ikke leke alene uansett hvordan gata ser ut. Vi har en sønn på snart 2 år og han er aldri alene ute, hadde ikke turt det da han gjerne vil løpe ut i veien. Er 30 sone her og lite trafikk men han elsker biler så kunne sikkert løpt ut i veien foran en bil som kom kjørende, skrekk og gru! Jeg hadde sagt i fra til foreldrene og skjer det flere ganger så hadde jeg faktisk sagt i fra til barnevernet. Jeg er ikke en person som nevner barnevernet i hytt og pine men så små barn skal ikke være ute alene. Anonymous poster hash: 4365a...0bb
Roheryn Skrevet 27. juli 2015 #5 Skrevet 27. juli 2015 Bodde tidligere i en sånn vei - 30-sone og blindvei. Unger midt i veien hele året, små helt ned i bleiealder uten tilsyn av foreldre... eller enda verre, med foreldre som står og ser på uten å gjøre mine til å få ungene ut av veien når det kom bil. Og masse leker og dritt i veien til enhver tid. Jeg innrømmer gladelig at jeg med viten og vilje har kjørt over plastleker som har ligget i veien (etter å ha gjort en vurdering av om det ville skade bilen min 😛). Greit å lære dem hva som skjer når man lar leker ligge i veien... Og så sendte jeg en mail til rektor på barneskolen og foreslo at noen kunne ta tak i holdningene til foreldre i denne spesifikke gata, i forbindelse med at det var diskusjon i lokalavisa om unger som syklet rett ut i veien og skapte trafikkfarlige situasjoner i et gangfelt like ved skolen (tilfeldigvis det gangfeltet unger fra vårt boligfelt måtte krysse). Hadde jeg ikke flytta ville jeg nok også tatt kontakt med enten politi eller helsestasjon og foreslått holdningsskapende arbeid rettet mot disse foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #7 Skrevet 27. juli 2015 En slik vei er det normalt å leke i, men ikke for små barnehagebarn alene. Her hvor jeg bor er det en gutt som sykler både på sykkel og sparkesykkel nedover veiene (ca 1 km tilsammen, bratt nedover og ikke fortau) i FULL fart. Aldri med hjelm på.. Jeg har så lyst til å pakke inn en sykkelhjelm å legge på døra dems med en lapp "siden dere tydelig ikke eier en" Anonymous poster hash: 132a6...165
*Lissi* Skrevet 27. juli 2015 #8 Skrevet 27. juli 2015 Hadde tatt ungen under armen og levert hun i armene på foreldrene. Samtidig som jeg hadde gitt beskjed om dette absolutt er ren idioti!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå