Gå til innhold

Amming og melkeproduksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann.

Fødte for 3 dager siden og har melk. Driver også med pumping hver tredje time i tillegg til å amme for å stimulere og får da ca. 6 ML tilsammen ved hver pump. Leser at det tar ca. 3-4 dager etter fødsel at det tar seg opp lurer på deres erfaringer rundt dette.

Noen som kan tipse noe lurt for å øke? Har fått med meg vørterøl og fennikelte :)

Endret av MotherOfDragons
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare tull å stresse slik. Det kan ta opp til en uke før melkeproduksjonen kommer i gang. Om du kun klarer å pumpe ut 6 ml så har ikke melkeproduksjonen din kommet i gang enda, det er nok bare råmelk. Her kom melken i strie strømmer over natten det 4 døgnet. 

Anonymous poster hash: 5733d...e14
Skrevet

Jeg har aldri greid å pumpe ut mer enn 10-30 ml. Og jeg har forsynt tvillinger med melk. Med førstemann ble jeg lurt av den forbaska pumpa til å tro at jeg ikke hadde nok melk. Ikke alle avgir særlig melk til pumpe, barnet er uansett mer effektivt.

Det beste rådet er ikke stresse og å tilby pupp når babyen er sulten. Selv om det virker som du sitter med puppen ute hele tiden.

Dessuten er det bare tre dager siden du fødte. Det tar tid før melkeproduksjonen tar seg opp og stabiliserer seg.

Men det er verdt det, amming som fungerer er gull verdt.

Lykke til og gratulerer med babyen(og la pumpa få litt fri)

Skrevet

Vil gjerne ha tips om ting som kan øke/hjelpe på melkeproduksjonen. Stresser ikke. Vet at det kan ta litt tid før det kommer i gang.

Skrevet

Legg til babyen ofte, om et par dager har du sikkert melkespreng. Om du pumper formye i forhold til hva babyen spiser kommer du inn i en sirkel der du har altformye melk,det er ikke gøy. Det fikk jeg med første barnet pga formye pumping de første ukene.

Anonymous poster hash: 3f565...4a7

Skrevet

Enig med de over. Melka kommer og hvis du styrer så mye får du bare altfor mye, og tro meg, det er stress. Det der regulerer seg selv, melka mi kom ikke skikkelig i gang før fjerde dagen denne gangen.

Skrevet

Har du brystspreng? Hvis ikke er ikke produksjonen helt igang enda. Det sprenget er ikke til å ta feil av, det skjer bare når melka kommer og er ikke det samme som melkespreng, som du kan senere også. Au au, det er ganske ubehagelig ..

Skrevet

Tingen er at hun kan ha et barn som ikke suger kraftig nok enda, da trengs det pumpe/håndmelking for å øke produksjonen. Jeg fikk ikke annet enn litt råmelk før ut i den andre uken jeg ammet. Ga mme som tillegg. Nå har jeg ammet i 8 uker, og først nå har jeg nok melk til å fullamme.

Finnes også en nesespray som heter Syntocinon, som består av hormonet oxytocin. Dette hormonet gjør at du slipper melken lettere, og jeg har hatt stor hjelp fra denne. Bare dumt at èn seriøst halvfull nesespray koster hele 280,- kr!!!!!

Skrevet

Tingen er at hun kan ha et barn som ikke suger kraftig nok enda, da trengs det pumpe/håndmelking for å øke produksjonen. Jeg fikk ikke annet enn litt råmelk før ut i den andre uken jeg ammet. Ga mme som tillegg. Nå har jeg ammet i 8 uker, og først nå har jeg nok melk til å fullamme.

Finnes også en nesespray som heter Syntocinon, som består av hormonet oxytocin. Dette hormonet gjør at du slipper melken lettere, og jeg har hatt stor hjelp fra denne. Bare dumt at èn seriøst halvfull nesespray koster hele 280,- kr!!!!!

Joda, men hun sier jo at hun pumper allerede. Og at baby suger.

Skrevet

Han suger! Sugde seg fast i sekundet han var ute. Hehe :)

Og vi får det fint til, bare nysgjerrig på gode råd for å få godt med melk ;)

Skrevet

Han suger! Sugde seg fast i sekundet han var ute. Hehe :)

Og vi får det fint til, bare nysgjerrig på gode råd for å få godt med melk ;)

Ville iallfall venta til jeg så hvor mye melk jeg hadde. Med første hadde jeg enorme mengder, det er ganske masete. Så lenge han suger vil du nok få akkurat så mye som han trenger :-)

Skrevet

Ja, sier som flere andre her. Kast pumpa, og la babyen regulere mengden selv. For mye melk er bare smertefullt og vondt!

Skrevet

Jeg skjønner i helt hva du mener? For du har nok melk, men prøver å pumpe for å øke enda mer????

Anonymous poster hash: f09c7...cf2

Skrevet

Jeg skjønner i helt hva du mener? For du har nok melk, men prøver å pumpe for å øke enda mer????

Da leser du HL på nytt. Er ganske klart hva jeg lurer på.

Skrevet

Du trenger ikke gjøre noen ting. Baby sørger for å øke selv til den mengden som passer den. Magesekken er uansett på størrelse med en valnøtt, så det skal ikke mye til.

Slapp av! Du sier du ikke stresser, men innlegget ditt forteller noe annet. Alt dette ordner seg uten at du trenger å ofre det en eneste tanke.

Anonymous poster hash: 91c59...3d9

Skrevet

Jeg er en annen anonym, men enig med hun her og alle andre ovepumpabadebye og stress helt ned da ordner dette seg helt selv innen babyen er maks en uke. Legg babyen til så ofte den vil ha melk, de styrer dette helt utmerket selv. Babyen er også mye flinkere til å få ut melk enn noen pumpe. Med begge mine kom melkeproduksjonen i gang for fullt etter 4-5 dager av babystyrt amming :-) Lykke til med den nye! PS! Stress hemmer bare utdrivnIngsrefleksen. Hvil og drikk godt :-)

Anonymous poster hash: 18413...1d4

Skrevet

Jeg er en annen anonym, men enig med hun her og alle andre ovepumpabadebye og stress helt ned da ordner dette seg helt selv innen babyen er maks en uke. Legg babyen til så ofte den vil ha melk, de styrer dette helt utmerket selv. Babyen er også mye flinkere til å få ut melk enn noen pumpe. Med begge mine kom melkeproduksjonen i gang for fullt etter 4-5 dager av babystyrt amming :-) Lykke til med den nye! PS! Stress hemmer bare utdrivnIngsrefleksen. Hvil og drikk godt :-)

Oi, ser mobilen har styrt på litt her... Enig med alle over skulle det stå..

Skrevet

Hvis du trigger melkeproduksjonen med pumpe slik at det blir overproduksjon kan det føre til brystbetennelse. Du må ikke bli kald, særlig ikke på puppene. Ammeinnlegg i ull anbefales!

Skrevet

Ja, sier som flere andre her. Kast pumpa, og la babyen regulere mengden selv. For mye melk er bare smertefullt og vondt!

Og ekstremt mye søl. Overproduksjon fører også lett til at babyen ikke klarer å suge og dermed ikke får i seg nok. Ikke noe poeng i å pumpe ut råmelken heller, den fortjener babyen din.

Anonymous poster hash: bccbe...d4f

Skrevet

Så lenge babyen din suger regelmessig, så dropp å pumpe. Ikke legg den for ofte til heller. Og sørg for at den får i seg råmelken til slutt. Er den som metter. 

Mange som gir opp ammingen fordi babyen "maser" etter mat ofte. Men, det kan være mye arbeid og amme. Spesielt når det er økedøgn. Gratulerer forresten!

Anonymous poster hash: cfa13...20d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...