Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #1 Skrevet 27. juli 2015 Jeg har skrevet et innlegg her før ang en kul jeg har funnet i brystet. Har vært hos lege og han kjente en kul og sendte rekvisisjon til mammografi og ultralyd. Nå er det to dager til jeg skal på brystdiagnostisk senter. Jeg har vert flink å prøvd å ta det med ro og ikke tenke så mye på det. Jeg har bare tillatt meg selv å tenke på det på kvelden etter at jeg er i seng, og heldigvis har jeg vært så sliten at jeg har sovnet fort. Men nå når det nærmer seg begynner de vonde tankene å snike seg på. Jeg har også fått hovne lymfekjertler under armen på den den siden kulen er. Men så har jeg jo også blitt litt forkjøla med tett nese, så det kan jo være grunnen. Prøver så godt jeg kan å være positiv, men de dumme tankene sniker seg på. Vet jo at 9 av 10 kuler ikke er farlige. Men alikevel ligger tvilen der. Dere som har opplevd det selv, hvordan taklet dere ventetiden? Hvordan var utfallet? Anonymous poster hash: 15df0...0f6
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #2 Skrevet 27. juli 2015 Jeg fant en kul i brystet som legen også kunne kjenne. Hun sendte meg på mammografi. Jge var litt urolig i ventetiden, men klarte å overbevise meg selv om at det sikkert ikke var noen farlig. Det var det ikke heller - det var kun en kjertel som kjentes spesielt tydelig. Anonymous poster hash: 763ae...319
Sint naken biltyv Skrevet 27. juli 2015 #3 Skrevet 27. juli 2015 Krysser fingra for at det ikke er kreft😊
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #4 Skrevet 27. juli 2015 Tusen takk for svar. Håper og tror at det ikke er kreft, og prøver å tenke så lite som mulig på det. Men det blir vanskligere og vanskligere. Hjalp virkelig ikke at jeg kjente at lymfekjertlene var hovne. Kan de bli hovne av at jeg trykker på området? Hver kveld før jeg legger meg, kjenner jeg rundt på begge brystene og armhulen for å kjenne om jeg fortsatt kjenner kulen. Men sjekker kun en gang om kvelden. Hi Anonymous poster hash: 15df0...0f6
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 27. juli 2015 #5 Skrevet 27. juli 2015 Jeg fant en ganske stor kul som legen også kjente, hadde også hovne lymfeknuter under armen. Var overbevist om kreft da flere i familien har hatt det, ventetiden brukte jeg faktisk på å lese meg opp på cellegift og operasjoner, hvilke valg man har osv. De så en kul på mammografien, fikk ultralyd. Det viste seg derimot at det var en cyste som blokkerte melkegangene og det var det de hovne lymfene kom fra, det var litt betent. Fikk antibiotika og beskjed om å massere brystet jevnlig for å komme tilbake til sjekk om seks mnd for å se om cysten vokste eller forsvant. På den kontrollen var cysten borte. Masse lykke til! Krysser alt jeg har for deg
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #6 Skrevet 27. juli 2015 Jeg hadde hovne kjertler under armen en gang, ble pga. familiehistorie hastesendt til sykehuset (samme dag!), de snakket både om brystkreft og lungekreft. Men, det viste seg å være hovne svettekjertler Ellers har jeg flere venninner som har hatt gjentatte cyster i brystene, men det har aldri vært kreft. Den ene av dem hadde også hovne lymfekjertler i armhulen en gang. Og om det skulle være kreft... Brystkreft har veldig gode prognoser i dag! I min familie er det mye kreft, og jeg kjenner også flere forholdsvis unge som har fått ulike former for kreft - de som har vært under 65 da de fikk kreften har alle overlevd (ene har vært frisk i nærmere 20 år nå, en annen nesten 15 uten tilbakefall, førstnevnte hadde spredning også). Ikke ta sorgene på forskudd, og ikke kjenn noe mer etter selv. Når det er hevelse under armen din så kan det at du går og kjenner på irritere mer. Håper det bare er cyste eller betennelse, men om ikke, så tenk at det skal gå bra. Du er frisk i dag og du skal fortsette å holde deg frisk. Kanskje trenger du da behandling for å holde deg frisk, men det takler du. Lykke til Anonymous poster hash: e74a1...a2c
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #7 Skrevet 27. juli 2015 Tusen takk for svar. Det er veldig betryggende å høre at mange har opplevd det samme og med så positive utfall. Heldigvis bare 2 dager igjen så er jeg forhåpentligvis litt klokere. Prøver å holde meg opptatt slik at tankene ikke får vandre. Hi Anonymous poster hash: 15df0...0f6
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #8 Skrevet 27. juli 2015 Andre som har erfaringer å komme med? Hi Anonymous poster hash: 15df0...0f6
*Lissi* Skrevet 27. juli 2015 #9 Skrevet 27. juli 2015 Søskenbarnet mitt var i samme situasjon for noe år siden. Var helt ufarlig. Søsteren min opplevde det da hun var 29 år, men det var dessverre brystkreft. Krysser fingrene for deg! Om det er kreft, så hugs at de er utrolig flinke. Og veldig ofte er kulene man kjenner i brystene helt ufarlige.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #10 Skrevet 27. juli 2015 Jeg oppdaget en kul for tre år siden, da var jeg like gammel som min mor var da hun fikk brystkreft som hun føde av. Jeg løp til legen, som også kjente kulen fortalte om min familiehistorie og ble henvist med haster anmerkning. Jeg måtte vente i 20 dager fra henvisningen ble sendt til jeg fikk time. Jeg gjorde som deg, prøvde å stenge det inne, men det lå så mye mer bak og aller verst var den frykten for å dø som min mor gjorde at jeg ble sint, engstelig og oppfarende. Da det endelig var dagen med stor D gikk alt skeis så jeg rakk ikke å tenke før jeg satt på venterommet. Jeg ble møtt med en veldig rolig og profesjonell holdning. Mammografiet var vondt, etterpå var jeg på ultralyd og biopsi jeg fikk faktisk med en gang og jeg hadde ikke kreft. Pga min familiehistorikk ble jeg henvist til Radiumhospitalet og gentesting, videre er jeg også innkalt en gang i året til mammografi. Jeg blir alltid møtt av rolige og proffe folk, de gangene de har funnet kuler har de blitt undersøkt og utelukket innen 24t. Jeg skal si deg noe som kan virke litt krenkende akkurat nå, men bare husk at det er ment godt. sannsynligvis har du bare en helt vanlig cyste og hvis det skulle være noe annet så får ikke du gjort noe med det før du har vært hos legen uansett hvor mye du bekymrer deg så bruk dagene nå på å gjøre gode ting i stedet for å bekymre deg. Lykke til😃 Anonymous poster hash: d60a1...aff
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #11 Skrevet 27. juli 2015 Tusen takk for svar. Absolutt ikke krenkende. Jeg er jo fortsatt veldig overbevist om at det ikke er noe skummelt. Men så ligger det en snikende tanke som jeg ikke helt greier å jage bort. Godt å høre at alt gikk bra for deg. Tror nok jeg vil få omtrent samme svaret. Hi Anonymous poster hash: 15df0...0f6
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #12 Skrevet 27. juli 2015 Jeg taklet ventetiden svært dårlig. Det ble altoppslukende. Jeg måtte inn til mammografi, ul og biopsi. Hadde en kul noen år tidligere, men tok da bare mammografi og ul, og da fant de ut at det bare var en vanncyste. Denne gangen ble jeg fortalt at det ikke var det. Selv om oddsen for at det skulle være kreft var svært liten så var jeg så utrolig bekymret. Tenkte hele tiden "hva hvis...". Googlet til jeg ble gul og blå. Prøvde alle kombinasjoner med ord og leste samme artikkel om og om igjen. I tillegg måtte jeg vente ekstra lenge på prøvesvarene og det var tortur. Men det var ikke kreft. Heldigvis (og nesten selvfølgelig) var det ikke kreft, men en godartet bindevevsknute:) Det er nok en helt ufarlig kul du har, men det er så typisk at vi må plage oss selv med bekymringer fra første stund. Når sant skal sies så var ikke mannen min bekymret i det hele tatt. Neida, han var sikker på at den var godartet. Anonymous poster hash: cbf45...0a9
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #13 Skrevet 27. juli 2015 Hei!Mest sannsynlig så er det en cyste.Jeg selv har et arvelig brystkreft-gen også kalt BRCA1, som ga meg 80% sjangse for å få brystkreft. Var på mammografi og MR 18. desember. Gikk hele julen og gråt og var livredd for hva resultatene skulle si. Forstår kjempegodt hvordan det føles med angst for at det kan være noe. I april i år så opererte jeg vekk alt innholdet i brystene (melkekjertlene mine) i en alder av 26 år!!! La inn saltvannsproteser og får silikon om noen måneder. Brystene mine ser helt naturlige ut.Skriver ikke dette for å skremme deg! Om det skulle være noe alvorlig, så er uansett legene kjempeflinke idag. Jeg må også fjerne eggstokker mellom 30-35 år pga faren for eggstokkreft Så jeg håper jeg blir gravid snart Anonymous poster hash: 3ddc9...3db
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #14 Skrevet 28. juli 2015 Tusen takk. Håper du snart får baby og at du ikke på noe stadie utvikler kreft. Det er godt å høre så mange historier der alt har endt bra. Legen som kjente på kulen, nevnte at det kunne være snakk om et fibroadenom (en godartet svulst). Så da håper jeg på det. Anonymous poster hash: 15df0...0f6
hilde og gutta Skrevet 28. juli 2015 #15 Skrevet 28. juli 2015 Hei. Så bra at du skal bli sjekket. Jeg har ingen positiv historie å fortelle deg. Og jeg hadde ingen fysiske tegn på at jeg hadde kreft. Men jeg födte i fjor november. Kjente noe i brystet men tenkte ikke på at det var noe spesielt. Min jordmor sendte meg til sykehuset for en mamografi. I Januar Fikk da ta en ultraljud og biopsi. Kom inn til onkolog(kreftlege) noen dager etterpå. De hadde funnet noe som var urovekkende. Fikk ta en ny biopsi. Det viste seg at det var en stor og aggresiv type av brystkreft. Med spredning til lymfe kjärtlene. Fikk svaret den 21 Januar og begynte på cellegifter den 27 Januar. Det er vanlig å ha operasjon först,men min var på rundt 10cm i diameter. Så jeg fikk ta cellegifter i ca 5 månder, hadde operasjon nå i Juni og venter på at jeg ska ha strålning. Så ingen positiv historie,men det er viktig å sjekke seg og ta forandringer på alvor. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #16 Skrevet 28. juli 2015 Håper det går bra med deg Hilde. Mener de at de kommer til å få bort all kreften? Det er jo selvfølgelig dette jeg tenker som worst-case. Jeg tror mest at det ikke er kreft jeg har, men de dumme "kreft-tankene" er der jo. Jeg kjenner ikke den største kulen som legen kjente. Jeg kjenner noe ruglete og så har jeg fått en blodåre som har blitt veldig synelig akkurat i det området jeg kjenner at vevet er annerledes. Jeg håpte legen skulle si at det bare var blodåren jeg kjente. Men han fant altså en større kul som jeg ikke har kjent selv, og heller ikke kjenner nå. Så det jeg håper aller mest er at de skal fortelle meg at der ikke er noe... Hi Anonymous poster hash: 15df0...0f6
hilde og gutta Skrevet 28. juli 2015 #17 Skrevet 28. juli 2015 Hvordan ser brystet ut? Har brystvorten trukket seg innover? For det er ett av de vanligste tegnene på at det kan väre kreft. Takk for det. De vet ikke noe ennå. Skal inn nå til neste uke på nye undersökelser,og så skal jeg få strålning i 5 uker. Er sykmeldt ut året.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #18 Skrevet 28. juli 2015 Jeg krysser alt for deg Hilde. Håper virkelig at du blir helt frisk. Store klemmer til deg. Brystvorten har ikke trekt seg innover. Eneste er denne blodåren som har blitt veldig tydelig. Den ligger på en måte buet nedover brystet. Kulen som legen mente han kjente (han holdt rundt den) ligger ca midt i buen på blodåren. Hi Anonymous poster hash: 15df0...0f6
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #19 Skrevet 29. juli 2015 Da er dagen kommet. Jeg er heldigvis veldig rolig i dag. Er veldig sikker på det ikke er noe farlig. Blir veldig godt å bli ferdig med dette. Hi Anonymous poster hash: 15df0...0f6
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #20 Skrevet 29. juli 2015 Lykke til Anonymous poster hash: e74a1...a2c
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2015 #21 Skrevet 29. juli 2015 Wohoo. Da er jeg ferdig. Det var en hoven kjertel og noen små syster. Så da trenger jeg ikke å bekymre meg lenger. Veldig godt å bli ferdig:-) Anonymous poster hash: 15df0...0f6
hilde og gutta Skrevet 29. juli 2015 #22 Skrevet 29. juli 2015 Så bra! Og så bra at du fikk det sjekket. Önsker ingen annen dette kreft helvetet!
Gjest Marge Simpson Skrevet 29. juli 2015 #23 Skrevet 29. juli 2015 Så bra! Og så bra at du fikk det sjekket. Önsker ingen annen dette kreft helvetet! Jeg er ikke HI, men ville bare sende deg mange varme tanker❤️ Masse lykke til videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå