Gå til innhold

Spørsmål om adhd og empati

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan mangel på empati være en del av adhd?

Kan empati læres?

Er bekymret for en bekjent. Hun har akseptert at folk ikke liker henne og har viet sitt liv til dyrene.

Hun har masse empati for barn og dyr. Voksne mennesker liker hun ikke og de liker ikke henne, forståelig nok.

Anonymous poster hash: 4e626...c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke med din bekjent men mangel på empati kan være et av kjennetegne på adhd/add. Det kan trenes opp på barn men voksne vet jeg ikke. Nå skal det sies at langt fra alle med diagnosen har mangel på empati.

Anonymous poster hash: b459c...9e6

Skrevet

Mangel på empati har ikke med ADHD men kan ha å gjøre med en personlighetsforstyrrelse. Barn kan ikke diagnostiseres med det, empati kan utvikle seg

Anonymous poster hash: 09a83...edc

Skrevet

Enten har man empati, eller man har ikke... Hvorfor er det et problem for deg atr hun ikke er spesielt glad i mennesker?

Skrevet

Empati kan læres, det er ikke medfødt.  Enkelte forstyrrelser, indre eller de som kommer utenfra kan selvfølgelig gjøre det vanskeligere å være empatisk.  Jeg kan ikke tenke meg at ADHD i seg selv har noen sammenheng mellom mangel på empati, men noen av dem som er hardest rammet, kan sikkert slite noe fordi de har mer enn nok med å klare å holde fokus selv og mangel på impulskontroll kan gjøre at man framstår som lite empatisk.

Om din bekjente ikke "liker" andre mennesker og andre mennesker ikke liker henne, har det vel mer med sosial kompetanse å gjøre, ikke bare empati.  Og sosial kompetanse kan også læres.  Trist at hun skal føle det sånn, for selv om det kan være mye godt selskap og trøst i dyr, så trenger de fleste en form for menneskelig kontakt også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...