Gå til innhold

Fjerne livmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med voldsomme smerter og enorme blødninger. Jeg blir invalidisert de 9-13 dagene jeg blør. Går på p-piller nå, det har forkortet blødningstiden, men ikke noe mer. Alt er prøvd og jeg begynner å bli deprimert av det her..

Har ett barn, skal ikke ha flere, er 27 år og i grunn steril fra før, barnet mitt ble til på mirakuløst vis i følge legene.

Legen min har anbefalt å svi bort slimhinenne, men han er usikker på om dette vil hjelpe på smertene, og da er jeg jo like langt. Sover maks 3 timer usammenhengende de nettene jeg har mensen og jeg må konstant ta smertestillende. Spyr av smertene og er helt ødelagt. Kan jeg få innvilget fjerning av livmoren?

Anonymous poster hash: db6d6...4ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten høre med sykehuset.

Anonymous poster hash: 510b7...680

Skrevet

Endometriose? Vet ei som fikk fjernet livmoren etter først å ha blitt satt i kunstig overgangsalder (sistnevnte hjalp ikke). Etter operasjon fikk hun endometriose på steder hun ikke ønsker å fortelle om, og går fortsatt på nav.

Anonymous poster hash: 3c3fc...5ec

Skrevet

Takk for svar :) Skal selvfølgelig ringe sykehuset, men de har vel ikke åpent for slike samtaler på en søndag?

Nei, ikke endo, tette eggledere, ble gjort et forsøk på å skylle de, legene mente det ikke gikk, at det var helt tett, men et halvt år etterpå ble jeg likevel gravid ;)

Er det ofte komplikasjoner ved det inngrepet? Er det åpen kirurgi etter kikkehull?

Skrevet

Har du prøvd hormonprevensjon som stopper menstruasjon type hormonspiral, p-sprøyte, Implantat?

Skrevet

Har du prøvd hormonprevensjon som stopper menstruasjon type hormonspiral, p-sprøyte, Implantat?

Når jeg sier alt er prøvd mener jeg virkelig alt, de som skal stoppe menstruasjon gjør bare at jeg blør hele tiden..og det er jo motsatt effekt av det jeg er ute etter :P

Skrevet

Man kan fjerne livmoren gjennom å lage et snitt i nedre del av buken, ved hjelp av kikkhullskirurgi eller ved å operere gjennom skjeden. Eggstokkene bevares som regel, hvis da ikke de også er betydelig sykdomsforandret. Siden det er eggstokkene som sammen med hjernen styrer og produserer kvinnens kjønnshormoner, vil du med intakte eggstokker merke små hormonelle forandringer.

Så det spørs jo, om smertene kommer av hormonell grunn, eller pga eggledere, de kan fjerne livmoren og eggledere og la selve eggstokkene stå igjen.

Hvor vidt operasjonen er aktuell for deg, og hva slags operasjon, er opp til lege og kirurgen å avgjøre.

Anonymous poster hash: ed84d...0cc
Skrevet

Man kan fjerne livmoren gjennom å lage et snitt i nedre del av buken, ved hjelp av kikkhullskirurgi eller ved å operere gjennom skjeden. Eggstokkene bevares som regel, hvis da ikke de også er betydelig sykdomsforandret. Siden det er eggstokkene som sammen med hjernen styrer og produserer kvinnens kjønnshormoner, vil du med intakte eggstokker merke små hormonelle forandringer.

Så det spørs jo, hva smertene kommer av, de kan fjerne livmoren og eggledere og la selve eggstokkene stå igjen.

Hvor vidt operasjonen er aktuell for deg, og hva slags operasjon, er opp til lege og kirurgen å avgjøre.

Jeg fjernet livmoren selv for en mnd siden. Hadde mensen, bruker å foss blø, men da var det så ille at jeg måtte ha blodtilførsel. Ble akutt operert. Men smertene pga trange eggledere vedvarte, så jeg skal tilbake i høst og fjerne de også.

Skrevet

Jeg fjernet livmor og en enorm muskelknute i vinter... Blødde som en foss hver gang jeg hadde mensen.. Ble helt asosial og deprimert av det. Det ble verre etter siste barnet mitt. Sannsynligvis også fordi muskelknuten vokste...

Jeg har helt legeskrekk, så jeg bare gikk sånn helt til det toppa seg...

Da blødde jeg til jeg måtte legges inn, ha blodoverføring og ha operasjon med en gang. Rakk ikke tenke så mye heldigvis.

Ble en litt omfattende greie, men etter noen uker var alt bra! Og nå er jeg så utrolig glad for å slippe de hersens blødningene..

Ta kontakt med legen din og forklare problemet. Håper du får hjelp, er jo så slitsomt å ha det sånn!!! Lykke til 😊

Anonymous poster hash: 046f6...2e2

Skrevet

Jeg fjernet livmoren grunnet adenomyose, og livet er så mye bedre uten! Nå er jeg 40 og ferdig med barnefødsler, riktignok, men det tenker du vel på.

Anonymous poster hash: accd5...681

Skrevet

Anbefaler en kikkhullsoperasjon så de kan ta en titt på hvordand det er der inne, og fjerne endometriosevev om du har det. Det kan hende det løser hele problemet og du ikke trenger fjerne livmoren. Du får henvisning til det via gynekolog

Anonymous poster hash: 644ec...43c

Skrevet

Takk for svar :) Skal selvfølgelig ringe sykehuset, men de har vel ikke åpent for slike samtaler på en søndag?

Nei, ikke endo, tette eggledere, ble gjort et forsøk på å skylle de, legene mente det ikke gikk, at det var helt tett, men et halvt år etterpå ble jeg likevel gravid ;)

Er det ofte komplikasjoner ved det inngrepet? Er det åpen kirurgi etter kikkehull?

Jeg så ikke denne før jeg svarte deg...

Jeg var også til utskylling av egglederne og fikk vite jeg hadde tette eggledere som de ikke klarte å åpne (det var dritvondt da de prøvde) men jeg ble gravid samme syklus!

Det er ikke tette eggledere som fører til problem med blødninger. Jeg ville bedt om en diagnostisk kikkhullsoperasjon var jeg deg!

Anonymous poster hash: 644ec...43c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...