Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #1 Skrevet 26. juli 2015 Ungen er bare to år og har 7-8 dukker. Det holder i mine øyne med én dukke. Vi planlegger å pakke bort alle bortsett fra to stk og putte dem i kjelleren. Dvs det er bortkastede gaver, og jeg føler det er så uoppfinnsomt å kjøpe dukker. Av svigers var det dukke til jul, TO dukker til bursdagen og en dukke i "sommergave". Aldri duplo eller klær osv, og det blir i 100% av tilfellene ikke spurt om hva ungen ønsker seg. Dette gjelder også leker generelt, trenger ikke flere leker nå. Ikke bøker engang. Vi må sette det vekk, og får ungen mer, blir det satt i kjelleren. Av mine foreldre fikk ungen også en dukke i sommer. Det er hver eneste gang ungen "skal få noe" så kjøper folk dukke, som sagt så er de ekstremt lite oppfinnsomme. Men hvordan si ifra? De nye dukkene har ungen fått nylig så de kommer til å legge sammen to og to, og jeg ønsker ikke dårlig stemning. Så hvordan sier man at de aldri, noensinne, må kjøpe flere dukker? Ungen har fylt opp kvoten som toåring og nå er det stopp. Men er redd jeg fremstår krass og sur. Anonymous poster hash: 32c89...a6e
MillaCamilla Skrevet 26. juli 2015 #2 Skrevet 26. juli 2015 Beklager-men dette er et i-landsproblem. Har ingen forslag til hva du skal si til familien, men synes du kan gi vekk de dukkene du vil pakke bort, til asylmottak/kirkens bymisjon eller lignende. 👍
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #3 Skrevet 26. juli 2015 Ungen er bare to år og har 7-8 dukker. Det holder i mine øyne med én dukke. Vi planlegger å pakke bort alle bortsett fra to stk og putte dem i kjelleren. Dvs det er bortkastede gaver, og jeg føler det er så uoppfinnsomt å kjøpe dukker. Av svigers var det dukke til jul, TO dukker til bursdagen og en dukke i "sommergave". Aldri duplo eller klær osv, og det blir i 100% av tilfellene ikke spurt om hva ungen ønsker seg. Dette gjelder også leker generelt, trenger ikke flere leker nå. Ikke bøker engang. Vi må sette det vekk, og får ungen mer, blir det satt i kjelleren. Av mine foreldre fikk ungen også en dukke i sommer. Det er hver eneste gang ungen "skal få noe" så kjøper folk dukke, som sagt så er de ekstremt lite oppfinnsomme. Men hvordan si ifra? De nye dukkene har ungen fått nylig så de kommer til å legge sammen to og to, og jeg ønsker ikke dårlig stemning. Så hvordan sier man at de aldri, noensinne, må kjøpe flere dukker? Ungen har fylt opp kvoten som toåring og nå er det stopp. Men er redd jeg fremstår krass og sur. Anonymous poster hash: 32c89...a6e Kan du ikke bare si at barnet har for mange dukker, men hvis de ønsket å gi en gave kan de gjerne kjøpe dukkeklær eller andre ting til dukkene? Anonymous poster hash: 7c060...3a4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #4 Skrevet 26. juli 2015 Beklager-men dette er et i-landsproblem. Har ingen forslag til hva du skal si til familien, men synes du kan gi vekk de dukkene du vil pakke bort, til asylmottak/kirkens bymisjon eller lignende. 👍Det skal du få synes hva du vil om, men hadde håpet på et svar som hadde noe med spørsmålet mitt å gjøre. Forresten visste jeg ikke at dette forumet kun var for diskusjon av ulandsproblemer, står det i reglene? Krig og død osv? Trodde dette var et forum for foreldre som kunne stille spørsmål og få hjelp til problemer. Anonymous poster hash: 32c89...a6e
Gjest Antarctica Skrevet 26. juli 2015 #5 Skrevet 26. juli 2015 Ikke ta av originalemballasjen. Gå så til lekebutikken med oppsamlede overflødige gaver og bytt dem i noe hun vil like.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #6 Skrevet 26. juli 2015 Si at det er veldig snilt at dere gir gaver, men at hun har nok dukker nå og leker ikke så mye med dem. Om de er oppegående respekterer de det Anonymous poster hash: 951b1...1de
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #7 Skrevet 26. juli 2015 Ungen er bare to år og har 7-8 dukker. Det holder i mine øyne med én dukke. Vi planlegger å pakke bort alle bortsett fra to stk og putte dem i kjelleren. Dvs det er bortkastede gaver, og jeg føler det er så uoppfinnsomt å kjøpe dukker. Av svigers var det dukke til jul, TO dukker til bursdagen og en dukke i "sommergave". Aldri duplo eller klær osv, og det blir i 100% av tilfellene ikke spurt om hva ungen ønsker seg. Dette gjelder også leker generelt, trenger ikke flere leker nå. Ikke bøker engang. Vi må sette det vekk, og får ungen mer, blir det satt i kjelleren. Av mine foreldre fikk ungen også en dukke i sommer. Det er hver eneste gang ungen "skal få noe" så kjøper folk dukke, som sagt så er de ekstremt lite oppfinnsomme. Men hvordan si ifra? De nye dukkene har ungen fått nylig så de kommer til å legge sammen to og to, og jeg ønsker ikke dårlig stemning. Så hvordan sier man at de aldri, noensinne, må kjøpe flere dukker? Ungen har fylt opp kvoten som toåring og nå er det stopp. Men er redd jeg fremstår krass og sur. Anonymous poster hash: 32c89...a6e Kan du ikke bare si at barnet har for mange dukker, men hvis de ønsket å gi en gave kan de gjerne kjøpe dukkeklær eller andre ting til dukkene? Anonymous poster hash: 7c060...3a4 I hvilke situasjon mener du det er riktig å ta opp dette? Det er 2 dager siden siste dukke kom i hus, så det virker for meg frekt. Enkelte familiemedlemmer er paranoide også, og vil tro at dette er for å sverte dem. Forstå det den som kan. Anonymous poster hash: 32c89...a6e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #8 Skrevet 26. juli 2015 Ikke ta av originalemballasjen. Gå så til lekebutikken med oppsamlede overflødige gaver og bytt dem i noe hun vil like. De er dessverre ikke kjøpt i butikker som finnes her. Det er små kiosker eller en lokal butikk der enkelte bor, langt unna oss. Ellers var det en god ide Men de river gjerne av alt av lapper før de gir gaven. Kanskje vi kan gi bort noen til Frelsesarmeen Anonymous poster hash: 32c89...a6e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #9 Skrevet 26. juli 2015 Si at det er veldig snilt at dere gir gaver, men at hun har nok dukker nå og leker ikke så mye med dem. Om de er oppegående respekterer de det Anonymous poster hash: 951b1...1de Ja det var det da. Noen av dem er nok oppegående. Men jeg vet ikke når det passer å ta det opp. Anonymous poster hash: 32c89...a6e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #10 Skrevet 26. juli 2015 Jøss, kan det bli for mange dukker? Eller bøker? Hvis dette plager deg så veldig, så synes jeg du kan gi dem bort, både dukkene og bøkene, til noen som setter pris på dem. Krisesenter, flyktningmottak o.l. Anonymous poster hash: f5ad8...5f1
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #11 Skrevet 26. juli 2015 Jøss, kan det bli for mange dukker? Eller bøker? Hvis dette plager deg så veldig, så synes jeg du kan gi dem bort, både dukkene og bøkene, til noen som setter pris på dem. Krisesenter, flyktningmottak o.l. Anonymous poster hash: f5ad8...5f1 Jeg er ikke en av de materialistiske foreldrene som skal ha masse dill til ungene, så ja, det kan helt klart bli for mye. Det er også bevist at unger som har for mye leker blir bortskjemte og ikke klarer å sette pris på lekene. Men jeg er ikke interessert i nytt påfyll med den dukkedritten det er greit at de nåværende kan gis bort, men om folk stadig fyller på med nye dukker er vi like langt. Så vi må ta det opp med dem at de ikke kan gi flere, spørsmålet er bare hvordan man går frem uten å bli stemplet som frekk eller utakknemlig Anonymous poster hash: 32c89...a6e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #12 Skrevet 26. juli 2015 Men litt leit for ungen da, å bare få dukker, når hun ikke trenger flere.... Og så er rådet her å bare la det skure, for de kan jo bare gis bort?! Si ifra at hun nå har nok dukker. En normalt oppegående person vil skjønne det. Anonymous poster hash: 5da78...049
kristinehufine Skrevet 26. juli 2015 #13 Skrevet 26. juli 2015 Hva med å gjøre det enkelt og si det som det er?! "Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal ha tusenvis av leker, så hvis dere kjøper noe mer nå så blir det gitt bort". Det tenker jeg de bør takle greit. Si at det er greit med 1 ny leke til jul, og en til bursdag. Men ikke massevis av leker ellers i året. Si også at du setter pris på om det er leker som aktiviserer barnet, og kanskje noe hun ønsker seg? Du må jo også legge til at du er utrolig takknemlig for at de gir barnet ditt ting, men at du ikke vil hun skal bli bortskjemt og tro at det bare er å få, få, få. At grunnen til at du ønsker å sette grenser med dette er fordi du ikke vil at hun skal lære at ting "bare er å kjøpe". Blir de irriterte så får de bli det tenker jeg? Det er ditt barn, og du bestemmer. Det er mange som vil ha de lekene de kjøper, barnehager f.eks blir kjempeglade for nye leker!
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #14 Skrevet 26. juli 2015 Men litt leit for ungen da, å bare få dukker, når hun ikke trenger flere.... Og så er rådet her å bare la det skure, for de kan jo bare gis bort?! Si ifra at hun nå har nok dukker. En normalt oppegående person vil skjønne det. Anonymous poster hash: 5da78...049 Ja, tenk så mye annet kjekt man kan gi problemet er vel at et par av personene ikke er oppegående. Så man må trå varsomt... hadde håpet på noen forslag til hvordan man kan ordlegge seg så "alle" forstår og ingen blir sure. Anonymous poster hash: 32c89...a6e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #15 Skrevet 26. juli 2015 Her takker jeg pent for gavene, men jeg gir beskjed før jul/bursdag om det er noe som kan tenkes. F.eks. så har familien fått beskjed om at poden liker togset laget i tre. Han fikk en stor eske med tog, baner og diverse til jul. Sier at han liker ditten og datten, dermed så vet de hva de skal se etter. Hvis det er for mye av en ting eller han har nok så sier jeg bare pent ifra at han har nok. Anonymous poster hash: a2d24...7d0
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #16 Skrevet 26. juli 2015 Men litt leit for ungen da, å bare få dukker, når hun ikke trenger flere.... Og så er rådet her å bare la det skure, for de kan jo bare gis bort?! Si ifra at hun nå har nok dukker. En normalt oppegående person vil skjønne det.Anonymous poster hash: 5da78...049 Ja, tenk så mye annet kjekt man kan gi problemet er vel at et par av personene ikke er oppegående. Så man må trå varsomt... hadde håpet på noen forslag til hvordan man kan ordlegge seg så "alle" forstår og ingen blir sure.Anonymous poster hash: 32c89...a6e svigers her er likedane, de spør ikke hva barnet ønsker seg. Hvor mange ullbukser trenger en treåring som ikke bruker ull? Og ja, det er lett å bli oppfatta som uhøflig når man sier hva man ikke ønsker seg. For det er jo opp til giver hva som skal gis. Og det er jeg forsåvidt enig i. Men jeg vet at jeg selv som giver heller villa gitt noe som jeg vet mottaker vil sette pris på! Og som vil bli brukt. Det er jo litt av poenget det også? At giver skal bli glad?!? Men så kommer jo argumentet at man må tross alt være glad for å få noe, for noen får jo ingenting, og da er man utakknemlig å ikke være glad for det man får... Sitter og har samme 'problemet' da vår så inderlig ønsker seg sabeltannting til bursdagen i august, og ikke mer ull.... Anonymous poster hash: 5da78...049
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #17 Skrevet 26. juli 2015 Men litt leit for ungen da, å bare få dukker, når hun ikke trenger flere.... Og så er rådet her å bare la det skure, for de kan jo bare gis bort?! Si ifra at hun nå har nok dukker. En normalt oppegående person vil skjønne det. Anonymous poster hash: 5da78...049 Ja, tenk så mye annet kjekt man kan gi problemet er vel at et par av personene ikke er oppegående. Så man må trå varsomt... hadde håpet på noen forslag til hvordan man kan ordlegge seg så "alle" forstår og ingen blir sure. Anonymous poster hash: 32c89...a6e Du har jo fått flere gode forslag, men hvis de det gjelder er paranoide og uten evne til å ta til seg enkle beskjeder så er det jo ikke så enkelt. Du må enten ta et av rådene og si fra på en fin måte at dere vil at hun skal få leker til bursdag og jul eller ta imot og så pakke de ned eller gi de videre etterhvert. Anonymous poster hash: 976cc...a81
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #18 Skrevet 26. juli 2015 Si ifra etter at gaven er mottatt, ta de med litt på sidelinjen, og si ifra på en hyggelig måte at det er snilt av de, men ungen har allerede fått så mange dukker/bøker/leker, mens det er behov for klær og lignende Anonymous poster hash: 8745e...663
<3Barn&Engler<3 Skrevet 26. juli 2015 #19 Skrevet 26. juli 2015 Hva med å si ifra på forkant av bursdag/jul, hva som ønskes og trengs for ungen?
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #20 Skrevet 26. juli 2015 Ungen er bare to år og har 7-8 dukker. Det holder i mine øyne med én dukke. Vi planlegger å pakke bort alle bortsett fra to stk og putte dem i kjelleren. Dvs det er bortkastede gaver, og jeg føler det er så uoppfinnsomt å kjøpe dukker. Av svigers var det dukke til jul, TO dukker til bursdagen og en dukke i "sommergave". Aldri duplo eller klær osv, og det blir i 100% av tilfellene ikke spurt om hva ungen ønsker seg. Dette gjelder også leker generelt, trenger ikke flere leker nå. Ikke bøker engang. Vi må sette det vekk, og får ungen mer, blir det satt i kjelleren. Av mine foreldre fikk ungen også en dukke i sommer. Det er hver eneste gang ungen "skal få noe" så kjøper folk dukke, som sagt så er de ekstremt lite oppfinnsomme. Men hvordan si ifra? De nye dukkene har ungen fått nylig så de kommer til å legge sammen to og to, og jeg ønsker ikke dårlig stemning. Så hvordan sier man at de aldri, noensinne, må kjøpe flere dukker? Ungen har fylt opp kvoten som toåring og nå er det stopp. Men er redd jeg fremstår krass og sur. Anonymous poster hash: 32c89...a6e Kan du ikke bare si at barnet har for mange dukker, men hvis de ønsket å gi en gave kan de gjerne kjøpe dukkeklær eller andre ting til dukkene? Anonymous poster hash: 7c060...3a4 I hvilke situasjon mener du det er riktig å ta opp dette? Det er 2 dager siden siste dukke kom i hus, så det virker for meg frekt. Enkelte familiemedlemmer er paranoide også, og vil tro at dette er for å sverte dem. Forstå det den som kan. Anonymous poster hash: 32c89...a6e Da ville jeg ordlagt meg slik: Jeg vet dere gjerne vil gi barnet gaver og det setter vi veldig stor pris på, men nå har hun 8 dukker og det blir for mye for henne og hun finner ingen glede ved enda flere dukker. Vi setter stor pris på gaver, men ved neste anledning vil det være fint om dere finner på noe annet som dukkeklær, duplo eller klær til 2-åringen. Hvis de tar seg nær av en slik fremgangsmåte så tror jeg de er en "lost case" uansett hvordan du legger det frem, så da må du ta et valg om du ønsker å si ifra og risikere at de tar det personlig, eller la det skure og gå. Når det kommer til anledning så ville jeg tatt det opp personlig med dem alle når dere er på besøk eller lignende, gjør det når det føles naturlig ut. Anonymous poster hash: 4226c...5be
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #21 Skrevet 26. juli 2015 Å følge rådene om å ta i mot for så i hemmelighet gi de vekk er bare feigt, frekt og snikete. Du trenger ikke vente på rett anledning, ring og si det. Si at nå kom du med en bok/leke/whatever forrige gang, men vi merker at jenta blir bortskjemt og forventer gaver hele tiden ( bare lyg, har ikke noe å si om hun gjør det eller ikke) og at vi dermed vil ha en gave til jul og bursdag og IKKE dukker Anonymous poster hash: 951b1...1de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå