Gå til innhold

Liggende nattamming: Hender det at dere sovner med barnet til brystet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde bedside-crib. Fungerte veldig bra. Da kunne babyen ligge der trygt. Men sovnet som regel ved siden av meg i sengen i løpet av natten ofte også.

Anonymous poster hash: feba0...d36
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samsover med begge-minste er nå 6 mnd og helt genialt å slippe å våkne helt. Nå finner hun maten selv ;-) har bed side crib så baby er ikke mellom meg og far. Sover på lammeskinn så kan bare trekke henne over i hennes engen seng om det trengs ;-)

Skrevet

Har både samsovet og ammet liggende med alle hele veien. Det er helt naturlig, og trygt og godt både for liten og mamman.

Skrevet

Samsov mye til å begynne med siste. Etter et par måneder oppdaget jeg at han sov bedre i egen seng. La han da over i vogge som sto ved senga mi mellom ammingene.

Skjønner at faren har meninger om dette, men du må informere ham om at nattamming ikke er farlig så lenge man følger enkle retningslinjer.

Synes ikke det er rett at han skal nekte deg å sove sammen med babyen. Så lenge du og barnet er komfortable med det gjør du som du vil, uansett hva han måtte mene.

Skrevet

Har både samsovet og ammet liggende med alle hele veien. Det er helt naturlig, og trygt og godt både for liten og mamman.

Å si at det er trygt er feil. Faktisk er Norge det eneste vestlige landet som ikke advarer mot samsoving grunnet økt fare for krybbedød. De norske anbefalingene baser seg på en gjennomgang fra 2005. Mens nyere solid forsking ikke er i tvil om faren, sjekk f.eks uptodate.com

Anonymous poster hash: b8e90...4f0

Skrevet

Samsovet med alle mine 6 barn. Sovnet tom med en tvilling på hver side, og glemte hvem jeg hadde ammet sist..haha;)

Skrevet

Det føle iallefall trygt for liten og stor.

Skrevet

Så lenge baby har egen dyne, så er dette en fin måte å komme seg gjennom nettene på.

Anonymous poster hash: 8142b...90b

Skrevet

Så lenge baby har egen dyne, så er dette en fin måte å komme seg gjennom nettene på.

Anonymous poster hash: 8142b...90b

Skrevet

Hvorfor kaller du mannen du deler seng og liv med for "barnefaren"?

Jeg har også barn, de har en far. Dette er en far som jeg i ulike faser har referert til med ulike termer; kjæresten, samboeren, mannen. Det hadde aldri falt meg inn å kalle han "barnefaren"!

Jeg og han har en selvstendig relasjon, han er noen i forhold til meg, han er noe mer enn far til mine barn, han er min mann ❤️

Det vil jeg også anta at denne "barnefaren" du krangler med er for deg? Dere har nylig fått et barn sammen, laget en familie.

Så lenge dere ikke røyker, eller drikker/ruser og du ammer, er det ikke noe fare med å samsove. Få han karen fin til å lese om det skikkelig. Et baby nest er super beskyttelse.

Gi han også beskjed om å hjelpe MYE til på dagen. Gjøre ting sammen, så du går hvile, nyte babyen sammen, så blir dere kjent med familien sammen 😎

Anonymous poster hash: 5ac9a...2ea

Skrevet

Å si at det er trygt er feil. Faktisk er Norge det eneste vestlige landet som ikke advarer mot samsoving grunnet økt fare for krybbedød. De norske anbefalingene baser seg på en gjennomgang fra 2005. Mens nyere solid forsking ikke er i tvil om faren, sjekk f.eks uptodate.com

Anonymous poster hash: b8e90...4f0

Det er faktisk ikke sant!

Har fått mine barn i UK, samsoving helt supert. Puter til babyer derimot et stort fy fy. I Norge derimot bruker flere puter til nyfødte.

Skrevet

Hvorfor kaller du mannen du deler seng og liv med for "barnefaren"?

Jeg har også barn, de har en far. Dette er en far som jeg i ulike faser har referert til med ulike termer; kjæresten, samboeren, mannen. Det hadde aldri falt meg inn å kalle han "barnefaren"!

Jeg og han har en selvstendig relasjon, han er noen i forhold til meg, han er noe mer enn far til mine barn, han er min mann ❤

Det vil jeg også anta at denne "barnefaren" du krangler med er for deg? Dere har nylig fått et barn sammen, laget en familie.

Så lenge dere ikke røyker, eller drikker/ruser og du ammer, er det ikke noe fare med å samsove. Få han karen fin til å lese om det skikkelig. Et baby nest er super beskyttelse.

Gi han også beskjed om å hjelpe MYE til på dagen. Gjøre ting sammen, så du går hvile, nyte babyen sammen, så blir dere kjent med familien sammen

Trådstarter her:

Barnefaren er ikke galt å si på min dialekt, men skjønner at enkelte kan misforstå da dette ordet blir brukt forskjellig etter hvor i landet man er:) Utenom akkurat dette samsovingsproblemet/arbeidsfordelingen med barnet så har vi det kjempefint sammen. Mannen min er nesten ( ;) ) helt perfekt i mine øyne, bortsett fra at han kan være sær.  Vi er ellers en veldig lykkelig og fin liten familie. Men kunne tenkt meg mer hjelp med babyen på dagtid og natt, for å få hvilt ut en gang i blant......!

Ser nå -etter mange gode og støttende svar fra dere her inne, at samsoving (les sovning med barnet på puppen) er helt normalt, og at siden jeg nå følger retningslinjene for sikker samsoving så har jeg og barnefaren ikke noe å frykte.

Anonymous poster hash: b6e95...2e5

Skrevet

Har du satt han på plass?

Anonymous poster hash: a10f0...c24

Ja, vi hadde en fin diskusjon hvor jeg dro fram gode argumenter som dere alle har gitt meg her inne. Han er vel fortsatt ikke helt enig i at samsoving er greit, men det driter jeg i for nå er han forvist til gjestesoverommet! :D

Skrevet

Jeg vurderer å stå opp, gå ned i 1etg og sitte oppreist og amme på natta, for å unngå å sovne med barnet rett ved siden av meg. I natt skjedde det igjen at jeg sovnet. Blir da så forferdelig trøtt når jeg aldri får en hel natts søvn lenger, at jeg av og til ikke legger merke til at jeg dubber av og sovner. Merker det først når jeg våkner noen timer etter.

I dag når jeg våknet/ kom til meg selv igjen og skulle bytte ammeside/pupp veltet barnefar ut av seg irritert/sint: Sover du med han i senga?!!(som om dette skjer hver natt).

Har så vidt prøvd å sove med babynestet i senga, men føler at dette ikke vil gi tilstrekkelig med beskyttelse mot voksne sovende kropper pluss at den lille ikke liker det...

Barnefaren tar seg kun litt av barnet om dagen, ikke om natta. Det hadde hjulpet masse dersom han hadde assistert litt om natta, og kanskje matet barnet med mme en gang i blant for at jeg også kan få sove litt lengre enn noen timer i strekk... Han jobber skift og har fri mange dager av gangen. De dagene han kommer hjem fra jobb/nettene før han skal på jobb så sover han på et eget rom slik at han får sovet i fred hele natta. Er det feil av meg å kreve at han hjelper til på natta når han har fri??

Hvor vanlig er det at folk sovner med barnet på puppen, liggende i senga?? Er det jeg som er uansvarlig(at jeg burde slutte med nattamming i sengen), eller skjer dette de fleste?

Hvordan løser dere dette?

Jeg sitter med en forferdelig klump inni meg og føler meg som en dårlig mor, spesielt når barnefaren reagerer slik.

Det er slett ikke farlig om du sovner mens du ammer babyen liggende så lenge du ikke inntar alkohol eller dop av noe slag. Jeg gjorde det som regel med begge mine og kom aldri opp i noen farlige situasjoner. Var så redd at noe skulle skje dem at jeg lå på samme plassen hele natta. Det ligger i underbevisstheten.....-nei, stram opp mannen din og si at det et helt normalt å sovne når man ammer babyer liggende.

Anonymous poster hash: 3b087...983

Skrevet

Jeg nattammet begge mine liggende og sovnet som regel. Så ble det selvbetjening for babyen resten av natta, og jeg sov videre. Så lenge man følger rådene for samsoving (ikke røyke, alkohol etc) så er det helt greit 😊

Anonymous poster hash: ecbbf...8df

Skrevet

Samsoving reddet meg fra å gå gal :) "klynk" vips så var puppen på plass og glad smatting fra poden, mamma sover videre, barnet har ikke våknet helt og sovner videre og pappa har ikke merket noe som helst!

Anonymous poster hash: 14c82...dd6
Skrevet

Jeg vurderer å stå opp, gå ned i 1etg og sitte oppreist og amme på natta, for å unngå å sovne med barnet rett ved siden av meg. I natt skjedde det igjen at jeg sovnet. Blir da så forferdelig trøtt når jeg aldri får en hel natts søvn lenger, at jeg av og til ikke legger merke til at jeg dubber av og sovner. Merker det først når jeg våkner noen timer etter.

I dag når jeg våknet/ kom til meg selv igjen og skulle bytte ammeside/pupp veltet barnefar ut av seg irritert/sint: Sover du med han i senga?!!(som om dette skjer hver natt).

Har så vidt prøvd å sove med babynestet i senga, men føler at dette ikke vil gi tilstrekkelig med beskyttelse mot voksne sovende kropper pluss at den lille ikke liker det...

Barnefaren tar seg kun litt av barnet om dagen, ikke om natta. Det hadde hjulpet masse dersom han hadde assistert litt om natta, og kanskje matet barnet med mme en gang i blant for at jeg også kan få sove litt lengre enn noen timer i strekk... Han jobber skift og har fri mange dager av gangen. De dagene han kommer hjem fra jobb/nettene før han skal på jobb så sover han på et eget rom slik at han får sovet i fred hele natta. Er det feil av meg å kreve at han hjelper til på natta når han har fri??

Hvor vanlig er det at folk sovner med barnet på puppen, liggende i senga?? Er det jeg som er uansvarlig(at jeg burde slutte med nattamming i sengen), eller skjer dette de fleste?

Hvordan løser dere dette?

Jeg sitter med en forferdelig klump inni meg og føler meg som en dårlig mor, spesielt når barnefaren reagerer slik.

Jeg sovnet ofte med babyen ved puppen. Med alle tre barna. Kjempekoselig.

Anonymous poster hash: 4e143...99d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...