Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #1 Skrevet 26. juli 2015 Jeg vurderer å stå opp, gå ned i 1etg og sitte oppreist og amme på natta, for å unngå å sovne med barnet rett ved siden av meg. I natt skjedde det igjen at jeg sovnet. Blir da så forferdelig trøtt når jeg aldri får en hel natts søvn lenger, at jeg av og til ikke legger merke til at jeg dubber av og sovner. Merker det først når jeg våkner noen timer etter. I dag når jeg våknet/ kom til meg selv igjen og skulle bytte ammeside/pupp veltet barnefar ut av seg irritert/sint: Sover du med han i senga?!!(som om dette skjer hver natt). Har så vidt prøvd å sove med babynestet i senga, men føler at dette ikke vil gi tilstrekkelig med beskyttelse mot voksne sovende kropper pluss at den lille ikke liker det... Barnefaren tar seg kun litt av barnet om dagen, ikke om natta. Det hadde hjulpet masse dersom han hadde assistert litt om natta, og kanskje matet barnet med mme en gang i blant for at jeg også kan få sove litt lengre enn noen timer i strekk... Han jobber skift og har fri mange dager av gangen. De dagene han kommer hjem fra jobb/nettene før han skal på jobb så sover han på et eget rom slik at han får sovet i fred hele natta. Er det feil av meg å kreve at han hjelper til på natta når han har fri?? Hvor vanlig er det at folk sovner med barnet på puppen, liggende i senga?? Er det jeg som er uansvarlig(at jeg burde slutte med nattamming i sengen), eller skjer dette de fleste? Hvordan løser dere dette? Jeg sitter med en forferdelig klump inni meg og føler meg som en dårlig mor, spesielt når barnefaren reagerer slik. Anonymous poster hash: b6e95...2e5
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #2 Skrevet 26. juli 2015 Jeg sovnet ofte med babyen i senga. La han i egen seng om kvelden, men han kom over i vår seng og ble liggende stort sett hver natt. Mange har ikke engang egen seng til babyen, men samsover hele natta. Det som et viktig et at babyen ikke blir for varm, så egen dyne et lurt og hvis du eller pappaen røyker, er det heller ikke anbefalt. Anonymous poster hash: 2617c...68f
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #3 Skrevet 26. juli 2015 Barnefaren kan ta seg en bolle. Her har jeg amma i søvn siden han var nyfødt, det er veldig behagelig. Både babyen og jeg sover godt om natta fordi vi samsover og amming skjer i sovende tilstand. Fungerer så bra så. Vet ikke hvordan ellers jeg skulle fungert i hverdagen med to små. Anonymous poster hash: 69183...849
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #4 Skrevet 26. juli 2015 Tror så og si alle gjør det!! Du er ikke alene iallefall Og det er ikke farlig å samsove så lenge man følger retningslinjene som at man ikke røyker, lar barnet ha egen dyne osv. Vi har byttet fra dyne til nattpose, det gjør det mye enklere, så det kan være et tips til deg Mannen din bør ta mer ansvar synes nå jeg.. Man er jo to om å få barn! Hva med å si at "i natt tar du ansvar, så får jeg sovet hele natta, i morgen tar jeg hele natta"? Snakk med mannen din om det (rolig) og si at søvnmangel er alvorlig og at du trenger å få hentet deg inn. Lykke til Anonymous poster hash: 9dd08...03f
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #5 Skrevet 26. juli 2015 Jeg vurderer å stå opp, gå ned i 1etg og sitte oppreist og amme på natta, for å unngå å sovne med barnet rett ved siden av meg. I natt skjedde det igjen at jeg sovnet. Blir da så forferdelig trøtt når jeg aldri får en hel natts søvn lenger, at jeg av og til ikke legger merke til at jeg dubber av og sovner. Merker det først når jeg våkner noen timer etter. I dag når jeg våknet/ kom til meg selv igjen og skulle bytte ammeside/pupp veltet barnefar ut av seg irritert/sint: Sover du med han i senga?!!(som om dette skjer hver natt). Har så vidt prøvd å sove med babynestet i senga, men føler at dette ikke vil gi tilstrekkelig med beskyttelse mot voksne sovende kropper pluss at den lille ikke liker det... Barnefaren tar seg kun litt av barnet om dagen, ikke om natta. Det hadde hjulpet masse dersom han hadde assistert litt om natta, og kanskje matet barnet med mme en gang i blant for at jeg også kan få sove litt lengre enn noen timer i strekk... Han jobber skift og har fri mange dager av gangen. De dagene han kommer hjem fra jobb/nettene før han skal på jobb så sover han på et eget rom slik at han får sovet i fred hele natta. Er det feil av meg å kreve at han hjelper til på natta når han har fri?? Hvor vanlig er det at folk sovner med barnet på puppen, liggende i senga?? Er det jeg som er uansvarlig(at jeg burde slutte med nattamming i sengen), eller skjer dette de fleste? Hvordan løser dere dette? Jeg sitter med en forferdelig klump inni meg og føler meg som en dårlig mor, spesielt når barnefaren reagerer slik. Anonymous poster hash: b6e95...2e5 Alle mine tre barn har sovet sammen med meg og far første året. Når baby våknet og var sulten var det veldig lett å bare gi ham puppen uten å måtte stå opp! Både jeg, baby og far sov godt og ingen har slitt med søvnmangel! Skjønner ikke hvorfor han reagerer, samsoving er veldig vanlig...! Anonymous poster hash: 01395...bf8
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #6 Skrevet 26. juli 2015 Jeg vurderer å stå opp, gå ned i 1etg og sitte oppreist og amme på natta, for å unngå å sovne med barnet rett ved siden av meg. I natt skjedde det igjen at jeg sovnet. Blir da så forferdelig trøtt når jeg aldri får en hel natts søvn lenger, at jeg av og til ikke legger merke til at jeg dubber av og sovner. Merker det først når jeg våkner noen timer etter. I dag når jeg våknet/ kom til meg selv igjen og skulle bytte ammeside/pupp veltet barnefar ut av seg irritert/sint: Sover du med han i senga?!!(som om dette skjer hver natt). Har så vidt prøvd å sove med babynestet i senga, men føler at dette ikke vil gi tilstrekkelig med beskyttelse mot voksne sovende kropper pluss at den lille ikke liker det... Barnefaren tar seg kun litt av barnet om dagen, ikke om natta. Det hadde hjulpet masse dersom han hadde assistert litt om natta, og kanskje matet barnet med mme en gang i blant for at jeg også kan få sove litt lengre enn noen timer i strekk... Han jobber skift og har fri mange dager av gangen. De dagene han kommer hjem fra jobb/nettene før han skal på jobb så sover han på et eget rom slik at han får sovet i fred hele natta. Er det feil av meg å kreve at han hjelper til på natta når han har fri?? Hvor vanlig er det at folk sovner med barnet på puppen, liggende i senga?? Er det jeg som er uansvarlig(at jeg burde slutte med nattamming i sengen), eller skjer dette de fleste? Hvordan løser dere dette? Jeg sitter med en forferdelig klump inni meg og føler meg som en dårlig mor, spesielt når barnefaren reagerer slik. Anonymous poster hash: b6e95...2e5 Alle mine tre barn har sovet sammen med meg og far første året. Når baby våknet og var sulten var det veldig lett å bare gi ham puppen uten å måtte stå opp! Både jeg, baby og far sov godt og ingen har slitt med søvnmangel! Skjønner ikke hvorfor han reagerer, samsoving er veldig vanlig...! Anonymous poster hash: 01395...bf8 Som de andre sier er egen dyne og ikkerøykende foreldre viktig! Anonymous poster hash: 01395...bf8
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #7 Skrevet 26. juli 2015 Prøver å unngå å sovne med babyen til brystet. Men det har jo skjedd og kommer sikker til å skje igjen. Tar forhåndsregler på forhånd og sørger alltid for å gjøre sengen så trygg som mulig når vi nattammer. Dvs at babyen har sin lille dyne over seg og at jeg flytter meg godt inn i sengen slik at det er god plass til mini og fjerner ekstra puter/legger dynen slik at den ikke kan ramle over mini. Anonymous poster hash: 3cc6f...d30
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #8 Skrevet 26. juli 2015 Sovna sånn tusen ganger... Nattamming er slitsomt, men det er en del av jobben som mamma. Ville ikke bytta ut med far og mme. Bedre om han passer ungen litt ellers så du får hvile. Anonymous poster hash: af2de...7f8
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #9 Skrevet 26. juli 2015 Ville ikke brukt mme. Er slitsomt med nattaming. Ville heller latt far ta mer ansvar på dagtid Anonymous poster hash: 06d8e...14e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #10 Skrevet 26. juli 2015 Jeg stod opp og gikk ut i stua for å amme den første måneden, fordi vi (av en eller annen grunn jeg ikke husker) hadde bestemt oss for at vi absolutt ikke skulle ha babyen i senga vår. Det førte egentlig bare til at han ble mer våken, og jeg endte opp med å tilbringe større deler av natten på stua enn i senga. Så en natt orket jeg ikke mer, ammet i senga, sovnet, og vi sov godt og lenge begge to. Ble avbrutt av amminger da også, men trengte bare å være halvvåken, og begge sovnet igjen med en gang. Det var en annen verden, og jeg ble et nytt menneske. Vil absolutt anbefale samsoving hvis forholdene ligger til rette for det (trygg seng, ikke røyking osv). Og hvis faren absolutt vil ha babyen i egen seng, så får HAN holde seg våken mens du ammer og flytte babyen over etterpå. For en dust! Anonymous poster hash: 66f59...d91
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #11 Skrevet 26. juli 2015 Det må jo være mye lettere med nattamming enn nattmat på flaske. Har selv en på 5 uker jeg ikke har nok mat til så her er det flaske. Det er styr.. Men på sykehuset spurte de meg om de skulle vise meg amming i liggende stilling slik at jeg kunne hvile meg mens jeg ammet om natta. Så tror det er ganske vanlig at mor hviler eller dupper av ved amming om natta. Far har ikke noe å si på dette. Be han prøve en natt eller 30 før han sier noe! Anonymous poster hash: e917c...502
Krumelur Skrevet 26. juli 2015 #12 Skrevet 26. juli 2015 Hæ, hva er problemet? Det er jo ti ganger enklere å amme i senga? Og ja, har sovnet hundre ganger mens jeg ammer. Det eneste problemet er at det noen ganger blir litt vått i senga når man sovner med puppen ute ;-)
SickMyDuck Skrevet 26. juli 2015 #13 Skrevet 26. juli 2015 Barnefaren? Tidenes mest idiotiske ord.. Hvis du ikke kaller deg selv for barnemoren så kan du droppe dette teite ordet tvert. Når det gjelder far til barnet så bør du gi beskjed om at du ikke aksepterer slik oppførsel. Han har det med å stille opp. Sånn er det å få barn.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #14 Skrevet 26. juli 2015 For en fjott han er. Før han tar halvparten av matingene, har han ikke stemmerett om hvordan natten skal foregå. Si at jeg sa det til han! Jeg sover med barnet ved brystet hver natt. Hvorfor skulle det være uansvarlig? Det er helt naturlig! Slik det er ment å være. Tenk så deilig og trygt for babyen din. Bare følg retningslinjene for trygg samsoving. Mannen din kan sove på sofaen dersom han ikke vil hjelpe til på natten. Anonymous poster hash: a10f0...c24
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #15 Skrevet 26. juli 2015 Tror så og si alle gjør det!! Du er ikke alene iallefall Og det er ikke farlig å samsove så lenge man følger retningslinjene som at man ikke røyker, lar barnet ha egen dyne osv. Vi har byttet fra dyne til nattpose, det gjør det mye enklere, så det kan være et tips til deg Mannen din bør ta mer ansvar synes nå jeg.. Man er jo to om å få barn! Hva med å si at "i natt tar du ansvar, så får jeg sovet hele natta, i morgen tar jeg hele natta"? Snakk med mannen din om det (rolig) og si at søvnmangel er alvorlig og at du trenger å få hentet deg inn. Lykke til Anonymous poster hash: 9dd08...03f Vi hverken røyker, snuser eller drikker. De få gangene jeg har sovnet under amming så har sønnen min sovet med dyna mi på, men tror nok egen nattpose skal kjøpes inn, mer hensiktsmessig å bruke enn babydyne sikkert! Er godt å høre at dette er forholdsvis normalt at skjer, faren til barnet kan være ganske så nådeløs, dømmende og blind på andre til tider... Dette oppleves såklart som veldig sårende og gjør meg usikker på meg selv som mor. Vurderer å få han til å sove fast inne på gjestesoverommet fremover, da får jo jeg og lille dobbeltsengen for oss selv i det minste ... Anonymous poster hash: b6e95...2e5
Roheryn Skrevet 26. juli 2015 #16 Skrevet 26. juli 2015 Sov sånn i alle fall det første halvåret; våknet bare for å bytte side innimellom. På det viset unngikk vi alle å bli riv ruskende gale av en baby som våknet minst annenhver time. Bare å ta forhåndsregler i forhold til dyne og at baby ikke kan ramle ut, så er det trygt og fint 😊
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #17 Skrevet 26. juli 2015 Tror så og si alle gjør det!! Du er ikke alene iallefall Og det er ikke farlig å samsove så lenge man følger retningslinjene som at man ikke røyker, lar barnet ha egen dyne osv. Vi har byttet fra dyne til nattpose, det gjør det mye enklere, så det kan være et tips til deg Mannen din bør ta mer ansvar synes nå jeg.. Man er jo to om å få barn! Hva med å si at "i natt tar du ansvar, så får jeg sovet hele natta, i morgen tar jeg hele natta"? Snakk med mannen din om det (rolig) og si at søvnmangel er alvorlig og at du trenger å få hentet deg inn. Lykke til Anonymous poster hash: 9dd08...03f Vi hverken røyker, snuser eller drikker. De få gangene jeg har sovnet under amming så har sønnen min sovet med dyna mi på, men tror nok egen nattpose skal kjøpes inn, mer hensiktsmessig å bruke enn babydyne sikkert! Er godt å høre at dette er forholdsvis normalt at skjer, faren til barnet kan være ganske så nådeløs, dømmende og blind på andre til tider... Dette oppleves såklart som veldig sårende og gjør meg usikker på meg selv som mor. Vurderer å få han til å sove fast inne på gjestesoverommet fremover, da får jo jeg og lille dobbeltsengen for oss selv i det minste ... Anonymous poster hash: b6e95...2e5 Det er ikke forholdsvis normalt, det er helt vanlig og naturlig. Alle gjør det! Vil han ikke ha det gjort slik, må han selv ta nettene. Enkelt og greit. For en dust han er. La han lese denne tråden, du. Og du er en super mamma som gir babyen det den trenger! Han har ingen rett til å definere hva som utgjør en god/dårlig mor. Anonymous poster hash: a10f0...c24
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #18 Skrevet 26. juli 2015 Prøver å unngå å sovne med babyen til brystet. Men det har jo skjedd og kommer sikker til å skje igjen. Tar forhåndsregler på forhånd og sørger alltid for å gjøre sengen så trygg som mulig når vi nattammer. Dvs at babyen har sin lille dyne over seg og at jeg flytter meg godt inn i sengen slik at det er god plass til mini og fjerner ekstra puter/legger dynen slik at den ikke kan ramle over mini. Anonymous poster hash: 3cc6f...d30 Jeg som startet tråd: Slik som dette er det jeg også gjør det, bare at mini ikke har hatt egen dyne enda..Men skal som sagt få tak i sovepose til han snarest Anonymous poster hash: b6e95...2e5
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #19 Skrevet 26. juli 2015 Tror så og si alle gjør det!! Du er ikke alene iallefall Og det er ikke farlig å samsove så lenge man følger retningslinjene som at man ikke røyker, lar barnet ha egen dyne osv. Vi har byttet fra dyne til nattpose, det gjør det mye enklere, så det kan være et tips til deg Mannen din bør ta mer ansvar synes nå jeg.. Man er jo to om å få barn! Hva med å si at "i natt tar du ansvar, så får jeg sovet hele natta, i morgen tar jeg hele natta"? Snakk med mannen din om det (rolig) og si at søvnmangel er alvorlig og at du trenger å få hentet deg inn. Lykke til Anonymous poster hash: 9dd08...03f Vi hverken røyker, snuser eller drikker. De få gangene jeg har sovnet under amming så har sønnen min sovet med dyna mi på, men tror nok egen nattpose skal kjøpes inn, mer hensiktsmessig å bruke enn babydyne sikkert! Er godt å høre at dette er forholdsvis normalt at skjer, faren til barnet kan være ganske så nådeløs, dømmende og blind på andre til tider... Dette oppleves såklart som veldig sårende og gjør meg usikker på meg selv som mor. Vurderer å få han til å sove fast inne på gjestesoverommet fremover, da får jo jeg og lille dobbeltsengen for oss selv i det minste ... Anonymous poster hash: b6e95...2e5 Det er ikke forholdsvis normalt, det er helt vanlig og naturlig. Alle gjør det! Vil han ikke ha det gjort slik, må han selv ta nettene. Enkelt og greit. For en dust han er. La han lese denne tråden, du. Og du er en super mamma som gir babyen det den trenger! Han har ingen rett til å definere hva som utgjør en god/dårlig mor. Anonymous poster hash: a10f0...c24 Anonymous poster hash: b6e95...2e5
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #20 Skrevet 26. juli 2015 Barnefaren kan ta seg en bolle. Her har jeg amma i søvn siden han var nyfødt, det er veldig behagelig. Både babyen og jeg sover godt om natta fordi vi samsover og amming skjer i sovende tilstand. Fungerer så bra så. Vet ikke hvordan ellers jeg skulle fungert i hverdagen med to små. Anonymous poster hash: 69183...849 Enig! Samsover med og nattammer fortsatt 2-åringen. Gjorde det samme med storesøster. Anonymous poster hash: c6bde...b6e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #21 Skrevet 26. juli 2015 Jeg slet en del med liggende amming, samt at junior gulpet mye så det var et styr med å legge håndkle og kluter under for å unngå søl i senga. Jeg var også veldig redd for å sovne mtp. kvelning ved at jeg la en arm over ansiktet, trakk opp dyna i søvne eller at pappaen skulle rulle over han. Jeg satte meg opp i sengen med ekstra puter og sovnet med han på brystet noen netter, mn var ikke komfortabel med det heller da han likte å legge ansiktet ned i kløfta. Var livredd for at han skulle kveles slik så jeg snudde han på ryggen, og endelig sov vi godt begge to :-p Men hadde jeg ikke hatt gulpebaby hadde jeg nok prøvd litt mer :-) Anonymous poster hash: 4aa30...0c9
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #22 Skrevet 26. juli 2015 Hvorfor lar du mannen trykke deg ned på den måten? Han burde styrke selvfølelsen din som mor og støtte deg både ved å ta sin del av stell og pass på dagtid samt gi deg mental støtte. Du må sette foten ned helt fra begynnelsen, ellers vil det bare bli verre. Anonymous poster hash: e2d20...59b
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #23 Skrevet 27. juli 2015 Dytt Anonymous poster hash: b6e95...2e5
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #24 Skrevet 27. juli 2015 Har du satt han på plass? Anonymous poster hash: a10f0...c24
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #25 Skrevet 27. juli 2015 Jeg har aldri helt klart å ligge og amme, men vi samsov med vår første. Hun nektet å sove i egen seng (jeg ble da sittende flere timer for å roe henne). Var ganske redd for å rulle over henne eller noe, men det gikk helt fint. Nr 2 nå sover godt i egen seng heldigvis. Første havner som regel i vår seng i løpet av natta og ligger på tvers... Jeg foretrekker å sitte i en stol rett ved siden av senga å amme. Det har faktisk hendt at jeg har sovnet sittende mens jeg ammer, synes det er skumlere enn å sovne mens man ligger. Anonymous poster hash: 1a613...932
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå