Gå til innhold

Er det forenelig med ADHD å digge å lese bøker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 9 år der de snakker om ADHD, og ppt psykologen er temmelig sikker og vil ha videre utredning.

Psykologen hører verken på oss eller skolen, bare på testene sine.

Ungen liker å sitte med nesa i en bok, og kan gjøre det i timesvis. Liker også å tegne, bygge modeller, Lego, perler, kryssord osv.

Er også veldig fysisk flink i forhold til turn, sykling, ski etc.

Er egenrådig og ønsker å bestemme selv hva en skal gjøre og når. Det passer ikke så godt på skolen. Kan fint begynne å regne i norsktimen, eller lese i mattetimen.

Opplever det ikke som kroppslig uro, konsentrasjonsproblemer, kun som egentådighet.

Jan man være en skikkelig bokorm og pussler med ADHD?

Anonymous poster hash: b2593...7e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan godt være egenrådighet og at dereforeldre burde gå på foreldrekurs for å kunne håndtere barnet på best mulig måte. Vet om mange der det har fungert veldig bra. Npen har deltatt på ICDP og andre på PMTO eller COS.

Anonymous poster hash: 03291...6ec
Skrevet

Både ja og nei. ADHD er like individuelt som det er folk på planeten. Man kan godt ha ADHD uten hyperaktiviteten, der er konsentrasjonssvikten og manglende impulskontroll er de to viktigste kriteriene ved utredningen.

Jeg har ADHD, og har studert litteratur. Jeg elsker å lese, problemet er at jeg ikke husker det jeg leser, og må gjerne lese mange, mange ganger før det sitter. Så jeg vil tro det er der du vil finne ADHD'en hos barnet ditt dersom det har det. Sliter det med å gjengi det det har lest? Klarer det å få med seg det som blir sagt, eller det det ser, leser? Hvis ikke har det kanskje en indre uro som lager problemer for hukommelsen.

Egenrådighet er ikke ADHD, og kan takles med gode tiltak :)

Anonymous poster hash: e6f6c...1ae
Skrevet

At barnet ikke forstår når man skal gjøre matte og når man skal lese feks tyder vel på at noe ikke henger helt på greip? At barnet ikke klarer å følge beskjeder. Kall det hva du vil,men jeg skjønner at skolen ønsker verktøy for å vite hvordan de skal håndtere det.

Anonymous poster hash: afffc...872

Skrevet

At barnet ikke forstår når man skal gjøre matte og når man skal lese feks tyder vel på at noe ikke henger helt på greip? At barnet ikke klarer å følge beskjeder. Kall det hva du vil,men jeg skjønner at skolen ønsker verktøy for å vite hvordan de skal håndtere det.Anonymous poster hash: afffc...872

Men er det ikke ulike verktøy man bør bruke for adhd og for egenrådighet?

Medisinering er jo ikke bra for stahet, er det vel?

Anonymous poster hash: b2593...7e2

Skrevet

Medisinering hjelper bare for konsentrasjonen :)

Anonymous poster hash: e6f6c...1ae
Skrevet

Folk med ADHD er jo like forskjellige som folk uten ADHD da, det er individuelle forskjeller på folk.

Jeg er tante til en gutt med ADD, han sliter med konsentrasjonen på skolen, har noe lærevansker og evner omtrent ikke å ta imot kollektive beskjeder.

Men han er skikkelig kreativ, elsker å tegne, kan sitte i timevis med det. Så han kan jo konsentrere seg når det er noe han har interesse for, men sliter med å samle tankene rundt ting han ikke er opptatt av og blir veldig lett forstyrret f.eks i et klasserom. For han er det helt umulig å ikke snu seg når noen nyser, ber om hjelp eller hva det måtte være bak han i klasserommet, tankene flakker fra det ene til det andre. Men han er ikke hyperaktiv....

Det at sønnen din er så egenrådig som du kaller det kan jo være et tegn på alt fra dårlig oppdragelse til en mild for for autisme, om de sliter med å håndtere han på skolen skjønner jeg at de uansett ønsker en utredning så de finner riktig virkemidler og verktøy for å hjelpe han med å tilpasse seg. Uansett hvor egenrådig man er så kan man faktisk ikke velge selv hva som står på timeplanen, man må følge opplegget til resten av klassen ;)

Anonymous poster hash: 2b7e0...354
Skrevet

min sønn har adhd.

han elsker å bygge lego, han leste 8 "en pingles dagbok" bøker fra jul til påske. elsker å lese I faktabøker og å se på faktaprogram på tv.

han elsker også å sitte å tegne.

han "rømmer litt unna" når han gjør disse tingene. merker også at han kan trekke seg unna når vi er på strangen osv, da går han for seg selv å ser etter krabber, steiner, skjell osv. kan også stå leeeeenge å Fiske.

men dette er ting som fenger han. ting som ikke fenger han har han ikke tålmodighet over heller....

Skrevet

Jeg har ADD, og leste bøker som noe annet rart som barn. Men for meg var dette en helt fantastisk verden, jeg elsker å lese bøker i dag og. For jeg har en utrolig god fantasi, så bøker blir til de vakreste filmene i mitt hodet.

Men faktabøker, må jeg lese flere ganger, og jeg sliter med konsentrasjonen. Jeg har mine ting jeg liker, og som jeg kan bruke timer på. Men liker jeg det ikke, så klarer jeg ikke å gjøre det.

Anonymous poster hash: 0dda9...d1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...