Gå til innhold

adhd og kutte ut hvetemel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker gjærbakst, men vurderer å kutte ut hvetemel bl.annet for å se om det kan hjelpe meg til å bli mer konsentrert i hverdagen. Men kan jeg f.eks bake med speltmel, eller blir det det samme? Hva anbefaller du å spise ellers?

Anonymous poster hash: 311cb...cf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg veit at det har vært forsket på ADHD og melkeproteiner i kosthold. Men, hvetemel har jeg aldri hørt om.

Anonymous poster hash: 0b94a...bd4

Skrevet

Mener det er forsket på både melkeproteiner og gluten.

Det er for mange bedre å bytte til spelt (mindre gluten), men reagerer man på gluten så er det ikke nok, da må man kjøre glutenfritt.

Anonymous poster hash: f0620...6b6
Skrevet

Det er for mange bedre å bytte til spelt (mindre gluten), men reagerer man på gluten så er det ikke nok, da må man kjøre glutenfritt.

Hva mener du med at man reagerer på gluten? Gluten allergi eller at noen må kutte ut gluten for at det skal hjelpe mot adhd?

Skrevet

Hva mener du med at man reagerer på gluten? Gluten allergi eller at noen må kutte ut gluten for at det skal hjelpe mot adhd?

Kanskje du skal lese deg litt mer opp før du begynner selvmedisinering. Der er mange forskningsraporter på nettet.

Skrevet

Kanskje du skal lese deg litt mer opp før du begynner selvmedisinering. Der er mange forskningsraporter på nettet.

Jeg spurte om hva vedkommende mente med svaret sitt. Det var tvetydig.

vet ikke noe om meg, så hvis du ikke har noe godt svar; så vennligst la være å svare.

Skrevet

vet ikke noe om meg, så hvis du ikke har noe godt svar; så vennligst la være å svare.

Kanskje du skal krype under dyna i tillegg og få deg litt søvn? Kanskje du blir litt hyggeligere da. Jeg syntes ikke det var noe tvetydig med svaret hennes, så skjønte ikke du det tyder det på at du ikke helt vet hva du driver på med.

Men, jeg skal la være å svare deg noe mer...

Skrevet

Jeg mente at noen med adhd kan reagere på gluten også, ikke bare melkeprotein.

Om jeg var deg så ville jeg betalt for en urintest via Lab1 (du finner det om du googler) før du begynner å kutte ut noe. Reagerer du så vil det mest trolig slå ut på peptidtesten.

Skrevet

Og enig med ...bd4, lurt å lese enda mer før du kutter ut noe selv. Hvis ikke risikerer du å gjøre det feil og senere tro at du ikke reagerer på noe du faktisk reagerer på. Men ta urintesten før du kutter noe, det er det beste.

Skrevet

Det er riktig at det er forsket på sammenheng mellom proteinintoleranse og Adhd- symptomer. Gjelder både melk og gluten. Gå på f eks balderklinikken eller KA-klinikken og ta en prøve på om du har utslag på noe av det. Har tro på at det kan funke på noen, men det funket ikke for vår del, dessverre. Google Dr Reichelt!

Skrevet

Jeg mente at noen med adhd kan reagere på gluten også, ikke bare melkeprotein.

Om jeg var deg så ville jeg betalt for en urintest via Lab1 (du finner det om du googler) før du begynner å kutte ut noe. Reagerer du så vil det mest trolig slå ut på peptidtesten.

Takk for svar. :) da er jeg sikker på hva du mente! :) kanskje jeg skal prøve å ta en test. Det viste jeg ikke om. :)

Skrevet

Kanskje du skal krype under dyna i tillegg og få deg litt søvn? Kanskje du blir litt hyggeligere da. Jeg syntes ikke det var noe tvetydig med svaret hennes, så skjønte ikke du det tyder det på at du ikke helt vet hva du driver på med.

Men, jeg skal la være å svare deg noe mer...

Nå må di du gi deg. Som sagt, du vet ingen ting om meg at du kan uttale deg slik som du gjør. Jeg har faktisk brukt over ett år og mange, mange timer med å lese om ulike ting om adhd. Det er faktisk ett enkelt spørsmål kan jeg gå over til spelt? Det er ikke snakk om å medisinere meg selv, men det er å se om ting så enkelt som å spise spelt i stedet for hvetemel kan gjøre dagen min litt lettere.

Så du mener at det er helt forferdelig og galskap å gå over til spelt uten å sjekke meg først? Kan du fortelle meg hva problemet med det kan være? Det er mange, mange som kutter ut hvetemel med spelt. Hvorfor skal det være helt vilt fordi jeg eventuelt har adhd? Og om det viser seg at man bør kutte ut gluten helt, hadde jeg selvfølgelig undersøkt og lest enda mer og snakket med fagfolk. Jeg har jo ikke sagt noe om at jeg ikke skal det.

Skrevet

Hei, datteren min har ADHD, vi fikk samtale med ernærings spesialist, med felt innen ADHD/ADD, det å til rette legge kostholdet tok tid, for det må prøves over en viss tid, for å se effekten av det. Hun endte opp på "lavkarbo" men har en viss mengde stivelse, hvetemel, sukker og melkeprodukter hun kan spise pr mnd.

Mitt tips er å snakke med legen om det, og be om å få en time med noen som kan kosthold og diagnosen, første par timene vil det bli avgjort om det er aktuelt for deg å tilpasse et kosthold.

Det koster litt penger, men er vel verdt det om det først er noe som kan gjøres med kostholdet i forhold til ADHA :)

Anonymous poster hash: 33be0...c19
Skrevet

Spelt er en hvetetype og inneholder også gluten.

Om det er hvete du skal kutte ut, kan du f eks bake med rug og havre i stedet.

Skal du kutte alt gluten blir det en større prosess.

Aner ikke noe om AdHd og gluten, men en del mennesker opplever at de fordøyer spelt bedre enn moderne, hvitt hvetemel.

Det er mye derfor spelt (som er et urkorn) blir trukket frem som sunt.

Anonymous poster hash: 995cf...db0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...