Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #26 Skrevet 25. juli 2015 Slutt å vær så hysteriske!!!! EN SLURK øl om dagen kan umulig skade fosteret!!!! Anonymous poster hash: 06e4b...a90 Og det er ikke snakk om hver dag i 40 uker, kun nå i ferien. Anonymous poster hash: 29e56...c8b
mamma_bergen Skrevet 25. juli 2015 #27 Skrevet 25. juli 2015 Altså, jeg tenker mitt om dem som må ha alkohol, spesielt når det er barn i bildet. Du er gravid, men drikker øl hver dag?? Spiller liksom ingen rolle hvor lite det er, alkohol, graviditet og barn hører bare ikke sammen.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #28 Skrevet 25. juli 2015 Kjenner jeg får vondt inni meg av å lese dette, da jeg tenker på mine egne barn... Tenk om barnet ditt viser seg å bli sykt? Vil du klare å ikke klandre deg selv og de slurkene med alkohol du valgte å drikke? Jeg hadde ikke klart det. Jeg ville tatt på meg all skyld, og jeg ville angret så intenst... Nei, bedre å la være helt, spør du meg. Anonymous poster hash: c9d46...794
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #29 Skrevet 25. juli 2015 Jeg er i gravid uke 9. På ferie med mannen. Han drikker 1-2 øl om dagen. Jeg tar nå kun den første slurken, drikker ikke mer enn det. Jeg er selvfølgelig overbevist om at dette ikke har noen ting å si for fosteret. Flere som gjør dette? Anonymous poster hash: 29e56...c8b og du er "overbevist" ut fra hva da? Seriøst forskning? Andre ting? Eller fordi du er dum og egoistisk? Alkoholproblemer siden du MÅÅ ta den første slurken og smake på alt? Anonymous poster hash: a6904...2e0 Kun ølen. Er ferie, blir ikke mange ølene ellers. Du tror seriøst at barnet tar skade sv det? Da bør alle gravide holde seg unna alkoholfri øl også, det er tross alt litt alkohol i den ølen også Anonymous poster hash: 29e56...c8b Det faktum at DU har en personlig mening, som forøvrig er helt feil, endrer ikke fakta. Og fakta er at du tar feil. Du kan synes og mene akkurat hva du vil, men det betyr så veldig lite. Anonymous poster hash: 711d9...6c0
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #30 Skrevet 25. juli 2015 Slutt å vær så hysteriske!!!! EN SLURK øl om dagen kan umulig skade fosteret!!!! Anonymous poster hash: 06e4b...a90 Men fakta er at det kan det. Igjen, at du TRO, SYNES og MENER noe annet endrer fremdeles ikke FAKTA. Du kan være så hellig overbevist du bare vil, du tar fremdeles feil. Det er helt greit at du tar feil, men ikke vær så dumt at du forteller andre at du ikke er speselt intelligent. Anonymous poster hash: 711d9...6c0
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #31 Skrevet 25. juli 2015 Slutt å vær så hysteriske!!!! EN SLURK øl om dagen kan umulig skade fosteret!!!! Anonymous poster hash: 06e4b...a90 Men jeg forstår virkelig ikke poenget? Hvorfor er det så viktig med en (!) slurk øl hver dag? Det virker bare helt merkelig i min verden. Anonymous poster hash: 6514f...4a8
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #32 Skrevet 25. juli 2015 Jeg er i gravid uke 9. På ferie med mannen. Han drikker 1-2 øl om dagen. Jeg tar nå kun den første slurken, drikker ikke mer enn det. Jeg er selvfølgelig overbevist om at dette ikke har noen ting å si for fosteret. Flere som gjør dette? Anonymous poster hash: 29e56...c8b og du er "overbevist" ut fra hva da? Seriøst forskning? Andre ting? Eller fordi du er dum og egoistisk? Alkoholproblemer siden du MÅÅ ta den første slurken og smake på alt? Anonymous poster hash: a6904...2e0 Kun ølen. Er ferie, blir ikke mange ølene ellers. Du tror seriøst at barnet tar skade sv det? Da bør alle gravide holde seg unna alkoholfri øl også, det er tross alt litt alkohol i den ølen også Anonymous poster hash: 29e56...c8b Du.. det er ikke alkohol I alkoholfri øl altså Anonymous poster hash: 9626b...99f Jo det er det. Samme med alkoholfri cider og vin. Tror det er 0,03 % som blir regnet som alkoholfritt Anonymous poster hash: 2012f...b0c Får fortsatt i seg mindre enn den slurken av 1-2 øl. Anonymous poster hash: 0d960...dcb Det er sant. Og mener oppriktig at de som hyler om at ett par slurker er farlig mangler sunt bondevett 😂 Anonymous poster hash: 2012f...b0c
Gustav Klitt Skrevet 25. juli 2015 #33 Skrevet 25. juli 2015 Hvis poenget med dette innlegget var å få støtte for at dette er ok, og slik få en legitimering av noe som du egentlig føler at kan være på grensen mot problematisk, så synes jeg det er fint at du får motbør. Ikke fordi jeg tror én slurk øl om dagen nødvendigvis er skadelig for barnet ditt, men fordi psykologien her er litt skummel. Hvis du får legitimert en slurk, kan veien være kort til to slurker og videre til en halv boks. Og så videre. Hvis du innerst inne engster deg for ditt alkoholforbruk, hvis du egentlig drikker litt mer enn det du sier her, hvis du lurer på om du kanskje har et rusproblem - snakk med legen din, eller ring en hjelpelinje. Hvis du poster for å trolle, ha en fortsatt fin lørdag
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 25. juli 2015 #34 Skrevet 25. juli 2015 Du kan jo ikke vite hvor mye/lite akkurat ditt foster tåler. Ditt foster kan ha svakheter i deler av sin oppbygning, og den lille mengden med gift som kommer gjennom ditt blod kan forverre dette. Eller så kan ditt foster være sterkt og perfekt og tåle mye mer, og ikke bli påvirket i det hele tatt. Akkurat som alle andre mennesker er fostre forskjellige, noen tåler mer, andre dør av lite. Hvorfor tror du det er nulltoleranse for alkohol under svangerskapet? Du kan rett og slett ikke vite med sikkerhet om ditt barn ender opp med skader i hjernen eller andre deler av kroppen som er under utvikling, eller om det vil tåle det. Hvorfor ta sjansen?!
TPK Skrevet 25. juli 2015 #35 Skrevet 25. juli 2015 En slurk skader sannsynlig ikkke fosteret, men det er mer skremmende at du føler du må ha den slurken. Hva er poenget? Er det smaken så finnes det jo mange alkoholfrie alternativer. Er det rusen så bør du jo styre unna uansett.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 25. juli 2015 #36 Skrevet 25. juli 2015 http://www.nrk.no/livsstil/--et-syndrom-du-kan-unnga-1.7219837 Litt gammel denne her, men fortsatt opplysende.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #37 Skrevet 26. juli 2015 Hvis poenget med dette innlegget var å få støtte for at dette er ok, og slik få en legitimering av noe som du egentlig føler at kan være på grensen mot problematisk, så synes jeg det er fint at du får motbør. Ikke fordi jeg tror én slurk øl om dagen nødvendigvis er skadelig for barnet ditt, men fordi psykologien her er litt skummel. Hvis du får legitimert en slurk, kan veien være kort til to slurker og videre til en halv boks. Og så videre. Hvis du innerst inne engster deg for ditt alkoholforbruk, hvis du egentlig drikker litt mer enn det du sier her, hvis du lurer på om du kanskje har et rusproblem - snakk med legen din, eller ring en hjelpelinje. Hvis du poster for å trolle, ha en fortsatt fin lørdag Hi her Hahaha, du er meg en festlig en! Du tror jeg hadde tatt en halv boks hvis dib damene hadde ment at det er greit? Jeg tenker selv, jeg tar en slurk, ikke en halv boks! Jeg er ikke hysterisk, og tar en slurk. En halv boks er noe helt annet! 😂 Anonymous poster hash: 29e56...c8b
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #38 Skrevet 26. juli 2015 En slurk skader sannsynlig ikkke fosteret, men det er mer skremmende at du føler du må ha den slurken. Hva er poenget? Er det smaken så finnes det jo mange alkoholfrie alternativer. Er det rusen så bør du jo styre unna uansett. Rusen? Av ÉN slurk? Hvor uopplyste er enkelte her inne egentlig? Anonymous poster hash: 29e56...c8b
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #39 Skrevet 26. juli 2015 http://www.nrk.no/livsstil/--et-syndrom-du-kan-unnga-1.7219837 Litt gammel denne her, men fortsatt opplysende. 1/4 hadde drukket 5 glass eller mer alkohol i løpet av de første 6 ukene av svangerskapet. 1/4 fortsatte å drikke alkohol i små mengder resten av svangerskapet. Rart at ikke 25% av befolkningen i Oslo har organskader av noe slag eller i verste fall er hjerneskaddet? Anonymous poster hash: 29e56...c8b
*Miss Marple* Skrevet 26. juli 2015 #40 Skrevet 26. juli 2015 (endret) Jeg har opplevd å føde et dødssykt barn og hadde jeg gjort noe i svangerskapet som ikke var helt etter boken tror jeg at jeg hadde gått under av selvbebreidelse! Å vite at jeg kanskje hadde vært skyld i skaden mitt barn hadde, kunne lett tatt helt knekken på meg. Derfor har det vært null problem å holde meg unna alt som potensielt kunne vært skadelig under svangerskapene selv om jeg til tider kunne gitt min høyre arm for en slurk rødvin. Jeg drømte tilogmed om vin😊 man er gravid så få ganger i løpet av et langt liv, så å holde seg unna potensielt skadelige ting burde ikke være et offer i det hele tatt. Endret 26. juli 2015 av *Miss Marple*
Legekjærringa Skrevet 26. juli 2015 #41 Skrevet 26. juli 2015 Du gir faktisk babyen din alkohol uansett mengde i en periode som er under utvikling. Kan du med sikkerhet si at det ikke har noe å si? Det er å gamble. Nevn det for legen din eller jordmor at du bevisst drikker en slurk når du vet at du er gravid. Se hva slags reaksjon du får... Tør du? Du tar jo bare en slurk i ferien. Hvis det ikke er så farlig så er det vel greit å innrømme det også. ? din holdning til dette sier mer enn selve mengden.
Krumelur Skrevet 26. juli 2015 #42 Skrevet 26. juli 2015 Tror det kan regnes som absolutt sikkert at en slurk ikke gjør noen skade. Ikke to heller. Hva var meningen med dette innlegget!
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #44 Skrevet 26. juli 2015 Du gir faktisk babyen din alkohol uansett mengde i en periode som er under utvikling. Kan du med sikkerhet si at det ikke har noe å si? Det er å gamble. Nevn det for legen din eller jordmor at du bevisst drikker en slurk når du vet at du er gravid. Se hva slags reaksjon du får... Tør du? Du tar jo bare en slurk i ferien. Hvis det ikke er så farlig så er det vel greit å innrømme det også. ? din holdning til dette sier mer enn selve mengden. Så du drikker ikke kefir heller? Eller alkoholfri vin/øl? Tror man med sikkerhet kan si at en slurk med alkohol på ca 5 % alkohol per liter ikke har noe å si for fosteret. Den pittelille alkoholen som er i slurken er jo forbrent omtrent før den kommer ut av leveren på vei til placenta. Anonymous poster hash: 59079...ea2
Gjest Marge Simpson Skrevet 26. juli 2015 #45 Skrevet 26. juli 2015 Til opplysning: det er ingen som vet hvor mye, eller lite, alkohol som skal til for å skade barnet i magen. Vi vet heller ikke til enhver tid hvilken del av barnet som er i aktiv utvikling i graviditeten, og hvordan dette kan skade barnet. Til hun som drikker vin og ammer, fordi hun har "funnet ut at det går helt greit". Hvis barnet får konsentrasjonsproblemer, lærevansker, ADHD-problematikk, astma, allergi +++ så håper jeg hun skjønner sammenhengen, og sliter med samvittigheten i mange år fremover. Det samme gjelder HI, som bare tar en slurk her og en slurk der... For noen egoistiske og tankeløse mødre... Anonymous poster hash: d639c...00c Amen!
kristinehufine Skrevet 26. juli 2015 #46 Skrevet 26. juli 2015 Venninnen min gjorde faktisk det. Hu fikk en frisk unge. Hu kan ta et glass vin rett før hu amming, hun har funnet ut at det går bra. Anonymous poster hash: b2968...cae Jøss. Fordi det går bra, så er det bra? Spesiell tankegang... Det blir som å si at ungen kan ta seg en slurk øl, "det går jo bra".... Ungen dør ikke, men vil få i seg en slurk alkohol... Helt teit måte å rettferdiggjøre at man vil drikke vin spør du meg! Da hadde jeg heller gitt erstatning. Hvis du spør stort sett hvem som helst ekspert, råder de til null alkohol. Helt sikkert vet man at sannsynligheten for skader pga. alkohol ikke forekommer om man ikke inntar noe! Hvorfor ta sjansen?! Jeg ville aldri drukket noe som helst alkohol med vilje når jeg er gravid og ammer (hvis jeg ikke pumper da).
Mars-mamma♡ Skrevet 26. juli 2015 #47 Skrevet 26. juli 2015 Jeg er gravid,men jeg klarer ikke drikke alkoholfritt engang.. Føler jeg gjør noe galt da jeg. Tørr nesten ikke lukte på det engang😅
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #48 Skrevet 5. august 2015 Du gir faktisk babyen din alkohol uansett mengde i en periode som er under utvikling. Kan du med sikkerhet si at det ikke har noe å si? Det er å gamble. Nevn det for legen din eller jordmor at du bevisst drikker en slurk når du vet at du er gravid. Se hva slags reaksjon du får... Tør du? Du tar jo bare en slurk i ferien. Hvis det ikke er så farlig så er det vel greit å innrømme det også. ? din holdning til dette sier mer enn selve mengden. Så du drikker ikke kefir heller? Eller alkoholfri vin/øl? Tror man med sikkerhet kan si at en slurk med alkohol på ca 5 % alkohol per liter ikke har noe å si for fosteret. Den pittelille alkoholen som er i slurken er jo forbrent omtrent før den kommer ut av leveren på vei til placenta. Anonymous poster hash: 59079...ea2 Alkohol tas opp i blodet og passerer ufortynnet gjennom morkaka. Du ville ikke ha gitt fosteret eller en baby en slurk med alkohol så derfor bør du ha samme holdning til inntak under graviditeten. Det er helt meningsløst å diskutere noe så tåpelig. Alle mennesker, og fostre, er forskjellige og kan ha en sårbarhet som blir påvirket ekstra. Og jeg skal si deg en ting; hvis det skulle skje noe skade eller f.eks abort så kan du banne på at en mor i sorg vil lure på om hun har gjort noe som har forårsaket dette - uansett om det er en slurk alkohol, gått til tannlegen og fått bedøvelse, hatt en infeksjon e.l. HI får nå gjøre som hun vil. Å ikke kunne la være å ta seg en slurk alkohol når man VET at man er gravid sier en del. Spørsmålet er vel stilt for å få synspunkter og ikke for å få bekreftet at jo da bare drikk i vei du, jenta mi. Hadde du jobbet med rusavhengighet så hadde du dessverre fått erfare at det ikke finnes en trygg grense. Paracet f.eks. er det tryggeste alternative under graviditeten, men det har jo også kommet frem at det ikke er uten bivirkninger for fosteret likevel... Anonymous poster hash: 55923...ffc
Gustav Klitt Skrevet 5. august 2015 #49 Skrevet 5. august 2015 Hvis poenget med dette innlegget var å få støtte for at dette er ok, og slik få en legitimering av noe som du egentlig føler at kan være på grensen mot problematisk, så synes jeg det er fint at du får motbør. Ikke fordi jeg tror én slurk øl om dagen nødvendigvis er skadelig for barnet ditt, men fordi psykologien her er litt skummel. Hvis du får legitimert en slurk, kan veien være kort til to slurker og videre til en halv boks. Og så videre. Hvis du innerst inne engster deg for ditt alkoholforbruk, hvis du egentlig drikker litt mer enn det du sier her, hvis du lurer på om du kanskje har et rusproblem - snakk med legen din, eller ring en hjelpelinje. Hvis du poster for å trolle, ha en fortsatt fin lørdag Hi herHahaha, du er meg en festlig en! Du tror jeg hadde tatt en halv boks hvis dib damene hadde ment at det er greit? Jeg tenker selv, jeg tar en slurk, ikke en halv boks! Jeg er ikke hysterisk, og tar en slurk. En halv boks er noe helt annet! 😂 Anonymous poster hash: 29e56...c8b Det er helt normalt å være litt skamfull og prøve å le det bort. Håper det går bra med deg og barnet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå