Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #1 Skrevet 25. juli 2015 Vil vite hvor stort de tror babyen er/vil bli, er dette noe man kan be om? Evt tar man det privat? Anonymous poster hash: c029a...23c
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #2 Skrevet 25. juli 2015 Privat, man kan ikke be om det offentlig. Man gjør det kun hvis de mistenker noe galt, eller at barnet er for stort til å fødes vaginalt. Anonymous poster hash: d0570...af2
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #3 Skrevet 25. juli 2015 Dersom det ikke er fare for at du skal få stor baby, eller de er redde for at babyen ikke legger på seg nok, får du ikke vektestimering uten å ta det privat. Utenom den ordinære ultralyden. Men estimering er ikke alltid riktig. Med mine barn ble den ene estimert til å bli over 4500, men ble bare 4, nr 2 ble estimert til 3500, men var 4800. Altså stort avvik Anonymous poster hash: fb258...434
Kanutten83 Skrevet 25. juli 2015 #4 Skrevet 25. juli 2015 Du kan ta det privat Om du skal få det dekket må det være mistanke om stort eller for lite barn, eller at andre komplikasjoner kan oppstå under fødselen pga str på baby (setefødsel, lite bekken osv). Jeg hadde vekstestimering med nr 2 og 3 pga str til nr 1, han var 3,4 kg, nesten 1 kg tyngere enn hva som er vanlig for en med hans syndrom. Nr 2 var 3 kg i uke 36+0 da han ble født og de estimerte at han ville vært nærmere 4,5 ved termin. Derfor ble jeg bare satt opp til estimering med nr 3 uten å spørre. Men om du er bekymret så skader det jo ikke å spørre om de kan sjekke, sier de nei kan du bare gå privat
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #5 Skrevet 25. juli 2015 Man får det på vekstkontroller, jeg går på det fordi jeg ble satt tilbake fjorten dager på OUL, og der får de også opp estimert vekt ved fødsel. Anonymous poster hash: e72c7...48e
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #6 Skrevet 25. juli 2015 Bare litt redd siden venninna mi dom har like sped beinbygning, like lav og lita som meg fikk en gutt på 4900 gram. Etter fødselen fikk hun vite at dette hadde ikke blitt en normal fødsel om de visste hvor stor han var. Skjønner at venninna mi ikke har noen sammenheng med mitt svangerskap å gjøre, men likevel... Anonymous poster hash: c029a...23c
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #7 Skrevet 25. juli 2015 Vekstestimering er så lite presist at det nesten er vilkårlig gjetning. Men ja, om du er liten og f.eks venter barn med en høy og stor far eller det har vært mange vanskelige fødsler i slekten, kan du selvsagt be om det. Det er ikke sikkert du får det, men det vil nok bli gjort en vurdering. Begge mine har blitt vekstestimert mange ganger pga komplikasjonsrisikoer, det har ikke vært særlig nøyaktig på noen av dem. Begge var ca 3,2 kg ved forløsning (planlagt snitt, en og to uker før termin), begge ble estimert til fødselsvekter på alt fra 2,7-4,3(!) kg ved vekstestimering på ulike tidspunkter i svangerskapet. Anonymous poster hash: 2eeee...c79
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #8 Skrevet 25. juli 2015 Bare litt redd siden venninna mi dom har like sped beinbygning, like lav og lita som meg fikk en gutt på 4900 gram. Etter fødselen fikk hun vite at dette hadde ikke blitt en normal fødsel om de visste hvor stor han var. Skjønner at venninna mi ikke har noen sammenheng med mitt svangerskap å gjøre, men likevel... Anonymous poster hash: c029a...23c Da tror jeg venninna de enten overdriver, eller ikke skjønner hvorfor de sa det. Det er vidden på bekkenet som avgjør om det er problematisk med store barn, ikke spe beinbygning. Det er også en sammensatt vurdering av estimatene. En baby på 4900 sier ingenting om den er vanskelig å døde eller ei. Anonymous poster hash: c54cc...aae
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. juli 2015 #9 Skrevet 25. juli 2015 Jeg fikk estimert 2 av ungene på sykehuset. De bomma kraftig begge gangene. Var på privat også med den ene og han traff på grammet omtrent. Sykehuset bomma med 1.3 kilo...
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #10 Skrevet 25. juli 2015 Jeg fikk estimert 2 av ungene på sykehuset. De bomma kraftig begge gangene. Var på privat også med den ene og han traff på grammet omtrent. Sykehuset bomma med 1.3 kilo...Og? Anonymous poster hash: e72c7...48e
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. juli 2015 #11 Skrevet 25. juli 2015 Jeg fikk estimert 2 av ungene på sykehuset. De bomma kraftig begge gangene. Var på privat også med den ene og han traff på grammet omtrent. Sykehuset bomma med 1.3 kilo...Og? Anonymous poster hash: e72c7...48e Poenget var nå at en estimering ikke alltid stemmer
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #12 Skrevet 25. juli 2015 Jeg var til vekstestimering pga lave SF-mål. Estimert babyen til 2 500 gr i uke 37, litt lite. Men det de var mest opptatt av var hvor god blodflow det er i navlestrengen. Det sier noe om næringen babyen får og om han har det bra. Dette var ihvertfall det de sa til meg på sykehuset. De presiserte også at estimering av vekt var veldig ca. Var visst vanskelig å få målt skikkelig hos meg ihvertfall. Fikk vekstestimert storesøster også, hun ble estimert til 3 400 1 uke før fødsel. Var 2 800 når hun ble født... Anonymous poster hash: 0cc77...fc3
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #13 Skrevet 26. juli 2015 Vekstestimering blir jo som det ligger i ordet, bare en estimering. Derfor er det ikke så lett å vite om det blir riktig. Det riktigste om det er veldig viktig å vite om vekten er riktig blir kanskje vekstkontroller? Pga tidligere morkakesvikt får jeg vekstkontroll fra og med uke 22, og annenhver uke fram til uke 38. Du kan jo sikkert spørre, men om det ikke er risiko for stort barn/lite barn er det ikke sikkert du får en ekstra kontroll. Men min erfaring med helsevesenet nå er at om du er veldig bekymret, så får du det du spør om, med mindre det er helt urimelig... Anonymous poster hash: ce836...074
februarprins2013 Skrevet 26. juli 2015 #14 Skrevet 26. juli 2015 sjelden de klarer og måle riktig uansett, min skulle være 4500 ved fødsel og var bare 3650 heldigvis
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #15 Skrevet 26. juli 2015 Vekstestimering har liten verdi, det er uhyre vanskelig å få en korrekt vurdering. Babyen her ble vekstestimert grunnet induksjon og at det var en stjernekikker, estimatet var 650 gr mer enn det babyen faktisk var. Ble også estimert underveis i svangerskapet grunnet komplikasjoner og estimatene hopper over og under normalen stadig vekk. Anonymous poster hash: 06ea5...82e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #16 Skrevet 26. juli 2015 Hos meg bommet de med over ett kilo begge ganger, ville ikke brydd meg om det var jeg deg. Anonymous poster hash: a02d5...761
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå