Gå til innhold

Jeg eller svigermor som har rett ang maten..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var vi på restaurant med svigermor. Lillepia på 3 ville ha pølse og chips. Men jeg syntes at chipsen var litt smakløs og kjedelig, så jeg hadde på litt salt til henne, men bare litt selvfølgelig.

Da "ropte" svigermor "hallo hallo hallo, hva er det du gjør? små barn skal ikke ha salt pga nyrene osvosv" Jeg ble litt satt ut..

Jeg gjorde det av godhjerte bare slik at maten til pia skulle være god.. Er jeg en forferdelig mor som har på litt salt/krydder på maten hennes en gang i blant?

Har dere på litt salt/krydder på maten deres noen ganger eller lar dere dem bare spise mat som er smakløs? :)

Anonymous poster hash: 68836...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke problemet.

Svigermor er hysterisk.

De fleste besteforeldre gir jo barnebarna cheese doodles eller potetchips...DET er salt det.

Anonymous poster hash: a6b5b...855

Skrevet

Nei. Jeg salter selvfølgelig ikke maten til små barn.

3-åringen din har forøvrig mye bedre smakssans enn deg så det er helt tullete at du salter fordi du synes det er kjedelig smak.

Anonymous poster hash: dff22...da6

Skrevet

Har aldri opplevd at maten må saltast til ungane. Dei har jo ikkje ødelagte smaksløkar og uvanen med oversalting, slik som oss voksne. Syntes ungen at chipsen trengte salt, eller var det di vurdering?

Men ein treåring har ikkje like umodne nyrer som ein baby, det er vel før fylte ett år ein ikkje skal salte maten til barna i det heile tatt. Uansett, det skadar ikkje å vere resteiktiv så lenge som råd.

Skrevet

Dere tar feil begge to.

Hvorfor kan dere ikke la barna få bestemme hva de liker selv????

Anonymous poster hash: 39ec3...8da

Skrevet

Svigermor er på villspor. Bittelitt salt på maten er helt ok for en 3 åring.

Anonymous poster hash: a8503...2b5

Skrevet

Jeg holder med svigermor for jeg salter aldri maten.

Anonymous poster hash: 2a7fe...2c1

Skrevet

Krydder ja, salt nei.

Konsekvent.

Blander tacokrydder selv for å unngå saltet.

Anonymous poster hash: db496...3b6

Skrevet

Veldig merkelig å salte maten til en 3-åring..

Anonymous poster hash: 9fec6...3fe

Skrevet

Det var nokk min vurdering at chipsen var smakløs, ikke hennes..

Men når svigermor selv lager mat så har hun i salt. Feks når hun lager ris så pleier hun å ha salt i.. Dette hiver 3 åringen innpå. De er fra latin-amerika og har som vane å salte/kryddre feks vannet som maten kokes i.

Men jeg er ikke ute etter å rakke ned på svigermor. Ville bare høre hva som er riktig eller ikke, så jeg vet til siden.

HI :)

Skrevet

Men når svigermor selv lager mat så har hun i salt. Feks når hun lager ris så pleier hun å ha salt i.. Dette hiver 3 åringen innpå. De er fra latin-amerika og har som vane å salte/kryddre feks vannet som maten kokes i.

Men jeg er ikke ute etter å rakke ned på svigermor. Ville bare høre hva som er riktig eller ikke, så jeg vet til siden.

Du er vant til salt på chipsen og fant det smakløst. Et barn er ikke vant til salt og er stort sett fornøyd med rene smaker.

Skrevet

Det er ikke farlig en gang i blant, men helt meningsløst å tilsette salt i maten til småunger. Det er egentlig meningsløst til voksne også, men mange har vent seg til det.

Vi bruker krydder i fleng, men sjelden salt som mattilsetning. Både til oss og barna.

Anonymous poster hash: c77fa...efc
Skrevet

Så irriterende å lese alle bedreviter-svarene her. Dette er jo et ikke-tema. Jeg blir målløs over alle ting man leser her inne. Barn er ikke maskiner og opplever smak forskjellig seg imellom også. Man kan ikke bare anta at barn vil ha rene smaker uten salt.

Anonymous poster hash: d2e50...a30

Skrevet

Så irriterende å lese alle bedreviter-svarene her. Dette er jo et ikke-tema. Jeg blir målløs over alle ting man leser her inne. Barn er ikke maskiner og opplever smak forskjellig seg imellom også. Man kan ikke bare anta at barn vil ha rene smaker uten salt.

Anonymous poster hash: d2e50...a30

TS skriver jo at det var hun, ikke barnet, som fant maten smakløs og det var hun, ikke barnet, som ville ha salt på maten.

Skrevet

Går greit av og til, men bruker du for ofte, så hemmer du smakssansen til ungen..

Så så lenge du ikke salter maten ofte, så overdriver svigermoren din.

Vi bruker nesten ikke salt, det blir når vi har ris til middagen, men ellers går det i andre kryddere her i huset, til både oss og ungene :) Mat smaker bedre når man har avvent seg salt behovet, men noe salt trengs faktisk.

Anonymous poster hash: cf765...89f
Skrevet

Hvis ungen spiste chipsen og ikke klaget, ville jeg ikke tilsatt noe salt. Barn bryr seg ofte ikke om hvordan maten smaker, de tenker bare at "det er chips, og jeg liker jo chips" og så spiser de det. Det er derfor det er problematisk med viskelær som ser ut som sjokolade og å putte vaskemidler i colaflasker. Barn spiser/drikker det fordi de tror det smaker godt, ikke fordi det faktisk smaker godt.

Men å tilsette salt til chips én gang vil ikke være skadelig, så det var ingen grunn til at svigermor skulle bli hysterisk heller.

Skrevet

Du er vant til salt på chipsen og fant det smakløst. Et barn er ikke vant til salt og er stort sett fornøyd med rene smaker.

Haha, rene smaker? På pommes frites? Det er vel ingenting rent igjen etter at man har bearbeidet poteten og stekt den i frityrolje. Ler meg ihjel. For øvrig er svigermor til HI hysterisk. Man får ikke nyresvikt av litt salt på maten.

Skrevet

Haha, rene smaker? På pommes frites? Det er vel ingenting rent igjen etter at man har bearbeidet poteten og stekt den i frityrolje. Ler meg ihjel. For øvrig er svigermor til HI hysterisk. Man får ikke nyresvikt av litt salt på maten.

Det er et problem at folk får i seg for mye salt. For mye salt er usunt. Så hvorfor i all verden skal man salte maten til unger? Det er jo ikke nødvendig og bare venner dem til å like salt mat.

Anonymous poster hash: dff22...da6

Skrevet

Svigermor var noe hysterisk her i oppførselen sin, men nei, det er unødvendig med salt på maten til så små barn.

Det er sikkert mer salt i tomatsuppa hun serverer hjemme da!

Anonymous poster hash: 93981...ca8

Skrevet

Du vet det er forskjell på 'rent' og 'rene smaker'??

Anonymous poster hash: c556c...ba3

Skrevet

Du vet det er forskjell på 'rent' og 'rene smaker'??

Anonymous poster hash: c556c...ba3

Vedkommende skrev rene smaker. Hvilken ren smak har pommes frites? Det smaker jo bare frityrolje av dem. Rene smaker for meg er kjøtt, grønnsaker, fisk osv. Ikke industrielt oppkuttede poteter som fryses ned og så blir ihjelkokt i frityrolje som heller ikke skiftes så ofte.

Skrevet

Små barn trenger ikke salt, men det er ikke poenget her: Svigermor burde ikke legge seg oppi hva dere velger som foreldre.

Anonymous poster hash: 3db6a...560

Skrevet

Nei du trengte ikke salte maten til barnet ditt.

Anonymous poster hash: 9f1cd...bd5

Skrevet

Svigermor over-reagaerte, men det synes jeg at du gjorde på svigermors reaksjon også.  Var det i det hele tatt noe å bry seg om? Hvem som har rett?  Ingen av dere.  En 3 åring overlever litt salt på maten, men det er også helt unødvendig å tilsette ekstra salt på mat til en 3-åring også.  

Og det er faktisk et problem at vi voksne ikke synes at barnas mat smaker nok.  For noen år siden kom det fram at en type ferdigprodusert barnemat solgte for dårlig fordi vi voksne ikke likte maten.  Da de tilsatte salt i maten, og dermed gjorde maten mer usunn for barna, solgte maten bedre.  Det er ikke hysterisk å la være å salte maten til barna.  

Skrevet

Jeg salter maten til toåringen ;) makan til hysteri.

Om sommeren trenger man faktisk ekstra salttilskudd!

Anonymous poster hash: 69c61...98f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...