Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #1 Skrevet 25. juli 2015 Hei, jeg har et barn på 3 mnd og jeg og min samboer har det ikke noe bra sammen lengre. Har vært problematisk siden jeg ble gravid (ikke planlagt), da han virkelig ikke ønsket barnet. Vi har vært sammen hele tiden etter det også, men det har aldri blitt som det var før jeg ble gravid. Vi bor delvis sammen i og med at han studerer ca 10 timer unna huset vårt. Jeg har fast jobb og inntekt, han har kun sommerjobb i år. Nå er jeg kommet til et punkt hvor jeg ikke orker lengre, han hjelper ikke til med noe som helst hjemme. Jeg gjør alt husarbeid og alt "arbeid" med ungen, han vil ikke en gang skifte bleie eller gi ham mat med en gang han er sulten! Han er mer interessert i å spille eller se film. Når jeg spør han om hjelp til noe går det ca 3 uker før han gidder å gjøre det, det er utrolig slitsomt for meg! Det er mer arbeid å ha faren hjemme, enn når han studerer. Alt dette har jeg sagt til ham mange ganger, men han bli bare sur og endrer ikke oppførsel. Har nå sagt at han har en siste sjanse til å fikse opp i dette og vise at han kan være en god far og samboer, han ble selvsagt sur da også :-( Er såå lite ifra at jeg kaster ham ut, fordi jeg ikke orker mer.. Uansett kommer han til å bli sint hvis han ikke får ha ungen hos seg osv., hvordan fungerer dette i og med at han ikke har fast inntekt osv, og at han bor langt unna? Jeg vil helst ha full foreldrerett selv, i og med at far er så barnslig selv og i flere tilfeller har vist at han ikke klarer å ta vare på ham. Anonymous poster hash: 4a0b5...861
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #2 Skrevet 25. juli 2015 Dere har vel delt foreldreansvar pr dags dato. det som er mest realistisk ettersom barnet er så lite nå, er at barnet blir hos deg og at far får mye samværsdager uten overnattinger nå i førsteomgang. Når barnet blir større har far selvsagt rett på mer samvær, og da også evt 50-50. Det juridiske foreldreansvaret forblir delt. det kan du ikke ta fra han. det vil si at far må være med på alle avgjørelser som har med barnet å gjøre slik som barnehage, religion, pass osv. Anonymous poster hash: ede37...01e
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #3 Skrevet 25. juli 2015 Dere har vel delt foreldreansvar pr dags dato. det som er mest realistisk ettersom barnet er så lite nå, er at barnet blir hos deg og at far får mye samværsdager uten overnattinger nå i førsteomgang. Når barnet blir større har far selvsagt rett på mer samvær, og da også evt 50-50. Det juridiske foreldreansvaret forblir delt. det kan du ikke ta fra han. det vil si at far må være med på alle avgjørelser som har med barnet å gjøre slik som barnehage, religion, pass osv. Anonymous poster hash: ede37...01e Verken mor eller far har rett på mer samvær eller 50/50. Barnet har rettighetene og så gjør man det som er best for barnet. Så at 'far selvsagt har rett på' er bare tull Anonymous poster hash: bdaf3...025
februarprins2013 Skrevet 25. juli 2015 #4 Skrevet 25. juli 2015 du får ikke full foreldreansvar pga pappan er barnslig altså, og det er utrolig vanskelig og få det alene, må være et spesielt tilfelle da ,for eksempel vold eller overgrep
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #5 Skrevet 25. juli 2015 Hadde dere felles adresse da barnet ble født? Sjekk i Folkeregisteret om dere har felles foreldreansvar. Det kan tenkes at det står bare på deg. Foreldreansvar er et begrep (som gjerne også kalles foreldrerett) som handler om retten til å bestemme en del ting. Har du det alene, kan du f.eks bestille pass til barnet, døpe barnet, vaksinere det osv. uten hans samtykke. Har dere det sammen, er dette ting dere begge har noe å si om. Det du lurer mest på handler om samvær og hovedomsorg. Det er ingen automatikk i hvem som får hovedomsorgen for barn etter brudd eller hvor mye samvær den andre skal ha. I utgangspunktet er det noe foreldrene skal bli enige om. Blir de ikke enige, kan det i ytterste konsekvens gå til retten. Familievernkontoret bistår med å hjelpe foreldre å få til en avtale, og dere er pålagt å ha minst en time med mekling der ved samlivsbrudd. Antagelig vil du få hovedomsorgen ut fra det du beskriver. Om han ønsker samvær, hvilket du tror han gjør, vil han få det i enhver rettsinstans. Barnet har rett på kontakt med far, far har rett på kontakt med barnet. Det anbefalte i forhold til spedbarn er korte, hyppige samvær - helst hjemme hos deg eller med deg til stede, om det lar seg gjøre. Så øker man på etter som barnet vokser til. Anbefalingene er at barn under tre år har en fast bostedsbase og at det ikke praktiseres 50-50 for disse. En gjetning fra min side er at han karen her ikke kommer til å være så interessert i samvær etter hvert.... det er ganske typisk at de er kranglete til å begynne med og så ikke gidder i lengden. Altså når fedrene er umodne guttunger, ikke menn. Men slik i første omgang: Du bestiller time på familievernkontoret. De innkaller ham og deg, og så diskuterer dere der hvordan dere skal få til en ordning. Du kan også be om time der på egen hånd for rådgivning. Anonymous poster hash: bb5e9...ffe
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Han ble delvis kastet ut nå i helgen, så han bor hos moren sin. Må si jeg føler meg utrolig lettet! Har mer energi og ser ting på en mer positiv måte. Takk for svar her inne :-) vi bodde på felles adresse når jr ble født, så begge har foreldrerett. Har bestilt time til familievernkontoret, så vi får høre hva de sier Anonymous poster hash: 4a0b5...861
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Dere har vel delt foreldreansvar pr dags dato. det som er mest realistisk ettersom barnet er så lite nå, er at barnet blir hos deg og at far får mye samværsdager uten overnattinger nå i førsteomgang. Når barnet blir større har far selvsagt rett på mer samvær, og da også evt 50-50. Det juridiske foreldreansvaret forblir delt. det kan du ikke ta fra han. det vil si at far må være med på alle avgjørelser som har med barnet å gjøre slik som barnehage, religion, pass osv. Anonymous poster hash: ede37...01e Du har virkelig ikke peiling. En påstand som "Når barnet blir større har far selvsagt rett på mer samvær, og da også evt 50-50." er jo bare tull. Ingen har "rett på mer samvær" med et barn; og absolutt ingen har "rett på" 50% samvær med et barn. Barnet, derimot, har rettigheter. Det har rett til å trekke omsorg fra begge sine foreldre, ut ifra det som er best for barnet og hvilke ressurser foreldrene har og hvordan de er i stand til å ivareta barnet. Det fins ikke noe som heter 50% samvær, det heter delt bosted - og anbefales ikke for små barn. For større barn anbefales det KUN hvis foreldrene har et knirkefritt samarbeid og hvis delt bosted har åpenbare fordeler sammenligna med andre boformer. Anonymous poster hash: 2abbc...628
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå