Anonym bruker Skrevet 23. juli 2015 #1 Skrevet 23. juli 2015 I dag har vår 6 årige gutt hatt et voldsomt raseri. Han slår og sparker og ser "hvitt". Vi klarer ikke å finne ut hvorfor han blir så sint. Det har vært tre runder med dette sinnet i dag. Vi har hatt det før også, men det er ganske lenge siden. Han blir flau og lei seg etterpå. Vi har måtte holde ham for at han ikke skal slå oss, holde hender/kropp då han ikke kan gjøre skade. Det føles bare så feil og vanskelig, vi som foreldre er fortvilet og vet ikke hvordan det er best å reagere på dette her.. I barnehagen sier de at han er så flink å snakke om følelser, og vi prøver å gjøre det her hjemme uten at det er nok tydeligvis. Jeg trenger ikke svar fra noen forståsegpåere som sier at hos oss er det bare helt uakseptabelt å slå hverandre, for det er det selvfølgelig ikke hos oss heller.. Men råd om hvordan takle sinnet der og da, og hvordan komme til bunns i problemet når sinnet har lagt seg, for å forhåpentligvis forebygge at det blir verre. Anonymous poster hash: c42b0...dda
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2015 #2 Skrevet 23. juli 2015 Hva utløser sinnet? Anonymous poster hash: edaed...00c
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2015 #3 Skrevet 23. juli 2015 Det er småting som utløser det, ferdig Med en gøy aktivitet, noe som føles urettferdig osv. Vi prøver å ligge i forkant, å si fra når det er 5 min igjen eller snakke om hva som skal skje på forhånd. Men i dag smalt det på tross av dette.. Må legge til at vi er på ferie hos familie i utlandet, mange som vil hilse på. Han er ikke så glad i å være borte fra det vanlige, så det kan jo være en grunn.. Men .. Hva gjør dere i situasjonen? Vi har forsøkt å holde ham, det kan hjelpe, men også virke mot sin hensikt ved at han aser seg mere opp.. Vi prøver å ta ham bort fra situasjonen, ut av rommet. Men han kommer bare etter oss, så det går ikke å si at han skal være et sted til han roer seg ned. Vi håper jo selvfølgelig at vi skal klare å hjelpe ham å slutte med dette her, for det er jo bare vondt for alle. Anonymous poster hash: c42b0...dda
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2015 #4 Skrevet 23. juli 2015 Tipper det er minipuberteten, som kan oppstå mellom 5 og 7 år, som har slått ham med full kraft Anonymous poster hash: ddef4...ced
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2015 #5 Skrevet 23. juli 2015 Siden det skjer i en slik situasjon du beskriver kan det kanskje skyldes at han er overstimulert? Min sønn var sånn frem til ca fireårs alderen. Spesielt når vi var på ferie, hadde besøk eller det var mye "nytt" på gang. Ta gutten ut av rommet og feks til deres soverom eller et annet nøytralt sted. Si rolig at dere må være der til han har roet seg. Ikke gi andre beskjeder. Det går uansett ikke inn i en slik situasjon. Dere kan heller snakke sammen senere, feks neste dag, det fungerte bedre for oss. Anonymous poster hash: edaed...00c
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #6 Skrevet 24. juli 2015 Ja, vi tar ham bort fra situasjonen. Han blir jo flau og lei seg etterpå, så jeg vil ikke at andre skal se mens han kjemper med seg selv for å roe ned.. Anonymous poster hash: c42b0...dda
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #7 Skrevet 24. juli 2015 Ja, vi tar ham bort fra situasjonen. Han blir jo flau og lei seg etterpå, så jeg vil ikke at andre skal se mens han kjemper med seg selv for å roe ned.. Anonymous poster hash: c42b0...dda Dere kan be om råd og veiledning fra helsesøster. Han er sikkert full av hormoner og trenger hjelp til å regulere følelsene sine. Ta kontakt med helsestasjonen. #4 Anonymous poster hash: ddef4...ced
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #8 Skrevet 24. juli 2015 Vi sliter med 5 åringen vår på samme måte. Det skjer ofte utenfor rutiner, altså i helger og ferier. Har du sett YouTube klippet med barn som forteller om sinne og frustrasjon? Vell, vi så klippet sammen- på engelsk da. Men tipset fra barna selv er å gå ut på ett eget rom og puste og telle til man ikke er agresiv lenger. Vi har Prøvd dette med blandet resultat, men hun trenger å puste og roe seg. Er hun helt krakilsk tar jeg henne og holder fast( de er desverre ganske sterke nå) også puster vi og teller sammen. Anonymous poster hash: e2fff...ae4
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #9 Skrevet 24. juli 2015 Vi sliter med 5 åringen vår på samme måte. Det skjer ofte utenfor rutiner, altså i helger og ferier. Har du sett YouTube klippet med barn som forteller om sinne og frustrasjon? Vell, vi så klippet sammen- på engelsk da. Men tipset fra barna selv er å gå ut på ett eget rom og puste og telle til man ikke er agresiv lenger. Vi har Prøvd dette med blandet resultat, men hun trenger å puste og roe seg. Er hun helt krakilsk tar jeg henne og holder fast( de er desverre ganske sterke nå) også puster vi og teller sammen. Anonymous poster hash: e2fff...ae4 Tusen takk :-) vet du hva det klippet heter? Det skal jeg prøve i et rolig øyeblikk.. Kan jeg spørre helsesøster om en 6 åring da? (Til deg lengte oppe..) jeg trodde de var ferdige på helsestasjonen da..? Anonymous poster hash: c42b0...dda
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #11 Skrevet 24. juli 2015 Takk for link! Skal prøves ut :-) Anonymous poster hash: c42b0...dda
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #12 Skrevet 24. juli 2015 Takk for link! Skal prøves ut :-) Anonymous poster hash: c42b0...dda Lykke til:) Anonymous poster hash: e2fff...ae4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå