Gå til innhold

Noen her som har hatt valpekull?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du fortelle litt om hvordan det var?

 

HVordan fant dere den "rette" å parre henne med?

Hvordan forløp seve parringen?

HVordan gikk svangerskapet, og hvordan oppførte hun seg da?

Gikk fødselen fint? HVor fødte hun, og hvor var valpene etterpå?

Tok du fri fra jobb i den første valpetiden?

Var det slitsom eller mest moro?
Var det lett å få solgt dem?

 

 

Hva må man tenke på?



Anonymous poster hash: 1c071...a2d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg dytter litt. Kanskje det noen her i dag som har hatt valper?



Anonymous poster hash: 1c071...a2d
Skrevet

Først og fremst, er hunden renraset? Om ikke, dropp planene. Er hunden renraset så ta kontakt med raseklubben å spør om hvilke kriterier de setter for en avlshund. Få hjelp derfra. Ta et oppdretterkurs i regi av nkk før du begir deg ut på oppdrett. Det er mye arbeid og lite penger, men veldig koselig med de søte små.

 

Anonymous poster hash: e2bac...db0

Skrevet

Riktig hanne finner du i kontaktnettet ditt, du snakker jo med folk på utstilling, er gjerne aktiv i gruppene raseklubben har osv og kjenner etterhvert ganske mange med hund av samme rase. Det viktigste er at du kan stole på personen som eier hannen, at det ikke er skjult sykdom i avelslinjen så dere bare avler på friske dyr.

 

Parringen fikser hundene som regel greit selv, men har vært med på kunstig inseminering også når f.eks tispa har vært litt tøff i trynet mot en litt pysete hanne så han ikke har turt ta initiativet.

 

Svangerskapene går som regel greit.

 

Som regel går fødselen greit, men har også vært med på keisersnitt (da fordi morkaken løsnet, flere valper døde, men noen overlevde)

 

Du må innrede valpekasse i en rolig del av huset, helst et eget rom de kan være på. De skal ha ro første tiden så du ikke stresser opp mammaen.

 

Har hatt fri fra jobb ja.

 

Det er veldig slitsomt og altoppslukende, særlig første tiden.

 

Det har gått fint å finne kjøpere til valpene.



Anonymous poster hash: e7e05...2e1
Skrevet

Forresten veldig viktig at du har gode forsikringer på hunden, som også dekker evt keisersnitt og ting som kan skje med valpene. Husk også at kjøpsloven gjelder, og i 3 år etter salget av valpene kan kjøper kreve kompensasjon om det viser seg at de har f.eks sykdommer. Men slike ting regner jeg med du har i orden når du vurderer å starte med oppdrett.



Anonymous poster hash: e7e05...2e1
Skrevet

Har ikke vært aktiv i raseklubb eller hatt hennepå utstilling. Men kjenne rnoen andre av samme rase, ja, og kan kanskje høre med de jeg kjøpte henne av. Hun har papirene i orden, så det er i orden.

 

Takk for svar,

HI



Anonymous poster hash: 1c071...a2d
Skrevet

 

Har ikke vært aktiv i raseklubb eller hatt hennepå utstilling. Men kjenne rnoen andre av samme rase, ja, og kan kanskje høre med de jeg kjøpte henne av. Hun har papirene i orden, så det er i orden.

 

Takk for svar,

HI

 

Anonymous poster hash: 1c071...a2d

 

Første bud er å få henne premiert på utstilling.  :Nikke:

Så kan du gå videre med evnt avlsplaner etter dette er på plass.

Skrevet

 

Har ikke vært aktiv i raseklubb eller hatt hennepå utstilling. Men kjenne rnoen andre av samme rase, ja, og kan kanskje høre med de jeg kjøpte henne av. Hun har papirene i orden, så det er i orden.

 

Takk for svar,

HI

 

Anonymous poster hash: 1c071...a2d

 

Du er nødt til å stille henne før du kan avle, for å kunne avle på en renraset hund må den være godkjent innenfor standarden denne hunden har og papirer på det får du ved å gå på utstilling. Hundene har jo mange krav som f.eks høyde, benstilling, vinkling av ører, mellomrom mellom øyne osv osv osv, alt dette må du få vurdert på hunden din før den er godkjent for oppdrett.

 

Anonymous poster hash: e7e05...2e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...