Gå til innhold

Babyen griser så!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 6 uker gammel. Helt fra starten har hun kavet endel ved brystet, stort sett er hun da egentlig mett. Vil ha pupp, roer seg IKKE uten pupp, men vil ikke ha melk. Det resulterer i at hun spytter ut melka, hoster og harker når hun ved uhell svelger noe - hun roer seg altså ikke ned før etter MYE kaving på denne måten. Ender av og til opp i gulping også, og hun brekker seg av og til. 

Hun nekter plent å ta smokk. Har prøvd utallige typer, i alle farger og fasonger... 

Hun er generelt fæl til å slippe brystet under måltid, selv når hun virker sulten. All melken hun har i munnen, "spyttes" ut, og brystet mitt lekker som en åpen kran med sprutstråler - noe som resulterer i en baby som blir full av melk over hele ansiktet og kanskje overkroppen. 

Det blir bare verre og verre. Hun er så ops på ting rundt seg, skal se, skal følge med (jeg er alene på dagtid med baby og en toåring, så er ikke sånn at jeg har mulighet til å sette meg et rolig sted)... Har liksom ikke tid til å spise, men blir illsint om hun ikke får pupp. Det er rett og slett blitt pinlig å amme blant andre, det blir så utrolig grisete, vått og klissete... Jeg har selvfølgelig alltid en klut tilgjengelig, tørker og tørker, men kluten er søkkvåt etter det ene måltidet... Førstemann var gulpebaby, men vi klarte oss med de gulpeklutene vi hadde. Lillesøster har "arvet" alle gulpeklutene, men vi har ikke nok i det hele tatt! Vi har ikke engang nok håndklær til dette her griseriet.

Skulle noen nevne låsninger, så har jeg tenkt på dette, og jeg har fått time i neste uke. 

Vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette innlegget, jeg er vel bare sliten, lett irritert og fortvilet etter søvnløse netter og ingen mulighet til å sove på dagtid. 



Anonymous poster hash: 4c35b...543
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å amme babyen hvor babyen er i en mest mulig sittende stiling. Siste min greide ikke spise om hun lå for mye, og da ble det for mye søl. Med henne gikk det over i puppenekt og så fikk hun flaske og vi andre fikk et nytt liv. 



Anonymous poster hash: c81fa...c0d
Skrevet

Sånn er det å ha baby. Kjøp flere kluter og ha alltid liggende klart der du ammer. Problemet løst.

Så flott at hun er så opptatt av verden rundt seg!

 

Anonymous poster hash: 74f9a...d2c

Skrevet

Har dessverre ikke noen gode råd å komme med når det gjelder amming, men du sier at du har forsøkt mange forskjellige smokker. Har du forsøkt trøst smokk? De selger den hos bebito i trondheim (de har også nettbutikk).Har ikke funnet den noen andre steder. Den har smokk som er kuleformet, og ligner derfor mer på en brystvorte. Den ble i allefall redningen her, da alle andre smokker var totalt uinteressante!

 

Anonymous poster hash: 29e07...6bf

Skrevet

Sånn er det å ha baby. Kjøp flere kluter og ha alltid liggende klart der du ammer. Problemet løst.

Så flott at hun er så opptatt av verden rundt seg!

 

Anonymous poster hash: 74f9a...d2c

Alle babyer er ulike. Første var ikke sånn, hun puppet hele døgnet, uten å søle. Gulpet i stedet for... Mistenker låsninger, så tror det kan ha noe av grunnen (ikke nødvendigvis melkesølet, men den verste kavingen).

Skal selvfølgelig kjøpe flere kluter, og jeg har alltid klut i nærheten.

 

Er ingenting i veien med å være opptatt av omgivelsene, jeg bare tror det er en forstyrrende faktor akkurat når hun dier. Da er det plutselig ikke like ok lenger. Mat må hun jo ha, og denne kavingen gjør at hun svelger enorme mengder med luft, som igjen gir mye magevondt.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 4c35b...543

Skrevet

 

Prøv å amme babyen hvor babyen er i en mest mulig sittende stiling. Siste min greide ikke spise om hun lå for mye, og da ble det for mye søl. Med henne gikk det over i puppenekt og så fikk hun flaske og vi andre fikk et nytt liv. 

 

Anonymous poster hash: c81fa...c0d

 

Mannen nekter meg å prøve ut flaske så lenge ammingen funker. Jeg har nemlig desperat behov for søvn, men det går ikke når han ikke vil prøve flaske. Han er redd ungen vil foretrekke flaske fremfor pupp - og der ser jeg jo bekymringen. Jeg ønsker jo å amme en god stund til. Mest for enkelthetens skyld, da jeg mener MME kan være like bra som MM. Men det kan tenkes at jeg gir opp ammingen litt tidligere enn opprinnelig tenkt pga dette. Jeg er nemlig ikke noe glad i å amme, og dette gjør det ikke bedre. Er ikke akkurat det man kan kalle kosestund!

Ellers har jeg forsøkt å amme i allverdens med stillinger, men det er egentlig samme greia uansett. Prøvde senest i går å amme henne mens hun var i sittende stilling (så godt det lot seg gjøre), hun klarte ikke roe seg overhodet, bare kavet noe voldsomt. Da hadde jeg sjansen til å gå et annet sted for å amme (det var mens vi spiste middag, så mannen var hjemme). Da fikk hun i hvert fall spist litt. 

 

Men takk for tips! 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 4c35b...543

Skrevet

Har dessverre ikke noen gode råd å komme med når det gjelder amming, men du sier at du har forsøkt mange forskjellige smokker. Har du forsøkt trøst smokk? De selger den hos bebito i trondheim (de har også nettbutikk).Har ikke funnet den noen andre steder. Den har smokk som er kuleformet, og ligner derfor mer på en brystvorte. Den ble i allefall redningen her, da alle andre smokker var totalt uinteressante!

 

Anonymous poster hash: 29e07...6bf

Nei, den har jeg ikke forsøkt. Aldri hørt om engang. Skal gi den et forsøk :) Takk for tips!

 

Anonymous poster hash: 4c35b...543

Skrevet

 

 

Prøv å amme babyen hvor babyen er i en mest mulig sittende stiling. Siste min greide ikke spise om hun lå for mye, og da ble det for mye søl. Med henne gikk det over i puppenekt og så fikk hun flaske og vi andre fikk et nytt liv. 

 

Anonymous poster hash: c81fa...c0d

 

Mannen nekter meg å prøve ut flaske så lenge ammingen funker. Jeg har nemlig desperat behov for søvn, men det går ikke når han ikke vil prøve flaske. Han er redd ungen vil foretrekke flaske fremfor pupp - og der ser jeg jo bekymringen. Jeg ønsker jo å amme en god stund til. Mest for enkelthetens skyld, da jeg mener MME kan være like bra som MM. Men det kan tenkes at jeg gir opp ammingen litt tidligere enn opprinnelig tenkt pga dette. Jeg er nemlig ikke noe glad i å amme, og dette gjør det ikke bedre. Er ikke akkurat det man kan kalle kosestund!

Ellers har jeg forsøkt å amme i allverdens med stillinger, men det er egentlig samme greia uansett. Prøvde senest i går å amme henne mens hun var i sittende stilling (så godt det lot seg gjøre), hun klarte ikke roe seg overhodet, bare kavet noe voldsomt. Da hadde jeg sjansen til å gå et annet sted for å amme (det var mens vi spiste middag, så mannen var hjemme). Da fikk hun i hvert fall spist litt. 

 

Men takk for tips! 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 4c35b...543

 

Da kan du la mannen overta ammingen? Ingen unger har dødd av å bli flaskeforet, og helt ærlig for oss var det en lifesaver. Og amming skal ikke være bare mas, det skal være kos også. 

 

Anonymous poster hash: c81fa...c0d

Skrevet
 

 

 

 

Prøv å amme babyen hvor babyen er i en mest mulig sittende stiling. Siste min greide ikke spise om hun lå for mye, og da ble det for mye søl. Med henne gikk det over i puppenekt og så fikk hun flaske og vi andre fikk et nytt liv. 



Anonymous poster hash: c81fa...c0d

 

Mannen nekter meg å prøve ut flaske så lenge ammingen funker. Jeg har nemlig desperat behov for søvn, men det går ikke når han ikke vil prøve flaske. Han er redd ungen vil foretrekke flaske fremfor pupp - og der ser jeg jo bekymringen. Jeg ønsker jo å amme en god stund til. Mest for enkelthetens skyld, da jeg mener MME kan være like bra som MM. Men det kan tenkes at jeg gir opp ammingen litt tidligere enn opprinnelig tenkt pga dette. Jeg er nemlig ikke noe glad i å amme, og dette gjør det ikke bedre. Er ikke akkurat det man kan kalle kosestund!
Ellers har jeg forsøkt å amme i allverdens med stillinger, men det er egentlig samme greia uansett. Prøvde senest i går å amme henne mens hun var i sittende stilling (så godt det lot seg gjøre), hun klarte ikke roe seg overhodet, bare kavet noe voldsomt. Da hadde jeg sjansen til å gå et annet sted for å amme (det var mens vi spiste middag, så mannen var hjemme). Da fikk hun i hvert fall spist litt. 

Men takk for tips! 

HI



Anonymous poster hash: 4c35b...543

 

Da kan du la mannen overta ammingen? Ingen unger har dødd av å bli flaskeforet, og helt ærlig for oss var det en lifesaver. Og amming skal ikke være bare mas, det skal være kos også. 



Anonymous poster hash: c81fa...c0d

 

Hehe, jeg har sagt det til ham. Tenker nok jeg forsøker flaske uten hans samtykke, om han ikke samtykker, om barnet viser seg å være friskt (mtp låsninger). 

 



Anonymous poster hash: 4c35b...543
Skrevet

Å herregud, be mannen lukke igjen. Verdens enkleste løsning muligens, og så vil han ikke? Jesus.

 

 

Anonymous poster hash: 3e6c8...e1d

Skrevet

Mannen har INGENTING han skulle sagt ang amming.. Blir som mannen her, som prøvde å nekte meg å amme, mente flaske var like greit, siden vi slet litt i starten. Han fikk beskjed om å akseptere faktumet at de første ukene ER problematisk for mange, men at det ikke dermed sakt er at man ikke får til ammingen, eller pelle seg ut av huset frem til ammingen var på plass.. Jeg ammet til ungen var året..

 

 

Har du prøvd å pumpe deg litt først, for så å legge til barnet? Kan hende du har litt høyere utdrivningsrefleks, kan ha det, uten at du selv merker det. Samtidig er det bra du skal få sjekket ungen for låsning :)

 

Og ang mannen din, om han er SÅ opptatt på det med å amme, så kan han vel ordne så han er hjemme med deg den t det lar seg gjøre, og kan holde 2åringen opptatt i et annet rom, mens du og den lille får amme/die i fred noen ganger pr dag hvertfall.



Anonymous poster hash: 7a093...b6e
Skrevet

Får babyen godt tak i puppen under ammingen? Hadde en venninne som fant ut at babyen hadde stramt tungebånd, og slet derfor med amming.

Hvis dette blir for slitsomt for deg, så får du ta avgjørelsen om flaske. Det er jo du som må kjempe, og blir sliten av for lite søvn. Ikke la det gå for langt. Mannen din bør jo se hvordan dette påvirker deg.

Lykke til, håper du finner ut av det snart!

 

Anonymous poster hash: 69c9b...bbe

Skrevet

Vet du MANNEN din har ikke noe han skulle sakt ang amming, det er ikke han som ikke får sove ol.

Prøv og sette barnet litt opp når baby får mat, det kan hende at det kommer for mye på en gang slik at baby ikke får svelget unna da kan det hjelpe og sitte litt opp ( du vet det er ikke godt og drikke liggende ☺)

Du kan og pumpe litt før du ammer slik at det ikke er spreng i brystene.

Skrevet

Bortsett fra mye lekkasje fra den puppen jeg ikke ammet på, stemte ikke tegnene på overproduksjon på meg heller. Siden sønnen min hadde flere av tegnene, og han aldri trengte å die fra mer enn en pupp, prøvde jeg ammehjelpens tips om intervallamming (måtte også heltømme et par dager). Det hjalp veldig. Sønnen min begynte å spise roligere og svelget mindre luft enn før. Noe søl ble det fortsatt, men mye mindre. Du kan også prøve å pumpe ut litt før du legger til babyen, evt ta pause når utdrivningen er kraftigst.

 

Jeg syns ikke helsestasjonen har hatt så mye kunnskap om ammeproblemer, men har god erfaring med Ammehjelpen (https://ammehjelpen.no/fa-ammehjelp )

 

Det er slitsomt, men husk at det blir bedre! Og om du trenger å gi flaske innimellom for å få mer overskudd, så gjør du det. Lykke til!

 

Anonymous poster hash: beb84...64e

Skrevet

Takk for mange fine svar!

Jeg klarer ikke melke ut så mye for hånd eller pumpe. Har både elektrisk og manuell pumpe, og har god dreis på håndmelking (med første måtte jeg håndmelke og pumpe for å få i gang melkeproduksjonen da hun var syk og ikke kunne die så ofte som hun burde).
Jeg kan gjerne gi samme bryst i hvert fall to måltider etter hverandre (hender jeg glemmer hvilket jeg ga sist, så kommer jeg på det når jeg kjenner at det andre brystet sprenger på mens hun dier(men lekker ikke så mye likevel)), uten at hun reagerer på at det er for lite melk.  

Tungebåndet er allerede klippet. Jeg så med det samme at det var stramt, og da slet vi med dårlig tak. Fikk det klippet, og hun fikk dreisen på sugingen med en gang. Så det er det ikke. 

Huff. Er ikke så lett. Er også redd for at om hun tar flaske, så vil hun ikke ha pupp igjen. Ønsker jo å amme, selv om jeg ikke er så glad i aktiviteten. 
Men skal prøve å først og fremst melke ut det jeg kan før hun får bryst, og se om det kan hjelpe på (eventuelt ta en heltømming eller to). Deretter blir det sjekk av låsninger, og er hun i orden, så vil jeg teste ut flaske. Og Trøst smokken skal prøves ut uansett.

HI



Anonymous poster hash: 4c35b...543
Skrevet

Om flaska skulle få overtaket, så går det fortsatt fint å gi MM, bare at man må pumpe seg for å gi :)



Anonymous poster hash: 7a093...b6e
Skrevet

Høres litt ut som hos oss. Har en baby på snart syv uker som kaver på brystet og søler masse.jeg må alltid ha en klut hengende under puppen i BHen. Skal sjekke nakken hennes hos fysio neste uke. Men jeg syns det har blitt litt bedre den siste uken,jeg tror melken min har stabilisert seg litt,og det er ikke så kraftig trykk, så mye mulig det er grunnen her. Hun tar heller ikke smokk eller flaske og bruker puppen som kos,spesielt på kvelden.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 04170...196

Skrevet

Hvis du er redd for å sabotere ammingen med flaske kan du prøve calma-flasken til medela. Den er laget sånn at sugeteknikken skal være så lik brystet som mulig. Jeg måtte gi flaske litt i begynnelsen og en periode senere, men det gikk helt fint å amme videre etterpå når jeg hadde brukt den flasken. I tillegg er det jo positivt at far får prøve å gi babyen mat, siden han tydeligvis mener en del om saken ;)

Er også enig i at du bør prøve intervall-amming, og å amme når du ligger litt bakover, så trykket minsker litt. Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...